[ALG/FAQ] Network Troubleshooter

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Hoe is het nu ontstaan, na weer eens een reeks zoekvragen en simpele netwerk vraagjes, heb ik contact gezocht met de mods van NT. Als voorstel heb ik een troubleshooter geopperd waarin veel voorkomende problemen kunnen worden geanalyseerd en opgelost. De heren zijn ook van mening dat een dergelijke tool een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van NT. :)

Na overleg met Koffie en Predator ben ik gestart met het maken van een Network Troubleshooter. Het doel is het aanbieden van een tool waarmee simpele netwerk problemen kunnen worden opgelost door het stap voor stap uitvoeren van een aantal testjes/vragen.

Momenteel staat de test/beta versie hier: http://www.ripexx.com/got/nt.htm
offtopic:
Omdat het nog in aanbouw is en ik geen 1337 rechten heb zal de troubelshooter tijdelijk hierblijven staan, todat er een definitieve versie is. :)

Ik wil jullie dan ook vragen om er even naar te kijken en jullie op- en aanmerkingen te spuien. Zodra er een definieve versie is zal deze in een nieuw topic worden opgenomen en zal er vanuit de FAQ naar verwezen worden.

We zijn dan ook nog opzoek naar mogelijke fouten, onjuistheden en eventuele toevoegingen die we vergeten zijn. Dus brand maar los. :P

Ik zal in deze topicstart de status bij houden en eventuele (belangrijke) wijziging kenbaar maken.

Alvast bedankt voor jullie medewerking. :> :)

buit is binnen sukkel

• ripexx
  • Nu online
Nu de meeste terug zijn van vakantie, even een kick :+ Oja er is ook nog wat veranderd. :P

De volgende aanpassing zijn gedaan:
• Aantal toevoegingen met betrekking tot de software routers en proxy's
• Uitbreiding verhaal van shares, nog niet af

Als iemand nog tips of toevoegingen heeft, graag.... alle hulp is welkom.

offtopic:
Waarom zo lang niets gedaan: enkele persoonlijke zaken zorgden ervoor dat ik tijdelijk weinig tijd vrij kon maken voor dit project. Er gaat zo een paar uur in zitten, ik hoop deze week aardig af te ronden.

buit is binnen sukkel

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

*schopt*

ripexx heeft al aardig wat tijd in deze FAQ gestoken dus als jullie eens zouden willen kijken hier: http://www.ripexx.com/got/nt.htm

en wat aanmerkingen formuleren ...
Iedereen wordt er namelijk beter van. ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik mis een beetje het pingen naar localhost en je eigen ip om zo DNS problemen te achterhalen.
2.2. Request timed out.
In dien je achter een router zit kan het zijn dat je gateway niet juist staat ingesteld.
Is indien niet 1 woord? Verder kan het toch ook zijn dat ik met mijn poortforwards heb zitten rommelen?
De DNS servers staan ingesteld, kan je nu wel pingen op hostname (ping www.xs4all.nl) en ip.
Als de DNS...
2.5. Gateway.
Indien je nog steedsw niet naar buiten kan pingen kan het zijn dat je gateway niet geod staat ingesteld.
typo: goed

Verder over de basis van ADSL->je moet wel eerst je router configureren en kijken of je line up is...

paragraaf 3.3 en 3.4 heten beide netbios, waarom is dit dan niet 1 paragraaf met tussenkopjes? Verder is het misschien leuk om te vertellen hoe je die rechten op NT instelt, een basis althans. En ook met sharing rights ed rekening houden.

Verder weet niet iedereen wat de hosts file is, misschien een linkje naar een FAQ?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

[ Voor 5% gewijzigd door djluc op 27-09-2003 17:03 ]

• ripexx
  • Nu online
djluc schreef op 27 September 2003 @ 17:02:
Ik mis een beetje het pingen naar localhost en je eigen ip om zo DNS problemen te achterhalen.
Zal het toevogen, maar vereist nog wat veranderingen in het eerste deel. Zal het ook bij de dns problemen vermelden. :)
[...]
Is indien niet 1 woord? Verder kan het toch ook zijn dat ik met mijn poortforwards heb zitten rommelen?
Ik weet niet of het echt veel nut heeft, wanneer je gebruikt maakt van portforwards voor je ICMP connectie dan ben je redelijk ver met je instellingen en zal je niet zo snle tegen deze problemen aanlopen. Maar ik zal het als een esxtra notitie opnemen. :)
[...]
Als de DNS...
Fixed :)
[...]
typo: goed
Fixed :)
Verder over de basis van ADSL->je moet wel eerst je router configureren en kijken of je line up is...
Thx voor de tip, zal het meenemen :)
paragraaf 3.3 en 3.4 heten beide netbios, waarom is dit dan niet 1 paragraaf met tussenkopjes? Verder is het misschien leuk om te vertellen hoe je die rechten op NT instelt, een basis althans. En ook met sharing rights ed rekening houden.
Het erhaal van netbios en sharing is nog in ontwikkeling, metname door de grote verschillen tussen NT like en 95/98 like systemen. Ook de combinatie van de twee systemen leveren meer dan genoeg problemen op. Kijken of ik het op een handdige manier kan verwoorden. :)
Verder weet niet iedereen wat de hosts file is, misschien een linkje naar een FAQ?
Zal een linkje toevoegen. :)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Thx voor je input :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Ten eerste wil ik je even complimenteren met deze geweldige FAQ-to-be :) Echt super!

Toch heb ik een paar aanmerkingen :P
255.255.255
Moet natuurlijk 255.255.255.255 zijn ;)
Squid en IAS
IAS == ISA, maak er voor de duidelijkheid even MS ISA Server ofzo van.. Eventueel kan je erbij zetten dat voor NT4 meestal gebruik wordt gemaakt van MS Proxy Server 1.0 of 2.0 :)
Een proxy wordt ingesteld in je browser... [..]
Prop hier even 'over het algemeen' tussen, er zijn namelijk paketten waarbij dat niet hoeft.

Naast deze dingen wil ik me bij deze beschikbaar stellen als final-spellchecker. Voor de echt mierenneukerige dingen zeg maar. Dus als de final af is, mag-ie naar mij toe :)

/me is zo-iemand die zich vreselijk kan ergeren aan kleine dingen als trema's en apostrofs enzovoort ;)

En als je me nog ergens anders voor nodig hebt - al dan niet als mod - dan hoor ik dat graag :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik ben sinds een paar daagjes bezig met een wireless faq, en dan niet zozeer die ingewikkelde dingen die we nu al hebben met richtantennes, omnis en wat al niet meer, maar echt de basics, wat heb ik nodig? hoe sluit ik het aan? welke situaties etc, etc.

Tevens wil ik de beveiligingen in het algemeen (verschil tussen, hoe in te stellen, wat doet het, voor en nadelen etc) beantwoorden. De basics vragen voor de thuisconsument zeg maar, dus de vragen die ik de hele dag op me werk krijg :X

Zodra hij af is (ik hoop volgende week ergens) stuur ik hem op naar een modje, hopelijk krijg ik hem dan terug met kleine aanpassingen (je weet nooit of ik iets fout lees ergens) en mail ik hem naar je toe, wellicht kan je hem erbij zetten, of apart, zien we dan wel.

• ripexx
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 september 2003 @ 21:10:
Ten eerste wil ik je even complimenteren met deze geweldige FAQ-to-be :) Echt super!
Thx :)

Kom net van me werk en morgen heb ik geen tijd maar zal maandag het een en ander even bijwerken en nog wat zaken toevoegen. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Strak plan zo'n 'Network Troubleshooter'.

Veel mensen die met problemen op GOT terecht komen weten niet eens wat een IP-nummer is, ze denken dat een netwerk auto-magisch werkt en als je vraagt hoe het 'netwerk' er ongeveer uit ziet dan hoor je ze denken:"Huh.....?!?!?"

<offtopic>
Ik vind de kreet 'netwerk' eigenlijk ook niet zo goed gekozen voor een 'max.10-IP'-netwerkje, dit zijn meer HT&K-netwerkjes (huis, tuin en keuken). Misschien tijd voor een nieuw woord.
</offtopic>

Misschien is het verstandig de mensen eerst te vertellen om hun situatie op papier te zetten: Machine, IP-nummer, def.gateway en event. ISP-gegevens. Een kleine uitleg er bij dat IP's uniek moeten zijn per machine en de functie van een def.gateway.

• ripexx
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 september 2003 @ 21:10:
Moet natuurlijk 255.255.255.255 zijn ;)
Fixed, maar moet 255.255.255.0 zijn aangezien 192.168.1.5 en 10.0.0.138 met een netmask van 255.255.255.0 niet met elkaar kunnen lullen ;)
IAS == ISA, maak er voor de duidelijkheid even MS ISA Server ofzo van.. Eventueel kan je erbij zetten dat voor NT4 meestal gebruik wordt gemaakt van MS Proxy Server 1.0 of 2.0 :)
Fixed
Prop hier even 'over het algemeen' tussen, er zijn namelijk paketten waarbij dat niet hoeft.
Fixed
Naast deze dingen wil ik me bij deze beschikbaar stellen als final-spellchecker. Voor de echt mierenneukerige dingen zeg maar. Dus als de final af is, mag-ie naar mij toe :)

/me is zo-iemand die zich vreselijk kan ergeren aan kleine dingen als trema's en apostrofs enzovoort ;)

En als je me nog ergens anders voor nodig hebt - al dan niet als mod - dan hoor ik dat graag :)
* ripexx Is zo iemand die er na 26 keer nog steeds overheen leest. :X Zelfs in mijn stage verslag vond ik pas na het inleveren een hele domme typefout in het voorwoord 8)7 :X :o

Ben nu de search aan het misbruiken opzoek naar nog meer relevante topics voor de vermelding. Het belangrijkste deel wat nog moet worden gedaan is het deel over rechten bij shares en verschillen tussen [norml]95/98/ME[/] like, NT/2k/XP like en Unix/linux like systemen. Kijken of de search hier nog wat over kan zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door ripexx op 30-09-2003 22:54 ]

buit is binnen sukkel

Verwijderd

ripexx schreef op 30 September 2003 @ 22:47:

Fixed, maar moet 255.255.255.0 zijn aangezien 192.168.1.5 en 10.0.0.138 met een netmask van 255.255.255.0 niet met elkaar kunnen lullen ;)
Mijn fout :X Ik moet bekennen dat ik het verhaal niet heel aandachtig gelezen heb..
* ripexx Is zo iemand die er na 26 keer nog steeds overheen leest. :X Zelfs in mijn stage verslag vond ik pas na het inleveren een hele domme typefout in het voorwoord 8)7 :X :o
Controleren moet je altijd door minstens één andere persoon laten doen. In je eentje is dat nooit te doen, je kijkt altijd over eigen fouten heen.

• ripexx
  • Nu online
Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 23:49:
Mijn fout :X Ik moet bekennen dat ik het verhaal niet heel aandachtig gelezen heb..
Is je vergeven :Y)
Controleren moet je altijd door minstens één andere persoon laten doen. In je eentje is dat nooit te doen, je kijkt altijd over eigen fouten heen.
Na dat je bijna 80 pagina's tekst hebt gemaakt en dan moet er op de laatste dag nog ff een voorwoord in. Na lezen, geen probleem geen fout te bekennen, F7 er overheen, geen fout te ontdekken en dan: min -> mijn :X :X ja stom, stom en nog eens stom, duidelijke les voor de toekomst :o

buit is binnen sukkel

• ripexx
  • Nu online
Even een update, heb het verhaal over sares een stuk uigebreid maar loop tegen een aantal problemen aan.

Hoe zit het ook al weer met het benaderen van een Windows [norml]95/98/me[/] shares? Kan er weinig over vinden en voor mij is het ook al weer een tijd geleden :X

Verder kan ik nog maar weinig bedenken wat er nog meer toegevoegd kan worden. Anders owrdt het geheel wel heel erg specifiek en zal het alleen maar onduidelijker en onoverzichtelijker worden.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag, of nog bepaald topic weet waar zeer waarde volle info instaat. _O_ :)

Ik zal verder kijken of ik morgen en anders vrijdag de boel een beetje kan gaan ordenen aanpassen zodat het richting een topic kan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ripexx op 01-10-2003 00:48 ]

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Je hebt denk ik een relatief solide basis, die eventueel later nog prima uit te breiden is. En tja, die Windows 9x/ME-topics zijn er wel volgens mij.. :) Kwestie van even zoeken denk ik. Ik zal ook eens rondsnuffelen :P

• ripexx
  • Nu online
[update]
Ik het verhaal over shares weer eens aangepast
Search gemisbruikt en verschillende topics toegevoegd
Bij het proxy verhaal nog het een en ander toegevoegd plus topic aangevuld
[/update]

Verder denk ik dat de basis wel redelijk af is, het begint immers steeds meer op een faq te lijken aangezien het aantal problemen exponetieel toenemen met het aantal opties :X ;)

Als iemand nog bepaalde zaken heeft die hij of zij vindt dat toegevoegd moet worden laat het maar horen. :)

buit is binnen sukkel

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Misschien een PPTP-stuk? L2TP lijkt me voor NT iets minder interessant, maar veel mensen werken thuis via VPN op bedrijfsnetwerken..

Sundown Circus

• ripexx
  • Nu online
RedRose schreef op 01 October 2003 @ 18:01:
Misschien een PPTP-stuk? L2TP lijkt me voor NT iets minder interessant, maar veel mensen werken thuis via VPN op bedrijfsnetwerken..
L2TP wordt door de meeste adsl/kabel modems/routers niet goed ondersteunt dus dat is niet echt van toepassingen, ik zal even kijken of ik nog wat VPN/PPTP er aan kan toevoegen, maar meer als handleiding aangezien je hier weer snel te maken hebt met een grote diversiteit aan software en instellingen.

buit is binnen sukkel

Pagina: 1