Toon posts:

[DOS/WIN98] Ramdrive wel in Windows NIET in DOS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een hoofdbrekertje...
Wij maken gebruik van een DOS programma dat enkele indexen (van database) gebruikt. Het programma heeft altijd op DOS 6.22 gedraaid en in een netwerkomgeving d.m.v. LANtastic, maar door de trage netwerkverbinding tussen DOS 6.22 en mijn Windows98'ers heb ik ook die DOS machine voorzien van Windows98. Werkt uitstekend, netwerkverbinding gewoon lekker snel, maar die indexen moeten op een ramdrive om de snelheid goed hoog te houden.

In de DOS omgeving gebruikte ik altijd een ramdrive van 30 MB, maar nu werkt dat niet meer ?!? Als ik een ramdrive van 30 MB creeër reageert Windows daar goed op, kan er gewoon bestanden in plaatsen, MAAR vanuit dat DOS programma krijg ik een foutmelding: "Share niet geladen". Ik begrijp er geen moer meer van. Als ik de ramdrive 12 MB maak werkt het wel vanuit dat DOS programma. Alleen kan ik dan niet al mijn indexen kwijt :(

Het lijkt er op (in mijn ogen dan :) ) dat DOS niet overweg kan met de gemaakte ramdrive. ???

Dit is mijn config.sys:
files=250
buffers=30
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
device=c:\windows\EMM386.EXE
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\WINDOWS\RAMDRIVE.SYS 30720 /E

En ik heb ook al devicehigh geprobeerd. Ik krijg het met geen mogelijkheid werkend. Ik start het DOS programma wel op vanuit Windows, misschien dat daar iets geconfigureerd worden ofzo?

Bedankt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Laad eens 'share' ? :+

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Idd, er bestaat een progsel als "share.exe" wat hiervoor geladen kan worden. Ook de regel "lastdrive=k" is aan te raden (ivm gebrek driveletters?)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reply, maar, is share.exe niet een DOS gerelateerd programma? Ik heb em niet in m'n windows dir staan. Wel in de oude dos 6.22 dir welke ik geprobeerd heb te laden in de autoexec.bat maar ik krijg een foutmelding m.b.t. onjuiste versie! Das minder...

Ik vond het een goed idee, ik herinnerde me dat dat ooit ook zo heeft gestaan in de DOS situatie, maar in Windows is het gewoon niet te laden volgens mij. Heb ik nu gewoon een probleem, of nog andere suffesties?

Over dat share.exe gedoe saat hier nog wat bij MS: http://support.microsoft.com/?kbid=161619

Iig bedankt voor jullie meedenken zover.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Probeer eens XMSDSK als ramdrive. Die heb ik thuis ook. Daarmee kan je ook ramdrives maken die groter zijn dan 32 MB.

downen kan bv hier: www.simtel.net/pub/pd/4825.html

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Share is inderdaad een 6.22-proggie, maar m.b.v. setver.exe (wel bij win98) kun je share.exe laten 'denken' dat ie onder Dos 6.22 werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik nu heb.
config.sys:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
files=250
buffers=30
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
device=C:\WINDOWS\EMM386.EXE
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\WINDOWS\setver.exe
DEVICE=C:\WINDOWS\RAMDRIVE.SYS 18240 /E
INSTALL=C:\DOS\share.exe
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

autoexec.bat:
code:
1
2
3
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
c:\windows\setver c:\dos share.exe 6.22

Die suggestie van setver vind ik wel erg goed, maar heb het nooit gebruikt en ik weet ook niet of ik het zoals hierboven goed heb gebruikt. Kan iemand dat bekijken ajb?
Wil je het dan ook voor me verbeteren? Ik heb zo het vermoeden dat ik zelf gewoon alles fout doe :)

Als ik echt alles geprobeerd heb met ramdisk en benodigde proggies en ik krijg het (met jullie hulp) niet werkend, pas dan kies ik de makkelijke weg om een ander proggie te gebruiken :D Maar toch bedankt voor de link. Waarschijnlijk ga ik em toch nodig hebben. Niet dat ik pessimistisch ben... :)

:edit:
Kleine aanpassing in config.sys en autoexec.bat: path was anders naar setver.exe :) Maar het werkt nog steeds niet

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 13:07 ]

Verwijderd

'SETVER.EXE' moet je alleen maar laden in je autoexec.bat of config.sys. Ikzelf laadde het altijd in de autoexec.exe, en wel met de vlogende regel: LH c:\dos\setver.exe.

De verwijzing naar share.exe hoeft maar één keer te gebeuren, en wel op de command-line.
Dus:
setver share.exe 6.22
Na een restart 'denkt' share.exe dat je draait onder 6.22. Laat even weten hoe het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dankzij "indeed" heb ik share.exe kunnen laden. Vol enthousiasme weer die DOS app gestart, maar helaas heeft dit geen oplossing geboden.
Ondanks al dat moeilijk doen met dat setver.exe zijn we weer terug bij af.

Toch maar zo'n "3rd party" ramdisk utility gebruiken? Ik moet zeggen dat ik het niet echt uit kan staan dat het niet werkt. Het moet toch werken?!?

Als ik vanuit de Windhoos omgeving de dos app start gebruikt ie dan wel de config.sys en autoexec.bat die geladen worden tijdens het opstarten? Haalt ie niet ergens anders zijn omgevings instellingen vandaan?

Bedankt weer voor alle hulp en suggesties, Hans

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 17:26

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 14:02:
Okay, dankzij "indeed" heb ik share.exe kunnen laden. Vol enthousiasme weer die DOS app gestart, maar helaas heeft dit geen oplossing geboden.
Ondanks al dat moeilijk doen met dat setver.exe zijn we weer terug bij af.

Toch maar zo'n "3rd party" ramdisk utility gebruiken? Ik moet zeggen dat ik het niet echt uit kan staan dat het niet werkt. Het moet toch werken?!?

Als ik vanuit de Windhoos omgeving de dos app start gebruikt ie dan wel de config.sys en autoexec.bat die geladen worden tijdens het opstarten? Haalt ie niet ergens anders zijn omgevings instellingen vandaan?

Bedankt weer voor alle hulp en suggesties, Hans
Volgens mij heb je ook nog een config.dos als ik me niet vergis. Die wordt daar gebruikt. (of was dat nou alleen bij NT :? )

[ Voor 3% gewijzigd door momania op 17-07-2003 14:11 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:35
Je dos proggy heeft gewoon share nodig om indexen te maken.... heeft weinig te maken met de ramdrive.. je zult dezelfde melding krijgen als je je indexen op je harddisk laat maken zonder ramdrive..

Nadeel is dat share uit windows is gehaalt omdat ie niet samenwerkt met het FAT32 filesysteem.

Heb je dit al geprobeerd: http://support.microsoft.com/?kbid=161619

[edit]
Bij nader inzien denk ik niet dat het MSKB oplossing bij jou werkt; aangezien je applicatie aangeeft dat share niet geladen is... is er geen windows versie van te verkrijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door Krypt op 17-07-2003 14:23 ]

Pvouput live

• EXX

EXX

EXtended eXchange

config.dos is alleen bij Win NT, niet bij Win 98. De laatste gebruikt de gewone autoexec.bat en config.sys.

xmsdsk al geprobeerd? die is beduidend beter in vergelijking met de standaard ramdrive.sys

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

share laden:

zet in config.sys DEVICE=SETVER.EXE

reboot en doe dan: SETVER SHARE.EXE 6.22

reboot, en voeg aan Autoexec.bat toe:
SHARE

Gebruik overigens aub XMSdsk. Deze werkt prima, en de driveletter is goed in te stellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 14:30:
share laden:

zet in config.sys DEVICE=SETVER.EXE

reboot en doe dan: SETVER SHARE.EXE 6.22

reboot, en voeg aan Autoexec.bat toe:
SHARE

Gebruik overigens aub XMSdsk. Deze werkt prima, en de driveletter is goed in te stellen.
Zover is de TS al. Alleen het werkt dus nog niet. Na het laden van share in de autoexec of config (met device=) genereert het programma een fout, welke is dat?

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
EXX schreef op 17 July 2003 @ 14:23:
xmsdsk al geprobeerd? die is beduidend beter in vergelijking met de standaard ramdrive.sys
inderdaad aan te bevelen

Verwijderd

Topicstarter
De DOS applicatie waar het om gaat heeft niet specifiek 'share' nodig. Ik kan de indexen namelijk WEL op harddisk zetten, maar het betreft een grote DB en ramdrive heeft duidelijk de voorkeur.

De ramdrive wordt dus gemaakt, setver wordt correct uitgevoerd en in de versietabel is verwerkt dat "share.exe" moet draaien als in DOS 6.22
Na de vereiste reboot wordt inderdaad share geladen, ik krijg geen foutmeldingen!

Vanuit Windows kan ik ook goed gebruik maken van de ramdrive, maar vanuit die DOS app niet. Ik kan daarvandaan geen gebruik maken van de ramdrive als deze GROTER is dan ong 12 MB De exacte grootte weet ik niet. Deze app geeft de foutmelding dat ie de indexen niet kan plaatsen, omdat SHARE niet is geladen. Dat is de foutmelding die mijn app geeft. Naar c: (hdd) gaat zonder problemen.

Inmiddels heb ik ook even xmsdsk geprobeerd. Ik heb me er nog niet in verdiept, wel even in config.sys gezet en kreeg in Windows meteen een FATALE UITZONDERING. Heb inmiddels de regel een remark gegeven en werkt tijdelijk weer correct. Vanavond ga ik hier verder mee stoeien, aangezien de pc gebruikt wordt op het moment.

De regel in config.sys die ik voor xmsdsk heb gebruikt is:
code:
1
device=C:\XMSDSK.EXE 25600 d: /t /y

Misschien dat het veroorzaakt wordt door die /t

Vanavond ga ik het allemaal testen. xmsdsk zal wel gaan werken, alleen even uitvinden hoe... :P

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op 17 July 2003 @ 14:22:
Je dos proggy heeft gewoon share nodig om indexen te maken.... heeft weinig te maken met de ramdrive.. je zult dezelfde melding krijgen als je je indexen op je harddisk laat maken zonder ramdrive..

Nadeel is dat share uit windows is gehaalt omdat ie niet samenwerkt met het FAT32 filesysteem.

Heb je dit al geprobeerd: http://support.microsoft.com/?kbid=161619

[edit]
Bij nader inzien denk ik niet dat het MSKB oplossing bij jou werkt; aangezien je applicatie aangeeft dat share niet geladen is... is er geen windows versie van te verkrijgen?
Dit artikel had ik idd al gevonden, de link heb ik zelf een aantal posts terug ook al vermeld, maar ik werd er niet echt vrolijker van. Het ziet er naar uit dat het niet te omzeilen is, dat het niet werkt met Win9x.

En voor zover ik info heb kunnen vinden op inernet is er geen Windows versie van beschikbaar, omdat je het zogezegd niet nodig zou hebben. Ik dus toevallig wel :)
Als er een Win versie van was denk ik dat dat ook wel in bovenstaand artikel had gestaan. Daar bieden ze een zogenaamde oplossing :D

• EXX

EXX

EXtended eXchange

xmsdsk moet je bij voorkeur NIET vanuit de config.sys maar vanuit de autoexec.bat starten als je windows gebruikt.

Even de readme.txt lezen die erbij zit.
* Examples of use
------------------

device[high]='path'\XMSDSK.EXE [size in Kbytes] (or EMSDSK.EXE)
Install ramdisk in config.sys.
If size is not specified then disk has a null size.
NO DRIVE LETTER, and NO other options, can be specified from config.sys.
Win95 starts up with a warning that a driver from CONFIG.SYS
reduces the system performance.
If you right-click your "Workplace" then Properties->Performance
You will see that all drives are used in compatibility mode,
which in that case DOES harm the performance.

So the solution is to put the ramdisk into your autoexec.bat and
Win95 will use this drive without any problems. Even if the size is
zero, you will only get an "unable to access" message when
trying to read from that drive for example from the Explorer.
You will have to define the size of that drive before the start of
the Graphical User Interface.

[ Voor 92% gewijzigd door EXX op 17-07-2003 16:09 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:35
Hmm. logische foutmelding geeft ie dan...
Als ie namelijk wel op de HD werkt zonder share, dan moet ie ook op een ramdrive werken zonder share..

Maar hoeveel files schrijft het proggy trouwens in de root van de ramdrive?
Als het meer is dan 64 kan het ook zijn dat ie daarom over z'n nek gaat... standaard kan een ramdrive maar 64 entries in de root hebben (volumenaam kost er al 1, dus eigenlijk 63)

Dan wordt het:
DEVICE=C:\WINDOWS\RAMDRIVE.SYS 18240 512 256 /E
Waarbij het eerste getal de grootte is, het tweede de sectorsize en de 3e het aantal entries in de root..

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
xmsdsk moet je bij voorkeur NIET vanuit de config.sys maar vanuit de autoexec.bat starten als je windows gebruikt.
Heb ik inmiddels gedaan en het werkt uitstekend!!! :)
Hmm. logische foutmelding geeft ie dan...
Als ie namelijk wel op de HD werkt zonder share, dan moet ie ook op een ramdrive werken zonder share..

Maar hoeveel files schrijft het proggy trouwens in de root van de ramdrive?
Als het meer is dan 64 kan het ook zijn dat ie daarom over z'n nek gaat... standaard kan een ramdrive maar 64 entries in de root hebben (volumenaam kost er al 1, dus eigenlijk 63)
Ik ben het helemaal eens met je redenering, daarom zocht ik ook jullie hulp :) Maar het gaat maar om 4 bestanden, dus dit is het niet. Hij maakte het bestand wel aan, maar bleef 0 bytes. Die 4 bestanden zijn in grootte tussen de 3,5 en de 9 MB, dus 12 MB was niet voldoende.

Met xmsdsk is het dus gelukt, en ben er tevreden mee. Iedereen heel erg bedankt voor de suggesties en hulp. Mocht er toch nog iemand de oplossing hebben voor de vage melding die ik krijg wanneer ik ramdrive.sys gebruik, dan hoor ik het graag. Ben erg benieuwd of het toch mogelijk is om dit in Windows 98 net zo te laten functioneren als in DOS.
hartelijke groeten, Hans
Pagina: 1