Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

uitspraak router

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 10:54
oke. ik zit hier al tijden mee. spreek je router nou uit als "router" of als "roeter" ?
en vooral waarom?

gr.
CK

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik meende altijd ROETER maar pas was in Startrek een zinnetje van Captain Janeway:

Rerout a workstation to this sickbed

waarbij Rerout werd uitgesproken als Rerauwt.

Dus denk ik nu toch rauwter.

Maar even voor de aardigheid: je bent nieuw op GoT, welkom zou ik zeggen.
Als je een probleem hebt, is het handig dat je eerst de searchfunctie gebruikt.

[search=roeter]

En zie....

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 16-07-2003 21:40 ]

• hemz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-11-2024
router! Van het engelse woord routen :)

Verwijderd

het is rauwter, omdat ik dat van cisco heb geleerd :P

• fortitudo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06-2024
ff woorden vervangen

Fout - foet
router - roeter.... ja simpeler kan ik het niet zeggen. Ik vind dat het uitgesproken moet worden als router(niet roeter dus :P)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik neem een bepaalde roete naar huis en niet een bepaalde route. Daarom houd ik het bij roeter en niet bij router. B)

Wanbeleid is ook beleid.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens bij andere Engelse woorden?
Rounded, sprout, etc.

Word allemaal als |au| uitgesproken.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:53
Ik heb deze vraag ooit aan een Brit gesteld,
en die legde mij uit dat de Britten 'roeter' zeggen,
en de amerikanen 'rauter'.

• The Dolf
  • Niet online
agent327 schreef op 16 July 2003 @ 21:42:
Ik neem een bepaalde roete naar huis en niet een bepaalde route. Daarom houd ik het bij roeter en niet bij router. B)
Route is oorspronkelijk Frans. Router is Engels dus heb je je ook aan die uitspraak te houden.

Gezocht!
Router

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

jipenjanneke schreef op 16 July 2003 @ 21:43:
Ik heb deze vraag ooit aan een Brit gesteld,
en die legde mij uit dat de Britten 'roeter' zeggen,
en de amerikanen 'rauter'.
Hoe spreken Amerikanen volgens jou Route 66 uit?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

wfvn schreef op 16 July 2003 @ 21:43:
[...]

Hoe spreken Amerikanen volgens jou Route 66 uit?
Roet sikstiesiks :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:03

frapex

got r00t

tis roeter want:

rauwter heeft een andere betekenis (uitspraak) zoek maar op in woordenboek..
Kheb trouwens het gevoel dat dit weer zo'n welles / nietus topic gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 16-07-2003 21:45 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dag regel 'amerikanen als au'

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:53
[Hoe spreken Amerikanen volgens jou Route 66 uit?
Route 66 is een leuk voorbeeld,
oorspronkelijk is het naar mijn weten inderdaad 'raute 66'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wfvn schreef op 16 July 2003 @ 21:45:
[...]

Dag regel 'amerikanen als au'
Yep, het zijn namelijk alleen de Texanen die in de VS router als 'rowder' uitspreken. Noem het in NYC een 'rowder' en je wordt aangekeken alsof je het mentaal achtergebleven neefje van G.W. Bush bent :z

NL is het enige land buiten de VS waar grote delen van de bevolking 'rowder' zeggen, naar verluid omdat een van de eerste succesvolle verkopers van Cisco routers in NL een Texaan was die het steeds 'rowder' noemde...
frapex schreef op 16 July 2003 @ 21:44:
tis roeter want:

rauwter heeft een andere betekenis (uitspraak) zoek maar op in woordenboek..
Kheb trouwens het gevoel dat dit weer zo'n welles / nietus topic gaat worden.
To route: een route vastleggen
To rout: de vijand in chaos op de vlucht doen slaan >:)

Nu weet ik niet wat de meesten met hun routers doen, maar rout-er lijkt me meer van toepassing op de firewall dan op de router IMHO :z

P.s. het moge duidelijk zijn- router als 'rowder' uitspreken is gewoon fout, en dat 50 miljoen Texanen dan ook fout zijn boeit me weinig- er zijn honderden miljoenen andere Engelssprekenden die het wel goed doen. Check in geval van twijfel idd de fonetische uitspraak in een (goede) woordenboek (aanrader: Oxford English Dictionary)

Oslik blyat! Oslik!

• The Dolf
  • Niet online

Gezocht!
Router

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

1) Heb je dit topic al gelezen? De search is al genoemd
2) Heb je het userprofiel van de topicstarter al bekeken? Hij's hier nieuw
3) Heb je wel het besef dat die laatste 3 topics (waarvan de laatste 2 hetzelfde topic zijn) niet door de topicstarter gelezen kunnen worden? Die staan namelijk in [SG] en [HK]

• The Dolf
  • Niet online
wfvn schreef op 16 July 2003 @ 22:09:
1) Heb je dit topic al gelezen? De search is al genoemd
Zie jij voorbeelden staan??
2) Heb je het userprofiel van de topicstarter al bekeken? Hij's hier nieuw
Nee. En dat interesseert me ook helemaal niet. Of ie GoT nu een dag of 4 jaar kent laat me koud.
3) Heb je wel het besef dat die laatste 3 topics (waarvan de laatste 2 hetzelfde topic zijn) niet door de topicstarter gelezen kunnen worden? Die staan namelijk in [SG] en [HK]
Zoals eerder gezegd kijk ik niet naar het profiel.

En om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal waar jij je in godsnaam druk over maakt.
Je ziet toch dat ik wilde helpen.

offtopic:
toch een keer een profiel bekeken en nu snap ik ook hoe jij aan die 11k posts komt.

[ Voor 7% gewijzigd door The Dolf op 16-07-2003 22:14 ]

Gezocht!
Router

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 21:40:
het is rauwter, omdat ik dat van cisco heb geleerd :P
Inderdaad :)

In films hoor je het ookwelles, routing (rauwting). Route 66 = Rauwte 66.
Als je het moet uitspreken als Roeter met er staan Rooter.
de oe-toon is dus oo en de ou toon is dus auw.
Router = Rauwter :)

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik blijf het gewoon Router noemen, ookal is het misschien taalkundig Roeter.

Cisco noemt het zelf ook Router. Roeter wordt meestal gebruikt door mensen die het woord voor het eerst zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyb op 16-07-2003 22:18 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Novah schreef op 16 July 2003 @ 22:17:
In films hoor je het ookwelles, routing (rauwting). Route 66 = Rauwte 66.
Noem d'r één

Verwijderd

Tijdens mijn opleiding werd er ook met multimedia gewerkt. Verschillende filmpjes over de werking van het internet en diverse netwerkcomponenten gezien. Opvallend is, dat het daarin dus 9 van de 10 keer als rauwter wordt uitgesproken. Wel allemaal Amerikaanse "producties" volgens mij.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
Jahoor, ik ga mijn hele leve lang bij elke film noteren waar wanneer welke tijd er het woord routing word gebruikt. :P

Maargoed, het is met au, zo gebruikt iedereen het bij ons op school (ICT studi) ook. Als je het uitspreekt als roeter dan moet er staan rooter en dat staat er niet :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Novah schreef op 16 July 2003 @ 22:25:
[...]
Jahoor, ik ga mijn hele leve lang bij elke film noteren waar wanneer welke tijd er het woord routing word gebruikt. :P
Ik doe dat wel :+

Serieus: ik snap je, en ik doe het zelf uiteraard ook niet. Alleen heb ik veeeeeeel films gezien (jij vast ook) maar ik heb dus nog nooit Route 66 uitgesproken gehoord als Rauwt sikstiesiks
Maargoed, het is met au, zo gebruikt iedereen het bij ons op school (ICT studi) ook. Als je het uitspreekt als roeter dan moet er staan rooter en dat staat er niet :)
Ik heb jarenlang volgehouden 'roeter' maar sinds ik Captain Janeway 'Rauwt' heb horen zeggen.... tja, dan KAN je als tweaker niet meer anders dan het maar voor waar aannemen ;)

• CamelKnight
The Dolf schreef op 16 July 2003 @ 22:13:
[...]

Zie jij voorbeelden staan??

[...]

Nee. En dat interesseert me ook helemaal niet. Of ie GoT nu een dag of 4 jaar kent laat me koud.

[...]

Zoals eerder gezegd kijk ik niet naar het profiel.

En om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal waar jij je in godsnaam druk over maakt.
Je ziet toch dat ik wilde helpen.

offtopic:
toch een keer een profiel bekeken en nu snap ik ook hoe jij aan die 11k posts komt.
wat leuk dat jullie zo om me vechten! de winnaar krijgt een date met zijn vriendin! tenzij ze liever met mij uitgaat natuurlijk :P
anyway, om eerlijk te zijn kom ik hier al een tijdje (niet HEEL erg lang, maar goed...) en ik was gewoon LUI! gelukkig zijn er altijd wel gekken als jullie die me de juiste weg wel wijzen :)
waarvoor mijn dank :P

CK

• jep
  • Laatst online: 17:24

jep

Pff, hier zijn al zoveel topics over geweest. En nog zijn er mensen die roeten 8)7

Verwijderd

Ik heb het zojuist even gevraagd aan mijn (Amerikaanse) vrouw. Ze is jaren hoofdredacteur bij een nieuwsradio station geweest en beheerst de taal vrijwel perfect.
Je spreekt het uit als 'rauwter', maar in geval van bv. route 66 'mag' je ook 'roet' zeggen.

Rauwter is dus de juiste uitspraak.

Verwijderd

jep schreef op 16 July 2003 @ 23:58:
Pff, hier zijn al zoveel topics over geweest. En nog zijn er mensen die roeten 8)7
Inderdaad, het is gewoon rauwter en daarmee klaar. Kijk anders nog maar eens het boeiende filmpje van warriors of the net waarbij de werking van een netwerk wordt uitgelegd
download movie 121 meg

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
Nou dan doe ik er ook nog maar een ongefundeerde opinie bij: rauwter... 't is eigenlijk de eerste keer dat ik merk dat er mensen bestaan die denken dat het roeter is.... Eigenlijk nooit zo over nagedacht.. Op school (hogere informatica) en op vorige stage zei ook iedereen rauwter.

Woordenboek gaf ook niet echt uitsluitsel.... dictionary.com geeft bij phonetische uitspraak rou- en rooter. Zal wel allebei kunnen.... of het is natuurlijk per definitie van het woord verschillend.

• The Dolf
  • Niet online
CamelKnight schreef op 16 juli 2003 @ 23:55:
en ik was gewoon LUI! gelukkig zijn er altijd wel gekken als jullie
Das dan ook de laatste keer dat ik het voor een luie newbie opneem.

Gezocht!
Router

• CamelKnight
thnx Dolf :P
lol. trouwens... een echte n00b ben ik niet hoor :) heb wel degelijk kennis, maar ook ik hoor hier tig verschillende uitspraken en redenen, vandaar.
ben alleen "nieuw" met posten hier :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 00:01:
Ik heb het zojuist even gevraagd aan mijn (Amerikaanse) vrouw. Ze is jaren hoofdredacteur bij een nieuwsradio station geweest en beheerst de taal vrijwel perfect.
Je spreekt het uit als 'rauwter', maar in geval van bv. route 66 'mag' je ook 'roet' zeggen.

Rauwter is dus de juiste uitspraak.
In bepaalde delen van de VS ja.

Ben ff in mijn Shorter Oxford English Dictionary gaan kijken:

Rout (raut) To put (an army etc.) to rout; to compel to flee in disorder. To break into rout; to flee in disorder
Route (rute) A way, road, or course; a certain direction taken in travelling from one place to another; a regular line of passage. In parts of US still pronounced raut

Daarnaast:
Router (rauter): A kind of plane used in moulding

Kortom, als je het 'rauter' noemt, zit je het een stuk houtgereedschap te noemen. En in 'parts of US' weten ze het verschil tussen arse (reet) en ass (ezel) niet. Geen wonder dat al die christenen daar zo homofoob zijn (Exodus 21.17: Thou shalt not covet thy neighbours [...] ass) :+

Oslik blyat! Oslik!

• El Psycho
ja maar epias.... ook bartleby zegt roo en rou... kijk maar wat er achter roo'ter staat.....

Taalkundig gezien kan het dus blijkbaar allebei... Doorslaggevend lijkt mij dus wat de meerderheid doet ;-)

[ Voor 40% gewijzigd door El Psycho op 17-07-2003 00:23 ]

• The Dolf
  • Niet online
CamelKnight schreef op 17 juli 2003 @ 00:14:
thnx Dolf :P
lol. trouwens... een echte n00b ben ik niet hoor :) heb wel degelijk kennis, maar ook ik hoor hier tig verschillende uitspraken en redenen, vandaar.
ben alleen "nieuw" met posten hier :P
np ;)

Ik zeg ook niet dat je een n00b bent.

volgens het woordenboek

newbie: nieuweling
Uitspraak (voordat je dat gaat vragen >:)): {noe-bie}

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
edit:
-= dubbel =-

[ Voor 120% gewijzigd door The Dolf op 17-07-2003 00:25 . Reden: dubbel ]

Gezocht!
Router

• mr_petit
  • Laatst online: 20:48

mr_petit

opperprutser

ik blijf er bij dat het 'roeter' is.
Verklaring: een 'rauter' is engels (en amerikaans) voor een bovenfrees.
engelsen spreken autoroute ook uit als 'roete'
plaatsen in amerika waar ze route als 'raute' uitspreken, daar zal het ook 'rauter' zijn.

Maar goed, zijn we hier in amerika? in engeland?

Zolang je in nederland de 'roete' de soleil neemt op vakantie is het ook 'roeter'
Woordenboek gaf ook niet echt uitsluitsel.... dictionary.com geeft bij phonetische uitspraak rou- en rooter. Zal wel allebei kunnen.... of het is natuurlijk per definitie van het woord verschillend
volgens 'hit5' is het roeter (met als bron The Free On-line Dictionary of Computing, © 1993-2003 Denis Howe )

edit
tsja The American Heritage® heeft het waarschijnlijk wel aan het goede eind (meest toonaangevende amerikaanse woordenboek imho)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 00:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• CamelKnight
The Dolf schreef op 17 July 2003 @ 00:23:
[...]

np ;)

Ik zeg ook niet dat je een n00b bent.

volgens het woordenboek

Uitspraak (voordat je dat gaat vragen >:)): {noe-bie}
en n00b dan?

;)

• The Dolf
  • Niet online
Weet ik veel. Ik ben geen wandelend woordenboek.

Zal ongetwijfeld hetzelfde zijn als newbie.

Maar goed, misschien ben je dan geen n00b/newbie maar wel lui.

Lul je daar maar eens uit.

Gezocht!
Router

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

El Psycho schreef op 17 juli 2003 @ 00:22:
ja maar epias.... ook bartleby zegt roo en rou... kijk maar wat er achter roo'ter staat.....

Taalkundig gezien kan het dus blijkbaar allebei... Doorslaggevend lijkt mij dus wat de meerderheid doet ;-)
Dus als de meerderheid van een brug springt spring je er achteraan... |:(

Paar punten die ik als historicus en Engelsman maak:

- Als verschillende bronnen elkaar tegenspreken moet je de waarde van de bronnen afwegen. Noch epias noch bartleby behoren tot de meest gezaghebbende bronnen op het gebied van de Engelse taal. Voor de VS is dat Websters, voor de rest van de Engelssprekende wereld (CA, UK, ZA, AU, NZ, en niet te vergeten in de gehele commonwealth (1/3 van de wereldbevolking :o ) als 2e taal) is dat Oxford.

Websters stelt dat beide kunnen maar zet rü-ter voorop. Ook de [url=javascript:popWin('/cgi-bin/audio.pl?router02.wav=router')]voorbeelduitspraak[/url] (walgelijk amerikaans klinkend overigens) is duidelijk 'rooder'

Oxford is nog veel duidelijker zoals ik hierboven al aangaf. 'Rute' tenzij in parts of US

Dat er een paar mindere bronnen iets anders zeggen- tja, dat mogen ze, maar ze zijn van marginale belang.

- Ook al ondersteunen de 'officiele' bronnen je niet, heb je een eigen eer en geweten. Mits je niet achter de domme massa aanloopt heb je alle recht om _onderbouwd_ af te wijken van de norm. Ook al zeggen 90% van NLers 'raut', dat het 90% is geeft ze nog geen gelijk als ze het niet kunnen onderbouwen :z

- raut klinkt gewoon van geen kanten. Het is alsof je de klemtoon verkeert legt bij Utrecht 'utrECHt' ipv 'Utrecht'. Doen Engelsen en Fransen ook aan de lopende band en NLers ergeren zich er terecht aan. Als jullie mij mogen terechtwijzen mag ik dat ook doen als jullie het Engels verkrachten

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

anyway, om eerlijk te zijn kom ik hier al een tijdje (niet HEEL erg lang, maar goed...) en ik was gewoon LUI! gelukkig zijn er altijd wel gekken als jullie die me de juiste weg wel wijzen
[...]
lol. trouwens... een echte n00b ben ik niet hoor - heb wel degelijk kennis, maar ook ik hoor hier tig verschillende uitspraken en redenen, vandaar.
ben alleen "nieuw" met posten hier
Binnen GoT is er een verschil tussen een beginner en een luie user. De term newbie wordt gehanteerd voor een beginner, terwijl de term n00b gehanteerd wordt voor een luie user die andere mensen voor zich wil laten werken zonder zelf veel moeite te doen. Voor zover mijn sidetopic opmerking.

Ontopic:
- Google: how to pronounce router
- Got-search: uitspraak router

Verwijderd

Uitspraak (voordat je dat gaat vragen ): {noe-bie}
eh, newbie spreek je gewoon uit als newbie hoor. En router als router.

rooter? is dat zo'n enge hacker? pff..

• El Psycho
mr_petit schreef op 17 July 2003 @ 00:33:
edit

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
epias schreef op 17 July 2003 @ 00:17:
Het is roeter: http://www.bartleby.com/61/48/R0324800.html

Router is: http://www.bartleby.com/61/47/R0324700.html

--------------------------------------------------------------------------------

tsja The American Heritage® heeft het waarschijnlijk wel aan het goede eind (meest toonaangevende amerikaanse woordenboek imho)
Maar zoals ik al eerder repliede staat bij die bartleby link hetzelfde als bij dictionary.com namelijk roo'ter, rou oftewel beide zijn taalkundig gezien goed....

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]

Ooit van fonetisch schrift gehoord?

Probeer eens een woordenboek? Er gaat een wereld voor je open!

Gezocht!
Router

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

El Psycho schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]

Maar zoals ik al eerder repliede staat bij die bartleby link hetzelfde als bij dictionary.com namelijk roo'ter, rou oftewel beide zijn taalkundig gezien goed....
dus ik mag gewoon roeter blijven zeggen? :P :>
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]

yep, ik zeg ook altijd nèw-bie :+

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 00:56 ]

• jep
  • Laatst online: 17:24

jep

mr_petit schreef op 17 July 2003 @ 00:54:
[...]

dus ik mag gewoon roeter blijven zeggen? :P :>
Ja, maar mensen in de praktijk lachen je wel hard uit. :Y) Ik heb nog nooit een cisco of juniper man roeter horen zeggen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, en dan heb je het ook over een stel taalpuristen :p

* mr_petit kan zich voorstellen dat een uitspraak die het minst verwarring zaait ook een voorkeursuitspraak is.

En aangezien in nederland men altijd nog 'roe-teren' zegt zullen ze het bij cisco/juniper over 'rau-teren' hebben 8)7

Verwijderd

Is het nu echt zo moeilijk ? Ik snap die discussies niet je pakt toch gewoon een woorden boek. In alle woordenboeken staat ook de uitspraak erachter. Miriam webster ( een van de grooten engelse woordenboeken ) zegt heel duidelijk

Main Entry: 1rout·er
Pronunciation: 'rau-t&r
Function: noun
Date: 1846
: one that routs : as a : a routing plane b : a machine with a revolving vertical spindle and cutter for milling out the surface of wood or metal

link: http://www.m-w.com/

Lijkt me duidelijk. Case closed !!!

En routeren op zijn nederlands spreek je wel degenlijk uit als roeteren omdat we route uit het frans hebben overgenomen.

Dus feitelijk heb je een rauter die kan roeteren

edit: stukje toegevoegd om verwarring te zaaien

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 02:31 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

kijk ff naar main entry 2 (ook heel duidelijk :p )
Main Entry: 2rout·er
Pronunciation: 'rü-t&r, 'rau-

: one that routes
uitspraak2

'case open' ;)
En routeren op zijn nederlands spreek je wel degenlijk uit als roeteren omdat we route uit het frans hebben overgenomen.
waar denk je dat de engelsen het vandaan hebben ;)
waarschijnlijk is dat wel een stuk langer geleden, dus in de loop der eeuwen? zal er wel een parallele verbastering naar 'raute' zijn gegaan...
Maar wat ik begrijp is dat het (vanuit een engels/amerikaans perspectief) allebei even correct is.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 02:41 ]

Verwijderd

mr_petit schreef op 17 July 2003 @ 02:10:
kijk ff naar main entry 2 (ook heel duidelijk :p )

[...]

uitspraak2

'case open' ;)
En je hebt helemaal gelijk. Zelf slecht gelezen. In het geval van iets dat routes en dat is toch wat we willen is het inderdaad roeter. Ik lees inderdaad dat het woord overgenomen is uit het frans.

Etymology: Middle English, from Old French, from (assumed) Vulgar Latin rupta (via), literally, broken way, from Latin rupta, feminine of ruptus, past participle

Voorkeur uitspraak is roeter terwijl rauter inderdaad ook mag.Dus uiteindelijk gelukkig toch een roeter die kan roeteren.

Dus feitelijk case closed :*)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 02:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
het is rauwter..

is een GIGANTISCHE discussie @ fp over geweest :)

//edit

zie http://home.wish.net/~ruudvol/faqb.htm
Router

Spreek uit: Rauter.
zo heb ik het geleerd iig

[ Voor 51% gewijzigd door 418O2 op 17-07-2003 02:49 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:47

LopeZ

Too much is never enough

Dit is al vaker voor gekomen, heeft ook niets te maken met OH