RetepV schreef op 16 July 2003 @ 10:29:
[...]
[...] Een systeem is op allerlei manieren te hacken. Ik stuur jou een mailtje met een attachment, jij opent het en voila, er staat een tooltje op jouw systeem waarmee ik remote kan connecten.
Tenzij de poort door een firewall dicht staat

Als jij internet toegang hebt, staan er poorten open op jouw systeem, al is het maar tijdelijk. Bijvoorbeeld de meeste DNS calls gaan over UDP. Dat betekent dat als jij 'www.yahoo.com' in jouw browser intikt en enter geeft, er 2 minuten lang een UDP port open gehouden wordt om het antwoord binnen te krijgen. Als er nu een foutje in de DNS code zit (buffer overflow bijvoorbeld), ben ik al binnen voordat jij het doorhebt.
Hoe weet jij welke poort op welk moment open staat? Hoe zorg jij dat je door een eventuele firewall heen komt die alleen DNS antwoorden toelaat van de server waarvan hij het verwacht?
[...]En met 'intelligent' bedoel ik in dit geval toch echt een IQ van rond de 160 (hoewel IQ een niet al te preciese maat is, maar daar hebben we het nu iet over).
IQ zegt geen bal, echt niet.
Anyway, XP is prima te hacken. Microsoft heeft het zo gebouwd dat een paar programma'tjes altijd buiten de firewall om gaan. Microsoft heeft de vulnerabilities er in feite zelf in lopen bakken.
Knappen windows die door de gemiddelde router, of ADSL modem met ingebouwde router heen komt. Heeft MS ook gaten in firewalls als Zonealarm en Sygate lopen bakken?
Je doet nu voorkomen alsof het zooo eenvoudig is om een systeem te hacken. Dit is het echt niet. Zo ongeveer alle hacks, ook bij grotere bedrijven komen af van zwakke punten in het systeem. Er is altijd iets wat beter had gekund. Of dit de firewall, de user of de software was kan verschillen.
Geen enkel systeem is bij oplevering 100% waterdicht en dat zullen ze nooit worden ook.
Wel altijd jammer dat M$ altijd met gaten in de media terechtkomt (Het wijzende vingertje van een journalist die de klok heeft horen luiden),
Je bent je bewust van de policy m.b.t. termen als "M$"?
maar dat hetzelfde even zo vaak voorkomt bij "veilig" geachte systemen als Unix, Linux of Mac-OsX.
"veilig" geachte systemen hebben ook bugs. Geen enkel systeem is veilig. Feit is wel dat tot de release van win2k3 de policy van MS was om alles by default maar open te zetten, waardoor veel beveiligingslekken ook echt gebruikt konden worden. Dit is veel minder het geval op betere Linux distro's of bijv. de BSDs.
Die psvr ook hun eigen updating-systemen, en daar komt het vaker voor dat een update juist weer 100 nieuwe gaten slaat en dat dat bij M$ het geval is.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een update een nieuw gat veroorzaakte in software in het geval van free software hoor. Doordat iedere de patch kan controleren zal het _veel_ minder vaak voorkomen dat een patch nieuwe gaten veroorzaakt dan dat het geval is bij closed source/propietary software.
Maar bij Linux valt geen eer of geld te halen, dus dat is niet interessant voor de roddelpers.
Grote root-exploits worden ook gewoon in de media neergezet hoor. Misschien op een wat kleinere plaats, maar ja, er gebruiken nu eenmaal minder mensen Linux.
Een computer is net zo veilig als wat de 'beheerder' heeft ingesteld.
True, alleen zijn de "beheerders" van veel computers mensen die niet meer kunnen dan Word opstarten en de afsluit knop kunnen vinden.