Toon posts:

[KT7]Opstartprobleem, batterij of wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n systeem (ouwe bak) doet de laatste tijd raar. Bij een koude start krijg ik dan geen beeld, de monitor (Dell P790) lijkt aan te gaan (hij tikt), maar blijft zwart en zegt op een gegeven moment iets van 'Signal cable not connected' ofzo.

Ook brandt het HD-lampje een tiental seconden continu (de HDD's spinnen ook gewoon op) en doen alle fans het gewoon. Maar verder lijkt er niks te gebeuren. Geen BIOS-scherm van video of mobo, helemaal niks. Oftie ook piept, weet ik niet, want m'n PC-speaker is kaduuk.

Tot nu toe, nadat ik er even mee geklooid heb, clear CMOS, videokaart eruit en erin, IDE kabels los, desnoods het mobo ff uit de kast enz., doet hij het ineens spontaan weer. En als hij eenmaal aan is, doetie het verder prima! Maar sinds zondag krijg ik hem helemaal niet meer aan de praat.

Het daadwerkelijke probleem heb ik zo echter nog niet kunnen lokaliseren, maar ik heb het vermoeden dat het aan het mobo ligt, misschien aan het batterijtje ofzo(?).

Wie heeft er ook weleens zoiets gehad en wat was toen de oplossing? Zou het ook aan een lekkende condensator kunnen liggen? Ik kan niks verkeerds aan het mobo ontdekken; hoe herken ik zo'n kapotte condensator?

Systeem:
Q-tec 550W
Abit KT7
Duron 600@900@1.75V
384MB RAM
Creative GF1 DDR
Realtek 8139 100Mbit
SB AudioPCI 128
IBM GXP60 40GB (IDE0 ma)
Quantum Fireball SE 4.3GB (IDE0 sl)
Liteon 32125W fikker (IDE1 ma)
Aopen 1240AMH DVD-speler (IDE1 sl)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb er nog steeds last van :(
Bij mij geeft ie bij een koude start een "Hardware monitor found an error" melding.
Ik heb net een nieuwe systeem.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

lekkende condensatoren?

ik had ongeveer het zelfde met zo'n bord.

op de fp en het form is genoeg te vinden zodat je weet wat je zoekt.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

het zou kunnen dat de condesatoren gaan lekken dat kan je herkenen aan dat de zilvere gedeelte bol staat of een bruine smurie en ook als ze uit elkaars patsen. maar wat zegt de D-led's? het zou goed kunnen dat de batterij aan vervanging toe is probeer met een nieuwe batterij zou ik zeggen. of haal alles los en dan opstarten dus kortom je hebt zelf niet veel dingen geprobeert om het weer werkend te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 17:43 ]

• Jules Winfield
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 19:58
Heeft naar mijn idee niks met de batterij te maken... dan staat je tijd gewoon niet goed.
Lekkende condensatoren zou zeker een optie kunnen zijn, ik zou zeggen check dat eerst even!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.

Vegito: wat zijn D-leds? Er zitten ieg geen leds op dit mobo. Het is niet waar dat ik nog niks heb geprobeerd. Zoals ik al schreef, heb het systeem al meerdere keren helemaal uit elkaar gehaald en voorheen werkte dat altijd, maar nu dus niet meer.

Normaal gesproken probeer je het probleem te lokaliseren (bijv. door steeds een onderdeel uit te zetten of juist aan), maar dit geeft hier geen consistente resultaten. Meestal komt het erop neer dat hij het 'ineens' weer doet na eraan geklooid te hebben, zonder dat echt duidelijk wordt waar het mee te maken kan hebben. En voordat ik ga rommelen met batterijen en condensatoren, weet ik toch liever zeker dat dat het probleem is.

Heb tot nu toe niks vreemds aan het mobo kunnen ontdekken, maar ga vanavond nog maar eens op zoek.

Verwijderd

Topicstarter
PC doet ut weer, dit keer bracht het opnieuw plaatsen van de videokaart verlossing. Misschien een gaar AGP-slot oid. Ik wacht het wel weer af...

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:45
Ik had afgelopen week ook zulke problemen (combo van de dingen hierboven beschreven), mijn aanrader is net als afrodiet al zegt de AGP kaart los te halen en goed vast terug te zetten.
Bij mij was namelijk het probleem dat als ik het schroefje van de kaart vastmaakte, maakte blijkbaar een gedeelte van de AGP-aansluiting geen contact meer en dus gaf hij van die vage acties enzo.

Mijn oplossing is dan dus ook gewoonweg niet het schroefje vastmaken, dit boeit namelijk helemaal niets... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff met een stuk karton in m'n AGP-slot lopen frotten. Daarna deed hij het dus weer. Tenslotte heb ik in dit bord nog heel lang met een voodoo3-pci gedraaid en is er misschien een hoop stof in het slot gekomen.

Omdat de PC met een oud PCI-kaartje wel op wilde starten, had ik zo'n vermoeden dat het ergens aan het grafische systeem lag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het bovenstaande systeem lijkt nu werkelijk helemaal dood. Zelfs POST-en met alleen een PCI-vidkaartje doetie niet meer. Alles (fans, HD's) gaan draaien, alleen helemaal geen beeld en aan monitor ligt het niet. Voeding is vrij recent (Q-tec 550W).

Ook al heb ik nog nooit probs gehad met een achterlopende klok of vergeten BIOS-instellingen, zou het aan de batterij kunnen liggen?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40
ik dacht dat er in de faq iets stond over dit mobo althans dat herriner ik mij

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Hoe heb je de 'streepjes' op de bruggen gemaakt op die Duron ? Als het potlood is en geen zilververf o.i.d. zijn ze misschien aan het vervagen.
Dat geeft exact dit verschijnsel.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Ik heb precies hetzelfde gehad met een msi board, het enige wat echt help is de processor uit de socket halen, even de computer 1 minuut aan ( zonder processor).

Proc terugplaatsen en hij doet het weer een poosje, soms 3 weken soms 3 maanden, schijnt te maken te hebben met een foute productie sjipsets.

Probeer het eens, ik ben benieuwd :)

Kan het zo snel niet vinden met google, maar het had iets te maken met stroomtoevoer. Dan ligt het dus aan je mobo .

Waar ik van gehoord heb is dat dit probleem zich pas na 2/3 jaar openbaart.

[ Voor 24% gewijzigd door Strikie op 22-09-2003 14:18 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
GreenthumB schreef op 22 september 2003 @ 14:09:
Probeer het eens, ik ben benieuwd :)
Tis niet te gleuven (vind het enigszins vaag verhaal), maar je lijkt vooralsnog gelijk te hebben!

Idd, ff laten draaien zonder proc en hij doet het weer (voor zolang als het duurt). We zien wel.

Bedankt!!! :) :) :)

/edit Ik kan helaas nergens een linkje vinden naar het door GreenthumB beschreven probleem, dus mocht iemand wel een linkje of meer info hebben, dan houd ik me warm aanbevolen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 15:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 08:33:
Het bovenstaande systeem lijkt nu werkelijk helemaal dood. Zelfs POST-en met alleen een PCI-vidkaartje doetie niet meer. Alles (fans, HD's) gaan draaien, alleen helemaal geen beeld en aan monitor ligt het niet. Voeding is vrij recent (Q-tec 550W).

Ook al heb ik nog nooit probs gehad met een achterlopende klok of vergeten BIOS-instellingen, zou het aan de batterij kunnen liggen?
Je CPU al een keertje uit de socket gehaald en er correct terug ingestoken ?
Pagina: 1