Upgrade van Windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-04 13:43
Ik heb thuis 2 servers staan. 1 Windows 2000 Server en een Windows 2003 server. Allebei zijn ze domaincontroller van hetzelfde domain. (primair en secundair mag je tegenwoordig niet meer zeggen, maar de windows 2000 server was altijd de enige domaincontroller).

Nou wil ik heel windows 2000 server pc formatteren en windows server 2003 erop installeren. Mijn plan was als volgt:

- mailboxen backuppen via simpele PST bestanden (exchange server 2000)
- Exchange 2000 compleet deinstalleren van Windows 2000 server bak
- Windows 2000 server demoten, zodat hij geen domaincontroller meer is
- DHCP server overzetten naar Windows 2003 server
- In DHCP server aangeven dat DNS van 2003 server primair wordt
- Windows 2000 bak formatteren
- Windows 2003 installeren
- Exchange 2003 erop installeren
- Per user het .pst bestand terugzetten.

NOu heb ik eerder een fout gemaakt door een server te formatteren, zodner te demoten. Toen kreeg ik een probleem mbt het AD-schema.

Als ik nu deze windows 2000 server bak WEL demote, zullen dan automatisch alle domein rechten en zaken overgedragen worden aan windows 2003 server, zodat ik nog steeds een 100% werkend domein heb of moet ik nog extra stappen ondernemen, vooral mbt AD-schema enzow ?

Graag antwoord, de planning van installatie is morgenavond :D

Verwijderd

geen idee wat er gebeurt als je een dc demote met alle fsmo roles. als je niet kan testen zou ik ze maar ff handmatig verplaatsen voor je gaat demoten...

• Massiefje
hoezo, niet kan testen ? :S

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MSN?

[ontopic]
Als je nou eerst eens je win2k3 bak als GC instelt en die alle taken over laat nemen......

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hmmm, wat dacht je van ff de FSMO rollen reassignen?

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;234790

Raad je niet aan om em te killen zonder dat te doen, kan ook wel achteraf, maar veel meer moeite.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Denk erom dat Windows2003 server meer functionaliteiten bezit dan de Windows 2000 server. Zet zoals ExTec al noemt je FMSO rules over naar de 2003 machine. Demote dan pas de machine...

Kopieer je mailboxen uit naar PST files en stel deze veilig (heb je in ieder geval je mail nog)
Exchange2000 backuppen en dan op een Exchange2003 server terug zetten is volgens mij vragen om moeilijkheden nog nooit gedaan maar toch.. uitkopieeren lijkt me betere optie en dan backuppen.

• Massiefje
qua mailbackup voelt het wel redleijk veilig aan al. Ik was ook vergeten te zeggen dat ik ook de databases (*.edb) nog ff veilig stel ofcourse.

maar Tnx for the link van M$. Da's wel handig ja :)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:10

McMiGHtY

- burp -

M$? Als je er zo over denkt gebruik je de software van de Microsoft Coorperation toch niet?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Massiefje
McMiGHtY schreef op 18 July 2003 @ 00:09:
M$? Als je er zo over denkt gebruik je de software van de Microsoft Coorperation toch niet?
Ik heb absoluut niets tegen Microsoft, gebruik het al jaren. Heb zelfs alles officieel. dat M$ is er gewoon ingeslopen in de loop der jaren. Was dus niet als flame bedoelt.

Mjah:

[ontopic]
Roles zijn nu overgezet naar backupserver. Server 1 doet nu officieel niet veel meer :)
[/ontopic]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
McMighty als massiefje het gebruiken van M$ als aanduiding voor Microsoft is niet toegestaan op GOT...

Hoe heb je nu je Exchange lopen back-uppen

• Massiefje
exchange is nog niet gebackupped. Maar ik ga gewoon alle mailboxes openen in een outlook account. Vanuit outlook elke box backuppen naar een .pst bestand.

Dit is ook het traject wat ik gelopen heb van een 5.5 server naar een 2000 server. MOet lukken dus.

offtopic:
excuses voor het M$ gebruiken. Nogmaals: het is geen flame richting Microsoft, maar een ingebakken gewoonte geworden

[ Voor 22% gewijzigd door Massiefje op 18-07-2003 13:06 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31

Arfman

Drome!

offtopic:
wat een geneuzel weer over M$ of MS, BLAAT

Ontopic:

Wat Mutsje zegt: alles overzetten naar de W2K3 bak, dan pas demoten en dan pas formatteren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom doe je zo moeilijk? Je kunt toch ook gewoon je Exchange 2000 upgraden naar 2003 en daarna je Windows 2000 upgraden naar 2003. (Andersom werkt nie)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
idd. Ik zou gewoon een upgrade uitvoeren. En je mailboxen naar pst exporteren., als je dat doet gebruik je toch gewoon exmerge? stuk handiger

Verwijderd

Voor exchange kan het ook makkelijker.
Als TS nu perse alles op een andere server wil kan je die gewoon compleet installen, promoten tot DC.
In AD handmatig alle FSMO roles overzetten, evt. handmatig ff nog synchroniseren.
Vervolgens in AD de mailboxen verplaatsen naar de nieuwe exchange server.
Weet niet of het om veel mailboxen gaat maar als je van enkele honderden handmatig .PST's gaat maken en terugzetten heb je ff nodig :)

Denk dat je zo wel verder komt ?!

ps.

En daarna je ouwe 2000 bak netjes Exchange un-installen zodat deze ook uit het AD schema verdwijnt.
Vervolgens je DC demoten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 10:36 ]

Pagina: 1