[exchange5.5]distributielijst

Pagina: 1
Acties:

• killerflappy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08-2021
Heb een netwerk (nt4) met een aantal windows98 een een aantal windowsxp clients. Omdat windowsxp een ander soort profiel gebruikt als windoes98.
Alle clients zijn voorzien van Outlook98

Heb ik bij sommige users een extra useraccount aangemaakt.
User Richard B heeft zo inlognaam rb en rb1.

Dit loopt prima, behalve de mail. In exchange heb ik recipient Richard B en richard XP.

De mail komt netjes binnen bij Richard B (rb). Nu moet zijn mail ook binnenkomen bij Richard XP. Dit kan met een distribution list (DL).

Hoe weet deze distribution list welk e-mailadres hij moet opvangen(die van rb)?
Richard B is ook al lid van een ander distribution list. Geef dit problemen?

Verwijderd

Waarom heb je 2 mailboxen aangemaakt voor de gebruikers ? Dat is toch helemaal niet nodig.

• killerflappy
Geen 2 mailboxen. Een extra account voor het profiel. Deze voegd automatisch een recipient toe aan exchange. Het is de bedoeling dat Richard XP de volledige toegang heeft over Richard B.

Wanneer ik deze persoon in het profiel van Richard XP in outlook bij Microsoft Exchange wil toevoegen. Geeft deze aan dat Richard Xp daarvoor niet gemachtigd is. Is er dan een manier om Richard Xp hiervoor te machtigen?

[ Voor 31% gewijzigd door killerflappy op 17-07-2003 11:47 ]

Verwijderd

Als ik het goed begrijp heb je in de usermanager 2 accounts staan voor dezelfde persoon. Waarschijnlijk omdat je roaming profiles gebruikt. Anders lijkt mij het zinloos.
Nu krijg je dus ook 2 mailboxen omdat je per account 1 mailbox gebruikt.

Je kan via outlook delegeren wie er rechten heeft over je mailbox. Er zit een tapblad delegates onder tools options.

• killerflappy
lijkt me een fantastisch idee. Ga het vanmiddag gelijk proberen

• killerflappy
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 12:02:
Als ik het goed begrijp heb je in de usermanager 2 accounts staan voor dezelfde persoon. Waarschijnlijk omdat je roaming profiles gebruikt. Anders lijkt mij het zinloos.
Nu krijg je dus ook 2 mailboxen omdat je per account 1 mailbox gebruikt.

Je kan via outlook delegeren wie er rechten heeft over je mailbox. Er zit een tapblad delegates onder tools options.
Heb in outlook van Richard B bij Extra/opties/gemachtigden gebuikers Richard XP toegevoegd en deze overal voor gemachtigd.

Wanneer deze is toegevoegd en ik op eigenschappen klik krijg ik het volgende bericht:

De eigenschappen van de geselecteerde gebruiker zijn niet beschikbaar. Geen toegang verkregen tot gemachtigde
De server van Microsoft Exchange is niet geconfigureerd voor de ondersteuning van Nederlandstalige gegevenssjablonen. Neem contact op met de systeembeheerder.

Wanneer ik inlog met richard XP en outlook open krijg ik het volgende bericht:

Kan uw standaard map voor e-mail niet openen. U bent niet gemachtigd om u aan te melden.

Op de site van microsoft is hier niets over te vinden.
Misschien toch met Distribution List??
Zo ja hoe doe ik dit?

Verwijderd

Even terug naar waarom je dit eigenlijk wilt.
Waarom heb je 2 accounts aangemaakt. Gebruik je wel of geen roaming profiles ?
Kan het XP profiel niet op de XP machine opgeslagen worden ?
Is het niet veel makkelijker om 1 account per persoon te hebben ?

• killerflappy
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 12:54:
Even terug naar waarom je dit eigenlijk wilt.
Waarom heb je 2 accounts aangemaakt. Gebruik je wel of geen roaming profiles ?
Kan het XP profiel niet op de XP machine opgeslagen worden ?
Is het niet veel makkelijker om 1 account per persoon te hebben ?
Ik gebruik 2 accounts omdat ik op een windows XP machine en een Windows 98 machine moet kunnen inloggen. Dit gebeurd ingederdaad met roaming profiles. 1 voor xp en een voor 98. 1 account werkt niet, omdat xp en 98 gebruik maken van verschillende soorten accounts. Toch wil ik in 98 en in XP over dezelfde mail beschikken.

Verwijderd

Volgens mij gaat dat niet, omdat je dan maar 1 mailbox moet kunnen openen en dat gaat dus niet. Je hebt nu voor de 98 user een email adres en voor je xp user ook. Dit zijn 2 apart mailboxen. Omdat je mailbox gekoppeld is aan 1 user kan je dus niet bij elkaars mail. Tenzij je dus met delegates gaat werken (alleen werken die niet).

Je kan wel een kopie van je mail van je ene account naar de andere sturen (niet beide kanten op, anders gaat het rondzingen). Of je moet een group aanmaken in NT en daar je beide users opzetten en die eigenaar maken van je mailboxen. Dan kan je de mailbox extra openen in Outlook.

• killerflappy
Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 14:17:
Volgens mij gaat dat niet, omdat je dan maar 1 mailbox moet kunnen openen en dat gaat dus niet. Je hebt nu voor de 98 user een email adres en voor je xp user ook. Dit zijn 2 apart mailboxen. Omdat je mailbox gekoppeld is aan 1 user kan je dus niet bij elkaars mail. Tenzij je dus met delegates gaat werken (alleen werken die niet).

Je kan wel een kopie van je mail van je ene account naar de andere sturen (niet beide kanten op, anders gaat het rondzingen). Of je moet een group aanmaken in NT en daar je beide users opzetten en die eigenaar maken van je mailboxen. Dan kan je de mailbox extra openen in Outlook.
Z'n group, is dat niet een distribution list? Hoe wijs ik hier een adres aan toe? En moet ik dat adres dan ook verwijderen bij Richard B?
Zou mooi zijn als je me hier een beetje uitleg over geeft

Verwijderd

Haal geen NT groepen en Exchange groepen door elkaar.
Je kan een group aanmaken onder NT UserManager en daar je 2 richard accounts instoppen en dan die group in exchange aan je 2 mailboxen hangen als windows NT account

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

volgens mij snappen de heren het principe van Exchange5.5 niet geheel. Je maakt de accounts aan op een Windows NT 4 machine. Dus die zijn het zelfde. Je koppelt nu 1 primary Windows NT 4 account aan de Exchagen5.5 account. Nu ga je naar tab blad Permissions (mocht je die niet zien ga dan Tools > options > permissions. Vink show permissions page for all object aan en Display right roles on permissions object ook). Nu kun je hier een andere Windows NT 4 account aan toe voegen en kunnen 2 gebruikers 1 mailbox openen.

Een Distributie Lijst zelf kent geen store maar is een simpel doorgeef luik naar meerdere e-mail accounts met mailboxen.

Dus wat je moet doen is 1 primary account aan een mailbox koppelen en dan de andere bij permissions als USER toevoegen.

graag gedaan dit had je allemaal onder de F1 toetst van Exchange5.5 terug kunnen vinden :+

• killerflappy
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 14:27:
Haal geen NT groepen en Exchange groepen door elkaar.
Je kan een group aanmaken onder NT UserManager en daar je 2 richard accounts instoppen en dan die group in exchange aan je 2 mailboxen hangen als windows NT account
Je helpt me erg goed _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ =de hele afdeling
dus ik maak een group in Windows NT en voeg daar Richard B en Richard Xp aan toe. Vervolgen bind ik daar in Exchange de mailbox van Richard B aan?
Aan de Mailbox van Richard XP heb ik niets

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

killerflappy schreef op 17 juli 2003 @ 14:33:
[...]

Je helpt me erg goed _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ =de hele afdeling
dus ik maak een group in Windows NT en voeg daar Richard B en Richard Xp aan toe. Vervolgen bind ik daar in Exchange de mailbox van Richard B aan?
Aan de Mailbox van Richard XP heb ik niets
Dit is wel een erge bud oplossing om eerlijke te zijn. Standaard kun je in Exchange5.5 al meerdere NT accounts aan 1 mailbox koppelen dus waarom zou je in godsnaam in User Manager for Domains ook nog extra Groups aanmaken?

Beste oplossing in dit geval is

1 maibox 2 NT accounts aankoppelen. Primary reply address goed instellen en beide NT accounts kunnen zonder problemen de mailbox openen.

Let wel in Exchange2000 heeft elk account slechts 1 mailbox. Ga je ooit nog eens migreren is het beter alle windows98 machines eruit te donderen en de gebruikers 1 mailbox te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door mutsje op 17-07-2003 14:51 ]

Verwijderd

Dat het een bud oplossing was wist ik ook wel, heb nog nooit meerdere nt accounts aan 1 mailbox gekoppeld in exchange 5.5 dus als je eens kan vertellen hoe dat moet dan heb ik ook weer wat geleerd.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

erikvSon. Heb je mijn posting boven Killerflappy gelezen staat precies uitgelegt hoe je dit moet doen. Je moet namelijk eerst de permissions tabblad te voorschijn toveren door naar Tools > options > permissions te gaan. En dan kun je opeens iets meer op Exchange5.5

Verwijderd

Tja, dat was er weer even bij ingeschoten. Heb wel een cursus gedaan van exchange maar dat is alweer een hele tijd geleden. Bedankt voor de opfrissing.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Geen probleem ik werk dagelijks met exchange5.5 maar kom ook nog kennis te kort :+ vooral als het om kloten in een schema en dergelijke gaat de rest is appeltje eitje

• killerflappy
Het is gelukt. De oplossing was van mutje. Bedankt
Maar ErikcSom ook zeer bedankt voor je inzet!!!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Hopelijk hebben de beide heren nog boeken van zowel Exchange5.5 als WindowsNT4 en gaan nog even de ACL's structuur en dergelijke ter verfrissing doornemen :P Have fun.
Pagina: 1