nieuwe server samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 15:17
ik moet voor mijn werk een niuewe server samenstellen ik heb een vraag, de server moet onder windhoos NT komen het is een klein netwerk maar er worden wel zware applicaties op gedraait. het gaat om een netwerk van 15 computers dat steeds sneller groeit. onze huidige server is een pII 266
veel te traag dus, kan windows NT4 op een AMD TB? omdat deze nogal veel goedkoper zijn dan de huidge PIII's EN PIIII's

en er zit nu trouwens 128 mb ram in moet dit minimaal 256 mb worden?

ik hoop snel van iemand een tip te horen.

cya :+

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 15:48
Tuurlijk kan WinNT op een AMD TB.
Advies:
Neem een snelle TB (1GHz+) met 256 of 512 MB (meer geheugen is beter)
Dan kan je kiezen voor SCSI schijven of IDE RAID. Bij voorkeur SCSI, maar ik weet natuurlijk niet wat je voor budget hebt.
Heb je helemaal geld over, moet je natuurlijk gaan voor een dual P3 1GHz. (serverworks mobo:? )
Schijven:
SCSI: 15krpm is wel goed
IDE: IBM DTLA 7200rpm

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op dinsdag 28 november 2000 12:47 schreef nexhil het volgende:
en er zit nu trouwens 128 mb ram in moet dit minimaal 256 mb worden?
Novell heeft altijd het gezegde : Buy more RAM! Meer geheugen is ALTIJD gewenst.

Als je Exchange gaat draaien, dan is 128Mb echt te weinig.

ps. Ja, ik weet wel dat je NT gaat draaien, maar ik hou gewoon van de quote van Novell
(als CNE zijnde :9)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Zet niet iets zelf in elkaar, maar koop gewoon een echte (support is dan ook veel beter)

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/series_wrkgp_servers.htm

http://www5.compaq.com/products/servers/

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

/me agrees with -Rob-
Het kan wel, maar support is over het algemeen belangrijk voor een bedrijf..

Verwijderd

Als je denkt dat je het zelf in elkaar kan zetten, dan moet je het echt doen. Een server kopen kost je een fortuin terwijl de service niet altijd te goed is.

Trouwens als je zelf een server in elkaar kan zetten dan kan je jezelf 'supporteren' en er zitten natuurlijk garanties op de onderdelen.

Maar natuurlijk moet je wel weten wat je doet, wat je wilt en wat je ermee wilt bereiken.

Veel suc6

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
uh
als je nou even verteld wat voor server het wordt... file server, printer server (nouja zal wel niet dan...) application server , ga je er sql querys op doen met ):O grote databases? in dat laatste geval is een snelle processor wel handig, maar als je alleen een fileserver draait heb je een aan p2 266 eigenlijk zat, met wat extra mem erin. Een application server hoeft ook niet extreem rap te zijn qua processor, gewoon goeie netwerkkaart en raid config met genoegm mem is prima, hoezo TB +1ghz"?

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Ik ben het met -Rob- eens, koop een echte en ga niet zelf bouwen.
Ik ben erg tevreden over onze HP servers. HP heeft alle onderdelen in/van de server minimaal nog 5 jaar op voorraad dacht ik.

Bijvoorbeeld HP NetServer E800

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• nexhil
Het is een database en fileserver de database is een zogenaamd stb (www.stb.nl) systeem dat loopt onder Filemaker pro 4.X

Ik zet het zelf niet in elkaar dan ik namelijk ook geen gezeik krijgen bij eventuele schade ergens aan.

trouwens bedankt voor tips

• EricJFKleijssen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 16:09

EricJFKleijssen

Seti@Home : Rasputin

Koop HP.
Hele goede ervaring mee. Selecteer eerst een paar officiële leveranciers en neem met hen je wensen en met name je eisen door (appl. die je gebruikt en verwacht te gaan gebruiken). Ga vervolgens zelf vergelijken en schrappen zodat je één lijstje naar de diverse leveranciers kunt sturen voor een off. offerte....prijs vergelijken en bestellen maar....denk wel aan de vaak apart aan te schaffen support enzo.

Wij hebben een LC3 (1998) PII450MHz 196MB SDRAM met een interne DAT DDS2 en een RAID-controller met drie 4,3 scsi-schijven waarvan 1 contr. en twee identieke (mirroring). Werkt nog steeds prima want de meeste applicaties draaien toch op de werkstations. Server = PDC met Exchange, PC-Duo, ArcServeIT, Sophos. kortom een file servertje.

Snuffel anders eens wat rond op de HP-site om wat ideeën op te doen.
Hoop dat je hier iets mee kunt..SUCCES!

Youth and skill are no match for experience and treachery.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Waarom geen server Porcessor?

Pentium Xeon

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• EricJFKleijssen

EricJFKleijssen

Kan ook maar dan moet je daar wel werk voor hebben... m.a.w. als je echt een zware joekel van een server wil/moet hebben want zeker op server gebied is overkill heeeel erg duur. Vaak is het toch een kwestie van compromissen maken tenzij je postbankrekeningnr. 1 hebt...maar ook die moet weer met blauwe enveloppen worden aangevuld 8-).

De LC3 waar ik het over had moet vier jaar meegaan (budget) en heeft ong. 19 mille gekost. Bij Kick automatisering in Leidschendam.

Over compromissen gesproken....je houdt altijd bottlenecks over....of het zijn de werkstations of het is/zijn de bekabeling, de NICs, isa/pci, PII-PIII-Xeon-etc. etc. etc.
Dus een Xeon alleen zegt niet zoveel. De meeste kleine servers gebruiken dan ook de gewone PIII's.

• nexhil
wij hebben ook een HP dat drive er inzitten voor de backip maar ik vindt die arcsrve een klote programma en wat zijn die dat's traag. :Z

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Tip: Koop gewoon INTEL in een server.
AMD is voor spelletjes.

Verwijderd

Goed, ik heb nog een HP server in de schuur staan, een P II 600, 9,1GB SCSI, alles erop en eraan.

Kopen??

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Op dinsdag 28 november 2000 15:30 schreef Snuffie het volgende:
Goed, ik heb nog een HP server in de schuur staan, een P II 600, 9,1GB SCSI, alles erop en eraan.
Hmmm. PII-600.. die moet je niet verkopen, da's een uiniek stuk !! :D

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 14:56 schreef Serum het volgende:
Tip: Koop gewoon INTEL in een server.
AMD is voor spelletjes.
't Kan zijn dat ik iets gemist heb, maar hier ben ik 't dus helemaal niet mee eens! En als het goed is ben ik niet de enige!

Kijk eens naar bijvoorbeeld het MSI K7T Master moederbordje ..... dat is van huis uit al prima geschikt voor 't opbouwen van een kleine server! En daar móet dus ècht een TBird op hoor ;)En dit bordje heeft U160 SCSI on-board, FireWire on-board (niet 'des servers' maar doet ook geen pijn, et cetera!

Enne.....wie nog enig geduld kan/mag hebben kan natuurlijk de 760MP chipset van AMD afwachten - dit beestje is bedoeld om dual-processor systemen mee op te zetten, en wordt door AMD initiëel al gepositioneerd in de professionele markt! Dus AMD voor spelletjes? Dacht toch van niet!

Verwijderd

Oh jah.... da's inderdaad uniek...
Hmm... zou het dan toch een P III zijn?? :)

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg, maar ik den ook van mening dat je beter een merk server (Compaw, HP, IBM etc) kan kopen dan een zelfbouwserver maken.

Goed, je kan wat hogere specs erin zetten voor hetzelfde geld, echter zijn de merk servers wel goed getest om 24-7 te draaien.
Dat moet je altijd maar weer afwachten met je zelfbouw systeem.

offtopic:
De mooiste aanbieding die ik ooit heb gezien voor een 'server' was een Atlon 900, GeForce 2 MX, 20Gb IDE, SoundBlaster Live!, Creative FPS2000, kortom alles erop en eraan om lekekr spelletjes te spelen.
En dat moest als bedrijfsserver dienen!!

Maar goed, bedrijfmatig zou ik dus niet zeker niet zelf bouwen.

Verwijderd

Inderdaad gewoon kopen en een Xeon is veel te duur voor wat extra kan (Arstechnica over Xeons)

• nexhil
Ik heb gehoord dat een compaq wel verrekte lang duurt met opstarten deze doet er nu ongeveer 7 minuten over maar ik heb gehoord dat sommige er 4 keer zo lang over doen

Verwijderd

Dat comt door allerlei controlles en scsi opspin delay

• EricJFKleijssen

EricJFKleijssen

Huh....het is niet mijn hobby om de server vaak op te starten...maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt dacht ik >:)

Pagina: 1