Toon posts:

[caraudio]Wisselfilter bij Infinity 52.5i speakerset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed heb ff wat gezocht en op de paginas van infinity zelf gekeken maar kom er niet uit. Volgende is mijn vraag:

Ik heb een 52.5i speakerset van Inifinity gekocht. Dat zijn gewoon 13 cm boxen voor in je deur maar nu is er zo'n wisselfilter bij geleverd. Das zo'n klein kastje wat je tussen je radio/versterker en box moet monteren wat ik begrijp.

Nu is t mij alleen induidelijk wanneer je dit moet monteren. In de handleiding lees ik dat t MOET als je een versterker gebruikt want als je dit niet doet kan je de boxen verpesten staat er met VET bij :o
Wat er echter niet duidelijk uit blijkt is of je t ook moet gebruiken als je alleen de radio gebruikt (dus geen versterker).

Goed al met al weer een onduidelijk verhaal van mij hehe. Als iemand mij uit kan leggen wat t precies doet en of t raadzaam/verplicht is het ding erbij te monteren zou ik al heel bij zijn. O-)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Sowieso monteren. :)

Het filter bepaalt welke unit welk geluid krijgt.

Bijvoorbeeld: De 13 Cm unit zal van zichzelf een bereik hebben van 80Hz tot 4000Hz ofzo. Echter is het op 4000 Hz niet meer om aan te horen.

De tweeter zal een bereik hebben van 2500Hz tot 20.000Hz.

Wat het filter doet, is die zorgt dat de 13 Cm een signaal krijgt van 0 tot 2600Hz en dat de Tweeter het signaal van boven de 2500Hz, zodat het geheel mooier op elkaar is afgestemd.

Stel je gebruikt dit filter niet, heb je veel overlap in een bepaald gebied van het spectrum, daar gaat het gemiddeld niet beter van klinken. ;)

Wat echter nog veel erger is : Stel je stuurt (met een leuk vermogen, van bijvoorbeeld een losse eindtrap) een signaal van 100Hz naar je tweeter (dat kan namelijk, als dat filter er niet tussen zit) dan vind je tweeter dat niet leuk. ;) Hij kan het niet weergeven, maar krijgt het signaal wel, wat kan resulteren in best wel stukke tweeters.

Een filter zorgt dus voor :

- Een juiste verdeling van welke unit welk geluid krijgt. (Waar die unit ook voor gemaakt is)
- Een beter klankbeeld.
- Geen onnodig vermogen sturen naar iets wat dit toch niet weer kan geven.
- Voorkomen dat er dingen stuk gaan. :)

So much for the basics in filtering. ;)

Aannames zijn fataal.