A7N8X + Termaltake Vulcano 7+ wordt te warm volgens Bios

Pagina: 1
Acties:

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
Ik weet dat er voor de A7N8X een speciaal topic is maar dit probleem is wel erg specifiek denk ik.

Ik heb vanochtend een A7N8X Deluxe moederbord gekocht incl. 2x 256 MB PC3200 DDR Wintec geheugen met Micron chips erop.

Nu heb ik dit net inelkaar gezet en na een aantal secondes schakelt het systeem zichzelf uit omdat m'n proc temp 76 graden bereikt.

Ik heb er een AMD Athlon Xp 1600+ op zitten die gekoelt wordt door een Termaltake Vulcano 7+ die 6000 rondje per minuut doet, hiervan heb ik het gele draadje op de cpu fan connector aangesloten (boven het 3e geheugen bankje) en de rest van de koeler gaat via de normale voeding.

M'n koeler draait ook gewoon op deze snelheid en het kan dus eigenlijk niet zo zijn dat de proc 76 graden wordt. Ik heb uiteraard ook koelpasta tussen de proc en de koeler gedaan. Dit was misschien heel ietsjes meer dan normaal maar zeker niet té/extreem veel. Het is zelfs zo dat die AMD in de bios nog als 100mhz proc. staat en hij loopt dus maar 1050mhz.

Wat ik dus vermoed is dat het bordje de temp. niet goed leest en dus denkt dat m'n proc warmer wordt dan dat deze echt wordt.
Ik heb al eens de bios gereset maar dit heeft niet geholpen. Ook heb ik het boekje gelezen en kan geen dergelijk probleem vinden.

Hieronder zal ik nog even een rijtje specs neer gooien om het overzichtelijk te houden.

AMD Athlon Xp 1600+
Asus A7N8X Deluxe rev.2 (bios versie weet ik zo niet)
2x 256MB PC 3200 gehuegen
Thermaltake Vulcano 7+ koeler @ 6000 rpm
300 watt no-name voeding
1x 120Gb WD 8MB cache schijf
Leadtek geforce Ti-4200 64MB
48x cd-rom
16x cd-schrijver van Philips.

Dit was het denk ik wel zo'n beetje. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen zodat ik straks weer fijn verder kan :D

Mochten jullie nog extra info nodig hebben zal ik zeer bereid zijn deze te geven.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

Neem van mij maar aan dat - alhoewel de bios/mobosensors een afwijking hebben - de waarschuwing van te hoge CPU temps wel klopt.

Voelt het koelblok ook (ongeveer, iets minder) net zo warm aan als dat de core zou zijn volgens de bios?
Zo nee: hittetransfer probleem -> pasta eraf, dun erop en koelblok recht erop zetten.

fyi: 2000+@2600+ 42'C -> http://www.tweakers.net/gallery/sys/4160

Naslag / nalopen:
DOC Faq: Over warmte en koeling
DOC Faq: Airflow

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 18:12 ]

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

KIjk maar eens hier: http://www.eynstein.nl/Fa...Groep1=15&Groep2=18&ID=15

Zelf heb ik helaas een CPU kapot door de koeler, omdat deze niet goed contact maakte met de koeler!!

Op dit moment draait het erg goed met de koeler, en dan met een XP2500+ @ 3200+ max 50 graden!! _/-\o_

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
Ok, probleem opgelost. Durf bijna niet te posten wat het was maar doe het toch maar even :P

Op die Vulcano 7+ zit een klein aflopend randje en dan een stukje wat iets lager zit dan de rest. Nou, dat stukje moet je over het deel van de socket doen waarop staat wat voor een socket het is, dat loopt namelijk iets op.

Als je dat andersom doet, tja, dan maakt de koeler geen contact met de core en tja, dan krijg je dit soort problemen |:(

Anyway, koeler zit er nu op, draaid 6000 rondjes per minuut en naar een minuutje of 5 idle (bios) is ie nu 23 in een open kast. _/-\o_

Dit topic kan dus op slot :P

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky