[PHP/MySQL] wat te doen als oefening

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik ben nu een beetje bezig met PHP /MySQL dit gaat prima ik vind het alleen erg moeilijk om zinvolle progjes te bedenken.
Ik heb al zitten denken om een forumpje in elkaar te klussen dit voelt echter zo als water naar de zee dragen. Ik ben er wel al mee begonnen alleen tja ik weet het niet helemaal het voelt zo zinloos
Zijn er no PW-ers die een leuk/goed idee hebben om een beetje mee te stoeienals oefening.
Het moet aan 2 dingen voldoen
1. PHP en MySQL combo
2. Zinvol

Ook graag hoe komen jullie aan je ideeen.

p.s. mag dit hier of hoort het in SG :?
ik begrijp P&W niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideeen? Gewoon door een project dat je krijgt via het werk of een idee dat je zelf hebt (gat in de markt? :) ) of via een opdracht die je zelf binnen haalt.
Waarschijnlijk is alles al eens gemaakt. Het zit em meestal in de details. De een wil het zo en de ander denkt er iets anders over en daarom wordt er dan weer lekker geprogrammeerd.

En als een forum teveel werk is zou je misschien eerst een gastenboek kunnen proberen met smiley en UBB code ondersteuning

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 09:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34

samo

yo/wassup

misschien kan je voor jezelf een cms'je maken... daar zit wel zo'n beetje alles in en je schrijft gewoon iets over... kweenie... films of muziek of paarden of iets anders dat je leuk vind...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hmm een cms is wel een leuk idee dat hebben we her ok wel eens nodig gehad op mijn werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een zwaar geavanceerd intranet script.
Ga is zoeken op internet waar een bedrijf baat bij zou hebben op een interne website.
Bij ons bijvoorbeeld (transportbedrijf): vinden veel medewerkers het leuk om nieuws te lezen over de transportwereld uit de hele wereld. (overnames/bijzonderheden/nieuwe snufjes)
Een apart gedeelte waar mensen over (eigenlijk) niks kunnen ouwehoeren tegen elkaar. (zoals op de meeste forums :))
Daarnaast kan het makkelijk zijn als van elke medewerker bepaalde gegevens beschikbaar zijn voor het hele bedrijf, en sommige gegevens alleen voor managers, en gegevens over managers weer voor een niveau hoger. Aangezien het bedrijf over de hele wereld zit, kan op een goedkope manier met elkaar gecommuniceerd worden.
Dit alles moet weer goed beveiligd worden, ook al is het op een intranet..
Koppel dit alles aan elkaar, en je bent een paar maandjes verder. :)

Plak daar wat grappen aan als layouts die users voor zichzelf kunnen veranderen.. kleuren/pics/indelingen, en je bent weer een paar weekjes weg

Ja, dus.. dit alles in een leuke CMS ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is altijd de regel dat ik 't zelf interessant / leuk / handig vind. Met php/mysql ben ik begonnen met een simpel systeempje waarin ik m'n film collectie in kon bijhouden .. inclusief imdb linkje enzo.

Waar ik 't meeste van heb geleerd is 't ontwikkelen van een eigen `CMS'(voor www.dance-guide.com) .. met name op het gebied van OOP en 't scheiden van layout/content/code heb ik hierdoor errrg veel geleerd (en leer ik nog steeds :)).

edit:
Je vroeg om een idee .. niet om wat ik heb gedaan :) Hieronder wat ideetjes

Zoek iets wat voor jezelf interessant is: Misschien heb je wel een grote cd of dvd collectie die je makkelijk wilt kunnen doorzoeken ofzo. Breid zoiets uit met een simpel user management zodat alleen mensen met 't een goede login/pass combo kunnen inloggen .. zodoende kom je zelf vast wel verder op ideeen.

En/of maak een xml parsertje .. om 't kwartier heb je zo nieuwe headlines van tweakers.net op je site (leer je gelijk wat over files openen/schrijven).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die site ziet er wel straks uit _phoenix-
Is het een echt 'cms' geworden waarbij je zelf pagina indelingen kunt maken met content editor (iframe?) of meer input schermen waarbij je parties, nieuws, enz kunt invoeren ?

Zoiets heb ik namelijk gemaakt voor www.nightlive.nl.
Dit soort dingen zie je nu het meeste. Bedrijven willen niet voor elke aanpassing iemand moeten bellen, ze willen zelf dingen toevoegen en aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krentenbol: Dank je :)

't idee tijdens ontwikkeling was dat de opdrachtgever uiteindelijk zelf alles kan bijhouden. Ik ben op het moment alleen nodig voor kleine aanpassingen in functionaliteit :) Via de backend kan je alle afzonderlijke content (news, parties, etc) bijhouden, en je kan de pagina's in elkaar klikken als een soort blokkendoos.

Ziet er leuk uit die site! De naam kwam me al bekend voor .. misschien ben ik er wel eens langsgekomen in Maastricht (-:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als je het voor jezelf wilt (anderen zullen er geen interesse in hebben...) je best een Forum kunt gaan scripten!
Als je dat gelukt is dan beheers je PHP / Sql best goed denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 11:06:
Ik denk dat als je het voor jezelf wilt (anderen zullen er geen interesse in hebben...) je best een Forum kunt gaan scripten!
Als je dat gelukt is dan beheers je PHP / Sql best goed denk ik zo...
Dit is idd een optie waardoor je PHP en MySQL goed kan leren.

Je zou ook (mits je GD hebt) zelf een CounterICON kunnen maken. Mooie stats er achter, alle gebruikers icoon kunnen kiezen die jij vantevore had geupload via een script(ook verwijderen moet kunnen). En meer leuke functies.
Mijn 1e php project was een icontje, na loop van tijd had ik een WeerICON gemaakt, dan zag je het laatste weer in mn icon(down wegens onstabiele gd).
Ik heb nu een webicon(supaplex.gif) dat alleen met fpasstrue werkt, supaplex.gif is een PHP file die de extentie .gif heeft. in .htacces die file als PHP laten hanteren, en je hebt een mooi icon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Waar ik 't meeste van heb geleerd is 't ontwikkelen van een eigen `CMS'(voor www.dance-guide.com) .. met name op het gebied van OOP en 't scheiden van layout/content/code heb ik hierdoor errrg veel geleerd (en leer ik nog steeds ).
2 dingen:

1. Wat is een CMS?
2. Waar heb je dat geleerd, ik vat nl de ballen van OOP (en daardoor dus ook van templates an alles :P)

(sorry, niet echt ontoppic, ik weet..)

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Die dvd collectie was ik ook al aan het denken. Dat iedereen met een user/pass een prive collectie van DVD'S aan kan leggen door DVD'S uit de database te kiezen. Is die DVD er nog niet dat je dan hem zelf in kan voeren voor jezelf en voor anderen.
PS. met gd heb ik het volgende reeds gemaakt.
http://trailblazer.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vraag rond in je omgeving, laat weten dat je kunt "programmeren".
Ik heb op deze manier al meerdere projecten binnengesleept. Vooral omdat je goedkoper bent/kan zijn dan een "bedrijf" is het voor veel mensen aantrekkelijk.
Ik heb nu bijna een nieuw project, het maken van een pensioenplan. Je moet een aantal vragen doorlopen, aan de hand van je antwoord krijg je een andere vraag en aan de hand van het totaal krijg je een advies.
Een CMS leer je heel veel van, vooral omdat je eigenlijk altijd wel kunt uitbreiden.
Ik heb zelf een CMS waarmee een pagina volledig te beheren valt, alleen ingrijpende lay-out wijzigingen moeten door mij of iemand anders gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roa schreef op 16 July 2003 @ 12:16:
[...]

2 dingen:

1. Wat is een CMS?
2. Waar heb je dat geleerd, ik vat nl de ballen van OOP (en daardoor dus ook van templates an alles :P)

(sorry, niet echt ontoppic, ik weet..)
Ik was ook niet al te `ontopic' aan 't lullen ;)

Nog ff gauw een paar offtopic antwoorden:
1. Content Management System -> een erg brede definitie :)
2. Over OO(P) veel geleerd tijdens m'n java vakken op school .. en door de neiging om alles binnen php modulair en uitbreidbaar te proggelen gebruik ik 't voor deze site erg veel :)

Via de uitleg @ php.net kan je heel wat te weten komen over klasses/objecten.
Wat OO termen en principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer:
Ik weet niet in hoeverre jij het een leuk project vind. Maar CounterICON kan je uitgebrijder maken dan welke site dan ook.

Ik heb zelf ooit iets gemaakt waardat je geheel via een IMS(Icon Management System) alles kon bewerken, van de achtergrond tot de text, texten als ViewerIP, Host, GoT topic id, GoT forum ID, ViewerID, etc.
Als je dit een leuk project vind heb ik wel een waslijstje dat je er in kan maken hoor ;)
Dan even random een icon kiezen uit de database en klaar. Ik had er zelfs reclame in zitten, die na X hits 1x zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Waar ik nu aan bezig ben: Een site voor Vodafone live, Je moet namelijk voor praktisch alles betalen (Nieuws, weer, etc) terwijl het op internet gratis is. Ik wil ook gratis nieuws op m'n toestel :P

Misschien leuk om erover na te denken :)

P.S. Als we zelf echt goede ideeen hebben gaan we die natuurlijk zelf maken en niet aan jou vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zelf heb gemaakt, is een soort van verlanglijstje voor spellen.
Je voegt de naam van het spel in, het genre, de verwachtte release datum, eventueel een linkje naar een website, je voegt je eigen naam in en presto...
Een mooie releaselijst met alleen spellen die jij wil hebben, gesorteerd op release datum en nog met kleur gecodeerd ook...
Kan je nog dingen aanpassen ook aan die spellen als je iets verkeerd hebt gedaan, je kan ze weer verwijderen, enz...
Release datum is een maand, kwartaal, seizoen of jaar...

Misschien is dit iets om je aan het denken te zetten...

Dit idee kreeg ik naar aanleiding van al die previews, en ik werd totaal gek als ik moest onthouden welke spellen interessant waren, en wanneer ze nou uitkwamen, en nu alles makkelijk op een rijtje...

Kortom, je moet gewoon iets bedenken wat nuttig is voor jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Dit ziet er erg gaaf uit TrailBlazer! Hoe kom je aan die info? Uit apache logs o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mijn eerste PHP/Mysql projectje was een geavanceerd gastenboek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
djluc schreef op 16 July 2003 @ 17:46:
[...]

Dit ziet er erg gaaf uit TrailBlazer! Hoe kom je aan die info? Uit apache logs o.i.d.?
Nee ik heb een cronjob draaien (perl) dit progje leest elke 15 minuten de statistieken van iptables uit. Dit scriptje maakt een text file aan. Mijn PHP script leest dit in en maakt er een grafiekje van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

nice!,
je zou bijvoorbeeld een soort fotoboek kunnen proggen (of gallery ;)).
Als je geïnteresseerd bent in gaming, is het leuk om bijvoorbeeld stats uit te lezen van bijvoorbeeld Counter-Strike of Unreal servers (via socket verbindingen),over wie er op dit moment spelen etc.

Sessies zijn ook altijd aardig om mee te klooien, en niet altijd even goed te begrijpen als je bijvoorbeeld versie 4.2.2 hebt van PHP worden je sessie variabelen niet meteen opgeslagen :? en ik maar denken dat ik iets fout doe...:P

Je kunt ook proberen om iets te maken als PhpMyAdmin om je MySQL database te administreren. Verder kun je proberen om een 'polls' - site te maken waarbij mensen polls kunnen aanmaken, met grafiekjes enzo.

GL & HF

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Zoiets heb ik namelijk gemaakt voor www.nightlive.nl.
Dit soort dingen zie je nu het meeste. Bedrijven willen niet voor elke aanpassing iemand moeten bellen, ze willen zelf dingen toevoegen en aanpassen.
Ja. Nou ik ken een klant op werk die heeft veel geld betaald voor een cms, maar valt ons (vooral mij <g>) bijna om de dag wel lastig! Naja. Makkelijk verdiende uurtjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alienfruit: Een CMS is natuurlijk niet altijd een kant en klaar pakket .. Veel pakketten (denk aan Vignette, Tridion, MMBase, Microsoft) bieden alleen een basis, waarvoor je voor de klant specifieke modules kan ontwikkelen.

Een leuk gratis alternatief is btw Typo3! Die heeft een centrale module repository .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34

samo

yo/wassup

als oefening zou ik wel zeggen:
doe vooral niks waar een tijdsdruk op staat. Geef jezelf de tijd om vanalles te proberen en verschillende aanpakken te doen. Vanzelf kom je op een aanpak die goed bij jou past en waar je veel sneller mee werkt...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Alienfruit: Een CMS is natuurlijk niet altijd een kant en klaar pakket .. Veel pakketten (denk aan Vignette, Tridion, MMBase, Microsoft) bieden alleen een basis, waarvoor je voor de klant specifieke modules kan ontwikkelen.
Dat snap ik wel alleen ik doelde meer op, dat ze speciaal een cms wilden zodat ze het zelf konden bijhouden, maar tot nu doen ze dat niet en moet ik elke wijziging doorvoeren en de zelf gemaakte typefouten natuurlijk :+

Verder lijkt het maken van een nuttig programma wel een goed idee, als je pas begint met PHP/MySQL e.d. denk dat je beter iets kleiners kan maken dan een cms (fatsoenlijk cms schrijf je niet in één 1 keer) misschien een leuk gastenboek (waarbij je avatars kunt uploaden zoals bij johangielen.com) e.d.

[ Voor 25% gewijzigd door alienfruit op 17-07-2003 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begonnen met het maken van gastenboeken, foto albums, enzovoorts.

Toen ik redelijk wat wist van PHP ben ik tijdens mijn stage ook PHP gaan programmeren.

Nu zit ik aan het einde van mijn stage periode en heb al 2 banen aangeboden gekregen als PHP programmeur.

Tip: Als je wilt leren, moet je scripts maken die jou interessant lijken.
Anders zou je scripts kunnen maken waarvan je denkt dat andere ook baat bij hebben. Waar je misschien ook geld uit kan trekken. Websites, templates... Dingen die je kan publiceren.

Ik heb voor mijn MOHAA clan ook een website gemaakt. Hierin zit een klein interface zoals je op clanbase ziet. (overzichten van wars, mededelingen, member list, enz). Dit is dus iets waar andere nuttig gebruik van kunnen maken.

// edit
Iemand ooit gezegd dat OOP moeilijk is? Ik had het in een mum van tijd geleerd. Misschien weet ik niet alles, omdat ik er nooit heel diep op in ben gegaan. Maar het scheelt maar weinig van de normale syntax codec.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 14:03 ]

Pagina: 1