Toon posts:

Hoge pieptoon bij vastlopen spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle andere topics heb ik hier al over gelezen

Ik heb er eerder al last mee gehad met mijn oude computer..via een latency patch werd het verholpen. Nu met mijn nieuwe computer loopt ie weer vast met een hoge pieptoon wanneer ik een spel speel. Nu ben ik echt radeloos.

mijn configuratie:

mobo: asus A7V8X --> geupgrade naar de nieuwste versie
cpu: amd athlon XP 2600+
geheugen: 512 MB
videokaart: MSI Geforce Ti 4200 8x 128mb
geluidskaart: soundblaster live 5.1
Hardeschijf: 1 van 80 en 1 van 100 gig
Studio PCTV-kaart (pinnacle)
DVD-rom
cdrewriter
joystick Sidewinder force feedback 2
Symbios logic 8100S PCI SCSI Adapter

Ik draai op win2k ik weiger XP te gebruiken (het heeft ook goed gedaan onder win2k)

Updates:

Windows is helemaal geupdated...er valt via de site van microsoft ook niks meer te updaten...

VIA Technologies, Inc. Media Driver Released on February 26 2003
NVIDIA Display Driver Version 4.4.0.3
DirectX 9.0a End-User Runtime
VIA Latency v.019
LiveDrvUni-Pack(DUT) voor mijn geluidskaart.

temperaturen:
CPU 66C / 150F
MB 40C / 104F

De vorige x was het de via latency patch die het geholpen heeft.
Ik gebruik deze computer nu al maanden en geen last van gehad...en nu ineens blijft ie vastlopen met een hoge pieptoon.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Squelch of Death :|. Ik heb er ook last van. En de Via Latency Patch helpt niet. Verder kun je dus niet veel doen behalve je Creative geluidskaart eruit halen of een andere chipset nemen. Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat het iets met mijn geluidskaart te maken heeft...echter ik heb deze kaart al ongeveer 2 jaar en bijna nooit problemen gehad...dit is de 2x in een jaar. de via latency patch heeft de vorige x wel geholpen.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het heeft inderdaad ábsoluut met je geluidskaart te maken, dat kan niet anders. De Squelch of Death is een zéér bekend probleem. De Via-chipset op je moederbord en de Creative geluidskaart die jij hebt kunnen niet goed samenwerken en daarom krijg je die vastlopers. Die hoge pieptoon komt door je geluidskaart. Bij intensief gebruik van je geluidskaart vergroot je de kans op een Squelch of Death. Daarom heb jij het vaak bij spellen.

Zowel Via als Creative schuiven het probleem op elkaar af, dus een officiële patch kun je wel op je buik schrijven. Je zou nog eens met je IRQ's kunnen spelen maar ik denk niet dat het helpt. De Via latency patch is eigenlijk je enige redding, en die helpt niet. Ik het precies hetzelfde.

Ik weet niet hoe het komt dat het bij jou tijdelijk goed heeft gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
is er een reden waarom ie het eerst wel deed en nu niet?? ik bedoel dat ik laatste halfjaar geen enkel vastloper heb gehad met het spellen van spelletjes onder deze config

Verwijderd

AAAAh dat ken ik. Tenminste.. Vice City doet dat bij mij soms met m'n Terratec kaart.

Als je software rendering voor geluid aanzet is het veel minder. Maar da's geen fraaie oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit probleem ook ff met Norrod gemaild en die denkt dat het aan de temperatuur van mijn cpu ligt... mijn temp. v.d. cpu is nu 65...wat is het bij jullie??

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 12:03

salient

Want omdat ik herhaal

Dit had ik ook op mijn MSI KT4V bord i.c.m. een SB Audigy. Na een paar uur gamen of als ik Winamp in een loop aan liet staan enkele uren was het gegarandeerd raak, vast en PIIIEEEEP.
Ik heb nu mijn moederbord vervangen voor een MSI K7N2 Delta en ik heb er nu totaal geen last meer van.
Het ligt volgens mij idd aan de VIA chipset, wat dat betreft ben ik ook blij dat ik daar nu vanaf ben.

--

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 14:19
Temperatuur kan idd een grote boosdoener zijn. Let erop dat een AMD Athlon max 82°c kan verdragen.
Ideale stressed temperatuur is lager dan 55°c.
Ik hou mijn 2800+ Barton niet oc'ed stressed op 38°c ~ 39°c, bij zeer lang stressed wordt dat wel eens in de 40 maar nooit hoger dan 45°c

Heb dan wel een CPU cooler met geluid van een stofzuiger (Thermalright SLK800+ Vantec Tornado 80mm)

Wet ik jullie kan aanraden is eens je heatsink eraf halen, alle stof deruit zien te krijgen, CPU core afkuizen zodat oude koelpasta deraf is. Nieuwe Artic Silver III derop doen (een dun laagje, teveel is niet goed, te weinig ook niet) en de heatsink er terug op.
Dat zou normaalgezien je temp al iets moeten verbeteren.

Zorg er ook voor dat je je heatsink regelmatig vrij maakt van stof. Stof is een grote boosdoener in PC's.

Heb het piep probleem vroeger gehad met met MSI MS-6119VA (of iets in die aard) met een VIA chipset in samenwerking met een cheap-ass aztech soundcard. In't begin ging het beter als ik men CPU temp omlaag wist te krijgen. Achteraf bleek het niet meer voor te vallen met men Hercules Game Theater XP.

nForce 2 Ownz :*)

[ Voor 19% gewijzigd door PeGys op 16-07-2003 16:48 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Topicstarter
mijn cpu cooler is een volcano 2 die zit dus op een 2600+ cpu. ik blijf erbij dat ik een hele tijd geen vastloper meer heb gehad....misschien ligt het aan de warmte buiten :s..

maar ik zal de kast ff stofvrij maken (zover dat kan)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 16:54 ]

• PeGys
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 16:51:
mijn cpu cooler is een volcano 2 die zit dus op een 2600+ cpu. ik blijf erbij dat ik een hele tijd geen vastloper meer heb gehad....misschien ligt het aan de warmte buiten :s..

maar ik zal de kast ff stofvrij maken (zover dat kan)
Tuurlijk maakt de huidige warmte de CPU warmer. Hoe warmer het is, hoe warmer je pc is. bij normale temp draai ik op 30°c stressed. nu met die warmte is dat een pak hoger.

Verwijderd

Topicstarter
tis ook nog zo dat ik mijn. comp in mijn slaapkamer heb staan waar de zon 's middags vol op staat...bijna niet uit te houden...

ik heb net een van de zijkanten van mijn kast eraf gehaald en nu is mijn cpu temp.....56 C en mijn MB temp....35 C

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 17:19 ]

• PeGys
Heb je wel iets of wat van airflow in je case ?

Dit betekend:

casefans intake/outtake
geen kabels in de weg van de intake/outtake
aantal fans in je voeding...
...

Mijn (zwarte) case staat met momenten in de platte zon.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan beide kanten er vanaf halen zonder mijn comp. uit te doen..kabels zitten idd niet in de weg... in beide kanten zitten ook nog eens gaatjes voor koeling....verder heb ik alleen een cooler op mijn cpu....mijn powercooler loopt wel al wordt dat niet aangeven in ASUS Probe 2 (die houdt het in de gaten). ik heb nu beide kanten er vanaf gehaald. ook heb ik mijn kast nog eff wat naar voren gezet zodat de warmte erachter nog wat makkelijker weg kan stromen.. cpu temp is nu 53 C

• PeGys
Als je bijvoorbeeld vooraan en acheraan een 80mm fan zou steken (niet alle cases laten dat toe) of zelfs in het zijpaneel, zal je de temperatuur ook zien dalen. Want dan heb je betere airflow en wordt warme lucht beter afgevoerd en koude beter aangevoerd.

Als je een gesloten case zou hebben met enkel CPU en voeding fan
dan voert de voeidng alle warme lucht af.
En alleen die fan is niet genoeg.
als je achteraan een extra fan hebt, voert deze de warme lucht veel effectiever af en als je dan vooraan nog een fan hebt, dan voert deze koele lucht aan.

Dan hoef je niet met een open case te zitten.

Ik heb
vooraan: 2x 80mm enermax (HD coolers), 1x Coolermaster 80mm Blue Led Fan
achteraan: 2x papst 80mm, 1x 92mm Enermax
zijpaneel: 1x Vantec Tornado 80mm
CPU: 1x Vantec Tornado 80mm
voeding: 3x 80mm (Vantec Stealth VAN-520A voeding)

Het is namelijk perfect mogelijk dat je moederbord bij te warme CPU een signaal doorstuurt naar je soundcard waardoor je een piepend geluid hebt.
Meestal heeft asus daar een beveiliging tegen.
Normaalgezien zou hij dan vanzelf afsluiten als de CPU te warm wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door PeGys op 16-07-2003 18:28 ]

Pagina: 1