Toon posts:

[alg] DAL / BL fysiek scheiden van GUI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project ben ik bezig met het volgende:

Klant wil 1 engine hebben die alle taken afhandelt, data controleert en beheert. Prima daar is het 3 / 2.5-tier model een prima oplossing voor. Echter de klant wil dat we de GUI fysiek scheiden van de business logica en de data acces layer. Klant wil later aditionele gui toevoegen (3th party, of van ons zelf). De gui en bl+dal draaien allebei op dezelfde server.

Het project maakt gebruik van het .net platform, asp.net (VB.net)

Hoe kan ik deze fysiek gescheiden lagen het beste met elkaar kunnen communiceren.

Ik neig het meest naar een oplossing waarbij de gui ook weer onderverdeelt wordt in 3 tiers. De DAL van de GUI vraagt / krijgt dmv een SOAP connectie met de BL van de engine de data. De BL van de GUI interperteert die data, controleert die input en communiceert met de presentation layer van de GUI.

Voor de mensen die meegeteld hebben, we zitten nu al op 5 tiers. De dubbele check op input maakt de applicatie natuurlijk wel een stuk veiliger, maar de performance zal ook omlaag duikelen. Dit is echter niet zo'n groot punt. Het grote voordeel van de SOAP connectie is dat de GUI kan opvragen welke paramerters er verwacht worden en wat er allemaal wordt ondersteund.

Ik heb dit topic ([rml][ alg] enterprise applicatie - totaal oplossing.[/rml]) redelijk doorgespit, maar heb er niet zo heel veel aan gehad.

Mijn vraag is, is het logisch om het op deze manier te doen? Of is het veel te omslachtig.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Heb je bij .net niet zoiets als struts bij java?
Als je toch specificeert wat de BL laag aan i/o heeft dan hoeft dat toch niet uitgelezen te kunnen worden door de gui laag?

Who is John Galt?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je het toch op dezelfde server doet kan je ook gewoon de assembly van de gui gebruik laten maken van de assembly van de bl/dal. Het is dan fysiek gescheiden maar je hoeft geen extra laag communicatie toe te voegen. Met een webservice icm soap is natuurlijk wel flexibeler als je op een later moment de GUI op een andere server wilt laten draaien als je bl/dal

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig om de assembly suggestie te onderzoeken, mochten er nog meer mensen een idee hebben hoor ik het graag

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:56
Ik neem aan dat de BLL en de GUI op aparte computers komt te staan.

Dat moet je gewoon de normale server-client methoden toepassen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als het op verschillende computers draait inderdaad wel ja. Maar in de beginpost staat dat het op dezelfde computer draait

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
PhoneTech schreef op 19 July 2003 @ 17:12:
Ik neem aan dat de BLL en de GUI op aparte computers komt te staan.

Dat moet je gewoon de normale server-client methoden toepassen.
Dat is maar net hoe abstract je het bekijkt... Het blijft een webservice / applicatie.
Pagina: 1