Toon posts:

Raid0 rebuild probleem, identieke schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor een server een hardwarematige raid 1 aangemaakt met twee identieke ide schijven. Op deze raid set had ik win2000 server geinstaleerd. Nu moest ik win2003 installeren en daarbij heb ik een schijf afgekoppeld, zodat ik nog wel het oude systeem achter de hand had.
Nu is de installatie goed verlopen en wil ik de tweede schijf weer toevoegen aan de bestaande raid set. Wanneer ik de schijf wil toevoegen komt de melding dat de nieuwe schijf niet genoeg ruimte heeft om mee te doen. Ik heb toen maar even alle partities van de schijf afgegooid. Dit heeft helaas ook niet geholpen. Heeft iemand nog een idee ?

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 20:14

renedepe

wheeeeelp!!!

je gaat toch ook niet zomaar een achijf uit je RAID configuratie gooien???

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

en RAID 0 kan niet rebuilden. Ik weet niet of je er verder nog belangrijke informatie op had staan want dan ben je nu allemaal kwijt.

Raid 0 verspreidt informatie over 2 schijven. een stukje van 8 bits worden er dus 4 naar de ene en 4 naar de andere geschreven. Jou win2000 config stonds dus op allebei de schijven dus jou theorie om die te behouden als er problemen zouden optreden klopt sowieso niet.

Maar goed. Allebei je schijven leeghalen en je RAID config opnieuw opbouwen is de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Correctie Raid 1

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 08:19:
Ik heb voor een server een hardwarematige raid 1 aangemaakt met twee identieke ide schijven. Op deze raid set had ik win2000 server geinstaleerd. Nu moest ik win2003 installeren en daarbij heb ik een schijf afgekoppeld, zodat ik nog wel het oude systeem achter de hand had.
Nu is de installatie goed verlopen en wil ik de tweede schijf weer toevoegen aan de bestaande raid set. Wanneer ik de schijf wil toevoegen komt de melding dat de nieuwe schijf niet genoeg ruimte heeft om mee te doen. Ik heb toen maar even alle partities van de schijf afgegooid. Dit heeft helaas ook niet geholpen. Heeft iemand nog een idee ?

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

en dat veranderd de zaak weer....

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
volgens je RAID controller bestaat er nog steeds een mirror-RAID, terwijl jij de tweede schijf hebt veranderd. Hij wil nu de schijf die veranderd is weer terug synchroniseren met de schijf die erin is blijven zitten. Je had eerst je RAID-set moeten "unbuilden" en dan pas de andere schijf eruit moeten halen. Ik weet niet of je het nu op kan lossen zonder de tweede schijf eerst weer te laten synchroniseren waardoor je je gegevens van die schijf kwijt bent. Of je moet er een andere (even groot of grotere) schijf in doen.
offtopic:
en ik weet ook niet of ik wel gelijk heb

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dat ik de zelfde situatie heb gecreerd als een schijf kappot zou gaan.
Dan zou die schijf toch zo toegevoegd kunnen worden.
Dat ik de gegevens van die tweede schijf kwijt raak is niet erg als ik die van running schijf maar hou.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ligt aan je controller, als ik in een van mijn Compaq servers een mirror zou moet rebuilden hoef ik alleen maar een ongeformateerde harddisk van gelijk formaat in de server te stoppen en via het BIOS de nieuwe schijf aan de mirror toevoegen. Controller doet de rest. Maar ik gebruik overigens altijd een hotspare voor een OS mirror dus ik kom dat probleem 'nooit' tegen.

Heb je je andere schijf wel volledig ontdaan van een MBR?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb nog niet de MBR eraf gegooid. Zou hij hier problemen mee hebben

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 10:14
over welk merk / type raid controller hebben we het eigenlijk :?

Verwijderd

TIP : Als je een Promise controller hebt, is het snel op te lossen door van je tweede schijf eerst de RAID informatie te verwijderen.Hang hem eerst alleen aan je RAID controller, ga met CTRTL-F in de BIOS van de controller, en verwijder het geinstalleerde array. Reboot.
Zet daarna de orginele hdd weer eraan en kies ook hier om het array te verwijderen EN gelijk een nieuwe array definieren in mirror. Hij zal nu automatisch van je origineel een kopie maken op je tweede schijf.

Mocht dit niet werken, zet de harde schijf aan onboard IDE< boot van een bootfloppy en doe een format /mbr . Hierna is de schijf totaal blanco en zou je het zeker zonder problemen moeten kunnen definieren.

Verwijderd

Topicstarter
En hou ik mijn bestaande data als ik de array verwijder en opnieuw aanmaak

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
waarom moet je arrays gaan verwijderen? je moet de array toch alleen maar rebuilden?

Verwijderd

Topicstarter
zie bovenstaand
Pagina: 1