Toon posts:

PC molt voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren stopte mijn PC ineens. Alles viel uit. Op de aan/uitknop drukken deed helemaal niks. Diagnose: voeding kapot. Ik heb deze voeding vervangen. De PC werkte weer als normaal. Ik zette hem uit. En vervolgens kreeg ik hem niet meer aan. Hij doet weer helemaal niks.

Ik vrees dat de nieuwe voeding nu ook kaduuk is. Probleem is dat ik niet kan vinden wat het probleem is, want als ik iedere keer de voeding moet vervangen, wordt het een dure grap.

N.b. de PC is een AMD Athlon XP1600+ op KS7A (oid) mobo. Er zit 384MB sdram in, een GF4MX440 kaart, een SB PCI128, een Qtec Firewire kaartje, een CD-brander en een DVD-speler (beide LiteOn), een Maxtor HD 20GB en een floppydrive. Tot gisteren werkte alles probleemloos. Op het oog (ik heb alle kaarten gecheckt) kan ik geen defect vinden. Ook de aan/uitknop is niet de boosdoener.

Iemand een idee hoe ik erachter kom wat er nou eigenlijk mis is?
Pierre

Verwijderd

De pc is zeker zelf gebouwd? Het kan voorkomen dat als je mobo bijvoorbeeld niet helemaal lekker zit dat er contact komt met de kast, dat kan leiden tot kapot gaan(doorbranden) van de voeding. Stinkt ie trouwens erg?

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
Sluiting in de kast zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik heb dit wel vaker gehad, maar de voeding was niet stuk. Een minuutje de voedingskabel eruit en daarna bootte alles weer.

Ergens waar onderdelen de kast raken wat niet zou moeten? Of een kapotte molex, voedingsstekkertje?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 17:12
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 17:34:
De pc is zeker zelf gebouwd? Het kan voorkomen dat als je mobo bijvoorbeeld niet helemaal lekker zit dat er contact komt met de kast, dat kan leiden tot kapot gaan(doorbranden) van de voeding. Stinkt ie trouwens erg?
Ook al zou de pc niet "zelfgebouwd" zijn kan dit NOG de oorzaak zijn, verplaatsen, brakke montage door de "zelfbouw" winkel waar je hem gehaald heb. De pc is hoe dan ook OOIT "zelf gebouwd" door een persoon... En die kan ook fouten maken, den thuis gebruiker kan ook makkelijk beter werk leveren dan winkel personeel omdat de thuis gebruiker bijv meer om zijn spul geeft...

Niet om aan te vallen, gewoon mening ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die PC is inderdaad zelf gebouwd en heeft bijna een jaar met succes gedraaid. De eerste keer sloeg hij af terwijl ik er niet bij was. Ik heb de voeding vervangen en daarna deed-ie het dus wel weer. Zoals ik schreef: uitgezet. En weer aan proberen te zetten. Niks. Geen geluid, geen licht, geen rook, geen stank. Dat is toch merkwaardig...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een rot onderdeel in je PC kan de boosdoener zijn. Ik heb het al een keer gezien met een Zipdrive die de voeding 2x molde.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets dacht ik ook al. Maar welk onderdeel? Hoe kom ik daarachter zonder voor de derde keer mijn voeding te mollen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben erachter. Nieuwe voeding gehaald en ditmaal de PC zonder kaarten en randapparatuur aangezet, maar belangrijker nog: met de kast open. Bleek dat de fan van de CPU-cooler niet werkte. Nog een geluk dat de processor niet is opgeblazen. Nieuw koelblok erop gezet en alles werkt klaarblijkelijk weer. Wel raar dat zo'n fan je voeding kan mollen, of zou de oververhitte processor dat hebben gedaan? Iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

De voeding is een geschakelde voeding dwz. zodra er een brakke aansluiting van een component op aangesloten zit zal deze dienst weigeren. Waarschijnlijk is je eerste voeding ook nog heel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt denk ik niet. Want de tweede kapotte voeding heb ik laten testen n die was inderdaad echt kapot.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

en als die vervangen cpu-ventilator nu eens sluiting heeft veroorzaakt ?
N.B. is misschien alleen de zekering in de voeding doorgeslagen (als er t.m. een zekering in de voeding zit)

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Ik mat geen sluiting in de ventilator-aansluitingen. En de zekering in de voeding, die zit alleen aan de primaire kant en is nog heel. Het blijft een raadsel.
Pagina: 1