Laptop TV-out probleem/vraag

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:29

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb gister voor een vriendin een laptop gekocht, een Acer Aspire 1304. Nu stond er in de advertentie dat er een "S-video out" op zat. Aangezien ik mij kon herinneren dat dit niet zonder meer compatible is met oudere TV's (met composite) heb ik expliciet aan de verkoper gevraagd of dit ging werken op een TV zonder S-video. "Ja hoor, 100% zeker, je hebt alleen een scart-s-video convertor nodig". Wij thuis dat ding aangesloten op de TV, hele beeld vernaggeld, ander TV, hetzelfde. Maw het werkt dus NIET. Bovendien ondersteund de videokaart (ProSavage) volgens mij geen overscan waardoor je van die zwarte balken aan de zijkant houdt.

We zitten nu te kijken of we hem omruilen en eventueel ergens anders een Asus L3500D te kopen. In de Asus zit overigens een SiS740 videochip, weet iemand of die wel overscan ondersteund?

Als iemand mij wat helderheid zou kunnen verschaffen in deze zaak dan zou ik heel blij zijn (en mijn vriendin nog blijer) :-)

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Het zou gewoon moeten werken. Heb je het beeldformaat wel op Pal gezet?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-08 15:12

samo

yo/wassup

kijk inderdaad waar je het beeldformaat op moet zetten.
Bij HP laptops heb ik wel eens gehoord dat het altijd op NTSC moest staan (exacte copy van de US drivers... stom foutje) en dat was snel opgelost door een driver update... Desnoods van de SiS site, ipv de acer site...
De kwaliteit van de kabels kan ook nog veel uitmaken trouwens...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• arnova

arnova

Topicstarter
Hij staat op PAL, dat heb ik gecheckt. Bovendien doet ie het wel op een TV waar wel een S-video ingang op zit (en dat zou, indien ie op NTSC stond, ook niet werken).

[ Voor 63% gewijzigd door arnova op 16-07-2003 10:37 ]

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Misschien verkeerde scartconverter, want die heb je vast in verschillende smaken.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-08 15:12

samo

yo/wassup

staat je scart convertor wel op IN of OUT (welke dat dan moet zijn). Daar zit toch zo'n schakelaartje op?
wissel dat ook eens om...

even wat meer info over svsh omzetting (oude converatie van vorig werk...)
... However, there is nothing special about this cable and normal 4 pin cables should work as well. If the TV stays entirely black, then this either has to do with the cable (see below for more info) or a setting on the TV (some TVs have a special SVHS or Composite channel)

What you effectively need for a colour picture on TV is just a 4 pin cable. The outer left and right 2 pins supply the Chroma / Ground and Luma / Ground pins which are responsible for supplying the colour (Chroma) and brightness (Luma) information. There are cables with 7 pins out there and there's nothing wrong with that as 1) they should physically fit anyway and 2) as long as they pass on Chroma and Luma everything will be fine.
Known issues:

1) There are 4 pin SVHS -> Cinch (FBAS) converters that only put through the Luma signal, so there's a picture but only b&w. These "converters" assume that the Chroma and Luma signals will be merged on the notebook connector's side already (creating a ready FBAS signal) so they just need to put through one of the pins. That does not happen. Chroma and Luma stay separated on the Notebook's side.
2) Some televisions need to be set to AV - SVHS specifically when using an SHVS signal, otherwise: again b&w, seen rarely but it has happened

[ Voor 85% gewijzigd door samo op 16-07-2003 10:52 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• arnova

arnova

Topicstarter
Het schakelaartje staat goed. Anders zou ik (natuurlijk) een geheel zwart beeld hebben gehad.

P.s. Heeft iemand overigens nog wat te melden over dat "overscan" verhaal?

• arnova

arnova

Topicstarter
Ik heb inmiddels opgelost door de condensator-truuk toe te passen (uit een ander topic). Werkt perfect!

Pagina: 1