Toon posts:

Uitgaande mail in Exchange 2000 wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb onlangs voor het eerst een Exchange 2000 server opgezet, nu heb ik alles voor elkaar behalve het versturen van emails buiten mijn eigen netwerk.

Ik heb de Virtual SMTP Server en de SMTP connector geinstalleerd volgens de stappen in Micrsofts Knowledge Base (zie onderstaande website)

http://support.microsoft.com/?kbid=319426

Het gekke is nu dat mails naar een hotmail account wel aankomen en bijv. naar een 12move account niet. Als ik een mail vanuit Outlook 2002 naar een 12move account stuur krijg ik de volgende mail van mijn Exchange server retour:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: test
Verzonden: 17-07-2003 17:35

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

bug.star@12move.nl op 17-07-2003 17:35
Het e-mailadres kan niet worden gevonden. Het is mogelijk dat de geadresseerde inmiddels is overgestapt naar een andere e-mailorganisatie, of dat het adres een fout bevat. Controleer het adres en probeer het nogmaals.
<2kserver.local.krulitservices.nl #5.1.8>

Ik weet zeker dat dit een goed email adres is aangezien dit mijn eigen account is.

Ik heb trouwens de Default SMTP Virtual Server geconfigureerd volgens dee stappen op de Microsoft site.

Bij de Smart Host in de SMTP Connector heb ik de mail server van mijn ISP ingevuld, namelijk smtp.sollie-dsl.nl

Ook als ik de bovenste optie: Use DNS to route................ aan zet komt de mail niet over.

Wie kan mij helpen,

G.J. Krul

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 09:50
Message Tracking aanzetten (op server object, geloof ik) en dan via Message Tracking (onder in de ESM) kijken waar het bericht blijft hangen. Misschien is daar dan uit af te leiden welk onderdeel verkeerd is geconfigureerd.
Als het bericht wordt geretourneerd door de 12move mail server, heeft jouw Exchange hem in ieder geval wel naar buiten verzonden.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Let op.

Exchange maakt gebruik van DNS om de domains te resolven met name de MX records om zijn mail af te kunnen leveren. Staat in jou DNS toevallig nog de "." root , zo ja haal deze weg en stel DNS Forwarders in.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FastBunny

Give it the Works !

Aan de foutmelding te zien staat je dns of de forwarding niet goed. Als ik namelijk met een werkende forwarding naar smtp.wanadoo.nl een fout adres invoer krijg ik:
Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: Test
Verzonden: 17-7-2003 20:16

adres@ditbestaattochnooitwedden.nl op 17-7-2003 20:16
Het e-mailsysteem kan dit bericht niet bezorgen, maar heeft hiervoor geen reden opgegeven. Controleer het adres en probeer het bericht opnieuw te verzenden. Als u hier weer niet in slaagt, moet u contact opnemen met de systeembeheerder.
< smtp6.wanadoo.nl #5.0.0 X-Postfix; Name service error for name=ditbestaattochnooitwedden.nl type=A: Host not found>
Daar kan je aflezen dat smtp6.wanadoo.nl het adres niet herkent, bij jou staat daar de naam van je lokale server :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Reply op Fast bunny, OK zover kan ik nog met je meekomen, alleen ik gebruikte een week geleden dezelfde smtp server in Outlook express en dan komen de berichten wel over. Of begrijp ik jou nu verkeerd.

Jullie moeten begrijpen, dat ik dit voor het eerst doe, dus als iemand mij kan vertellen welke stappen ik moet ondernemen, dan zou dat geweldig zijn.

Groet,

Gerjan

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

VeeDubBug,

Als je naar je DNS server gaat(ja weer DNS) gaan de testen dan goed? Dus past die de queries. Je moet er rekening mee houden dat Exchange2000 samenwerkt met volgende onderdelen.
Internet Information Server (Virtual SMTP)
Domain Name Service (name resolving)
Active Directory(database)

Je moet met basis troubleshooting beginnen. Namelijk klopt jou DNS kan je vanaf de server externe addressen resolven. Heb je het Root "." zone verwijderd(zie mijn manual in WOS).
Al deze dingen zijn noodzakelijk om Exchange2000 goed te laten werken met name Extern mailverkeer.

• Predator
  • Laatst online: 09:37

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• FastBunny
  • Nu online

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 08:43:
Reply op Fast bunny, OK zover kan ik nog met je meekomen, alleen ik gebruikte een week geleden dezelfde smtp server in Outlook express en dan komen de berichten wel over. Of begrijp ik jou nu verkeerd.

Jullie moeten begrijpen, dat ik dit voor het eerst doe, dus als iemand mij kan vertellen welke stappen ik moet ondernemen, dan zou dat geweldig zijn.

Groet,

Gerjan
Als je het smtp adres in Outlook Express invult, stuur Outlook het meteen naar dat adres. Nu gaat het eerst naar je Exchange server, die kijkt dan of ie het adres herkent, en stuurt het door als het goed ingesteld is :) Omdat het niet goed ingesteld staat komt het niet aan :) Maar Exchange is een leuk pakket, maar als je het nog nooit gedaan is, bekijk de online handleiding eens :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Je moet gewoon direct via SMTP je uitgaande mail verzenden,
dus niet die smarthost gaan gebruiken, is kl@te heb ik ook gehad bij iemand.
En je moet als het goed is ook nog iets instellen van "Domain Mask" ADRESS SPACE (zie post hieronder:) ), ik had
jouw probleem namelijk ook bij iemand met een 2KSBS.

offtopic:
(ik gebruik thuis gewoon Linux, zie je tenminste precies wat er gebeurd en/of misgaat, ipv die vage termen en errors van W2K)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 19:32 ]

• FastBunny
  • Nu online

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 19:00:
Je moet gewoon direct via SMTP je uitgaande mail verzenden,
dus niet die smarthost gaan gebruiken, is kl@te heb ik ook gehad bij iemand.
En je moet als het goed is ook nog iets instellen van "Domain Mask", ik had
jouw probleem namelijk ook bij iemand met een 2KSBS.

offtopic:
(ik gebruik thuis gewoon Linux, zie je tenminste precies wat er gebeurd en/of misgaat, ipv die vage termen en errors van W2K)
Ik heb een SMTP connector aangemaakt en daar gekozen voor smtp.wanadoo.nl als smarthost, daar stuurt ie het heen als ie er zelf niets mee kan, je moet dan wel de SMTP connector verbinden met de server en de routing groep. En als adress space * invullen. Er staat dan vul site van een Exchange 5.5 server in, typ lekker * in en dan komt t allemaal goed :)

• franktv
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
FastBunny schreef op 18 juli 2003 @ 19:14:
[...]

Ik heb een SMTP connector aangemaakt en daar gekozen voor smtp.wanadoo.nl als smarthost, daar stuurt ie het heen als ie er zelf niets mee kan, je moet dan wel de SMTP connector verbinden met de server en de routing groep. En als adress space * invullen. Er staat dan vul site van een Exchange 5.5 server in, typ lekker * in en dan komt t allemaal goed :)
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik zit met het zelfde probleem.

Op mijn stage heb ik een windows 2003 server geinstalleerd met exchange 2003. Inkomende mail werkt perfect maar uitgaande mail wordt niet afgeleverd. Ik heb de SMTP connector gemaakt zoals hier beschreven staat maar ik blijf de volgende foutmelding krijgen.

***@home.nl op 17-6-2004 14:31
Het e-mailadres kan niet worden gevonden. Het is mogelijk dat de geadresseerde inmiddels is overgestapt naar een andere e-mailorganisatie, of dat het adres een fout bevat. Controleer het adres en probeer het nogmaals.
<server.its.local #5.1.8 smtp;550 5.1.8 invalid/host-not-in-DNS return address not allowed>

• FastBunny
  • Nu online

FastBunny

Give it the Works !

franktv schreef op 17 juni 2004 @ 14:34:
[...]

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik zit met het zelfde probleem.

Op mijn stage heb ik een windows 2003 server geinstalleerd met exchange 2003. Inkomende mail werkt perfect maar uitgaande mail wordt niet afgeleverd. Ik heb de SMTP connector gemaakt zoals hier beschreven staat maar ik blijf de volgende foutmelding krijgen.

***@home.nl op 17-6-2004 14:31
<server.its.local #5.1.8 smtp;550 5.1.8 invalid/host-not-in-DNS return address not allowed>
Klinkt als dat je geen smarthost hebt ingevuld maar dat hij het via dns probeerd te versturen, kan ook een slechte dns configuratie zijn, heb je forwarders naar de dns van je internetaansluiting? Welke uitgaande smtp gebruik je? Dit is ook een punt waar het fout op kan gaan.

• franktv
FastBunny schreef op 17 juni 2004 @ 14:46:
[...]

Klinkt als dat je geen smarthost hebt ingevuld maar dat hij het via dns probeerd te versturen, kan ook een slechte dns configuratie zijn, heb je forwarders naar de dns van je internetaansluiting? Welke uitgaande smtp gebruik je? Dit is ook een punt waar het fout op kan gaan.
bij smarthost heb ik mail.planet.nl ingesteld en bij adress space en connected routing group beide een *

Voor zover ik uit dit topic wijs kan worden moet dit kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door franktv op 17-06-2004 15:01 ]

• FastBunny
  • Nu online

FastBunny

Give it the Works !

franktv schreef op 17 juni 2004 @ 14:59:
[...]

bij smarthost heb ik mail.planet.nl ingesteld en bij adress space en connected routing group beide een *

Voor zover ik uit dit topic wijs kan worden moet dit kloppen.
Je hebt ook een adsl/modem/isdn verbinding bij planet ?

• franktv
FastBunny schreef op 17 juni 2004 @ 15:31:
[...]

Je hebt ook een adsl/modem/isdn verbinding bij planet ?
ja die hebben we ja. maar kan t zijn dat je je ook moet inloggen op die smtp server?
Pagina: 1