Toon posts:

Audio Pro Black Pearl vs Magnat Vintage 310

Pagina: 1
Acties:
  • 1.519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een HT set met te goedkope rear speakers, namelijk 2 JVC'tjes van 40W, die mijn broer een aantal jaren geleden voor 75 gulden heeft gekocht bij een opruiming :o Ik heb die een hele tijd gebruikt als front speakers. Anderhalf jaar geleden kwam daar een Pioneer 110W sub bij, en vorig jaar kocht ik een echte HT set, met een Kenwood 5x100W receiver, Jamo Classic 6 fronts, en een MB Quart C-series center. Omdat ik niet zo veel geld had, heb ik de JVC's toen als rear speakers opgesteld, met de bedoeling later nog wel echte rears te kopen. Die tijd is nu aangebroken :)

Ik ben wat rond wezen kijken en luisteren naar een aantal verschillende speakers, en ik heb mijn keuze nu beperkt tot deze 2:
Audio Pro Black PearlMagnat Vintage 310

Afbeeldingslocatie: http://www.audiopro.com/products/img/image_blackpearl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hifiprix.com/photo/310.jpg
Specs
Tweeter: 3/4" dome
Woofer: 6 1/2"
Frequency range: 34-22.000 Hz
Crossover frequency: 3.200 Hz
Impedance: 4 ohm
Amplifier requirement: 10-100 W
Sensitivity (1W/1M): 90dB
Dimensions (WxHxD mm): 188x340x310

Specs
Tweeter: 3/4" silk dome
Woofer: 6 1/2"aluminium cone
Frequency spectrum: 32-35000 Hz
Crossover frequency: 3600 Hz
Impedance: 4 Ohm
Nominal/musical power handling: 90/160 Watt
Sensitivity (1W/1M): 91dB
Dimensions (W/H/D): 250/350/310 mm

Offtopic: mijn eerste poging ooit om op GoT een tabel te maken :P

Het zijn allebei speakers die ontworpen zijn om te gebruiken als front, dus ook bassen goed kunnen weergeven. Dat vind ik persoonlijk vrij belangrijk. Ook hoge tonen zijn bij beide speakers dik in orde. Midrange heb ik wat minder op gelet, dat zal ik zsm gaan doen. Er zit in ieder geval geen opvallend verschil in.
De reden dat ik twijfel: ik vind ze allebei even mooi klinken, tenminste voor zover ik dat kan beoordelen, ze staan namelijk in verschillende winkels :( De prijzen zijn van allebei hetzelfde, namelijk €300,- per paar. Ze hebben allebei een vergulde bi-wiring bi-amping terminal, dus daar zit ook geen verschil.

Wat ik niet wil is suggesties krijgen voor andere speakers die ik zou kunnen kopen, ik hou het op 1 van deze twee.

Nu zou ik graag van jullie horen welke jullie zouden kiezen en waarom?
Van beide heb ik het idee dat ik veel waar voor mijn geld krijg: de Magnats zouden eigenlijk €358 gekost hebben, dit heb ik bij de verkoper al omlaag gekregen. Audio Pro is een minder bekend merk, en hanteert volgens de verkoper wat lagere prijzen om zichzelf in de markt te werken (dus hoge prijs/kwaliteit verhouding).
Magnat heeft geavanceerde snufjes als ferro-fluid koeling van de tweeter, aluminium woofer, anti-resonantie behuizing (hebben niet alle speakers dat?). Audio Pro, als ik de verkoper moet geloven, is bijna volledig handgemaakt, en is gewoonweg exclusiever.

/me twijfelt, help!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 21:32 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10

GaMeOvEr

Is een hork.

Er is geen betere. :)

De betere is diegene die jij uiteindelijk toch prettiger vind klinken. (Na ook wat langere luistersessies, met een zo'n breed mogelijk scala van jouw muzieksmaak.)

Specs zijn wel het laatste wat boeiend is aan speakers. Boeien dat ééntje vergulde terminals heeft en de andere niet, als je die zonder vergulde terminals beter vind klinken?

Kijk, het is ook geen spul in een klasse dat het moeilijk aanstuurbaar is, dus dat je met de rest van je apparatuur rekening zou moeten houden. (Versterking)

Aannames zijn fataal.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 11:32
Dit is een idd lastige keuze het zijn allebij prima speakers en zitten indezelde klasse
ik vind persoon die black pearl wel erg mooi .maarja kijk wel het lekkerst klint en het rustigst luisterd .ik ben de fout bedaan door een zeer heftig klinkende koptelefoon te kopen ding had zoveel bass dat ik er na 10 minuten gek van werdt ik die ook de dag daarna ingeruild voor een veel rustiger klinken koptelefoon.nu is een speaker geen koptelefoon maar je snapt wat ik bedoel ;) .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jullie adviezen ter harte genomen en ben nog eens gaan luisteren. Wat schetste mijn verbazing: toen ik de Magnat speakers aan het beluisteren was zag ik een lampje op de versterker branden: "Digital EQ". Ik druk op het knopje wat er bij hoort, bleken de hoge tonen versterkt te zijn! :X 4kHz +4dB, 16kHz +6db |:(
Ik dat normaal gezet, en ja hoor: de Magnats klonken uiteindelijk wat doffer dan de Audio Pro's. Ik heb vandaag dus die laatste gekocht :)
Wat bleek trouwens: de verkoper ging dus naar het magazijn om ze te pakken, waren ze er niet meer :o Toen keek die in de lijst voor bij te bestellen, en ze kostten maar liefst €199 per stuk! Oeps vergissing :{ Nu heb ik dus het etalagemodel gekocht voor €299, kabels er gratis bij gekregen en originele Audio Pro speaker stands (wel nieuw :P) met 40 euro korting :)