Toon posts:

videokaart blaast voeding op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De grote hitte eist bij mij nog een slachtoffer. Want toen ik vanwege door de hitte veroorzaakte vastlopers maar een videokaartkoeler ging halen
(thermal take heatpipe geval) bleek ik na montage iets verkeerds te hebben gedaan want mijn voeding is opgeblazen! |:(
Wel mooi effect overigens :) , maar ik ben er niet zo tevreden over dat hij mobo proc en netwerkkaart meeneemt. ;(

Maar dan nu mijn vraag, hoe kan dit gebeuren? Ik denk dat ik misschien iets van de warmtegeleidende pasta ben verloren op de kaart, maar daar heb ik extra op gelet. (maar goed het was warm zullen we maar zeggen 8)7 )
Ik heb nog nooit gehoord dat daardoor de voeding opblaast, of is het mogelijk dat het fannetje net dat beetje stroom teveel trok? Is dat waarschijnlijk? En is het mogelijk dat mijn videokaart het nog doet?

ik wil liever niet het risico lopen dat hij nog een andere computer opblaast, maar als er een kans is dat ie het nog doet riskeer ik wel een oude computer.

Verwijderd

kortsluiting lijkt me, misschien raakt die heatpipe je pinnetjes

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
die pasta kan bijna niet,want die is niet electrisch geleidend.
als je een goede voeding hebt,dan is ie tegen kortsluiting beveiligd.
een fannetje kan niet te veel stroom trekken,dan zou die erg sloom en bibberig moeten draaien.
of je videokaart nog werkt dat zul je moeten proberen.
het zal dus iets anders zijn,ik denk dat er een schroef die je door de gaatjes van je videokaart moet steken toch sluiting heeft gemaakt.
en dan zou het goed mogelijk zijn dat er iets meer kapot is gegaan dan alleen de kaart

mijn systeem.

Verwijderd

Topicstarter
nee, die heatpipe raakt niks, behalve een dimm, die ik voor de plaatsing moest verwijderen, maar toen die weg was raakt die niets meer. Zou er kortsluiting over de contactjes van de agp connector kunnen lopen? Of zou ja dan alleen je mobo opblazen?

Warmtegeleidende pasta geleidt wel degelijk, deste beter iets warmte geleid, deste beter iets electriciteit geleid, getuige het gebruik van koper in koelers, de warmte doorgifte is beter.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 14:04 . Reden: had vorige reactie niet gezien ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb ook eens een voeding verloren aan een videokaart. Het betrof een el-crappo Target '300W' voeding (300W mein Arsch :X - hij was minder stabiel onder belasting dan een AOpen 235W).

Videokaart was een HP Visualize FX4+ (monster van een OpenGL accelerator met 4 GPUs en 18MB (uit de tijd dat 4MB al veel was en 8Mb RAM chips de norm waren)). Het had omwille van de hoge stroomeisen zowel AGP als PCI aansluiting (AGP Pro bestond toen nog niet). Na 10 minuten draaien kwam er een keiharde knal uit de voeding- exit voeding.

Gelukkig bleef het daarbij en leefden CPU, VGA en mobo nog lang en gelukkig (bovengenoemde 235W AOpen trok die combo voorbeeldig).

Relevantie voor deze kwestie:
- het kan zijn dat alleen de voeding kapot is en de rest het nog doet
- of dat zo is of niet ontdek je alleen door te testen (doe dat wel ff met een simpel PCI VGA kaartje ofzo...)...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

die pasta kan bijna niet,want die is niet electrisch geleidend
Als hij artic silver gebruikt heeft, dan wel, deze is ZWAAR geleidend, zo heb ik daar een keer een cpu mee gemold (amd xp)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 16 July 2003 @ 14:26:

...

Relevantie voor deze kwestie:
- het kan zijn dat alleen de voeding kapot is en de rest het nog doet
- of dat zo is of niet ontdek je alleen door te testen (doe dat wel ff met een simpel PCI VGA kaartje ofzo...)...
Dat heb ik inmiddels al gedaan, had geen pci videokaartje nodig, want de piep geen videokaart aanwezig bleef weg en toen ik het ram eruit haalde was er ook geen piep, waarvan ik weet dat die er wel was, is allemaal echt dood, maar wat ik nu wil weten is, hoe kan dit gebeuren? Het mobo geeft namelijk een max voltage en max amperage aan de videokaart. Als er dus iets knalt door kortsluiting opde videokaart zou het mijns inziens het mobo moeten zijn toch :S ?

Of is door de extra stroom de belasting van de voeding te hoog?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 14:38:
[...]

Dat heb ik inmiddels al gedaan, had geen pci videokaartje nodig, want de piep geen videokaart aanwezig bleef weg en toen ik het ram eruit haalde was er ook geen piep, waarvan ik weet dat die er wel was, is allemaal echt dood, maar wat ik nu wil weten is, hoe kan dit gebeuren? Het mobo geeft namelijk een max voltage en max amperage aan de videokaart. Als er dus iets knalt door kortsluiting opde videokaart zou het mijns inziens het mobo moeten zijn toch :S ?

Of is door de extra stroom de belasting van de voeding te hoog?
Ga allereerst niet uit van al dan niet piepen. Testen met een andere kaart (hoeft geen PCI te zijn).

Ten tweede kun je best de voeding overbelasten door AGP zonder dat je mobo daaraan sterft. Het is zelfs mogelijk via een kortsluiting de voeding te doden zonder dat je mobo sterft (al is dat veel minder waarschijnlijk). Redeneren is nooit zo effectief als testen o

Oslik blyat! Oslik!

• dynax
geef eens door:
- merk en type mobo,videokaart,en voeding.

mijn systeem.

Verwijderd

Topicstarter
msi k7tpro2
leadtek gf3ti200 met thermaltake heatpipe koeling
900mhz athlon tb
300 watt noname voeding (goeie voeding was gewoon uitgeschakeld mijn nieuwe wordt een enermax, kun je alles mee doen (ervaring))

Verwijderd

Topicstarter
nog ff getest, maar alles is echt stuk, maar nog een vraag, daarna ga ik nieuw spul kopen, zou het kunnen dat mijn videokaart nog werkt of is dat uitgesloten? Als hij kortsluiting heeft gemaakt?
(Als ik dan wel de bron van de kortsluiting weghaal :+ )

• dynax
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 16:12:
nog ff getest, maar alles is echt stuk, maar nog een vraag, daarna ga ik nieuw spul kopen, zou het kunnen dat mijn videokaart nog werkt of is dat uitgesloten? Als hij kortsluiting heeft gemaakt?
(Als ik dan wel de bron van de kortsluiting weghaal :+ )
toch ff proberen,al zou ik dat niet doen op je nieuw mobo.....

mijn systeem.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allen, mijn nieuw spul is al binnen ik weet nu tenminste iets beter hoe ik goed een nieuwe koeler op mijn kaart kan zetten (al was dit niet de eerste)
Pagina: 1