Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5v lijn op laptop mobo?

Pagina: 1
Acties:

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Ik heb een tweetal weken geleden een half kapotte compaq pressario 1160 gekregen. Hij bootte niet meer altijd (na 50x op de powerknop te drukken, wilde hij nog wel es booten). Daarop nam ik dus mijn tweakerhanden uit de kast en ben begonnen met de hele puzzle te ontmantelen.
Een mijn bureau bezaaid lag met onderdelen heb ik hem opnieuw opgestart, maar ik was de kleine 3x3 fan vergeten. De pc bootte van de eerste X! (ik heb toen de longen uit mijn lijf geblazen op de proc (amd k6-2 333) koel te houden.
Een 2e poging tot booten MET fan heeft me meer dan 10 min buttonbashen gekost. Daarna opnieuw geprobeerd zonder fan, en jawel, van de 1ste keer.
Ik heb daarna de fan getest aan een 5v batterij en die draaide zonder enig probleem.
Daarop heb ik maar ome multimeter erbij genomen en heb de connector nagemeten. Ik kon zelfs geen halve volt registreren :(

Mijn reactie daarop was: dat is toch geen probleem, de voeding voor de accu!
Meet, meet, meet, het deze voeding leverde juist evenveel als de 5v batterij, dus fan aan de voeding een er gebeurde ... niets!
Fan omgedraaid, en er gebeurde evenmin iets :( :(

Nu komt dus mijn vraag (jaja, na deze lap tekst komt er nog een vraag): Hoe komt het dat mijn fan niet kan draaien op de 4,5v van de voeding(vr de accu), maar wel op de 4,5v van de batterij?
En waar zou ik eventueel 5v vandaan kunnen sleuren? (beschikbare poorten: monitoruitgang, printerpoort, compoort,ps2, telefoon(hoe heet zo'n poort weer?), en usb.
De usb en de com zou ik liever vrijhouden ivm uitbreidingen.

Alvast bedankt

P.S. ik heb de search en google gebruikt, maar kon niets echt bruikbaar vinden

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

vanThijs schreef op 16 July 2003 @ 11:33:
Nu komt dus mijn vraag (jaja, na deze lap tekst komt er nog een vraag): Hoe komt het dat mijn fan niet kan draaien op de 4,5v van de voeding(vr de accu), maar wel op de 4,5v van de batterij?
AC / DC ? Dus wisselspanning vs. gelijkspanning

Deze advertentieplaats is te huur!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09
het makkelijkste aftappen van 5V lijkt mij USB (kan een hoop trekken, bedoeld om apparaten zelf te voeden, 500mAh dacht ik) of PS/2.

ff pinlayout zoeken en ff solderen, zo gedaan. tenzij je de PS/2 ook wil vrijhouden

verder kan het zijn dat de voeding zonder weerstand wel 5V weet te leveren, maar zodra er nog íets anders aanhangt hij het niet meer aankan. maar als dit het geval is denk ik niet dat je ook maar iets van de poorten kan aftappen.

[edit]
en een accu geeft geen wisselspanning, dat zou ik heel erg knap vinden van een gewone accu.

[ Voor 46% gewijzigd door OnTracK op 16-07-2003 11:47 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• vanThijs
[AC / DC ? Dus wisselspanning vs. gelijkspanning]
Dus hieruit kan ik opmaken dat de voeding voor de accu wisselspanning geeft?
Ik dacht dat accu's opladen bij gelijkspanning.
Maar waar zou ik dan een 5v lijn(gelijkspanning) kunnen vinden
het makkelijkste aftappen van 5V lijkt mij USB (kan een hoop trekken, bedoeld om apparaten zelf te voeden, 500mAh dacht ik) of PS/2.

ff pinlayout zoeken en ff solderen, zo gedaan. tenzij je de PS/2 ook wil vrijhouden
Zou het dan niet het makkelijkste zijn om een 3 poorts usb hub te kopen, en een van de 3 te gebruiken, dan heb ik nog uitbreiding zat.

[ Voor 43% gewijzigd door vanThijs op 16-07-2003 11:48 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Huh.. volgensmij begrijp ik het nu verkeerd :D
De accu geeft gelijkspanning en de lader denk eigenlijk ook wel... alhoewel... damn ik weet het nie meer :) Naja in iedergeval een fan draait niet op wisselspanning :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

hmmm, als ik het uit je verhaal goed begrijp, boot de pc slecht zodra je ook maar iets op de fanaansluiting aansluit, het lijkt er dan toch op dat je 5 volt lijn van je voeding niet goed is en dat het aansluiten van de fan de spanning omlaag trekt o.i.d.
Probeer eens de spanning op de fan aansluiting te meten, met de fan aangesloten.

Zodra je zonder de fan aangesloten te hebben boot, werkt hij wel, dus ik denk toch dat het probleem in de 5 volts lijn van je voeding zit.

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:49
Heb je nog andere fannetjes die op 5v draaien? Misschien is deze fan te stoffig oid waardoor hij veel meer stroom trekt dan normaal om maar te gaan draaien. Probeer eens een andere fan waarvan je weet dat hij soepel draait op 5v aan te sluiten?

Als je geen fan hebt zet er dan eens een weerstandje op van bv 10kOhm (krijg je een stroompje van 0.5mA, dat moet hij wel uithouden lijkt me).

Weet de vorige eigenaar misschien wat hij gedaan heeft waardoor het niet meer werkt? laten vallen ofzo?

• vanThijs
Heb je nog andere fannetjes die op 5v draaien? Misschien is deze fan te stoffig oid waardoor hij veel meer stroom trekt dan normaal om maar te gaan draaien. Probeer eens een andere fan waarvan je weet dat hij soepel draait op 5v aan te sluiten?

Als je geen fan hebt zet er dan eens een weerstandje op van bv 10kOhm (krijg je een stroompje van 0.5mA, dat moet hij wel uithouden lijkt me).

Weet de vorige eigenaar misschien wat hij gedaan heeft waardoor het niet meer werkt? laten vallen ofzo?
Ik zal het eens proberen met de fan en daarna met een weerstandje, ik post zo snel mogelijk de resultaten.

Verwijderd

Waarschijnlijk is de aansturing van de ventilator defect. (Kapotte transistor). Hierdoor zakt de spanning in op het moment dat je de PC wil aanzetten. Ik denk dat de spanning van de USB afhalen geen goed idee is. Probeer eerst het circuit door te meten dat die ventilator aanstuurt. Anders moet je eens kijken of je die 5 volt uit je spanningscircuit kunt halen. Daar zal de spanning stabieler zijn.

• vanThijs
Ik heb het nagemeten met de fan verbonden, maar nog steeds registreer ik 0,0v.

@hadecom.nl , heb je enig idee waar ik die bewuste spanningscircuits kan vinden? Want zo'n laptop mobo is echt wel vedomd klein en niet echt in segmentjes opgedeeld (hiermee bedoel ik bv: niet 1 bepaald GPU gedeelte, geen bepaald voedingsgedeelte,... Alles is gewoon door elkaar grplaatst)
Weet je misschien nog een andere plaats waar ik die 5v kan halen?
Misschien dat de batterijlader niet werkt zonder aangesloten batterij, maar misschien dat het wel kan lukken indien ik de accu aansluit, en dan gewoon vanaf de aansluitpunten mijn fandraden vastsoldeer?

edit:
CPU specs: K6-2-333AFR 2.2V
(2.1V~2.3V) 2.5V 3.3V
(3.135V~3.6V) 3.6V 9.4A 0.58A 11.4W 19W 70° C
bron:http://www.google.be/search?q=cache:uWVmo0dsbz0J:www.muszaki-ujszasz.sulinet.hu/temak/diakok_munkai/mikroprocesszorok/cpuelectr.htm+333afr+heat&hl=nl&ie=UTF-8

[/edit]

[ Voor 20% gewijzigd door vanThijs op 18-07-2003 00:49 ]

Verwijderd

je zou de 5 volt af kunnen halen van een ttl chip die begint met ls.. of act...
dit zijn chips van de 7400 serie en de zijn altijd 5 volt..het meeste wat je tegenkomt is ls245..dan zou ik wel kijken voor de chip met de dikste printbaan.pin 10 is massa en pin 20 is 5 volt
Pagina: 1