Een tijd geleden hebben wij een systeem opgebouwd dat toch weer een stuk sneller was dan mijn vorige systeem.
In het begin leek het allemaal vrij mooi, tot de eerste spellen die ik probeerde bevroren. Toen online voor de 20ste keer WarCraft 3: Reign of Chaos vastliep (en daardoor mijn 'record' helemaal de grond ingestampt was) was ik hierdoor nogal boos geworden en begon ik met het zoeken naar een oplossing voor ons probleem. Spellen leken alleen te bevriezen bij D3D.
Elke keer wanneer er nieuwe drivers uitkwamen of nieuwe DirectX versies uitkwamen probeerde ik weer vol moed een spel dat bekend was om vast te lopen. Telkens weer werd die moed ontnomen door alweer een bevriezing.
Op een begeven moment gaf ik op en besloot ik mijn spellen maar weer te gaan spelen op deze pc (merkte ik wel kwa snelheid, 1ghz + Geforce 2 TI).
Nu, na een korte lanparty, besloot ik de draad weer op te pakken.. Terug naar het jagen naar een oplossing voor die freezes
Symptomen:
Direct3D spellen bevriezen op random tijdstippen; het beeld bevriest, de muis loopt vast en de muziek lijkt door te gaan. Het toetsenbord reageert niet en de aan/uit knop ook niet. De reset knop werkt wel. Meestal zit er wel enige gelijke tijden voor het vastlopen, tenzij er bepaalde veranderingen ondergaan zijn.
Voorbeelden van spellen die deze problemen hebben zijn: Unreal Tournament 2003 en WarCraft 3: Frozen Throne. Er waren veel meer spellen die er problemen mee hadden, maar het is voor mij nu al weer een flinke tijd geleden.
Pogingen tot oplossen:
Talloze driver updates en herinstallaties van deze drivers. Nu draaien de meest recente ATI Radeon drivers, de nieuwste Bios en de nieuwste VIA 4in1 drivers. De Audigy drivers zijn de enige drivers die al wat verouderd zijn, binnenkort maar eens updaten.
BIOS instellingen, met name AGP instellingen. Instellingen zoals Fast Write uitzetten leken de stabiliteit goed te doen, maar dat soort instellingen bleken meestal niets meer dan uitstel te garanderen.
Spellen uittesten op een ander OS, namelijk Windows 2000 Professional; ook daar liepen de spellen vast.
Zelf ben ik al honderden websites afgegaan en uiteindelijk besloot ik mijn kansen hier te wagen, bij het forum van tweakers.net. Voordat er misverstanden komen: ik ben inderdaad begonnen met eerst de FAQ en volgens de FAQ de 'eeuwige' Radeon post (van niets minder dan 60 * 250 = 15.000 posts
). Deze heb ik (natuurlijk), als ik eerlijk ben, niet helemaal afgespeurd. En vervolgens heb ik de Search optie gebruikt. Deze gaf dan ook weer ontzettend veel posts die niet van toepassing waren.
Bij voorbaat wil ik iedereen danken die alleen al deze veel te grote post opent, laat staan hoe groot mijn dank is voor het lezen. Ik ben hier echt vastgelopen en vind dat een systeem dat goed kan presteren stof staat te verzamelen.
Met vriendelijke groet en veel hoop,
Jaron
System Summary: (SiSoft Sandra 2002)
Processor(s)
Model AMD Athlon(tm) XP 1800+
Speed 1.53GHz
Model Number 1800 (estimated)
Performance Rating PR2244 (estimated)
L2 On-board Cache 256kB ECC synchronous write-back
Mainboard and BIOS
Bus(es) ISA AGP PCI USB FireWire/1394 SMBus/i2c
MP Support 1 CPU(s)
System BIOS American Megatrends Inc. 07.00T
Mainboard MSI MS-6380E
System Chipset VIA Technologies Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU to PCI Bridge
Front Side Bus Speed 2x 133MHz (266MHz data rate)
Installed Memory 512MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed 2x 166MHz (332MHz data rate)
Video System
Monitor/Panel Iiyama HM903DT, VisionMaster Pro 454
Monitor/Panel Default Monitor
Adapter Standard Display Adapter (VGA)
Adapter RADEON 8500 SERIES
Physical Storage Devices
Disk Drive GENERIC IDE DISK TYPE47
Disk Drive GENERIC NEC FLOPPY DISK
CD-ROM/DVD AOPEN 16XDVD-ROM/AMH
Logical Storage Devices
1.44MB 3.5" (A:) N/A
Hard Disk (C:) 14.6GB (3.6GB, 24% Free) (FAT32)
Hard Disk (D:) 502MB (486MB, 97% Free) (FAT)
CD-ROM/DVD (E:) N/A
Peripherals
Serial/Parallel Port(s) 2 COM / 1 LPT
USB Controller/Hub NEC USB Open Host Controller (E13+)
USB Controller/Hub MSI USB Enhanced Host Controller
USB Controller/Hub VIA Tech 3038 PCI to USB Universal Host Controller
USB Controller/Hub USB Root Hub
USB Controller/Hub Iiyama USB Hub
FireWire/1394 Controller PCI OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
Keyboard Standard 101/102-Key or Microsoft Natural Keyboard
Mouse PS/2 Compatible Mouse Port
MultiMedia Device(s)
Device Gameport Joystick
Device Creative SB Audigy
Device Creative Audigy Gameport
Device Creative Joystick Emulation
Printers and Faxes
Model hp deskjet 930c series
Operating System(s)
Windows System Microsoft Windows Me Ver 4.90.3000
DOS Sub-System Microsoft MS-DOS Ver 8.00 A
Network Adapter(s)
Networking Installed Yes
Adapter Dial-Up Adapter
Adapter Intel(R) PRO/100+ Management Adapter
Adapter NDIS 1394 Net Adapter
In het begin leek het allemaal vrij mooi, tot de eerste spellen die ik probeerde bevroren. Toen online voor de 20ste keer WarCraft 3: Reign of Chaos vastliep (en daardoor mijn 'record' helemaal de grond ingestampt was) was ik hierdoor nogal boos geworden en begon ik met het zoeken naar een oplossing voor ons probleem. Spellen leken alleen te bevriezen bij D3D.
Elke keer wanneer er nieuwe drivers uitkwamen of nieuwe DirectX versies uitkwamen probeerde ik weer vol moed een spel dat bekend was om vast te lopen. Telkens weer werd die moed ontnomen door alweer een bevriezing.
Op een begeven moment gaf ik op en besloot ik mijn spellen maar weer te gaan spelen op deze pc (merkte ik wel kwa snelheid, 1ghz + Geforce 2 TI).
Nu, na een korte lanparty, besloot ik de draad weer op te pakken.. Terug naar het jagen naar een oplossing voor die freezes
Symptomen:
Direct3D spellen bevriezen op random tijdstippen; het beeld bevriest, de muis loopt vast en de muziek lijkt door te gaan. Het toetsenbord reageert niet en de aan/uit knop ook niet. De reset knop werkt wel. Meestal zit er wel enige gelijke tijden voor het vastlopen, tenzij er bepaalde veranderingen ondergaan zijn.
Voorbeelden van spellen die deze problemen hebben zijn: Unreal Tournament 2003 en WarCraft 3: Frozen Throne. Er waren veel meer spellen die er problemen mee hadden, maar het is voor mij nu al weer een flinke tijd geleden.
Pogingen tot oplossen:
Talloze driver updates en herinstallaties van deze drivers. Nu draaien de meest recente ATI Radeon drivers, de nieuwste Bios en de nieuwste VIA 4in1 drivers. De Audigy drivers zijn de enige drivers die al wat verouderd zijn, binnenkort maar eens updaten.
BIOS instellingen, met name AGP instellingen. Instellingen zoals Fast Write uitzetten leken de stabiliteit goed te doen, maar dat soort instellingen bleken meestal niets meer dan uitstel te garanderen.
Spellen uittesten op een ander OS, namelijk Windows 2000 Professional; ook daar liepen de spellen vast.
Zelf ben ik al honderden websites afgegaan en uiteindelijk besloot ik mijn kansen hier te wagen, bij het forum van tweakers.net. Voordat er misverstanden komen: ik ben inderdaad begonnen met eerst de FAQ en volgens de FAQ de 'eeuwige' Radeon post (van niets minder dan 60 * 250 = 15.000 posts
Bij voorbaat wil ik iedereen danken die alleen al deze veel te grote post opent, laat staan hoe groot mijn dank is voor het lezen. Ik ben hier echt vastgelopen en vind dat een systeem dat goed kan presteren stof staat te verzamelen.
Met vriendelijke groet en veel hoop,
Jaron
System Summary: (SiSoft Sandra 2002)
Processor(s)
Model AMD Athlon(tm) XP 1800+
Speed 1.53GHz
Model Number 1800 (estimated)
Performance Rating PR2244 (estimated)
L2 On-board Cache 256kB ECC synchronous write-back
Mainboard and BIOS
Bus(es) ISA AGP PCI USB FireWire/1394 SMBus/i2c
MP Support 1 CPU(s)
System BIOS American Megatrends Inc. 07.00T
Mainboard MSI MS-6380E
System Chipset VIA Technologies Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU to PCI Bridge
Front Side Bus Speed 2x 133MHz (266MHz data rate)
Installed Memory 512MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed 2x 166MHz (332MHz data rate)
Video System
Monitor/Panel Iiyama HM903DT, VisionMaster Pro 454
Monitor/Panel Default Monitor
Adapter Standard Display Adapter (VGA)
Adapter RADEON 8500 SERIES
Physical Storage Devices
Disk Drive GENERIC IDE DISK TYPE47
Disk Drive GENERIC NEC FLOPPY DISK
CD-ROM/DVD AOPEN 16XDVD-ROM/AMH
Logical Storage Devices
1.44MB 3.5" (A:) N/A
Hard Disk (C:) 14.6GB (3.6GB, 24% Free) (FAT32)
Hard Disk (D:) 502MB (486MB, 97% Free) (FAT)
CD-ROM/DVD (E:) N/A
Peripherals
Serial/Parallel Port(s) 2 COM / 1 LPT
USB Controller/Hub MSI USB Enhanced Host Controller
USB Controller/Hub Iiyama USB Hub
FireWire/1394 Controller PCI OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
Keyboard Standard 101/102-Key or Microsoft Natural Keyboard
Mouse PS/2 Compatible Mouse Port
MultiMedia Device(s)