Toon posts:

Winxp Installatie ongelovelijk traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

MSI KT4V Ultra KT400 Sound
AMD XP Athlon 2700+ BOX 333F
PC333 512MB DDR Take MS
HDD U133/72 80 Maxtor PLUS9 Liquid
CD RW IDE 48x24x48/16DVD LG
Club3D ATI Radeon 9100 64DDR

In het begin was het installeeren van Windows XP geen probleem.. had alleen problemen met de klok snelheid, om die op 2700+ te krijgen...
Met een biosupdate gaat dit prima.. alleen nu wanneer ik Windows XP wil installeeren gaat het ontzettend traag.. hij is misschien wel 1,5 uur bezig met voorkopieren van bestanden..

zodra ik de kloksnelheid lager zet (bijvoorbeeld naar een 2100+) dan draaid hij wel snel :? :? ik snap het even niet.. 8)7

iemand suggesties??

Dank u..

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 13:20

Akerboom

Codito, ergo sum

Met 2100+ installeren, dan kijken hoe windows het doet met 2700+ na de installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, maar systeem draaid nog niet helemaal naar behoren. heel vaak kapt windows ermee, en geeft aan dat er onherstelbare fouten op de HD zijn, terwijl dat niet het geval is, (is getest op RMA afdeling) en doet dit met elke schijf.. en in ander systeem is er niets aan de hand...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Lijkt mij meer dat je hardware problemen hebt.

Windows Operated Systems >> Processors, Mobo's & Geheugen

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij de hardware niet, maar bepaalde instellingen misschien.. maargoed even kijken wat het voor antwoorden opleverd bij Proc, mobo, en Mem's... :D

• momania
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 11:43:
Het is volgens mij de hardware niet, maar bepaalde instellingen misschien.. maargoed even kijken wat het voor antwoorden opleverd bij Proc, mobo, en Mem's... :D
Als je processor er op de standaard snelheid voor zorgt dat er fouten optreden en dat heb je niet als je onderclocked, dan lijkt het mij toch echt hardware...

Ben je niet toevallig bezig geweest met overclocken oid. en heb je nu ergens een dividertje verkeerd staan?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Hij is nog in orginele staat... moest alleen bios updaten.. verder weet ik 't echt niet.. maar nu is hij dus ook al traag onder 2100+ en 2700+. ik zat zelf te denken aan bios instelingen.. :S maargoed.. ik zoek gewoon ff verder.. zal ff kijken als ik hardware vervang.. misschien helpt 't :)

Verwijderd

Heb je 80-aderige IDE kabel? Met een 40-aderige draait je harde schijf in UDMA2, of zelfs PIO, wat de installatie erg vertraagt.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hoe installeer je? Vanaf CD of vanaf een bootdisk? Als je namelijk vanaf bootdisk boot zonder smartdrv is ie ook 2 uur bezig met kopieeren..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn gok:

1) Je hebt niet geboot met de WindowsXP-CD maar met een andere bootdisk (mogelijk met je HDD)
2) Je hebt daarna het bestand WINNT.EXE gestart in de subdirectory I386 van je WindowsXP-CD of vanaf een subdirectory waarnaar je de WindowsXP-CD hebt gekopiëerd.

Daarmee kan je dus uitstekend windowsXP installeren. Alleen moet je dan niet vergeten SMARTDRV.EXE (of .COM?) te draaien VOORDAT je WINNT.EXE (of .COM?) opstart :+
edit:

Leeeeuuuuuk.... zit ik daarvoor het bericht in te rammen ;)
[quote]axis schreef op 17 July 2003 @ 13:29:
Hoe installeer je? Vanaf CD of vanaf een bootdisk? Als je namelijk vanaf bootdisk boot zonder smartdrv is ie ook 2 uur bezig met kopieeren..[/quote]

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 17-07-2003 13:32 ]

Verwijderd

axis schreef op 17 July 2003 @ 13:29:
Hoe installeer je? Vanaf CD of vanaf een bootdisk? Als je namelijk vanaf bootdisk boot zonder smartdrv is ie ook 2 uur bezig met kopieeren..
Waarschijnlijk is dit het probleem niet; Windows 2000 (WINNT.EXE) waarschuwt voor traagheid als je SMARTDRV.EXE niet hebt gestart. Windows XP zal dat ook wel doen. Als je dan toch doorgaat met installeren, dan weet je wel waar het aan ligt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 13:50:
[...]
Waarschijnlijk is dit het probleem niet; Windows 2000 (WINNT.EXE) waarschuwt voor traagheid als je SMARTDRV.EXE niet hebt gestart. Windows XP zal dat ook wel doen. Als je dan toch doorgaat met installeren, dan weet je wel waar het aan ligt.
Ik twijfel zeer zwaar of WindowsXP die melding wel geeft.

Ik ben dol op dual-boots door eerst met een windows98-opstartschijf m'n harde schijf te formatteren en bootable te maken en vervolgens XP pas te laten installeren met die WINNT.EXE
Toch heb ik al redelijk wat keren de installatie afgebroken omdat ik geen smartdrv.exe gedraaid had.....
Ik ken het probleem
Ik weet dat smartdrv bestaat
En toch heb ik dus regelmatig m'n kop gestoten tegen het probleem.... mijn vermoeden is dus dat die melding niet in beeld komt....
en anders moet ik toch maar eens beter lezen :+

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 17-07-2003 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik installeer vanaf cd-rom. HD 80GB. op 80P-cable Partieties, 20GB en 60GB. allebijde hardtikke geformateerd :p leeg dus. komt nu op NTFS.. hij is nu nog bezig met installeren... heb hem gelijk ongeveer met deze topic gestart..

Tja.. en verder.. als ik bepaalde Cache in chakel, wil hij geen eens op de partitie installeren, en als ik deze uitschakel wel :S ook weer zoiet :? :?

Ik zal en moet 't uitvinden wat 't is.. :p

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
gebruik je onboard RAID of je 'normale' IDE aansluitingen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik zou eens naar je CDROM station gaan kijken->deze bepaalt de overdrachtsnelheid.(dit was bij mij laatst ook het probleem..

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik gewoon standaard IDE geen raid, zit ook maar 1 HD in, verder is cd cdrom-drive goed, want hij kan wel snel..

als ik "internal Cache" uitschakel in de bios, dan draaid het systeem super vlot, zoals het hoord, alleen gaat het copieren dan nog niet altijd even snel :? maar mijn opties in de bios van "internal cache" bestaan uit "Disabled" en "Write Back" en niet Enabled/Disabled :? kan dit de fout misschien zijn? dat de bios updat niet helemaal vlekkeloos is verlopen?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Als je eens de "optimized defaults" in het bios laad, gaan ze dan misschien wel naar de goede? Anders zet je hem er zelf naar. Maar geef eens wat meer info. Al je bios instellingen, hoe je alles hebt aangesloten (cd op aparte IDE aansluiting), je boot gewoon van cd of boot je van floppy en ga je dan installeren van cd.

Die cache moet trouwens altijd aan hoor, anders is je sys beetje langzaam.

Is die XP cd snel aan het draaien, en leest die maar af en toe, of draait je cdrom speler heel langzaam en staat lampje voordurend aan... danheb je een beschadigde cd..

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Heb je nog geen ander bios-update dat je er kan inflashen? Doe ook misschien eens memtest, mss ligt het wel aan brak geheugen dat windows vastloopt en traag gaat...

Verwijderd

Topicstarter
Oekey...
MOBO -> 1-IDE-80p Cable. waarop Master DVD/CD/CDRW Combo, Slave 80GB HDD.
Ik boot WinXP van af CDrom, met setup, deze geeft soms aan dat er niet op die partitie geinstalleerd kan worden. Geeft vooral problemen wanneer ik Internal Cache aan heb staan, en de CPU correct heb ingesteld op 333Mhz (xp2700+) en als ik het geheugen (512Mb333) op 333Mhz laat draaien, dan is het systeem ontzettend traag, ben gisteren 5 uur bezig geweest met kale installatie van windows. verder als ik geheugen op 266 zet is hij al een stuk vriendelijker en vlotter, als ik dan ook nog van die 2700+ een 2100+ maak dan is het een plaatje, dan draaid alles goed.. maarja.. niet zoals het hoord :?

ik zal nog ff wat bios settings geven:
Smart: Enabled
Internal Cache: Disabled
System Bios Cacheble: Disabled
c000,32K Shadow Cached
APIC: Enabled
MPS Table Version: 1.4

Sdram Freq.: 266Mhz (ipv 333)
Cas# Lat.: 2.5T
Row PreCharge Time: Auto
Sdram 1T command: Disabled
Fast Command: Normal
Fast R-2-R Turnaround: Disabled
Spread Spectrum: Disabled
CPU FSB Clock: 133 (ipv 266, draaid dus nu op 2100+ ipv 2700+)

verder denk ik geen settings die betrekking hebben op dit probleem..
Oja. 32Bits trasfer mode heb ik zowel on als off geprobeerd, geen merkbaar verschil

Verwijderd

Topicstarter
zelf heb ik vermoeden dat het idd aan het geheugen ligt.. ga ff kijken als ik dat ff kan testen.. tnx anyway..

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Heb je ook de opties L1/L2 cache op enabled staan. zodra één of allebei uitgeschakeld zijn kan het wel een behoorlijk negatief invloed hebben op de snelheid.

en maar niet hopen dat "Internal Cache" op L1/L2 cache slaat.. als je systeem instabiel wordt wanneer de cache actief is dan is er toch een hardware probleem..

probeer eens je CPU zo langzaam mogelijk in te stellen met de cache aan en probeer dan eens windows xp te installeren om te kijken dat je computer dan nog stabiel loopt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Zou het dan het mobo moeten zijn? kijk dan wissel ik die gewoon om :p maarja heb niet zomaar een nieuw moederbord, deze is nog maar 1 maand oud, dus hop RMA dan maar....
In iedergeval bedankt jongens!! als jullie nog suggesties hebben laat maar weten. :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Nou, je kunt de manier van aansluiten van je hd en cdrom iig wisselen. Nu cdrom master is bepaald die wanneer de HD iets mag versturen. Zou niet zoveel moeten uitmaken, maar doe het is zo, zoals de meesten het doen:
IDE1: HD als master
IDE2: CD-rom als master

Dus allebei op een aparte IDE aansluiting, kan de een lezen en de ander schrijven op hetzelfde moment :) is zowieso handig, alhoewel een installatie hierdoor geen 5 uur zou mogen duren (officeel, als er iets brak is he :P )

Dus op aparte aansluitingen.

Wat voor mem heb je? Je hebt ook lowbudget mem dan cas3 draait op 333 mhz... Die shadow kan je uit doen, je cache moet voor de rest gewoon aan.

Check idd je mem eerst ff met memtest. En kijk anders in een andere PC ff die HD na, omdat die niet altijd wil installeren.b Internal cache scheelt (als het werkt :P ) veel snelheid.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 12:56:
als jullie nog suggesties hebben laat maar weten. :)
offtopic:
ja maar dan voor een ander probleem van jou: spelling
Dit is echt ongelofelijk, haal zelf even de fouten eruit:

"Winxp Installatie ongelovelijk traag"
"het installeeren van Windows XP "
"dan draaid hij wel snel"
"even kijken wat het voor antwoorden opleverd"
"zoals het hoord"

en dit zijn dan enkel de grove fouten.
Toch al goed dat je standaarD gebruikt en niet standaarT

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Misschien een tip:

Probeer je geheugen eens op PC266 te draaien. ik heb al een paar KT400 bordjes meegemaakt met combinatie van PC333 geheugen wat maar niet stabiel wou werken op PC333 maar dan wel op PC266 snelheden (Met name Athlons met een FSB van 266(133)).

offtopic:
@HalDol:
Commentaar over z'n spelling zal helaas 'm niet helpen met z'n probleem. Niet iedereen heeft de tijd om elke woord en zin die hij / zij intypt te controleren op spelling / grammatica fouten. Zolang het bericht maar leestekens bevat om het lezen eenvoudiger te maken en goed overkomt is het al goed. maar van zulke opmerkingen krijg ik de neiging om al je posts door te lezen en als ik een fout vind. je attent er van maken. sjeesh.

[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 24-07-2003 16:07 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
eeeeh, kijk es wat ik op de MSI site heb gevonden;

Gefixed in BIOS 1.7;
-Fixed system sometimes will have IDE CRC error

Misschien deze bios ff proberen:

http://download.msi.com.tw/support/bos_exe/6712v18.exe

;)

Verwijderd

Kan het zijn dat er geen Himem geladen is...?
never mind... ik zag niet dat er nog 2 paginas vol zaten :P

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 11:17 ]

Pagina: 1