[FreeBSD] Kan met PC2 niet op internet

Pagina: 1
Acties:

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik heb een klein netwerkje van 2 pc's:
- deze computer (de server) die freebsd 5.0 draait en die router zou moeten zijn
- de andere computer (client uiteraard) die windows 98 draait
Vanmorgen werktte alles nog zoals het hoorde (ik kon gewoon surfen op die win98 bak) maar 'plots' (mss heb ik iets uitgevreten dat niet goed was maar ik kan me iig niets herinnderen). Ik kan wel nog altijjd pingen van de freebsd bak naar de win98 bak en omgekeerd.

Op de FreeBSD doos staat enable_gateway op YES.
Op de win98 bak staat de Gateway en DNS ingesteld op 192.168.0.1 (het IP-adres van de server)

Ik las vanalles omtrend het programma 'routed'. Als ik routed -q intik dan krijg ik:

code:
1
routed: bind(rip_sock): Adress allready in use; giving up

PS: Ja ik heb de search gebruikt en vanalles gevonden dat mss zou kunnen helpen maar het was dan steeds weer net dat ietsje anders en niet vergelijkbaar met mijn probleem.

If you can't beat them, try harder

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 18:29
Kun je wel een extren ip adres pingen?
Is misschien vreemd... heb zoiets ook ooit gehad met een linux box... [fluistermodus zodat het niet opvalt] probeer de beide bakken te rebooten [/fluistermodus zodat het niet opvalt]

• dingstje
Nope, een extern ip-adres pingen lukt ook niet. Als ik reboot dan krijg ik een melding dat PIETER een unqualified hostname ofzo is, maar dat had ik voorheen ook.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 18:29
strange... Kun je je route table niet verwijderen en opnieuw aan maken?

Verwijderd

heeft de provider de aanlogprocedure verandert? Bij Chello kwam ik er in 1e instantie met Linux ook niet op toe dat was. Na uitzoeken bleek dat ik de gateway van Chello moest invullen. Ik kwam er achter door effe met win95 en alles op "automatisch verkrijgen" een verbinding met het modem te maken. Wel op dezlfde Pc waardoor het MAC nummmer vd netwerkaart bekend was, anders had ik met een andere PC de aps procedure moeten doorlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 09:59 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Euhm, routed is een routing daemon die dynamische routing protocollen zoals Rip ondersteund.
Die heb je helemaal niet nodig.

Heb je wel NAT geconfigureerd (en gecompileerd in je kernel).
Zoniet, dan gaat je client natuurlijk nooit kunnen i-net'n 8)7

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• dingstje
Ik kon i-net'n voorheen. Ik heb mijn kernel nooit ge-hercompileerd. Ik kwam net op bsdfreaks.nl (waarom ben ik daar niet eerder gaan zoeken? :s) een paar goede HOWTO's tegen over internet sharen. Als er met die guide nog problemen zijn post ik het hier wel weer :D

@ge-flopt: hoe maak ik die routetabellen opnieuw aan? Ik ben beetje newb op het gebied van Networking/FreeBSD.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 16:50
En kan je op die FreeBSD bak wel pingen naar een extern IP-adres? Neem bijvoorbeeld es ping.xs4all.nl of liever het IP ervan: 194.109.6.11 (heb je geen DNS query nodig)...

Ow ja en als dat niet lukt: kun je wel het modem bereiken? 10.0.0.138 is het meestal en staat de netwerkkaart naar het modem op 10.0.0.150?

[ Voor 30% gewijzigd door Morrar op 18-07-2003 17:42 ]

• dingstje
Nee ik kan niet pingen naar buiten. Pingen naar deze pc gaat wel. En mijn modem heeft geen ip-adres. Ik heb dus dat scriptje gedraaid vanop bsdfreaks.nl maar het werkt nog niet. Ik heb mijn kernel opnieuw gemaked met ipfilter erin en dat werkt. ipnat is enabled in rc.conf. De firewall staat overigens volledig open (pass in all pass out all, uiteraard gewoon om testen ;-) als 't werkt gaat ie gewoon toe)

Pagina: 1