Toon posts:

Gentoo op tecra 550; start niet, reboot na 'bios data check'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje bezig gentoo op mijn laptop te installeren, ik heb het idee dat ik wel veel leer van hoe linux werkt enzo door hier een beetje mee te stoeien, bootstrappen ging ok eigenlijk is alles wel zo'n beetje gelukt, ook het kernel compile ging zonder een fout melding.
Ik heb de volgende partities :
hda1 128mb boot ext2
hda2 256mb swap swap
hda3 3000mb / reiserfs

Ik heb lilo gebruikt, met de standaard instellingen volgens de manual
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=30
default=linux

image=/boot/bzImage (ik heb hier ook vmlinuz geprobeerd zelfde probleem)
label=linux
read-only
root=/dev/hda3

En ja na een wijziging draai ik netjes /sbin/lilo,
goed het probleem is dus zodra ik nu start krijg ik lilo dan doe ik enter op linux DUHHH dan krijg ik de volgende output:

linux................................................ (om en nabij zoveel puntjes LOL)
bios data check successful

en dan reboot ie meteen, ik heb zelfs moeite die laatste regel te lezen zo snel gaat het. Kortom de kernel wil niet echt starten.
Ik heb de kernel diverse malen opnieuw gecompiled en ook een keer met wat ik dacht dat de minimale settings waren. Geen resultaat, zelfde probleem. Dit probleem doet zich ook voor met grub trouwens.

Ik heb wat gezocht op internet natuurlijk, maar het enige wat ik kon vinden was make install na het hele kernel compile gebeuren te draaien, ook dit heb ik geprobeerd en had geen resultaat :(

Kan iemand mij een stukje verder helpen, ik weet niet waar ik het moet zoeken, zit het bij een instelling in lilo??? Of is ie zodra linux..................... komt al door lilo heen??? Zo ja waar kan ik het anders zoeken.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Probeer t anders eens met grub, daar kun je tenminste ook nog voor het booten je parameters wijigen (zoals kernel image/boot en root partitie etc)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Die parameters komt ie niet eens aan toe, had al in lilo geprobeerd 'linux mem=64M' (er zit 96 in btw) om te kijken of dat het oplosten misschien dat ie in de knoop zit met de bios ofzo dat die ergens in het geheugen gecached staat :S. In iedergeval ik ben vrij nieuw in linux, dus heb nu geen flauw idee hoe ik verder moet

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het lijkt erop dat je lilo config gewoon goed werkt.
Het is mogelijk dat ACPI of local APIC support dit soort problemen veroorzaakt.
Probeer eens te booten met : in je lilo.conf:
image=/boot/bzImage
label=linux
read-only
root=/dev/hda3
append = "noapic pci=noacpi"

+1 behulpzaam

[ Voor 14% gewijzigd door AlterEgo op 17-07-2003 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb gedaan wat je hierboven voorstelde, en ook de nobios switch heb ik geprobeerd, maar dit mag allemaal niet boeien volgens de kernel want het probleem blijf :( ik snap er werkelijk niets van. Het klopt dat je niet ziet dat die switches/parameters door gegeven worden aan de kernel??? Ik verwacht namelijk met de nobios switch tochwel dat hij het bios data check successful achterwegen laat, nou dat doet ie dus niet. Doe ik iets fout??? Ik heb letterlijk die regel van append overgenomen in mijn lilo config en /sbin/lilo gedraait. Die geeft dan warning over unknown video device en daarna is ie klaar. Heeft dat er soms mee te maken ???

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53

Mon

Gooi je .config anders even ergens online, misschien dat je iets vitaals bent vergeten?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Die parameters komt ie niet eens aan toe
Heb je het nu nog over lilo?
In de handleiding van gentoo staat een goede manier om grub te installeren (let wel hd0,0 is hd 1 partitie 1)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Ok het blijkt wel weer wat voor een n00b ik in linux ben, _Mon_ onwijs bedankt, ik open me .config dus ff met nano loop ik hem door, staat ie ingesteld op een i686 PII processor, nou er zit een Pentium MMX in dus daarom ging het fout. Ik heb er zwaar over heen gekeken tijden de make menuconfig, want het stond niet echt DUIDELIJK aangegeven waar je je type cpu kan selecteren. Ja nu weet ik waar ie staat maar er stond iets van PIImx ofzo nou ja als je dan op enter rost kom je erachter dat je daar dus je type moet selecteren.

Anyways onwijs bedankt zonder de hint om de .config door te kijken had ik niet verder gekomen. HIJ DRAAIT!!!!!!! Nu eens kijken naar mijn avaya wifi en 575 van 3com om die aan de praat te krijgen :P
Pagina: 1