oke. ik zit hier al tijden mee. spreek je router nou uit als "router" of als "roeter" ?
en vooral waarom?
gr.
CK
en vooral waarom?
gr.
CK
[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 16-07-2003 21:40 ]
Wanbeleid is ook beleid.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Route is oorspronkelijk Frans. Router is Engels dus heb je je ook aan die uitspraak te houden.agent327 schreef op 16 July 2003 @ 21:42:
Ik neem een bepaalde roete naar huis en niet een bepaalde route. Daarom houd ik het bij roeter en niet bij router.
Gezocht!
Router
Hoe spreken Amerikanen volgens jou Route 66 uit?jipenjanneke schreef op 16 July 2003 @ 21:43:
Ik heb deze vraag ooit aan een Brit gesteld,
en die legde mij uit dat de Britten 'roeter' zeggen,
en de amerikanen 'rauter'.
Roet sikstiesiks
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 16-07-2003 21:45 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Dag regel 'amerikanen als au'
Route 66 is een leuk voorbeeld,[Hoe spreken Amerikanen volgens jou Route 66 uit?
Yep, het zijn namelijk alleen de Texanen die in de VS router als 'rowder' uitspreken. Noem het in NYC een 'rowder' en je wordt aangekeken alsof je het mentaal achtergebleven neefje van G.W. Bush bent
To route: een route vastleggenfrapex schreef op 16 July 2003 @ 21:44:
tis roeter want:
rauwter heeft een andere betekenis (uitspraak) zoek maar op in woordenboek..
Kheb trouwens het gevoel dat dit weer zo'n welles / nietus topic gaat worden.
Oslik blyat! Oslik!
Gezocht!
Router
1) Heb je dit topic al gelezen? De search is al genoemd
Zie jij voorbeelden staan??wfvn schreef op 16 July 2003 @ 22:09:
1) Heb je dit topic al gelezen? De search is al genoemd
Nee. En dat interesseert me ook helemaal niet. Of ie GoT nu een dag of 4 jaar kent laat me koud.2) Heb je het userprofiel van de topicstarter al bekeken? Hij's hier nieuw
Zoals eerder gezegd kijk ik niet naar het profiel.3) Heb je wel het besef dat die laatste 3 topics (waarvan de laatste 2 hetzelfde topic zijn) niet door de topicstarter gelezen kunnen worden? Die staan namelijk in [SG] en [HK]
[ Voor 7% gewijzigd door The Dolf op 16-07-2003 22:14 ]
Gezocht!
Router
Inderdaad
[ Voor 3% gewijzigd door Cyb op 16-07-2003 22:18 ]
Noem d'r éénNovah schreef op 16 July 2003 @ 22:17:
In films hoor je het ookwelles, routing (rauwting). Route 66 = Rauwte 66.
Verwijderd
Jahoor, ik ga mijn hele leve lang bij elke film noteren waar wanneer welke tijd er het woord routing word gebruikt.
Ik doe dat welNovah schreef op 16 July 2003 @ 22:25:
[...]
Jahoor, ik ga mijn hele leve lang bij elke film noteren waar wanneer welke tijd er het woord routing word gebruikt.
Ik heb jarenlang volgehouden 'roeter' maar sinds ik Captain Janeway 'Rauwt' heb horen zeggen.... tja, dan KAN je als tweaker niet meer anders dan het maar voor waar aannemenMaargoed, het is met au, zo gebruikt iedereen het bij ons op school (ICT studi) ook. Als je het uitspreekt als roeter dan moet er staan rooter en dat staat er niet
wat leuk dat jullie zo om me vechten! de winnaar krijgt een date met zijn vriendin! tenzij ze liever met mij uitgaat natuurlijkThe Dolf schreef op 16 July 2003 @ 22:13:
[...]
Zie jij voorbeelden staan??
[...]
Nee. En dat interesseert me ook helemaal niet. Of ie GoT nu een dag of 4 jaar kent laat me koud.
[...]
Zoals eerder gezegd kijk ik niet naar het profiel.
En om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal waar jij je in godsnaam druk over maakt.
Je ziet toch dat ik wilde helpen.
offtopic:
toch een keer een profiel bekeken en nu snap ik ook hoe jij aan die 11k posts komt.
Verwijderd
Verwijderd
Inderdaad, het is gewoon rauwter en daarmee klaar. Kijk anders nog maar eens het boeiende filmpje van warriors of the net waarbij de werking van een netwerk wordt uitgelegdjep schreef op 16 July 2003 @ 23:58:
Pff, hier zijn al zoveel topics over geweest. En nog zijn er mensen die roeten
Das dan ook de laatste keer dat ik het voor een luie newbie opneem.CamelKnight schreef op 16 juli 2003 @ 23:55:
en ik was gewoon LUI! gelukkig zijn er altijd wel gekken als jullie
Gezocht!
Router
In bepaalde delen van de VS ja.Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 00:01:
Ik heb het zojuist even gevraagd aan mijn (Amerikaanse) vrouw. Ze is jaren hoofdredacteur bij een nieuwsradio station geweest en beheerst de taal vrijwel perfect.
Je spreekt het uit als 'rauwter', maar in geval van bv. route 66 'mag' je ook 'roet' zeggen.
Rauwter is dus de juiste uitspraak.
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 40% gewijzigd door El Psycho op 17-07-2003 00:23 ]
npCamelKnight schreef op 17 juli 2003 @ 00:14:
thnx Dolf
lol. trouwens... een echte n00b ben ik niet hoorheb wel degelijk kennis, maar ook ik hoor hier tig verschillende uitspraken en redenen, vandaar.
ben alleen "nieuw" met posten hier
Gezocht!
Router
volgens 'hit5' is het roeter (met als bron The Free On-line Dictionary of Computing, © 1993-2003 Denis Howe )Woordenboek gaf ook niet echt uitsluitsel.... dictionary.com geeft bij phonetische uitspraak rou- en rooter. Zal wel allebei kunnen.... of het is natuurlijk per definitie van het woord verschillend
tsja The American Heritage® heeft het waarschijnlijk wel aan het goede eind (meest toonaangevende amerikaanse woordenboek imho)
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 00:36 ]
"man is not truly one, but truly two,"
en n00b dan?The Dolf schreef op 17 July 2003 @ 00:23:
[...]
np
Ik zeg ook niet dat je een n00b bent.
volgens het woordenboek
newbie: nieuweling
Uitspraak (voordat je dat gaat vragen): {noe-bie}
Weet ik veel. Ik ben geen wandelend woordenboek.
Gezocht!
Router
Dus als de meerderheid van een brug springt spring je er achteraan...El Psycho schreef op 17 juli 2003 @ 00:22:
ja maar epias.... ook bartleby zegt roo en rou... kijk maar wat er achter roo'ter staat.....
Taalkundig gezien kan het dus blijkbaar allebei... Doorslaggevend lijkt mij dus wat de meerderheid doet ;-)
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Binnen GoT is er een verschil tussen een beginner en een luie user. De term newbie wordt gehanteerd voor een beginner, terwijl de term n00b gehanteerd wordt voor een luie user die andere mensen voor zich wil laten werken zonder zelf veel moeite te doen. Voor zover mijn sidetopic opmerking.anyway, om eerlijk te zijn kom ik hier al een tijdje (niet HEEL erg lang, maar goed...) en ik was gewoon LUI! gelukkig zijn er altijd wel gekken als jullie die me de juiste weg wel wijzen
[...]
lol. trouwens... een echte n00b ben ik niet hoor - heb wel degelijk kennis, maar ook ik hoor hier tig verschillende uitspraken en redenen, vandaar.
ben alleen "nieuw" met posten hier
Verwijderd
eh, newbie spreek je gewoon uit als newbie hoor. En router als router.newbie: nieuweling
Uitspraak (voordat je dat gaat vragen ): {noe-bie}
Maar zoals ik al eerder repliede staat bij die bartleby link hetzelfde als bij dictionary.com namelijk roo'ter, rou oftewel beide zijn taalkundig gezien goed....mr_petit schreef op 17 July 2003 @ 00:33:
edit
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
epias schreef op 17 July 2003 @ 00:17:
Het is roeter: http://www.bartleby.com/61/48/R0324800.html
Router is: http://www.bartleby.com/61/47/R0324700.html
--------------------------------------------------------------------------------
tsja The American Heritage® heeft het waarschijnlijk wel aan het goede eind (meest toonaangevende amerikaanse woordenboek imho)
Ooit van fonetisch schrift gehoord?Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]
eh, newbie spreek je gewoon uit als newbie hoor. En router als router.
rooter? is dat zo'n enge hacker? pff..
Gezocht!
Router
dus ik mag gewoon roeter blijven zeggen?El Psycho schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]
Maar zoals ik al eerder repliede staat bij die bartleby link hetzelfde als bij dictionary.com namelijk roo'ter, rou oftewel beide zijn taalkundig gezien goed....
yep, ik zeg ook altijd nèw-bieVerwijderd schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
[...]
eh, newbie spreek je gewoon uit als newbie hoor. En router als router.
rooter? is dat zo'n enge hacker? pff..
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 00:56 ]
Ja, maar mensen in de praktijk lachen je wel hard uit.
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 02:31 ]
uitspraak2Main Entry: 2rout·er
Pronunciation: 'rü-t&r, 'rau-
: one that routes
waar denk je dat de engelsen het vandaan hebbenEn routeren op zijn nederlands spreek je wel degenlijk uit als roeteren omdat we route uit het frans hebben overgenomen.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2003 02:41 ]
Verwijderd
En je hebt helemaal gelijk. Zelf slecht gelezen. In het geval van iets dat routes en dat is toch wat we willen is het inderdaad roeter. Ik lees inderdaad dat het woord overgenomen is uit het frans.mr_petit schreef op 17 July 2003 @ 02:10:
kijk ff naar main entry 2 (ook heel duidelijk)
[...]
uitspraak2
'case open'
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 02:49 ]
zo heb ik het geleerd iigRouter
Spreek uit: Rauter.
[ Voor 51% gewijzigd door 418O2 op 17-07-2003 02:49 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq