Problemen na blikseminslag

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 03:20
Vanavond is de bliksem bij mij in de buurt (ik denk in het huizenblok of in de tuin) ingeslagen. M'n pc stond aan, de aardlek vloog eruit. Mijn pc dus ook ;(

Mijn TFT scherm is nu kapot. Zit te turen naar een 14" schermpie op 800*600 ipv 17" TFT op 1280*1024 :(
Bovendien doet het scrollweeltje van m'n standaard MS muis het niet meer. Ook de digitale aansturing (COAX) van m'n boxenset werkt ineens niet meer (Z680 - no digital data). Boxentest werkt nog wel, dus het moet aan de pc of de versterker liggen... Ik heb nog even een systeemherstel van 2 uur daarvoor teruggezet maar ook dat helpt niet.
Het allervreemdste is nog dat m'n pc én randapparatuur aan een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging hingen! M'n TFT was op moment van inslag zelfs uitgeschakeld.

Voor de rest is er niks kapot in huis. Hoe kan het dat m'n pc het nog wel doet, m'n TFT kapot is en m'n COAX verbinding en m'n scrollweeltje het gewoon niet meer doen? Is het mogelijk dat bepaalde poorten/hardware (pc dan wel andere kant) kapot gaan door piekspanning?!

Zal de fabrikant van de stekkerdoos morgen ook maar es gaan lastigvallen. Dat wordt een schadeclaim!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

weinig kans op een schadevergoeding...

want op het blok staat een max spanning en stroom... en zo'n blok werkt voor de kleine pieken goed, voor de grote niet....
Waarschijnlijk zullen ze jou gewoon vragen om te bewijzen dat de spanning niet daarboven is geweest en vergeet niet als de bliksem vlakbij inslaat krijg je in alle metalen voorwerpen een enorme inductie spanning, en die is ook enorm destructief...

wil je een echt goede beveiliging tegen inslag, dan zul je al moeten beginnen met goede bliksem geleiders op je huis, geen enkele stroomleiding paralel aan die bliksemafleider...
en voor ieder apparaat een overspannings beveiliging, en om die fatsoenlijk te laten werken er een grote van in je meterkast...

[ Voor 8% gewijzigd door Duur! op 17-07-2003 00:38 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• snarf
Wel vreemd dat alleen m'n TFT kapot is die toevallig aan dat ding hing... De rest van m'n apparatuur werkt allemaal nog, ook alle apparaten in huis die geen overspanningsbeveiliging hebben... M'n magnetron stond bijv. ook aan.

Alleen de digitale connectie (COAX) tussen pc en speakers werkt nog niet weer. Scrollweeltje wel door even tussendoor een andere muis in de poort te prikken :?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heel erg lullig voor je, maar zover ik weet doen veel verzekeringen erg moeilijk als het om natuurschade gaat. Ik weet niet wat voor een verzekering je hebt, maar ik hoop een hele goede. Bij ons is er een keer een DuoVox uitgevlogen en dat mochten we ook mooi zelf dokken.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Genghis Khan schreef op 17 July 2003 @ 00:44:
Heel erg lullig voor je, maar zover ik weet doen veel verzekeringen erg moeilijk als het om natuurschade gaat. Ik weet niet wat voor een verzekering je hebt, maar ik hoop een hele goede. Bij ons is er een keer een DuoVox uitgevlogen en dat mochten we ook mooi zelf dokken.
inslag wordt bij mijn verzekering gewoon gedekt, zit alleen een dik eigen risico op.

Overigens wil hoogspanning de meest rare dingen veroorzaken omdat het kan 'springen'; zo kan het binnen je PC bijvoorbeeld je netwerkkaart en een HD fryen, maar je mobo/cpu intact laten. Op school wel eens testjes mee gedaan, heel spooky spul is het :)

• snarf
3.3 Wat is verzekerd
3.3.1 In het woonhuis (inclusief bijgebouwen op het risicoadres)
Ongeacht of de schade is veroorzaakt door een eigen gebrek of eigen bederf heeft u recht
op vergoeding van onvoorziene schade aan de inboedel veroorzaakt door:
a ...
b blikseminslag en/of inductie;

En volgens mij heb ik m'n eigen risico afgekocht O-)

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 11:29
Dit heeft niks met games te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.