Toon posts:

CPU P3 1 ghz te warm ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn P3 1 ghz wordt warm (64 a 68 graden) bij het opstarten van grote programma`s en bij het downloaden van grote bestandes cq. overkopieren partities.

Koeler is goed, voeding is 350 w en 512 mb geheugen.

Geen verschil in toerental van fan of een spanningsverschil.
cpu is niet oc`t heb hem nu zelfs op 980 Mhz staan en 1.70 V.

Moederbord is een asus tusl2-c

Heb al meerdere keren in het forum gezocht maar komt niet tot de oplossing!

Is m`n cpu bijna dood en wordt een verplicht tijd voor een AMD pc ? ;)

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 14:41
Het komt waarschijnlijk door het warme weer. 67 graden is niet egt heet. Hij mag 80 worden dus....

Burp

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Je kan ook even de stofzuiger pakken en je cooler schoonzuigen, dat scheelt meestal ook weer een paar graadjes.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een PIII 1 Ghz, en deze wordt 61 graden, met een aantal standaard coolers.. dus is niet zo erg, is eerder normaal.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Zolang je niks merkt aan de stabiliteit/snelheid van je systeem is er niks aan de hand. Ik heb hier een ge-oc'de P3 1Ghz staan, op 1050, met standaard koeler. Bovendien draait die koeler op halve snelheid, vanwege herrie. Temps 65-68, en m'n sys geeft geen krimp. Dus nogmaals, als je niks merkt aan de performance van je sys, dan is er ook niks aan de hand, zelfs met die temps :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 15 July 2003 @ 22:36:
Zolang je niks merkt aan de stabiliteit/snelheid van je systeem is er niks aan de hand. Ik heb hier een ge-oc'de P3 1Ghz staan, op 1050, met standaard koeler. Bovendien draait die koeler op halve snelheid, vanwege herrie. Temps 65-68, en m'n sys geeft geen krimp. Dus nogmaals, als je niks merkt aan de performance van je sys, dan is er ook niks aan de hand, zelfs met die temps :)
Dat is dus het probleem, was ik vergeten te vermelden!

PC loopt dan zo vast als een huis en ben dan genoodzaakt om te resetten.
Als ik hem opstart is hij gelijk zo`n 55 graden en loopt dan terug naar 41 en als ik dan wat ga doen, schiet hij gelijk weer omhoog!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 20:52
Is m`n cpu bijna dood en wordt een verplicht tijd voor een AMD pc ?
Vindt ik een vrij domme opmerking eigenlijk maargoed....

Voor een P3 is het erg warm. De 933 hier in huis wordt (zeflfs op 1ghz) ik dacht 30 tot 40 graden. Met een intel boxed cooler. 64a 68 graden is wel té warm als je het mij vraagt. Ook al mag ie 80 graden worden betekent niet dat alles onder de 80 goedgekeurd mag worden.

Misschien is het een idee om eens te controleren of er wel genoeg koelpaste tussen je processor en je koelelement zit?¿ En welke dingen heb je zelf in de search al allemaal gevonden? En geprobeerd?

[ Voor 2% gewijzigd door Gody op 15-07-2003 22:45 . Reden: /typfoutje :o) ]

Verwijderd

Mijn P3-M 1 ghz kan ik helaas niet meten, maar ik ervaar het door de ventilator.

Als ik beneden zit dan doet hij het normaal, m.a.w. ventilator draait niet totdat ik echt spellen ga spelen, maar op zolder is het loeiend heet en daar maakt die ventilator echt overuren, zelfs in de laagste speedstep stand :?

Verwijderd

Topicstarter
Gody schreef op 15 juli 2003 @ 22:43:
[...]
Vindt ik een vrij domme opmerking eigenlijk maargoed....

Misschien is het een idee om eens te controleren of er wel genoeg koelpaste tussen je processor en je koelelement zit?¿ En welke dingen heb je zelf in de search al allemaal gevonden? En geprobeerd?
Okee, opmerking is dom 8)7 sorry!

Heb al nieuwe koelpasta aangebracht, en alles zit goed vast.
Heb ook al andere fan geprobeerd en hij loopt nu op nog maar 750 Mhz.

Ik weet het niet meer,

Oja, heb ook al een casefan in m`n kast gezet.

• Gody
Als je zeker weet dat je koeler goed zit met voldoende pasta en goed op de processor drukt dan is dat iig uitgesloten. Waarmee check je de temperatuur? Weet je zeker dat je software de temperatuuur in graden celcius weergeeft en niet per ongeluk Fahrenheit? Bekijk de temperatuur eens in de BIOS, wat geeft hij daar aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk voor de temp in pcprobe en in de bios geeft hij 72 graden aan !

Verwijderd

ik neem aan dat je systeem niet stabiel loopt op de standaard vcore van 1.5
hep je em misschien een tijd overgeklokt ofzow?

• Gody
In de bios is hij namelijk het koudste, omdat je proc daar nog niets te doen heeft... Dit is inderdaad dan vrij vreemd.

[ Voor 18% gewijzigd door Gody op 15-07-2003 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 juli 2003 @ 22:58:
ik neem aan dat je systeem niet stabiel loopt op de standaard vcore van 1.5
hep je em misschien een tijd overgeklokt ofzow?
Ik kan hem helemaal niet op 1.5 V zetten, 1,7 V is het laagste !
En ja, hij heeft een maandje op bijna 1100 Mhz gedraaid.
Maar hij was toen niet instabiel ofzo.

Verwijderd

72 graden? de p4 van m'n vader ook. Alleen hadden wij geen last van instabilliteit.
Maar we hebben zo'n computermeubel waar je alleen de voorkant van de pc ziet, de zijkanten zijn onzichtbaar. Zijkanten eraf (pc maakt toch niet veel geluid) en het scheelde tussen de 10 en 20 graden! Dus als jij ook zo'n soort computermeubel hebt dan kun je misschien hetzelfde doen als wij.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wat nieuwe koelpasta erop, koeler erop, beetje airflow in je kast creëren.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Gody
Tatsu, kun je leren lezen aub? Dat heeft ie allemaal al....

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Heb je casefans dan? Met dit warme weer werd mijn proc ook een stuk heter, dus heb ik er wat extra casefans ingezet. 1 intake en 1 outtake zou genoeg moeten zijn voor een P3.

Te veel koelpasta is trouwens ook niet goed, het zou een dun laagje moeten zijn om de oneffenheden tussen de proc en de koeler op te vullen. Als het te dik is verplaatst de warmte zich weer minder goed naar het blok namelijk.

Verwijderd

Hmmmz... misschien handig ook je chipset erbij te posten... Ik heb een tijd een P3 1GHz op een Intel810 plankje gehad... 810 chipset werd kokend heet... (CPU ook) Alleen de PC opstarten duurde ca. 10 minuutjes. Laat staan dat als ik iets wilde doen de boel bevroor, en een reset de enige oplossing was. (Dit was in de winter!)

Achteraf bleek dat die 810 (ondanks in de specs van t plankje!) de 133MHz FSB niet echt ondersteunde... andere cpu gevonden P3 800 (@100MHz FSB!) draait als een zonnetje... opstarten gaat meteen perfect, zware programma's gaat perfect!

Heb kort daarna ook een zooitje fatsoenlijke coolers (ThermalTake GoldenOrb S370) voor de P3tjes gehaald :+
Pagina: 1