Toon posts:

Israel vs. Palestina

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe denken jullie hierover? Ik ben van mening dat Israel zich schandalig gedraagt. Ze moeten gewoon al hun troepen terug trekken uit palestijns gebied en verder hun kop houden.
Als je eens kijkt naar de geschiedenis zul je zien dat Israel zich tegenover de palestijnen schandalig heeft gedragen. Je zou denken dat de Joden met in hun achterhoofd de 2de wereldoorlog zich wat netter zouden gedragen, maar ze zijn zelf net zo erg (niet alle joden natuurlijk).
Natuurlijk hebben ze na de WO2 recht op een eigen land en natuurlijk moet dat Israel zijn. Maar de manier waarop ze dat gedaan hebben is fout. Ze hebben het land gewoon afgepakt van de palestijnen. En ze blijven dat maar doen (de zg. kolonisten). En dan vinden ze het gek dat ze boos worden.
In mijn ogen is de oplossing heel simpel: Israel trekt al zijn troepen terug uit palestijns gebied, stoppen de kolonisatie en geven eerder gekoloniseerd gebied terug. Daarna roepen de palestijnen hun eigen staat uit en iedereen is blij.
Helaas draait het hele conflict nu alleen nog maar op haat. Palestijnen haten joden en joden haten palestijnen. Toch kan het nog opgelost worden. Maar Israel moet de eerste stap nemen.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Op dinsdag 28 november 2000 12:52 schreef JimmyT het volgende:
Maar de manier waarop ze dat gedaan hebben is fout. Ze hebben het land gewoon afgepakt van de palestijnen.
Volgens mij was het anders: Na WOII hebben de geallieerden de Palestijnen uit het MiddenOosten gekickt, om de Joden daar een plaats te geven.

Dat was de aanleiding van de jarenlange conflicten: mensen wegjagen uit hun eigen land. Dus je kan geen van beide partijen de absolute schuld geven.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op dinsdag 28 november 2000 12:52 schreef JimmyT het volgende:
blablabla
ten eerste gebruik de search dit is al 30 keer voorbij gekomen.

Ten 2e die palestijnen moeten niet zo zeiken. alsof "hun land" de bezette gebieden zijn! Dat veronderstellen zou gewoon dom zijn. Dan zou je het af laten hangen van de "toevallig" onstane grenzen in 67 en 73.Israel de 1e stap nemen? Israel heeft al 100 keer geprobeerd het geweld te beeindigen. Maar de Palestijnen willen niet.Die willen maar 1 ding en dat is : alle bezette gebieden voor hunzelf. En dat gaat niet gebeuren. Simpel.
M.i. hebben ze mazzel dat het Israelische parlement verdeeld is anders had het leger allang heel hard ingegrepen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Die Palestijnen hebben hartstikke geluk met al die media aandacht want als ze tegenover Rusland/Turkiye/India hadden gestaan was er geen "strijd" meer ! :7 Die hadden NOG minder aan de mensen rechten gedacht als Israel !

Palestijnen Sucken gewoon :r

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Verwijderd

Er is ook een fanatieke fractie die de moskee in Jerusalem wil neerhalen om te beginnen aan de bouw van de 3e tempel8-).
Dit om de komst vd messias te bespoedigen.

Verwijderd

Jodendom, Islam allemaal hetzelfde de één blèrt "jihad jihad jihad" de ander heeft nu last van een immense drang tot de verbreiding van hun macht.

Er zijn maar 2 mogelijkheden; of die Palestijnen weg, of die Joden weg... samenleven kunnen ze blijkbaar toch niet dus waarom al die internationale steun en aandacht?

Zelfs één van de wijste filosofen (mr. M.) aller tijden heeft ooit gezegd:

"Religion is BADD mmkayy...."

• Virgol
  • Laatst online: 14-10-2025
Helemaal mee eens JimmyT. De joden zijn daar door de wetserse landen na de tweede wereldoorlog neergezet. Waarschijnlijk uit schuldgevoel. Nog steeds krijgt Israel bergen geld van de westerse landen. Daarom kunnen ze het ook maken om de helft van hun geld uit te geven aan hun leger.

Na de tiendaagse oorlog heeft Israel een groot stuk strategisch land veroverd op de palastijnen. Op dit stuk veroverde land zijn ze toen vervolgens nederzettingen gaan bouwen. (Toen hadden de westerse landen er al iets van moeten zeggen) Nu worden de palastijnen in bezet gebied op zo'n manier bahandeld dat het wel om op ruzie moet uitlopen. Er worden regelmatig hele gebieden geblokkeerd waardoor burgers die er niets mee te maken hebben niet naar hun werk kunnen. Verder moeten de palastijnen dagelijks als ze ook maar ergens heen willen door meerdere controle posten waar ze ook trug gestuurd kunnen worden (gewoon om niets). Enz Enz

Kortom Israel is er heel goed in geslaagt om het leven voor de palastijnen een hell te maken. Dat ze nu iets terug doen was te verwachten. Dat er nu zelfs kinderen mee doen laat wel zien hoe erg de situatie is.

Wat ik het ergst vind is de kleuring van de media hier. De media laat alleen stenengooiers zien die worden dood geschoten maar de Israelische soldaten schieten op iedere palestijn, ook kinderen die niets doen. Dat dit alleen maar lijd tot grote woede lijkt mij duidelijk.

Virgol

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op dinsdag 28 november 2000 19:51 schreef Virgol het volgende:
Na de tiendaagse oorlog heeft Israel een groot stuk strategisch land veroverd op de palastijnen.
Je bedoelt op Jordanie? Niet op "de palestijnen"
Op dinsdag 28 november 2000 19:51 schreef Virgol het volgende:
alleen stenengooiers zien die worden dood geschoten maar de Israelische soldaten schieten op iedere palestijn, ook kinderen die niets doen
Tuurlijk die kinderen staan daar te knikkeren. tuurlijk jongen slaap maar lekker door.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Palestijnen zijn dan wel de gebeten hond, maar het zijn zelf ook geen lieverdjes. Sinds er joden zitten, zitten die palestijnen in "tijdelijke" kampen te wachten tot die joden weg zijn. Die palestijnen zitten dus al 50 jaar uit hun neus te ***** en geven de joden de schuld dat hun "economie" op z'n gat ligt.

Er is een probleem daarzo waar totaal geen oplossing voor is. Misschien lost het probleem zichzelf op .....

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Israel zit fout, al dat schieten leidt nergens toe, maar de Palestijnen vielen laatst een bus schoolkinderen aan, dat vind ik nog veel laffer dan op stenengooiende demonstranten schieten.
Dus.. Beide partijen schuldig |:(

Always outnumbered, never outgunned!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Het is daar onderhand gewoon uitgemond in een ordinaire kerkenoorlog.

Heel raar hoe de meest fanatieke aanhangers van beide geloven het meest zondigen tegen de belangrijkste van hun beider tien geboden (gij zult niet doden)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg niet dat de palestijnen zich goed gedragen, maar ik zeg wel dat dat de schuld is van Israel. Maar de agressie van de palestijnen (hoewel zeer begrijpbaar) wekt weer agressie op bij Israel. En zo gaat het maar door daar. IEMAND moet die cirkel doorbreken en ik zeg dat die iemand Israel moet zijn. Zij hebben deze hele zooi veroorzaakt en zij hebben de middelen om het weer te stoppen. Dat was mijn stelling.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Daar kan ik me wel in vinden, ik heb alleen 1 maar.

Ik heb in de krant gelezen hoe het (vaak) gaat als relschoppende palestijnen beschoten worden. Israelische soldaten nemen tactische posities in bij plekken waar ze geen relschoppers willen, een politiebureau bijvoorbeeld. De soldaten hebben orders om NIET te schieten op mensen buiten een bepaalde lijn. Als relschoppers bij de gevarenzone in de buurt komen, wordt er gewaarschuwd.

Vallen de palestijnen dan per ongeluk nog aan, dan staan ze altijd midden voor de lopen van de Israeli's en elk schot dat valt kan_dus raak zijn. Daarom vallen er relatief veel palestijnse doden onder demonstranten. De israeli's schieten met scherp, omdat de demonstranten er vaak ook op uit zijn om te doden. Pure zelfverdediging dus (die echter wel weer een nare cirkel in beweging zet)

De Israelisch stellen zich dus heel passief op en bij mijn weten is onder hen de discipline wel zo groot dat er niet te vroeg geschoten wordt. Geen aanval=niet schieten. Stoppen de rellen, dan stoppen de schoten en ook de doden. Heel simpel, heel duidelijk.

Probleem is alleen dat de haat onder de palestijnen tegenwoordig zo groot is dat velen zich niet meer in kunnen houden en toch mee gaan in bestormingen. Daardoor vallen er weer doden, als wraak daarop plaatst weer een of ander kamikaze figuur zichzelf volgepakt met dynamiet in een bus, Israel schiet dan weer met raketten etc etc.

Het is iets minder zwart wit dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Het nieuws over Israel wordt verdraaid!!
Of je het wil geloven of niet het is zo.
Een week geleden zijn hele goede vrienden van mij uit Israel terug gekomen.
Ze hebben gezien dat de Palastijnen eerst aanstoot geven en Israel dan reageert het wordt echter verdraaid op het nieuws.
In de bijbel staat ook dat heel de wereld zich tegen Israel zal keren en oorlog zal hebben. Deze tijd komt steeds dichter bij.
Israel is Gods volk! amen? amen!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
In de bijbel staat ook dat heel de wereld zich tegen Israel zal keren en oorlog zal hebben. Deze tijd komt steeds dichter bij. Israel is Gods volk! amen? amen!
... are you okay mon?

Amerika en een deel van de 'westerse' wereld hebben israel zo'n beetje heilig verklaard, waarom worden die vergeldingen niet veroordeeld?? Beetje raketaanvallen doen op dorpen tsss.. Uiteraard zijn ook de palestijnen geen lievertjes, maar israel zit fout met dank aan de vrijgevige westerse landen die vonden dat die arme joden een eigen land moesten hebben. |:(

• XElD
  • Laatst online: 22:18
Vind je het een wonder dat de Palestijnen boos zijn?
Het is daar gewoon regelrecht appartheid...

Mensen als Barak willen dan niet perse oorlog, maar die fractie van de Orthodoxe joden partij wordt nog steeds groter...

Maarja, als het zo ddorgaat dan verliest Israel wel een keer zijn geloofwaardigheid in de westerse wereld, en als ze eenmaal de steun van Amerika kwijt zijn dan stellen ze niks meer voor...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
De media laat alleen stenengooiers zien die worden dood geschoten maar de Israelische soldaten schieten op iedere palestijn, ook kinderen die niets doen. Dat dit alleen maar lijd tot grote woede lijkt mij duidelijk.
de palestijnen zetten hun kinderen in de frontline, dat vind ik absoluut ziek, zeker wanneer ze daarna net doen alsof die kinderen door israel met opzet zijn neergeschoten.

Ik ben het er absoluut wel mee eens dat israel moet stoppen met het koloniseren van het bezet (jordaans) gebied, geef dat nou gewoon aan de palestijnen zodat die hun eigen dictatuurtje kunnen stichten
Stel je bovendien eens voor wat er in de omgekeerde situatie zou zijn gebeurd (joden in de minderheid/onderdrukt), dan zouden de joden daar gewoon verder zijn onderdrukt/uitgeroeid, want dat gebeurt in andere islamitische staten ook, de palestijnen zouden eventuele synagoges op heilig moslim gebied gewoon hebben neergehaald, dat zie je de joden met de al-asqa moskee toch ook niet doen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 14:09 schreef blouweKip het volgende:

[..]
de palestijnen zetten hun kinderen in de frontline, dat vind ik absoluut ziek, zeker wanneer ze daarna net doen alsof die kinderen door israel met opzet zijn neergeschoten.
Oh, ik wist niet dat ze per ongeluk werden neergeschoten.
Stel je bovendien eens voor wat er in de omgekeerde situatie zou zijn gebeurd (joden in de minderheid/onderdrukt), dan zouden de joden daar gewoon verder zijn onderdrukt/uitgeroeid, want dat gebeurt in andere islamitische staten ook, de palestijnen zouden eventuele synagoges op heilig moslim gebied gewoon hebben neergehaald, dat zie je de joden met de al-asqa moskee toch ook niet doen?
Waar zijn er synagogen vernietigd/ joden onderdrukt in Islamitische landen?
Voorbeeld: In Istanbul en de rest van Turkije zijn er honderden synagogen (en kerken) die open zijn.

• faraway
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Voorbeeld: In Istanbul en de rest van Turkije zijn er honderden synagogen (en kerken) die open zijn.
Alsjeblieft zeg! Ten eerste is Turkije geen islamitisch land, maar al sinds mensenheugenis een pluriforme samenleving waar meerdere geloven naast elkaar bestaan.
En probeer jij maar eens op een marktplein in Teheran te verkondigen dat je een ander geloof dan de Islam aanhangt en levend weer thuis te komen.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
In 1880 zijn er een aantal joodse kolonisten naar Palestina gegaan. Ze hebben daar met hulp van andere rijke Joden de slechtste stukken land gekocht en zijn daar gaan wonen. In die tijd was Palestina een land met een slechte economie waar weinig mensen woonde(een paar hele rijke mensen en verder allemaal armoedzaaiers). Maar doordat de Joden er kwamen wonen bloeide de economie weer op en kwamen er mensen uit omringende landen in Palestina wonen.
Dus het grootste deel van de "Palestijnen" komt eigenlijk helemaal niet uit Palestina. Arafat komt bijvoorbeeld uit Egypte.
Over Turkije gesproken, het is daar veel erger. Zij onderdrukken de Koerden veel harder en hebben hun land bezet, maar komt dat ooit in het nieuws? Nee.:(

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Oh, ik wist niet dat ze per ongeluk werden neergeschoten.
Dan weet je dat nu :)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Voor de stichting van de staat Israel liepen daar alleen een paar Palestijnse schaapherders, verder niets. Het hele begrip "Palestijn" slaat nergens op, een echte staat is Palestina nooit geweest. Palestijnen zijn gewoon Arabieren en kunnen wat mij betreft naar de al bestaande Palestijnse staat, nl Jordanie waar 80 % van de bevolking uit Palestijnen bestaat of naar Irak oid. Arafat is een smeerlap die veroordeelde terroristen vrijlaat die vervolgens weer bomaanslagen plegen en hij stuurt kinderen de vuurlinie in omdat het hem publicitair goed uitkomt als er weer een een kind neergeschoten wordt. De berichtgeving in nederland is wel erg anti israel en dat doet mij pijn want het zijn vrienden van nederland en de enige beschaafde democratie in het midden oosten.

• XElD
  • Laatst online: 22:18
Eerlijk gezegd vind ik dit niet iets voor W&L...

Verwijderd

Wat een bull toch allemaal |:(
de een zegt dat arafat een egyptenaar is :?
de ander dat er nooit een palestijnse staat heeft bestaan :?:?:?:? Israel een beschaafde democratie, jeez wordt wakker. maakt niet uit , snaveltjes toe en oogjes dicht.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maar doordat de Joden er kwamen wonen bloeide de economie weer op en kwamen er mensen uit omringende landen in Palestina wonen. Dus het grootste deel van de "Palestijnen" komt eigenlijk helemaal niet uit Palestina. Arafat komt bijvoorbeeld uit Egypte.
Dus het grootste deel van de "joden" komt eigenlijk helemaal niet uit Israel/Palestina?
What's your point?
de palestijnen zetten hun kinderen in de frontline, dat vind ik absoluut ziek, zeker wanneer ze daarna net doen alsof die kinderen door israel met opzet zijn neergeschoten
Van elk kind dat ik op tv heb horen praten hoor ik niets anders dan "mijn ouders willen niet dat ik met stenen gooi maar ik doe het toch". De ouders schijnen weinig controle te hebben over hun kinderen.

Er is een hoop fout in die regio. Mensen die zeggen dat de palestijnen in de buurlanden kunnen gaan wonen moeten eens naar de kampen vol met palestijnen die in die buurlanden wonen. Erg gewenst zijn ze niet. Je kan trouwens net zo goed stellen dat de joden ook in europa kunnen wonen.

Ik denk dat een aantal mensen makkelijker verschillen tussen de joden zien dan tussen de palestijnen. Je herkent jezelf meer in het tamelijk westerse Israel. Als je je daar zou begeven zijn "de palestijnen" voor ons een bedreiging. Dat neemt niet weg dat je wellicht verder moet proberen te kijken. Daar heb ik het trouwens te druk voor ik zie het wel op het journaal. Die paar minuten zullen wel voldoende zijn meer heb ik er niet voor over.
Pagina: 1