Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] schoonmaken digicam met geladen condensator.

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Tja, vraag is eigenlijk heel simpel, hoe laat ik dat ding leeglopen zonder een flinke opdonder te krijgen. Is de condensator van de flitser en de cam is gisteren flink nat geworden. Krijg hem niet meer aan en wil hem schoonmaken.

Condensator: 300v 160uF

de betaler vervuilt

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Een weerstand van een paar kilo-ohm erover zetten.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik zat meer te hopen op huis-tuin-en-keuken middeltjes die ik zo heel snel ook bij de hand heb. :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

220 lamp ?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
paar kilo-ohm... hmmz... *denkt*

Misschien een lang stuk, dun draad. Denk dat'ie zich wel zo snel ontlaad dat de isolatie geen kans krijgt om te smelten (in tegenstelling tot de isolatie van m'n bay-bus... :+)

Ik vraag me trouwens af.. 160uF max, beetje condensator ontlaad altijd langzaam... Zou daar na 1, 2 dagen nog genoeg spanning inzitten om je een flinke schok te geven? Lijkt me niet eik :)

* FragFrog geeft geen garanties, natuurkunde examen was een flink aantal maanden geleden ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
heb er nu een mooie multimeter tussen hangen, je ziet het voltage afnemen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

pak em vast, en vertel het dan eens, ik heb ooit toen ik klein was, een ketting opgelade condensatore van 50 volt ieder gemaakt, maar echt een hele lange serie ketting, rap aan elkaar gesoldeert enzo, en toen heb ik die vastgepakt, en auw dat deed pijn hehe, nie normaal

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Volgens mij voel je dit niet eens.
Max spanning is? Gok eens 5 volt.
Nee dit voel je niet. Echt niet.
Of de voedingsspanning moet opgewaardeerd worden tot een volt of 50 en hoger.... maar dan nog.

[ Voor 34% gewijzigd door BCM op 17-07-2003 16:50 ]

Cedo Nulli

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ding met een multimeter dus leeg laten lopen, alle printplaten met water schoongemaakt, goed laten drogen en weer in elkaar gezet.
Werkt weer als een zonnetje :P

Oh ja, probleem: camera heeft in een plas zuur gestaan van een lekkende pot groene pepers. :+

de betaler vervuilt

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 22:40
BCM schreef op 17 July 2003 @ 16:30:
Of de voedingsspanning moet opgewaardeerd worden tot een volt of 50 en hoger.... maar dan nog.
Wees gerust, je voelt het :)
GA!S schreef op 17 July 2003 @ 17:43:
Ding met een multimeter dus leeg laten lopen, alle printplaten met water schoongemaakt, goed laten drogen en weer in elkaar gezet.
Met water?? :X
Hopelijk heb je het echt heel goed laten drogen!
Alchohol mocht je ook zonder problemen gebruiken hoor...

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 17-07-2003 17:53 ]

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
BCM schreef op 17 July 2003 @ 16:30:
Het is niet voor niets dat er een 300v elco in zit.. als er max 5 volt op kwam, waarom dan een duurdere en grotere 300v gebruiken?

De elco wordt geladen met flink meer dan 50v. Dit is vereist voor de flitslamp.

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Neem dan een gloeilamp (220V) met een zo laag mogelijk vermogen (die hebben de hoogste weerstand).

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op 17 July 2003 @ 17:51:

Met water?? :X
Hopelijk heb je het echt heel goed laten drogen!
Water gaat prima hoor, als je maar goed en lang laat drogen (dat versnellen we met een compressor :P)
Maar goed, hij werkt weer prima. FinePix zijn degelijke dingen ;)

de betaler vervuilt

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 18:02

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Zeker water gaat heel goed... tot over 3 weken je cam er om onverklaarbare redenen er mee ophoud...
maak em AUB nog een x schoon met 70 of 80 % Alcohol...

edit:
bij gedestileerd / gedenaturaliseerd water heb ik nix gezegd...

[ Voor 21% gewijzigd door SjOuKeS op 17-07-2003 19:02 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
SjOuKeS schreef op 17 July 2003 @ 19:01:
Zeker water gaat heel goed... tot over 3 weken je cam er om onverklaarbare redenen er mee ophoud...
maak em AUB nog een x schoon met 70 of 80 % Alcohol...

edit:
bij gedestileerd / gedenaturaliseerd water heb ik nix gezegd...
idd.. water = kalkaanslag enzovoorts. Naspoelen met gedestileerd water oid is idd een stuk verstandiger.

Verwijderd

Water is prima, niks aan de hand als je het ding goed afdroogt.

En kalkaanslag? Dan zou de hele wereld zo langzamerhand onder de kalk moeten zitten, bijna alles wordt wel eens nat.

• WFvN
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

AcouSE schreef op 17 July 2003 @ 18:16:
Neem dan een gloeilamp (220V) met een zo laag mogelijk vermogen (die hebben de hoogste weerstand).
Lekker op tijd sjef :+
GA!S schreef op 17 July 2003 @ 17:43:

Oh ja, probleem: camera heeft in een plas zuur gestaan van een lekkende pot groene pepers. :+
Maar wat betreft die plas zuur..... :|

Ik heb ooit een TI-92 wat 7-up gevoerd.... vond hij niet lekker. Ook goed schoongemaakt maar niet geheel met succes. Hij vreet nu batterijen :|

Ik hoop dat jij met je toestelletje meer geluk hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 17-07-2003 19:40 ]

Verwijderd

omg, met zo'n condensator hebbik laatst 2 mooie gaatjes in m'n huid gebrand. :(

@wfnv:
zouem nog eens openmaken en goed afborstelen met een hard borsteltje(geen staalborstel)
waarschijnlijk maaktie lichtjes sluiting over de batterij

• FragFrog
  • Laatst online: 16:27
Kom er zelf ook wel eens mee in aanraking, water over electronica dat is. Vooral sinds m'n oude koelblok is gaan lekken een paar dagen geleden, en ik geen zin heb om een nieuwe te kopen. Ook vroeger nogal wat aangeprutst, daar heb je tenslotte waterkoeling voor, en de dingen die bij mij hielpen:

• goed afboenen met een zacht stukje stof oid, 60W lamp op laten schijnen en half uurtje wachten
• Alcohol en wattenstaafjes, nuf said
• wat deo eroverheen spuiten en afboenen met voorgenoemde zacht stukje stof

Laatste methode sinds eergisteren in gebruik, verkort methode 1 met een half uur... Methode 2 duurt helemaal lang maar is wat zekerder, dus mocht bij iemand methodes 1 en 3 niet werken... ;)

offtopic:
Die methode 3... tja, zodra m'n videokaart raar begon te doen ('s avonds laat) op de uit knop van m'n stekkerdoos geramd en m'n kast opengetrokken. 't was net vochtig, even drooggemaakt, en toen met m'n niet-meer-zo-heldere kop bedacht dat alcohol goed werkt in dit soort gevallen. Hee, spuitbus met oa alcohol! Euh... nouja, werkt vast wel! En warempel, was inderdaad zo... Gelijk weer goed beeld. Nog een paar dagen gekloot met nieuwe isolatie, maar telkens na een paar uur toch weer een druppeltje op m'n videokaart. En warempel, 't werkte elke keer :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

BCM schreef op 17 juli 2003 @ 16:30:
Whoops Flits natuurlijk. Niet aan gedacht....SORRY :)

Cedo Nulli

• w00Dy
  • Laatst online: 28-11 21:08

w00Dy

Make soap, not war

ik heb eens ooit een mengpaneel wat enkele pinten bier verwerkt had zuiver gemaakt met water. No problem gewoon goed laten drogen.

Verwijderd

Elektronica drogen met een Vochtvreter in een vuilniszak ofzo werkt ook wel heel goed, hoe meer geduld hoe beter het werkt

Verwijderd

ja of effe een flesje alchol kopen en hier de boel effe mee sschoonmaken

Verwijderd

Nou dat hangt er ff van af waar het "vuil" in oplost.
Je kan wel alcohol nemen, maar als het vuil er niet in oplost en in water wel, dan ben je wel voor de kat d'r k*t bezig.
Omdat het hier over een zure substantie gaat denk ik toch dat dat beter oplost in water.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

wfvn schreef op 17 July 2003 @ 19:38:
Maar wat betreft die plas zuur..... :|

Ik heb ooit een TI-92 wat 7-up gevoerd.... vond hij niet lekker. Ook goed schoongemaakt maar niet geheel met succes. Hij vreet nu batterijen :|

Ik hoop dat jij met je toestelletje meer geluk hebt.
Dit komt omdat er een kortsluitinkje ergens zit.
Dit kun je repareren (als het nog te repareren valt) door de completer print een week in alcahol te laten weken. (voledig in de alcahol)
Daarna laat je hem een weekje drogen en hup.....

b.t.w. ik zou disply e.d. wel ff droog houden :P

Verwijderd

Dat bedoel ik nou, 7Up lost uitstekend op in water...
Pagina: 1