Trigger als er e-mail van X@Y.NL binnenkomt

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Weet iemand van jullie of het mogelijk is om een trigger te maken zodat er een script en/of functie wordt aangeroepen als er een e-mail binnenkomt voor requests@y.nl alleen vraag ik me af of dit wel kan! In principe wordt e-mail gestuurd via (of a la) telnet.

Natuurlijk kun je wel om de x seconden de pop3 account gaan checken, alleen vind ik dit zelf echt een goed idee.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

kan je nog wat waziger zijn?
wanneer wil je triggeren?
en vooral waar?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:50

JaQ

je wilt een mailfilter maken? Als je op een *nix machine werkt zou je eens naar procmail kunnen kijken. Op windows kan dat volgens mij gewoon met de filters van outlook.

(wat is het probleem?)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

als je sendmail draait kan je de .forward gebruiken a la:
\popusername, "|/usr/local/bin/php /path/to/this/file/mailhandler.php"

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Probleem is dat ik graag een betere oplossing wil om nieuwe e-mail op te vangen en meteen te verwerken. Ik wil namelijk een soort robot maken waarbij instructies kunt sturen per e-mail die dan worden verwerkt. Maar als jullie voor dit idee een betere suggestie hebben dan hoor ik het graag.

Overigens vind ik Outlook hier geen oplossing voor.

Verwijderd

Wanneer je het alleen zelf voor korte emailberichten wil gebruiken met daarin opdrachten die moeten worden uitgevoerd, kun je het denk ik het beste toespitsen op de situatie waarin je het wil gaan gebruiken.

Wil je het bijvoorbeeld gebruiken om een Windows machine te 'besturen' op afstand, dan zou ik gewoon een heel erg simpele pop3 client schrijven en die om de vijf minuten op een speciaal emailadres, dat je alleen hiervoor gebruikt, laten controleren op email.

Wanneer je bijv. Delphi gebruikt zit hier al bijna een kant-en-klare pop3 client in, in de vorm van het TIdPop3 component in de Indy-suite. Hiermee kun je heel snel een werkend programmaatje in elkaar zetten dat genoeg doet om jouw probleem deels op te lossen.

[Edit]Het hierboven beschreven mechanisme werkt aan de kant van de client. De enige andere trigger die ik kan bedenken is er eentje op de mailserver zelf, op het moment dat het emailbericht verstuurd wordt. Als je dit technisch voor elkaar kunt krijgen is dit misschien handiger, zeker omdat je al aangeeft dat je liever niet om de x minuten je pop3-box wil controleren.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 15:20 . Reden: Andere kant van het verhaal ]

Verwijderd

alienfruit schreef op 16 July 2003 @ 14:20:
Natuurlijk kun je wel om de x seconden de pop3 account gaan checken, alleen vind ik dit zelf echt een goed idee.
offtopic:
(beetje flauw)
Waarom doe je dat dan niet :D

Op welk besturingssysteem wil je dit doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 15:15 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56
De beste en meest simpele oplossing is het gebruik van een mailserver die op de een of andere manier een scriptje kan starten als er een mailtje binnenkomt. Alle sendmail-achtige programma's (zoals ook q-mail) kunnen dat gewoon, zoals chem ook al zei (maar waar je verder niet op in ging).

Veel meer zinnige tips kunnen we eigenlijk niet geven als je blijft weigeren om informatie te geven over de situatie: op welke server draait de mail server van Y.NL, wiens server is dat, wat voor software en besturingssysteem draait daar, heb je beschikking over alternatieve (UNIX) servers waar je naar kunt laten forwarden, etcetera etcetera.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoek eens naar autoreply?
Zonder wat meer info (welke taal, welk platform, e.d.) kunnen we toch niks suggereren ?

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
elevator; nou ik wil eigenlijk het draaiend hebben op zowel Windows als *ux

Klaas, moet zijn "zelf *niet* echt een goed idee."

• Soultaker
alienfruit schreef op 16 juli 2003 @ 16:46:
elevator; nou ik wil eigenlijk het draaiend hebben op zowel Windows als *ux
En wat heb je zelf al geprobeerd? .... :Z

Verwijderd

[zeik modus]
sinds wanneer sturen we commando's via mail, .net heeft daar een hele mooie oplossing voor: S.O.A.P. :) en aangezien er druk wordt gewerkt aan het porten van .net naar *nix werkt het zowel op MS als Unix, Linux etc...

En anders gebruik je xml-rpc, maar handle geen geautomatiseerde communicatie via mail af, wat gebeurd er wanneer je robot een mailtje krijgt of hij zijn jodukus wil enlargen? :)
[/zeik modus]

• Soultaker
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 21:40:
sinds wanneer sturen we commando's via mail, .net heeft daar een hele mooie oplossing voor: S.O.A.P. :) en aangezien er druk wordt gewerkt aan het porten van .net naar *nix werkt het zowel op MS als Unix, Linux etc...
De uitspraak dat SOAP (al dan niet in combinatie met .NET) een "hele mooie oplossing" is vind ik op z'n minst discutabel. Zeker aangezien je krediet moet nemen op je argumentatie; dat er druk gewerkt wordt aan beschikbaarheid onder alternatieve platforms betekent dat er op dit moment nog niets volledigs/stabiels bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 16-07-2003 21:47 ]

Verwijderd

Soultaker schreef op 16 juli 2003 @ 21:46:
[...]

De uitspraak dat SOAP (al dan niet in combinatie met .NET) een "hele mooie oplossing" is vind ik op z'n minst discutabel. Zeker aangezien je krediet moet nemen op je argumentatie; dat er druk gewerkt wordt aan beschikbaarheid onder alternatieve platforms betekent dat er op dit moment nog niets volledigs/stabiels bestaat.
Hen je gelijk in, maar ik ben niet van de exacte status op de hoogte, dus je moet een slag om de arm houden, maar na het lezen van dit topic had ik ook niet echt het idee dat het een project was wat op korte termijn klaar moest zijn... Met andere woorden, er is volgens mijn genoeg ruimte om wat te experimenteren

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
even heel wat anders: Is een GSM-modem niet iets, kun je AT-commando's sturen en dit weer opvangen. Kun je overal ter wereld (ook zonder Inet) je Robot besturen

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
pkouwer schreef op 16 July 2003 @ 22:40:
even heel wat anders: Is een GSM-modem niet iets, kun je AT-commando's sturen en dit weer opvangen. Kun je overal ter wereld (ook zonder Inet) je Robot besturen
Ik wilde dit dus doen via e-mails die ik verstuur via me mobiele telefoon. Daarom wilde ik e-mail gebruiken; als eerste om dit makkelijker is voor de eindgebruiker dan SOAP naar mijn mening. Verder kan SOAP natuurlijk hier prima voor woorden gebruikt, maar e-mail kan toch wat breder toegepast worden naar mijn mening.

Op de vraag wat ik al heb geprobeerd, ik ben momenteel nog in het "research" stadium, dus heb nog niks qua code.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Allerlaatste poging dan..... wat heb je dan al gezocht of zelf geprobeerd te researchen?

Verwijderd

alienfruit schreef op 16 July 2003 @ 23:00:
[...]

Ik wilde dit dus doen via e-mails die ik verstuur via me mobiele telefoon. Daarom wilde ik e-mail gebruiken; als eerste om dit makkelijker is voor de eindgebruiker dan SOAP naar mijn mening. Verder kan SOAP natuurlijk hier prima voor woorden gebruikt, maar e-mail kan toch wat breder toegepast worden naar mijn mening.

Op de vraag wat ik al heb geprobeerd, ik ben momenteel nog in het "research" stadium, dus heb nog niks qua code.
je gaat een mobiele telefoon inbouwen in de robot?

Dus die mobiele telefoon gaat iedere keer als er getriggerd moet worden bellen naar de inet provider?! Of heb je een gprs oplossing?

Maar ik zie niet in waarom email beter toegepast kan worden dan SOAP. Okee een SOAP messaging service is in den beginne iets lastiger opzetten dan een email, systeem maar op den duur doe je er je voorbeel mee omdat het een w3c standaard is speciaal ontworpen voor het remote besturen van objecten.... Dan hoeft er nix meer getriggerd te worden, maar kunnen je real time mee klootviolen...

• Soultaker
Sommige telefoontjes kunnen ook WAP (maar dat is natuurlijk een beetje aan het uitsterven) en dan zou je gewoon met een HTTP server kunnen werken. Wel zo makkelijk (paginaatje met formuliertje, klaar).

Maar Glimi heeft gelijk, wat inhoudelijke input van de TS is wel op z'n plaats.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Glimi schreef op 16 July 2003 @ 23:04:
Allerlaatste poging dan..... wat heb je dan al gezocht of zelf geprobeerd te researchen?
Nogmaals ik heb alleen nog erover nagedacht, en de vraagstelling hier was om hier om te vragen of jullie misschien een universeel oplossing hiervoor wisten. Dat kon ik zelf nog niet vinden. Verder heb ik zelf al wat geprobeerd met het sniffen van de SMTP protocol/port (25). Dit bleek wel te werken alleen vind ik dit zelf niet echt een goede oplossing. Ik heb namelijk het gevoel dat dit een slecht "hack" is.

Over de inhoud hiervan, het is een soort robot die verschillende bedrijfsprocessen in de gaten moet zetten en er in assisteren. Zodoende kwam ik met het idee om een apart e-mail adres te maken waarbij gebruikers bepaalde commandos (i.e. workflow idee bij een cms) en dit te ondersteunen dmv. van e-mail, http/soap. Omdat ondersteuning voor SMS economisch niet verantwoord is op het moment, wil ik dit medium nog niet ondersteunen.

Het idee is dat een gebruiker een proces op gang kan zetten via de hier bovengenoemde media's, bijv. als een verkoper een product heeft verkocht kan hij direct een e-mail sturen naar het speciale e-mail adres (voor initialiseren van een workflow, task toevoegen etc.) via zijn telefoon om het gehele proces (maar bijv ook goedkeuren e.d.) al op te starten.

[ Voor 2% gewijzigd door alienfruit op 17-07-2003 20:54 . Reden: tjiek en setvouten ]

• jlrensen
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Er zijn macro-programma's die je om de zoveel tijd een mailbox kan laten nakijken, de mail kan laten ophalen en dan aan de hand van bv het adres een bepaalde actie kan uitvoeren (een andere mail sturen, programma's opstarten e.d.). Kijk bv eens naar AutoMate.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

Ik heb ook een beetje twijfels bij een 'mail-oplossing'. :? Maar goed, Als je het perse via e-mail wilt doen dan zou 't volgens mij het makkelijkste zijn via procmail het mailje door een soort filtertje heen te halen dat controleert of de gegeven commando's kloppen en vervolgens het commando uitvoert.
Dan hoef je ook niet elke 5 minuten een popmailbox uit te lezen.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Wat is er nou verkeerd met mijn oplossing :?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Soultaker
chem schreef op 18 July 2003 @ 13:15:
Erm, sorry hoor, jouw suggestie is zo eenvoudig dat 't gewoon niet de juiste oplossing kan zijn. Als ik de TS was zou ik ook gewoon alle suggesties negeren totdat iemand met een ingenieuze combinatie van cron jobs of Windows scheduling, handgeschreven POP3 clients en SOAP over HTTP komt, overgoten met een sausje van .NET, XML en andere "checkboxfeatures".

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 15:33
De meeste e-mail servers kunnen volgens mij standaard toch wel programma's executen als er een e-mail binnenkomt.
Je zou ook eens kunnen kijken waar je e-mail programma de e-mails opslaat. Als elk e-mail adres een aparte map heeft kun je gewoon om de x min. kijken of er bestanden in die map staan en dan die bestanden uitlezen.

Je zou (als het systeem een eigen IP heeft zonder andere meeladressen) ook gewoon zelf een programma kunnen schrijven die op poort 25 zit, want zo moeilijk is het SMTP Protocol opzich niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<< 220 mail.remastering.nl ESMTP Remastering.nl.MailServer.v5.8.6.6; Fri, 18 Jul 2003 13:21:45 +0200
>> HELO woei.nl
<< 250 mail.remastering.nl Hello woei.nl [62.21.237.66], pleased to meet you.
>> MAIL FROM:<kixass@mytweakers.net>
<< 250 2.1.0 <kixass@mytweakers.net>... Sender ok
>> RCPT TO:<kixass@ceramplein.nl>
<< 250 2.1.5 <kixass@ceramplein.nl>... Recipient ok
>> DATA
<< 354 Enter mail, end with "." on a line by itself
>> Woei hiero gewoon een test
>> blaat bericht enzow
>> .
<< 250 2.6.0 30 bytes received in 00:00:05; Message accepted for delivery
>> QUIT
<< 221 2.0.0 mail.remastering.nl closing connection

oftewel [google=SMTP Protocol RFC]

:)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

chem schreef op 18 July 2003 @ 13:15:
Niets, Hij is zelfs briljant :*)
Ik gebruik zelf alleen voor scripts het liefste perl of C ipv PHP. Maar is slechts een kwestie van smaak. Zo eet ik ook liever een patatje pinda dan een patatje majo... 8)7

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Je zou (als het systeem een eigen IP heeft zonder andere meeladressen) ook gewoon zelf een programma kunnen schrijven die op poort 25 zit, want zo moeilijk is het SMTP Protocol opzich niet.
[code]
:)
Dit had ik al eens geprobeerd namelijk een sniffer, alleen vind dit zelf niet echt een nette oplossing julile wel? :?
als je sendmail draait kan je de .forward gebruiken a la:
\popusername, "|/usr/local/bin/php /path/to/this/file/mailhandler.php"
Sorry dat ik je negeerde chem, is natuurlijk een goed idee alleen werkt niet echt in Windows (dat is niet belangrijk;) alleen is eensendmail specifieke oplossing, net zoals die outlook/exchange tooltjes). Toch maar gaan voor de sniffer manier?

[ Voor 41% gewijzigd door alienfruit op 18-07-2003 16:42 ]

Pagina: 1