Toon posts:

Raid 1 Primair Master Dropped

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opbooten van het systeem was er al een melding dat de raid niet compleet was.
Via de bij geleverde software krijg ik te zien dat dus de Primaire Master schijf dropped staat.

voorgeschiedenis :

De Raid 1 heeft 3 maanden foutloos gedraaid, tot op een zeker moment een van de schijven werd gerebuild.
Vanaf dat moment heeft de PM altijd een beetje dwars gelegen, hij werd terug gezet in stappen naar UDMA3 terwijl de SM op UDMA6 blijft staan.

Hardware:
P3-1ghz
512 mb mem
10/100 netwerkkaartje
10 netwerkkaartje
Raidkaart ( silicon chip ultra ata 133 ).
2 x 60 gb maxtror (6Y060L0 ( elk master op de raidkaart geen items op de kaart ))
1 x cd-rom speler PM ide onboard

De hd's zijn gelijk aangeschaft.

Hoe gaat men nu de fout opsporen?
Mag ik er van uitgaan dat de HD overleden is ? :'(

Bij komend nog een andere vraag, het terug stappen in UDMA zal met een reden gebeuren iemand die daar een onderbouwd antwoord op heeft.
Google bracht alleen uitleg over UDMA en waar het voor stond ( door voersnelheid ).

( PM = Primair Master )
( SM = Secundair Master )

Verwijderd

Topicstarter
*Schop*

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al in de FAQ van dit subforum gekeken? Kijk eens onder "Mijn harddisk doet vaag" B)

Verwijderd

Topicstarter
ja und ......

De hd's maken geen abnormale geluiden of hebben geen slechte sectoren.
Verder gaat het mij er voor al om HOE men nu te werk gaat bij het opsporen van .....

Het tweede punt ( terug zetten van de UDMA ) hier kan ik dus noppes over vinden het enige wat ik er over kan vinden is wat UDMA is en wat de data snelheden zijn.
Geen woord over wat het beteken ( wat de oorzaak kan zijn ) dat de HD in stappen terug gebracht word.

Ter kontrole heb ik al de kabels verwisseld, dit heeft dus geen effect op het gebeuren.

Verwijderd

Ik ben niet echt een RAID-kenner, maar kan je niet proberen de hd eens aan een andere controller, buiten de RAID opstelling te hangen?

't is RAID 1 (mirroring), dus als je data dan weg is, kan je 'm gewoon opnieuw erop zetten toch :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ grote smurf heb dus de hd die er afgestutterd is getest op een lose ide poort, boot dus gewoon op.
Dus ik dacht das de raidkaart die om is, heeft effe geduurd voor er een nieuwe was maar goed deze gemonteerd de twee hd's terug geplaats krijg ik een error tezien dat er geen bootebel hd aan hangt.
Ok dan de secundaire als 1ste hd, boot verder krijg ik eerst een melding dat de raid niet compleet is ( zie wel de twee hd's ) verder bootup en in windows dus de tweede hd toegevoegd aan de raid setting.
Er wordt nu dus gerebuild en volgens te software is alles ok, tot de volgende reboot dus.
Er volgd weer een melding dat de raid niet kompleet is en als men door start naar het os krijgt men dus de melding dat er een hd gedropt is.
Tevens wordt de werkende HD terug gezet van UDMA6 naar 5 ?

Wat zie ik nu over het hoofd ?
Pagina: 1