Toon posts:

welke geluidskaart of speakerset maakt geen gebruik van jack

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus opzoek naar een geluidkaart of een speaker set die geen gebruik maakt van jackplugs. Ik wil namelijk een via eden in me auto monteren maar met 5.1 kanaals geluid over de speakers van de auto.

Maar ik zie alleen maar speakersets en of decoders als bij dtt3500 van creative tulp of jack stekkertjes

Op google niks gevonden en op revieuws sites zoals hardware info krijg ik ook niks te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 13:34 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Waarom wil je 5.1 geluid in je auto, ga je dvd films kijken?

En wat voor plug wil je dan, kun je geen verloopplugje maken?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
ALs je geen mini-jacks wilt dan kom je automatisch uit op normale jacks.
In een blad (C't) stond wel een kaart met normale pluggen maar dat was slechts een 2 kanaals kaart.
Kwalitatief maakt het weinig uit of je jacks of cinch pluggen gebruikt, het gaat meer om de kwaliteit van de pluggen en kabels.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
tja dus ik moet al me auto speakers uit gaan rusten met pluggen want ik zit namelijk met hoe krijg ik het 5.1 geluid op die dingen. Voor een aangename prijs. Want 900 euro neer te gaan leggen heb ik geen zin in. Zo'n sound processor is leuk maar te duur.

Maar voor alle duidelijkheid het geluid komt van een via eden vandaan. Dus misschien weet iemand daar wel iets voor ofzo

Verwijderd

Jij denkt auto luidsprekers direct zonder versterker aan te sluiten op een geluidskaart? Dat gaat niet werken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 16:16:
tja dus ik moet al me auto speakers uit gaan rusten met pluggen want ik zit namelijk met hoe krijg ik het 5.1 geluid op die dingen. Voor een aangename prijs. Want 900 euro neer te gaan leggen heb ik geen zin in. Zo'n sound processor is leuk maar te duur.

Maar voor alle duidelijkheid het geluid komt van een via eden vandaan. Dus misschien weet iemand daar wel iets voor ofzo
Ik heb hier zo kassie liggen voor in de auto.

Er ziet een eqolazer op en seround.

heeft twee tulpen ingang en 6 tulp uit voor, front left right, rear left right en nog twee tlupen voor de subwoofer.

Laat maar horen als je hier wat aan heb.
het merk is Sherwood.

5.1 lijk me trouwens moelijk voor in de auto, waar wil je dan de midde speaker monteren ?
Je gaat toch niet achter de stuur zitten en tegelijk een dvd gaan kijken ?

Verwijderd

Je moet gewoon die uitgangen van je geluidskaart nog aan een eindversterker hangen hoor :) Dat minimale vermogen van een geluidskaart is vaak nog niet eens genoeg voor een koptelefoon, laat staan voor autospeakers.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Voor 100-130 heb je al een Yamaha RPU-200, met ingebouwde geluidskaart, DD en DTS decoder en versterker. Hij is niet echt groot maar aangezien het een 'normale' versterker is draait ie wel op 220v.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
JAh okay ik kwam pas iemand tegen die had er een soundworks equalizer tussen gehanden en dan op iedere poort op op 2 poorten een versterker als ik het goed zag

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 16:45:
[...]

Ik heb hier zo kassie liggen voor in de auto.

Er ziet een eqolazer op en seround.

heeft twee tulpen ingang en 6 tulp uit voor, front left right, rear left right en nog twee tlupen voor de subwoofer.

Laat maar horen als je hier wat aan heb.
het merk is Sherwood.

5.1 lijk me trouwens moelijk voor in de auto, waar wil je dan de midde speaker monteren ?
Je gaat toch niet achter de stuur zitten en tegelijk een dvd gaan kijken ?
Laat maar horen wat je er voor vraagt. En als het kan een tech sheet is wel makkelijk om te weten wat voor iets het precies is

Verwijderd

Ik ga wel even wat foto's van maken.
èèn hit met google, http://www.angelfire.com/biz/servicemanuals/Sherwood.html
Oja type nummer Sherwood graphic eq XQ-1101
En kijk maar wat je er voor over heb, heb geen idee wat dat ding waard is.
(Foto's komen er aan.)

Hier hem in actie ¬_o.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/digimonrewind/Voorkant%20in%20actie.jpg

Closeup,
http://members.lycos.nl/d...%20in%20actie%20close.jpg

Voorkant normaal,
http://members.lycos.nl/digimonrewind/Voorkant.jpg

achterkant
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/digimonrewind/Achterkant.jpg
Links geluid in, daarna Subwoofer uit, rear helemaal rechts de front.

Het subwoofer knopje ¬_o.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/digimonrewind/Subwoofer.jpg

De line in gevoeligheid,
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/digimonrewind/Geluid.jpg

Als je nog ergens een foto van moet hebben zeg het maar, de beverstings beugels zitten er trouwens ook bij.

(Ik kan ook een foto maken van de binne kant ;).)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 15:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

dan maka je toch gewoon een verloop stekker :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hoe kun je nou 5.1 geluid creeren met een twee kanaals ingang?

doe het gewoon zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/swordss.jpg

Drie keer (stereo)minijack naar tulpkabels, front en rear aan de 4 kanaals versterker en de center/sub aan de twee kanaals (of nog liever ipv de twee kanaals 2 monoversterkers.

En de versterkers kosten je de kop ook niet.

En de center kan gewoon in je dashboard, met polyester kun je dat net zo mooi maken als de standaardspeakers.

[ Voor 112% gewijzigd door |sWORDs| op 18-07-2003 13:54 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat kastje van Sherwood is een splitter, dat heeft geen kloot met Surround te maken. :)

Daar prik je de enkele lineout aan van je radio, en dat ding maakt er voor en achter en sub van, die je vervolgens aan je versterkers kan voeren. :)

Wat TS wil kan niet. Je kunt geen autospeakers aan een soundcard hangen zonder versterker.

Dus het probleem bestaat niet. Je moet toch de line-out van de geluidskaarten voorzien van mini-jack naar tulp, om het vervolgens aan eindversterkers te voeden. Die eindversterkers komt gewoon normaal speaker kabel aan.

Of je moet gewoon een Logitech Z680 in je auto inbouwen ofzo. :P En iets voor spanningsconversie regelen.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Hij heeft wel iets als souround Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/digimonrewind/Voorkant%20in%20actie%20close.jpg ;).

Oja, er bestaan wel van die kaartjs waar een 25 wat eindtrap op zitten. Die kan je in een lege slot stoppen. (Op die kaartjes zitten alleen geen geluids kaart, heb er laats ééntje gezien van het merk ICL.)

Ik denk dat ik weet waarom hij geen minijack wilt. Want hij wilt zeker wel lekker kunne scheuren met zijn auto zonder dat de audio kabels los trillen :+ .

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 14:06 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vind het vage keuze. Niet veel geld wel uitgeven, maar wel 5.1...

Naja. Doen dan voor hetzelfde geld gewoon goed geluid, in plaats van slecht 5.1, maar goede de TS zal er wel z'n redenen voor hebben zeg maar. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Tja kijk ik zou graag een 5.1 versterker er aan willen hangen maar dan praat ik over enkele 100derden euro's voor iets dat net zo goed vanaf me pc kan komen.

Het systeem waar ik mee bezig ben maakt namelijk geen gebruik meer van de headunit in de auto die komt volledig te vervallen.

In plaats daarvan hangt er een radiokaart aan de antenne en dat werkt perfect. ruim getest.

Voor de bediening heb ik een 10.4inch tft touchscreen op de kop kunnen tikken.

Me computer is dus een mini itx in HUsh behuizing met een externe dvd speler deze komt ook gewoon in me dashboard te hangen.

Gps module ligt al klaar en werkt naar behoren met juiste software.

Enigste waar ik nog mee zit is me geluid 5.1 kanaals hoe van geluidskaard onboard of evt extra erbij naar me speakers.
en hoe mute ik me geluid met me carkit.

Daarnaast zit ik nog met software aansturing maar daar heb ik een vriend voor gevonden die het wel een uitdagin leek om een shell te schrijven.

Nou snap je dus waarom ik geen dure versterker wil hebben

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
JE KAN SPEAKERS NIET DIRECT OP JE GELUIDSKAART AANSLUITEN

snap dat dan, dat signaal is niet versterkt, je hebt een versterker nodig

|:(

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Koop een fatsoenlijke 5 kanaals versterker. Als je al die moeite neemt voor een complete computerset in je wagen, kan die er ook nog wel vanaf. Met een schakelbare ingang kan je zelfs nog je radio op die versterker proberen te planten, zodat je naar keuze via de pc of de autoradio de boel in gang zet.

Een Ferrari met houten wielen, daar heb je niets aan.

Verwijderd

OverSoft schreef op 18 July 2003 @ 16:53:
JE KAN SPEAKERS NIET DIRECT OP JE GELUIDSKAART AANSLUITEN

snap dat dan, dat signaal is niet versterkt, je hebt een versterker nodig

|:(
Dat heb ik 'm verteld, dat heeft GaMeOvEr 'm verteld, dat heb jij 'm verteld, en ik heb er vast wel overheen gelezen bij de rest van de posts, maar als je dat soort uitspraken negeert kan 't kennelijk wel :P

• OverSoft
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 17:29:
[...]

Dat heb ik 'm verteld, dat heeft GaMeOvEr 'm verteld, dat heb jij 'm verteld, en ik heb er vast wel overheen gelezen bij de rest van de posts, maar als je dat soort uitspraken negeert kan 't kennelijk wel :P
Kan je geen grote text neerplaatsen hier? :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een VIA Eden heeft bij mijn weten alleen een digitale 5.1 uitgang. Hoe je die aan je speakers danwel eindversterker wil koppelen mag Joost weten.

Ik heb zelf ook een Eden in m'n auto, en die zit gewoon met een mini-jack vast aan de eindversterker. Niks geen probleem.

Siditamentis astuentis pactum.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dan moet hij toch een Z-680 in zijn auto gaan bouwen, met de control pod op de plek waar de radio hoort. :)

Nu nog de spanning converteren. :P

Aannames zijn fataal.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
spanning converteren is 100x simpeler dan het idee van de TS, het idee van GaMeOvEr vind ik wel sterk! :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 16:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ja precies, je eindigd toch altijd bij een versterker, dus is het misschien goedkoper om gewoon heel die computer eruit te lazeren, een fatsoenlijke autoradio te kopen, die al een redelijke versterker heeft, en gewoon 4 speakers in je auto te pleuren.

5.1 in je auto is sowiesow bullshit, je kijkt toch geen films onder het autorijden? stereo is goed zat.

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-07-2003 22:46 ]

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
dat ik niet onder een versterker uitkom weet ik nou wel. Ben ook niet helemaal stupid.

Maar het zit mij er gewoon in dat als ik een 5.1 kanals verstker koop met dolby digital erop dan moet ik gewoon ff meer dan 1000 euro lappen das meer dan dat me totale systeem heeft gekost.

dus ik wil vanaf me mobo direct die speakers aan kunnen sturen met een versterker. Maar ik zit met het fijt wat voor 1 en hoe sluit ik dat keng aan op die 5.1 uitgang van me mamaplank

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:06

houthakker

Poehé

Je hebt zeker al de geluidskaart gekocht? Anders is dit een mooie oplossing. http://www.yamaha-online....d=312&archivset=&newsset=
Ik heb hem zelf ook, kost 129 eur bij correct in rotterdam. Is vast wel om te bouwen naar 12v. Ziet er ook mooi uit naast je dashboard :P. Versterker en USB geluidskaart in 1 dus.

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 19-07-2003 14:04 ]

Specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

bphderuyter schreef op 19 juli 2003 @ 13:47:
dat ik niet onder een versterker uitkom weet ik nou wel. Ben ook niet helemaal stupid.

Maar het zit mij er gewoon in dat als ik een 5.1 kanals verstker koop met dolby digital erop dan moet ik gewoon ff meer dan 1000 euro lappen das meer dan dat me totale systeem heeft gekost.

dus ik wil vanaf me mobo direct die speakers aan kunnen sturen met een versterker. Maar ik zit met het fijt wat voor 1 en hoe sluit ik dat keng aan op die 5.1 uitgang van me mamaplank
Voor in de auto zijn mij geen versterkers bekend die je een digitaal DD/Dts signaal kunt voeden en dat die dan je speakers aanstuurt.

Tuurlijk, 5 kanaals versterkers zijn er zat, alleen die accepteren alleen maar analoge ingangen. Het probleem wat jij hebt is niet zo zeer versterking, maar decodering van het digitale signaal en omzetting van dit signaal van analoog, zodat je de versterking (die geen probleem is) er op los kunt laten.

Het feit dat jij alleen een digitale uitgang hebt (toch?) is jouw probleem. Kun je er niet een andere geluidskaart inbouwen, die analoge uitgangen heeft?

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

houthakker schreef op 19 July 2003 @ 13:55:
Je hebt zeker al de geluidskaart gekocht? Anders is dit een mooie oplossing. http://www.yamaha-online....d=312&archivset=&newsset=
Ik heb hem zelf ook, kost 129 eur bij correct in rotterdam. Is vast wel om te bouwen naar 12v. Ziet er ook mooi uit naast je dashboard :P. Versterker en USB geluidskaart in 1 dus.
Ik denk dat je in de auto ernstige vermogensproblemen gaat krijgen met dat ding, in een auto heb je veel meer vermogen nodig. (omgevingsgeluid in een auto als je rijd, zeker op de snelweg)

Aannames zijn fataal.

• OverSoft
ik heb laatst op de computerbeurs in eindhoven een apparaatje ter grootte van een autoradio gezien waar 1x spdif (coaxiaal en optisch) ingingen en 6 analoge signalen uitkwamen.

Was toen 50 euro!

Weet alleen het merk e.d. niet meer

• houthakker

houthakker

Poehé

GaMeOvEr schreef op 19 July 2003 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat je in de auto ernstige vermogensproblemen gaat krijgen met dat ding, in een auto heb je veel meer vermogen nodig. (omgevingsgeluid in een auto als je rijd, zeker op de snelweg)
Volgens mij haal jij RMS en PMPO in de war, mijn kamer is groter dan een auto. Er hangen sony surround speakers in, en een actieve sub. Volume gaat niet harder dan 50, want dan knallen de ramen er uit. Bovendien kun je wel veel vermogen hebben, maar je speakers moeten ook het vermogen benutten, effectief het vermogen gebruiken. 5x 15 wat is volgmens mij voldoende hoor.

Specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

houthakker schreef op 19 juli 2003 @ 16:37:

Volgens mij haal jij RMS en PMPO in de war, mijn kamer is groter dan een auto. Er hangen sony surround speakers in, en een actieve sub. Volume gaat niet harder dan 50, want dan knallen de ramen er uit. Bovendien kun je wel veel vermogen hebben, maar je speakers moeten ook het vermogen benutten, effectief het vermogen gebruiken. 5x 15 wat is volgmens mij voldoende hoor.
LOL :D

Nee, ik haal niet RMS met PMPO door elkaar hoor. ;)

5X12 Watt continue met 4X25 Watt piek kom je niet zo'n end mee in een auto.

Volgens heb je even niet in de gaten dat je in de auto je klankkasten verre van optimaal zijn, jij hebt gewoon speakers, met daarin units in een behuizing wat enigzins op elkaar afgestemd is.

In een auto heb je een gat en daar hang je een speaker in en is het voor de rest maar een beetje hopen of het klinkt. Tuurlijk, voor hoogweergave heeft dat ding genoeg vermogen en voor een beetje normale bas voor een huiskamerspeaker ook wel.

Echter, in een auto rij je. Heb je bandengeluid, motorgeluid, windgeruis. Afhankelijk van de auto gaan deze geluiden op een bepaalde moment het lage spectrum domineren, nu betwijfel ik dat de TS in een dikke Audi, BMW of mercedes rijd die tot 140 lekker stil zijn. ;)

Dus, om nog wat hoorbaar laag te hebben, moet je er vermogen in stoppen. Vermogen wat dat setje niet kan leveren.

Kijk, met 4X25 RMS (en niet DIN normen) dus iets van 4X50 piek kom je al een stuk verder, de rest kan de Sub overnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 19-07-2003 17:57 ]

Aannames zijn fataal.

• houthakker

houthakker

Poehé

ah, eindelijk een tweaker die wat goed onderbouwd :P, nee maar goed, ik zit hier nog niet zo lang, maar iedereen blaat hier maar over vermogen, maar verder word er niet gekeken. Ik ben blij dat nu jij me wat wijzer hebt kunnen maken, petje af.

Specs

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op 19 juli 2003 @ 17:56:
[...]

LOL :D

Nee, ik haal niet RMS met PMPO door elkaar hoor. ;)

5X12 Watt continue met 4X25 Watt piek kom je niet zo'n end mee in een auto.

Volgens heb je even niet in de gaten dat je in de auto je klankkasten verre van optimaal zijn, jij hebt gewoon speakers, met daarin units in een behuizing wat enigzins op elkaar afgestemd is.

In een auto heb je een gat en daar hang je een speaker in en is het voor de rest maar een beetje hopen of het klinkt. Tuurlijk, voor hoogweergave heeft dat ding genoeg vermogen en voor een beetje normale bas voor een huiskamerspeaker ook wel.

Echter, in een auto rij je. Heb je bandengeluid, motorgeluid, windgeruis. Afhankelijk van de auto gaan deze geluiden op een bepaalde moment het lage spectrum domineren, nu betwijfel ik dat de TS in een dikke Audi, BMW of mercedes rijd die tot 140 lekker stil zijn. ;)

Dus, om nog wat hoorbaar laag te hebben, moet je er vermogen in stoppen. Vermogen wat dat setje niet kan leveren.

Kijk, met 4X25 RMS (en niet DIN normen) dus iets van 4X50 piek kom je al een stuk verder, de rest kan de Sub overnemen.
Ik weet niet of je het weet maar die standaart auto luidsprekers hebben een veelste lage rendament. Daarom moet je er juist veel vermoge instappen voor een beeje geluid. Je kan dan beter echte luidsprekers in je auto monteren.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, rendement speelt ook mee, dat is idd vaak wat lager ook bij autospeakers. :)

Aannames zijn fataal.

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
AtomicShockwave schreef op 18 juli 2003 @ 22:46:
ja precies, je eindigd toch altijd bij een versterker, dus is het misschien goedkoper om gewoon heel die computer eruit te lazeren, een fatsoenlijke autoradio te kopen, die al een redelijke versterker heeft, en gewoon 4 speakers in je auto te pleuren.

5.1 in je auto is sowiesow bullshit, je kijkt toch geen films onder het autorijden? stereo is goed zat.
no ik heb laatst in een bmw x(?)5 gezeten ( die jeep van bmw) die heeft standaard dolby surround en dat klinkt super zelfs goedemorgen met gorden klonk mooi ;)

lees de draad voordat je blaat

• whocarez
jah jah maar iedereen is bekend met de onboard soundkaart van een via eden kaart. Dus weet ook iedereen hoe het aangesloten kan worden.

Maar ik heb de oplossing. ik neem een soudworks 2500dtt externe decoder en die hang ik met spdif aan de via eden en dan vanaf de decoder per kanaal een versterker en dan de speakers.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

bphderuyter schreef op 20 July 2003 @ 19:16:
jah jah maar iedereen is bekend met de onboard soundkaart van een via eden kaart. Dus weet ook iedereen hoe het aangesloten kan worden.

Maar ik heb de oplossing. ik neem een soudworks 2500dtt externe decoder en die hang ik met spdif aan de via eden en dan vanaf de decoder per kanaal een versterker en dan de speakers.
Euh... :P Ik zou het vast wel op kunnen zoeken, maar ik ben standaard niet bekend met de aansluitmogelijkheden van een VIA Eden bordje hoor. :P

Aannames zijn fataal.

• whocarez
hehe meeste tweakers wel dus vandaar maar kijk eens op www.mini-itx.com en dan zoeken op hush dan vind je het systeem waar ik over beschik

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GaMeOvEr schreef op 19 July 2003 @ 16:22:
[...]

Voor in de auto zijn mij geen versterkers bekend die je een digitaal DD/Dts signaal kunt voeden en dat die dan je speakers aanstuurt.

Tuurlijk, 5 kanaals versterkers zijn er zat, alleen die accepteren alleen maar analoge ingangen. Het probleem wat jij hebt is niet zo zeer versterking, maar decodering van het digitale signaal en omzetting van dit signaal van analoog, zodat je de versterking (die geen probleem is) er op los kunt laten.

Het feit dat jij alleen een digitale uitgang hebt (toch?) is jouw probleem. Kun je er niet een andere geluidskaart inbouwen, die analoge uitgangen heeft?
Jewel, pioneer heeft er een met 50 watt "rms" voor zover je bij zulke bedrijven nog iets van de rms waardes kan geloven. Er zijn nog wel meer merken met een versterkte DDdecoder. Bij die pioneer heb je ook meteen een ingebouwde fm tuner.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 21-07-2003 02:03 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1