[Samba 2.2.8a] [FreeBSD5] smbfind vindt weinig SMB hosts

Pagina: 1
Acties:

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
Ik heb de Samba distributie uit de ports geïnstalleerd en wil gebruik maken van de 'findsmb' tool (een Perl script) dat bijgeleverd wordt. Dit script zoekt op een subnet naar beschikbare SMB hosts, zodat je een overzichtje krijgt vergelijkbaar met de "Entire Network" lijst onder Windows.

Nu werkt dat script best aardig, maar helaas vindt 'ie slechts een beperkt aantal hosts; lang niet alle hosts die beschikbaar zijn op het netwerk (zo'n 150 van de in totaal enkele honderden; het exacte aantal kan ik nogal moeilijk tellen vanuit Windows omdat explorer de hosts opsplitst in werkgroepen).

De findsmb man-page vermeldt wat bijzondere voorwaarden:
The command must be run on a system without nmbd running. If nmbd is running on the system, you will only get the IP address and the DNS name of the machine. To get proper responses from Windows 95 and Windows 98 machines, the command must be run as root.
Het vreemde is echter dat ik het script zowel heb uitgevoerd onder een 'gewone' gebruiker (die weliswaar bij de wheel-group hoort) en als 'root' gebruiker, met en zonder nmbd actief. De resultaten die ik krijg zijn dan exact gelijk; in alle gevallen krijg ik netjes de netbios namen (en dus geen DNS namen) en staan er ook Linux, FreeBSD, Windows 9X, Windows 2000 en Windows XP hosts in de listings, maar dus niet allemaal!

Het is dus niet zozeer het geval dat een bepaald soort hosts gemist wordt (voor zover ik kan achterhalen) maar duidelijk is dat slechts een beperkt aantal hosts gevonden wordt. Voor zover ik na kon gaan zijn er geen verdere bugs bekend met betrekking tot smbfind. Mijn vraag is nu of iemand misschien ideeën heeft over hoe ik deze beperking op kan heffen, of hoe ik uit zou kunnen zoeken waar de oorzaak ligt?

offtopic:
Afhankelijk van hoe dit topic valt, heb ik ook nog wel een vaag over smbclient waar ik met Google en de search het antwoord niet op kon vinden, maar daar maak ik dan wel een apart topic van.

edit:
In de topic title staat het niet zo duidelijk vermeldt, maar ik draai FreeBSD 5.0 release. Dit zou echter geen verschil moeten maken met andere versies van FreeBSD (5).

Verder overweeg ik om ook Samba 3.0.0 beta of TNG te proberen, maar dat is weer zo'n ontzettende rompslomp met installeren en bovendien draai ik liever geen beta-software, dus dat bewaar ik liever totdat de overige mogelijkheden uitgeput zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 17-07-2003 18:28 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook nbtscan installeren en proberen:
nbtscan (1) - program for scanning networks for NetBIOS name information

• Soultaker
blaataaps schreef op 17 juli 2003 @ 18:30:
Je kunt ook nbtscan installeren en proberen:
nbtscan (1) - program for scanning networks for NetBIOS name information
Hoewel dat de problemen met findsmb in het algemeen niet oplost, is het misschien wel een goed alternatief in mijn situatie. Ik zal 'm eens installeren en laten weten wat mijn bevindingen zijn.

edit:
nbtscan doet het perfect (ik vind nu ruim 800 hosts, wat me zo ongeveer wel correct lijkt) en nog vele malen sneller dan smbfind (enkele seconden in plaats van enkele minuten). Mijn probleem is wat mij betreft dus opgelost, tenzij mensen nog nuttige informatie over findsmb hebben. Voor zover ik kan beoordelen biedt findsmb niet echt nuttige mogelijkheden die nbtscan niet biedt, dus ik kan alleen maar aanraden om findsmb te laten voor wat het is en nbtscan te gebruiken. blaataaps: bedankt voor de tip!

[ Voor 39% gewijzigd door Soultaker op 17-07-2003 18:49 ]

Verwijderd

Probeer netbeui bij je netwerkverbinding uit te schakelen en netbios te activeren
In windows 2000:
tcp/ip -> geavanceerd -> wins -> "Netbios via TCP/IP inschaklen"

Loste hier alle problemen van pc's die elkaar niet konden "zien" op.

• Soultaker
Verder lees ik in de nbtscan documentatie dat Windows 95 uitsluitend op queries vanaf port 139 reageert; dit is vermoedelijk ook de reden dat aangeraden werd om findsmb als root en zonder nmbd te draaien. Alleen de root gebruiker kan immers de geprivilegeerde port 139 gebruiken en aangezien nmbd deze port ook gebruikt, dient nmbd inactief te zijn. Ik vermoed dat dit alleen voor Windows 95 hosts nuttig is (Windows 98 lijkt er geen last van te hebben).

• Soultaker
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 18:54:
Probeer netbeui bij je netwerkverbinding uit te schakelen en netbios te activeren
In windows 2000:
tcp/ip -> geavanceerd -> wins -> "Netbios via TCP/IP inschaklen"
Loste hier alle problemen van pc's die elkaar niet konden "zien" op.
Samba ondersteund voor zover ik weet uitsluitend Netbios over TCP (en ik onderteun onder FreeBSD ook uitsluitend IP) dus inderdaad zijn hosts die geen Netbios over TCP ondersteunen onbereikbaar. Dit vind ik acceptabel.

Overigens zou het geen probleem moeten zijn om Netbios over zowel TCP als NETBEUI te ondersteunen. Voor de communicatie tussen een host en een client of tussen hosts onderling wordt dan vanzelf een geschikt protocol gekozen. Maar we dwalen af... ;)

Verwijderd

Hangt het er niet vanaf hoe het netbios node type is ingesteld? Vaak willen bedrijven niet dat alle pc's lekker over het netwerk heen gaan schreeuwen.
Reden waarom het ene programma meer vindt dan de andere (gokje): Het ene progje doet van een range een portscan en de andere doet het netjes (..) de ms way?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 19:03 ]

Pagina: 1