Windows weg, hoe cd-rom werkend krijgen onder dos?

Pagina: 1
Acties:

• Visionist
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik zit met een aardig groot probleempje. Ongetwijfeld kent ieder hier wel drive image. Ik heb hier een image bestand mee gemaakt tijdje terug van m'n c schijf, wou dat vandaag terugzetten, maar ging vervolgens niet helemaal vlekkeloos. Op 80% kreeg ik een error dat het image bestand niet te openen was, waardoor ik vervolgen het programma afsloot, restartte en vervolgens tot de conclusie kwam dat windows niet meer opgestart kon worden. Nou heb ik wat rondgesurft op dit forum naar mogelijkheden om windows er opnieuw op te gooien, maar heb nog niks gevonden. Als ik windows opnieuw wil intalleren moet dat namelijk met de cd-rom, en aangezien al mn boot diskettes geen cd-rom drivers bevatten en de gedownloaden .exe bestanden van bootdisk.com mij ook niet verder helpen, sta ik dus radeloos tot wat ik nu moet en kan doen. Heb zojuist een aantal tiental minuten gezocht hier op het forum naar antwoorden in voorgaande topics, maar kon daar ook niks bruikbaars uit halen. Windows XP heb ik hier niet thuis liggen, wel Windows 2000. Kan iemand mij vertellen hoe ik m'n cd-rom werkend kan krijgen onder dos? Alvast bedankt.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die Windows 2000 CD-ROM die je daar hebt liggen hoort bootable te zijn, hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:30
Win98 bootdisk boven alles _/-\o_ die werkt egt altijd en t beste...(voor eentje van M$ dan :Y) ) Hij zorgt ook gelijk voor cd-rom drivers :)

Verwijderd

CD er in frotten en booten van CD?

• Visionist
Windows 2000 CD bestaat niet alleen uit Windows 2000. CD is ingedeeld in allerlei aparte folders. Waarschijnlijk is dat het waarom die m niet pakt. Corrigeer nog even een foutje uit mn vorige post; de bestanden die ik heb gedowned van bootdisk.com bevatten misschien allemaal cd-rom drivers, ik kan echter niet naar mn cd-rom toe in dos.

Verwijderd

Visionist schreef op 15 July 2003 @ 23:55:
Windows 2000 CD bestaat niet alleen uit Windows 2000. CD is ingedeeld in allerlei aparte folders. Waarschijnlijk is dat het waarom die m niet pakt. Corrigeer nog even een foutje uit mn vorige post; de bestanden die ik heb gedowned van bootdisk.com bevatten misschien allemaal cd-rom drivers, ik kan echter niet naar mn cd-rom toe in dos.
tja dit ken ik, stel je geeft hem in je autoexec.bat/config.sys een bepaalde driveletter (d: ofzo, ligt eraan hoeveel fat32 partities je hebt), dan moet je natuurlijk lastdrive= ook even aanpassen.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Visionist schreef op 15 juli 2003 @ 23:55:
Dat kun je zelf doe met dit knopje --> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif ;).

Wat je probleem betreft: Waar post je dit vandaan? :)

In het OS waar je nu zit, kan je toch gewoon een bootdiskette met CD-ROM drivers (zitten ingebouwd in die diskette) maken? Dat maken van een bootdiskette kan vanaf Windows 98.

http://koti.mbnet.fi/~nibz/bootdisks/boot98se.exe <-- met dit bestand een bootdiskette maken, kan ook. Waarom werkt dat niet dan? :?

Dividend for Starters

• Visionist
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 23:56:
[...]

tja dit ken ik, stel je geeft hem in je autoexec.bat/config.sys een bepaalde driveletter (d: ofzo, ligt eraan hoeveel fat32 partities je hebt), dan moet je natuurlijk lastdrive= ook even aanpassen.
M'n autoexec.bat is zowat leeg. Stel dat ik wat wil aanpassen, hoe kom ik dan in vredesnaam bij file? mouse driver installeren? met TAB gaat het niet .

• RammY
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

www.bootdisk.com is gewoon de oplossing...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Visionist
PromWarMachine schreef op 16 July 2003 @ 00:02:
[...]

Dat kun je zelf doe met dit knopje --> [afbeelding] ;).

Wat je probleem betreft: Waar post je dit vandaan? :)

In het OS waar je nu zit, kan je toch gewoon een bootdiskette met CD-ROM drivers (zitten ingebouwd in die diskette) maken? Dat maken van een bootdiskette kan vanaf Windows 98.

http://koti.mbnet.fi/~nibz/bootdisks/boot98se.exe <-- met dit bestand een bootdiskette maken, kan ook. Waarom werkt dat niet dan? :?
Bootdiskettes heb ik inmiddels zat gemaakt. Het is echter voor mij een vraag hoe ik naar mn cd-rom station kom in dos. Het schijnt zo te zijn dat de cd-rom drivers automatisch geinstalleerd worden, maar wat heb ik daar aan als ik vervolgens geen toegang kan krijgen tot het cd-rom station.

ik ben een nogal noob op computergebied, neem het me aub niet kwalijk ;)

Verwijderd

Ik zag M$ .... mag nie! :9

Verwijderd

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 00:03:
[...]

M'n autoexec.bat is zowat leeg. Stel dat ik wat wil aanpassen, hoe kom ik dan in vredesnaam bij file? mouse driver installeren? met TAB gaat het niet .
wat heb je nou precies gedaan? als het automatisch niet lukt moet je de cdrom drivers met de hand even toevoegen.

zet de driver en mscdex.exe op je floppy, en zet deze regels (gewoon in notepad op een andere, werkende pc) even in:
autoexec.bat:
code:
1
mscdex /d:cdrom

config.sys:
code:
1
device=<driver> /d:cdrom

dit moet gewoon werken. wijst hij automatisch een driveletter toe.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 00:18 ]

• Visionist
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 00:10:
[...]

wat heb je nou precies gedaan? als het automatisch niet lukt moet je de cdrom drivers met de hand even toevoegen.

zet de driver en mscdex.exe op je floppy, en zet deze regels (gewoon in notepad op een andere, werkende pc) even in:
autoexec.bat:
code:
1
mscdex /d:cdrom

config.sys:
code:
1
device=<driver> /d:cdrom

dit moet gewoon werken. wijst hij automatisch een driveletter toe.
Dus als ik het goed begrijp moet ik via notepad autoexec.bat wijzigen? Welke cd-rom driver moet ik hebben dan? oakcdrom.sys toevallig?

Verwijderd

in 90% (99?) van de gevallen wel ja. en anders staan er op internet nog genoeg andere om te proberen.

• Visionist
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 00:29:
in 90% (99?) van de gevallen wel ja. en anders staan er op internet nog genoeg andere om te proberen.
Ok, en hoe moet ik nu autoexec precies aanpassen?

Verwijderd

zie een paar posts omhoog. je maakt gewoon een extra regel waar je even die code copypaste

zelfde voor de config.sys

• Visionist
autoexec.bat :

@Echo off

MSCDEX.EXE /D:banana /l:r

MSCDEX.EXE /D:cdrom
----------------------------
Config.sys

DEVICE=Himem.sys /testmen:off
FILES = 30
Buffers = 20

Device = CD1.sys /D:banana
Device = oakcdrom.sys /D:cdrom

Hoort het zo te zijn?

Verwijderd

Als de cdromdrivers eenmaal geladen zijn ( eentje in config.sys, meestal oakcdrom.sys, en eentje in autoexec.bat, meestal mscdex) dan ga je naar de cdromdrive toe in DOS.
Als je cdromdrive bijvoorbeeld D: is onder DOS, navigeer dan naar D: door
D: [enter] in te tikken.
vervolgens (NT/2000/XP)
CD I386 [enter]
WINNT [enter]

of: (win95/98/ME?)
CD WIN98 [enter]
SETUP [enter]

kortom, leer even simpel je weg te vinden in DOS middels het commando CD (change directory).

Verwijderd

eh nee. de drivers staan er nu 2x in.

blijkbaar is het met de disk van bootdisk.com gewoon gelukt (herken je aan banana). als het niet werkt moet je gewoon doorgaan met cd2.sys, cd3.sys, etc, maar dat staat op hun site dacht ik heel mooi uitgelegd.

dus maak gewoon even automatisch een nieuwe bootdisk aan, en probeer eerst eens alle (het zijn er geloof ik een stuk of 5) drivers van bootdisk.com
je hebt blijkbaar een nogal exotische cd speler

@BBL the 2nd: dan moet zijn cdrom natuurlijk wel eerst werken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 00:53 ]

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 06:41
Zit er in de pc waar je nu op zit geen brander? Dan kun je toch die versie van w2k die je hebt opnieuw op cd branden, maar dan bootable.

• Visionist
Heb nu de cd-rom drive aan de praat gekregen, maar zodra ik setup.exe start krijg ik deze melding : CDR101 : not ready reading drive D

Verwijderd

dat is een foutmelding van mscdex.exe
dus post nog maar eens een keer je autoexec.bat en config.sys zoals ze nu zijn

• Visionist
ok, cd-rom finally aan de praat gekregen met drivers. cd-rom stond met bootdisk standaard op R. Helaas is dat wel mn brander maar daar kan ik mee leven. Helaas zijn de problemen de wereld niet uit, want als ik winnt.exe start krijg ik de volgende melding : "An internal setup error has occured. 'could not find a place for a swap file. :S wat nu... argh zucht

• Visionist
Visionist schreef op 16 July 2003 @ 00:58:
Heb nu de cd-rom drive aan de praat gekregen, maar zodra ik setup.exe start krijg ik deze melding : CDR101 : not ready reading drive D
er bestond geen setup.exe, daarom gaf die die melding. noob actie

Verwijderd

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 01:09:
ok, cd-rom finally aan de praat gekregen met drivers. cd-rom stond met bootdisk standaard op R. Helaas is dat wel mn brander maar daar kan ik mee leven. Helaas zijn de problemen de wereld niet uit, want als ik winnt.exe start krijg ik de volgende melding : "An internal setup error has occured. 'could not find a place for a swap file. :S wat nu... argh zucht
even met fdisk je harde schijf leeggooien, en evt vast partities aanmaken (ben niet zeker of de 2k cd dat voor je doet).

maarreh, succes ermee, ik ga slapen. moet vroeg op morgen.

Verwijderd

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 01:09:
zoek even op dit forum naar de Fdisk FAQ.
Win2000 wil bestanden ergens heen kunnen zetten. Kortom, je dient een partitie te maken (C: namelijk) op je harddisk. Nadat je de primaire partitie (6GB ofzo?) hebt aangemaakt en geactiveerd (fdisk optie), reboot je en voer je FORMAT C: uit vanaf je bootdisk.
Tenslotte ga je weer de Windows setup uitvoeren.

• Visionist
Ok, hardstikke bedankt voor je geduld :)... ik hou je op de hoogte

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
www.bootdisk.com

download een bootdisk naar keuze en ga aan de slag ;) Inclusief de meest gangbare CD-Rom drivers.

Vergeet geen SMARTDRV te laden als je een Windows installatie gaat doen!!! Dan kan UREN schelen - letterlijk.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 00:03:
[...]
hehe lol, geen dos gewend ? met alt kom je in het menu
maar voor zover ik weet is aanpassen niet nodig

oja, doe jezelf een plezier, en zorg voor een bootable win98 of win2k/xp cd. Dat scheelt je veel moeite

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Visionist
Ik heb net geprobeerd met FDISK partities aan te maken met behulp van FAQ FDISK, maar is niet succesvol verlopen aangezien ik nog steeds die error krijg bij het starten van winnt.exe. Volgens mij heb ik wel een iets verouderde versie van fdisk aangezien hetgeen wat ik te zien kreeg niet overeen kwam met dat wat in de faq stond. M'n schijven zijn beiden respectievelijk 15 en 20 GB, maar kan enkel partities maken van max 8000mb.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wow, dit gaat een klassiekertje voor de search worden. Hulde _/-\o_

Verwijderd

no offence, maar is het niet veel handiger als je even ergens een xp cd versiert? booten, partities maken met een menu in gewone mensentaal en installen zonder gezeik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:42:
no offence, maar is het niet veel handiger als je even ergens een xp cd versiert? booten, partities maken met een menu in gewone mensentaal en installen zonder gezeik.
Nee, zo leer je juist een beetje omgaan met DOS :) Veel beter dan al die geautomatiseerde meuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:47:
[...]

Nee, zo leer je juist een beetje omgaan met DOS :) Veel beter dan al die geautomatiseerde meuk.
zit wat in, maar ik ken dos van binnen en van buiten (je moest wat, vroeger), maar kan me niet herrinneren wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb. en tegenwoordig is er ook weinig meer wat in dos handiger is als in windows (als we het command venster onder windows rekenen dan)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Met DOS kennis ben je behoorlijk in de stof aan het bijten. Zeer goed voor je algemene begrip van een computer en het eerste opstapje voor de status van übercomputerprutser. De slag naar Linux word in ieder geval weer ietsje begrijpelijker.

• SPee
  • Laatst online: 20-03 14:13
euhmm... Probeer je winnt.exe te starten om windows te installeren? Das dan Windows NT he. En het is (hopelijk) algemeen erkend dat deze niet zo leuk willen werken met de FAT32 systeem. Dus als jij een partitie onder DOS aanmaakt van >2GB of FAT32 in FDISK aanzet, en je formatteert de boel, je installatie niet zal werken. Je kunt dan beter de partities verwijderen en dan in de installatie aanmaken of de partitie aanmaken maar dan niet formatteren.

let the past be the past.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Nou ik vind de windows98 bootdisk nog altijd het beste. Werkt gewoon perfect. Als je kunt booten van floppy. Vergeet alleen niet format.com erbij mee te kopieren.

• Visionist
SPee schreef op 16 July 2003 @ 13:04:
euhmm... Probeer je winnt.exe te starten om windows te installeren? Das dan Windows NT he. En het is (hopelijk) algemeen erkend dat deze niet zo leuk willen werken met de FAT32 systeem. Dus als jij een partitie onder DOS aanmaakt van >2GB of FAT32 in FDISK aanzet, en je formatteert de boel, je installatie niet zal werken. Je kunt dan beter de partities verwijderen en dan in de installatie aanmaken of de partitie aanmaken maar dan niet formatteren.
Windows 2000, niet windows NT. Is er ergens een nieuwere versie te downloaden van fdisk? Nederlandtalig zou ook handig zijn, aangezien in fdisk faq een nederlande versie besproken wordt.

Verwijderd

die is er wel, probleem is alleen dat daar copyrights van microsoft op zitten.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58

lonkhuijzen

100% ADH

Voor zover ik me kan herinneren ( lang leve backups :), geen windows install meer) moet je bij een windows2k install vanuit dos naar de i386 folder gaan en daar de setup.exe of iets dergelijks runnen, de setup vanaf de root van de cd werkt niet helemaal lekker vanuit dos.

Ah dank winnt.exe dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door lonkhuijzen op 16-07-2003 18:52 . Reden: kleine edit ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Visionist
er bestaat geen setup.exe voor win2k install, alleen een winnt.exe.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
winnt.exe is de setup voor nt/2k

Verwijderd

is het niet zo, dat als je een image terug zet, hij ook meteen alles partitioneerd? Of, is dat alleen met een ghost?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 18:53:
is het niet zo, dat als je een image terug zet, hij ook meteen alles partitioneerd? Of, is dat alleen met een ghost?
mja, die begrippen worden imho een beetje door elkaar gebruikt.

maar iig: je kunt een image/ghost/backup van 1 bepaalde partitie, of van een complete harde schijf maken...

• Visionist
Ik begrijp zowiezo niet waarom ik maar een partitie van maximaal 2048 mb kan maken. Hij geeft 8033 aan (terwijl ik 15 GB heb), maar kan vervolgen maar een max van 2048 aanmaken. :S

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op de cd van windows2000 staat ook een map met daarin de files die je nodig hebt om W2K-bootfloppy's te maken. En die kan je weer gebruiken om W2K te installeren. Heb je wel 4 floppy's bij nodig. 8)

Wanbeleid is ook beleid.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 18:56:
Ik begrijp zowiezo niet waarom ik maar een partitie van maximaal 2048 mb kan maken. Hij geeft 8033 aan (terwijl ik 15 GB heb), maar kan vervolgen maar een max van 2048 aanmaken. :S
dos kan alleen maar FAT16, hierdoor kun je geen part. groter dan 2048mb
verder kan dos ook geen grote hdd's (groter dan 8gb)

dit is de reden dat niemand dos gebruikt, en iedereen hier in deze thread jou probeert uit te leggen hoe je moet booten van cd of floppy...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Visionist
FFS!! Heb ik net een juiste partitie aangemaakt met Fdisk 1.2.1 (zojuist gedownload)geactiveerd en all, probeer ik format C: "invalid drive specification" . Wat een bullshit.. wat nou weer?

• Visionist
Jimbolino schreef op 16 July 2003 @ 19:29:
[...]

dos kan alleen maar FAT16, hierdoor kun je geen part. groter dan 2048mb
verder kan dos ook geen grote hdd's (groter dan 8gb)

dit is de reden dat niemand dos gebruikt, en iedereen hier in deze thread jou probeert uit te leggen hoe je moet booten van cd of floppy...
Hoe kan het dan dat ik zojuist een FAT32 partitie van 14 GB heb aangemaakt met FDISK 1.2.1? Booten is geen mogelijkheid zoals ik al eerder aangaf, want mn totale windows is weg

Verwijderd

Visionist schreef op 16 July 2003 @ 19:51:
[...]

Hoe kan het dan dat ik zojuist een FAT32 partitie van 14 GB heb aangemaakt met FDISK 1.2.1? Booten is geen mogelijkheid zoals ik al eerder aangaf, want mn totale windows is weg
tik eens 'ver' achter de dosprompt.

ik denk dat je een bootdisk van w95b of hoger hebt, die ondersteunt gewoon fat32

verder: booten hoeft dus niet van je hd, maar kan gewoon van een cdrom

Verwijderd

agent327 schreef op 16 juli 2003 @ 19:07:
Op de cd van windows2000 staat ook een map met daarin de files die je nodig hebt om W2K-bootfloppy's te maken. En die kan je weer gebruiken om W2K te installeren. Heb je wel 4 floppy's bij nodig. 8)
hmm klinkt leuk;), maar werkt niet als je de windows cd in een aparte map heb gegooit zoals hier.
blijft ie zeuren om de windows 2000 cd...

in dit geval dus niet mogelijk

• Visionist
iemand echter een idee waarom format C: niet correct verloopt? partitie gemaakt in fdisk, geactiveerd,gerestart en format C: uitgevoerd. "invalid drive specification" waarom in vredesnaam? Toen ik met mn vorige FDISK versie een partitie maakte van 2 gb kon die mn C wel formatten.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

"invalid drive specification"= 'ik ken drive C: niet". M.a.w. deze is nog niet gepartitioneerd.
Draai Fdisk,en dan zie je met keuze 4 de indeling in partities (moet leeg zijn, anders klopt mijn redenering niet).
Met Fdisk:
1. maak je logische indeling/drives, en
2. definieer je stations (C:, D:, etc.),
die je daarna, na een herstart van je PC, formatteert.

Ik vermoed nu dat je wellicht juist hebt gepartitioneerd, maar geen logische stations hebt aangemaakt.
N.B. Je (her-) partitionering wordt pas herkend na een herstart van je PC.

[ Voor 10% gewijzigd door Brothar op 16-07-2003 20:44 ]

eagle

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die Windows 2000 CD-ROM die je daar hebt liggen hoort bootable te zijn, hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?
Hoeft niet per se... Ik heb hier een Win2K CD, die NIET bootable is... Moet je booten met de 4 (!) zelfgemaakte bootflops

• Visionist
partitie staat gewoon vermeld onder keuze 4. c : 1 14988 MB FAT32ext

daarom vind ik het juist zo raar dat ondanks deze vermelding ik na een restart niet bij station c kan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

partitie staat gewoon vermeld onder keuze 4. c : 1 14988 MB FAT32ext

daarom vind ik het juist zo raar dat ondanks deze vermelding ik na een restart niet bij station c kan.
Heb je de partitie wel actief gemaakt dan?

• Visionist
yes...optie 2

• Visionist
"partition already set active"

• Brothar

Brothar

meester

nu vraag ik me af: kan het besturingssysteem dat je probeert te installeren een FAT32 aan ?
Windows NT kon dat niet dacht ik.

Als je nu 's een C: aanmaakt, 2Gb, FAT (of heet dat Fat16 ?) ?
(de andere 12 Gb dan nog niet formatteren, dat mag het te installeren besturingssysteem doen. Wel als D: definiëren).

NB is FAT32 = FAT32ext ?

[ Voor 51% gewijzigd door Brothar op 16-07-2003 21:06 ]

eagle

• Visionist
Windows 98 SE toch wel?

• Visionist
bovendien gaat het er toch niet om of het besturingssysteem het aan kan? ik kan het geheel station C gewoon niet bereiken als ik C: intyp of format C: van A doe

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
Dat is een edit knop... Die kan je ook gebruiken, als dat zou moeten

• Brothar

Brothar

meester

Met "C:"
geef je het besturingssysteem de opdracht je C:-station tot het 'actieve'station te gaan.
Windows NT kende alleen de schijfindeling volgens:
- Fat (=FAT16 ?!), en
- NTFS.

Windows 95, 98 (incl. SE) zouden - als ik me goed herinner - aankunnen:
FAT (= FAT16)
FAT32.

Kijk hier 's: http://www.seniorweb.nl/e...andleidingen/07-fdisk.htm
of: http://www.gironet.nl/home/opatis/begrip.html

Ik kan trouwens niet opmaken welk moederbord in je PC zit, en welke BIOS-versie het gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door Brothar op 16-07-2003 21:28 ]

eagle

Verwijderd

kleine betweterige correctie: fat32 vanaf win95-osr2

• SPee
  • Laatst online: 20-03 14:13
Als ik jou was zou ik gewoon partitioneren onder de installatie van Windows 2000.

Gewoon starten met DOS en dan naar de CD-ROM gaan en de installatie daar starten in de i386 directory (winnt.exe). Als hij de installatie niet kan starten, vanwege een fout, dan moet je opstartdiskettes maken. Als je dan winnt /? type dan krijg je de lijst met opties, waar je dan kunt lezen welke optie je moet gebruiken om alleen de opstartdiskettes te maken. Vergeet niet voordat je dat doet, je de opstartdiskette eruit haalt.
Dan moet je een paar diskettes gebruiken en kun je de installatie starten vanaf die diskettes.

Het partitioneren onder de setup is niet zo moeilijk en kun je zelf aangeven hoe groot hij moet zijn en hoe je het wilt formatteren (FAT of NTFS).
Dit is denk ik wel de makkelijkste manier (op een bootable windows 2000 CD na) :)

let the past be the past.

• Visionist
Inmiddels alles werkend en wel. Toevallig kreeg ik een lekkere versie van fdisk in mn handen waar ik een 15gb partitie mee te maken vie en vervolgens win98 kon installeren. Nadat win98 geinstalleerd was 2000 er op gezet. Bedankt voor al jullie inspraak/medewerking om dit tot een goed einde te brengen.
Pagina: 1