• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,

Sorry dat ik 'r nieuw topic voor open, maar ik kan bij de recente topics geen passende vinden.

Anyway, ik ben de laatste dagen op zoek naar de Canon A70. Het blijkt dat hij (hier in A'doorn tenminste) of HEEL duur (475 euro) is, OF niet leverbaar is. Mediamarkt (Zwolle) verwacht er 100 (daar kost hij 409).

ECHTER... bij de Mediamarkt hebben ze redelijk goedkoop de Sony DSC-P92 (444 euro). Dat is echter een 5.0 megapixel camera. Ik heb voor mezelf gesteld dat 3 mp meer dan genoeg is (maar 2 megapixel net te weinig, anders kocht ik de A60). Nu twijfel ik om deze camera te kopen, maar ik kan nergens fatsoenlijke reviews (op de bekende dpreview.com en dat soort sites) vinden. Heeft iemand ervaring met deze cam of andere 5 mp camera's? Zitten hier ook negatieve aspecten aan? (ik noem een stom voorbeeld: dat de kleuren altijd fletser zijn bij 5 mp)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Hangt helemaal af van je lens en je CCD. Verder zijn memory cards (sony) erg prijzig

Lees eens wat testen op www.dpreview.com

[ Voor 21% gewijzigd door ilovetechno op 15-07-2003 19:41 ]

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
staan er op www.kieskeurig.nl geen reviews van gebruikers?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Waarom is voor jou 2 Mp dan te weinig ? Voor je gevoel ? Of ergens op gebaseerd ?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:42:
Waarom is voor jou 2 Mp dan te weinig ? Voor je gevoel ? Of ergens op gebaseerd ?
Eigenlijk nergens op gebaseerd nee. Heb je gelijk in. :( (maak 't effe nog moeilijker he) Voor 10x15 foto's is 2 Mp prima. Ik ga nog 's nadenken. :)

En die dpreview-tip: ja, daar heb ik wel gekeken, en al tig reviews gelezen, maar ik wil dus geen vage user-reviews van slecht-engels-typende japanners, maar een professionele site die 'm reviewt. Die is dus voor die Sony niet te vinden.

Edit: kieskeurig.nl! Thanks! Goeie tip!

[ Voor 6% gewijzigd door spaceboy op 15-07-2003 19:45 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Br@m schreef op 15 July 2003 @ 19:40:
staan er op www.kieskeurig.nl geen reviews van gebruikers?
ps.
Ik heb trouwens vandaag mijn nieuwe Canon G5 binnen :9

8)7 Sorry, het verkeerde knopje...

[ Voor 9% gewijzigd door Br@m op 15-07-2003 19:44 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

spaceboy schreef op 15 juli 2003 @ 19:44:
[...]

Eigenlijk nergens op gebaseerd nee. Heb je gelijk in. :( (maak 't effe nog moeilijker he) Voor 10x15 foto's is 2 Mp prima. Ik ga nog 's nadenken. :)
IK heb er zelfs al een foto van 20x30 mee uitgeprint en dat ziet er hEEl erg mooi uit..
IK ben namelijk zeer tevreden met mijn A60.. Afgegaan op tests op het web en besprekingen hier op Tweakers. Was/is een erg goede keus..
Ik vind de meerprijs van rondstreeks de 100(!) euro echt niet opwegen tegen de "meer"waarde van de A70.
Je maakt daar heus geen veel betere afdrukken mee (voor zover je die ueberhaupt al maakt trouwens).

Vaak ga je af op je gevoel, zonder dat dat ergens op gebaseerd is (ik ook hoor) en dat meer altijd beter is.... soms is dat gewoon niet zo..

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het nadeel van meer megapixels kunnen zijn:
- minder lichtgevoeligheid, de pixels zijn kleiner dus vangen ieder minder licht, dit heeft vaag meer ruis tot gevolg
- meer opslagcapaciteit nodig omdat de foto's groter zijn, het duurt dus ook langer om de foto's op te slaan, te laten zien op het LCD en over te zetten naar je PC.
- duurdere lenzen en optiek nodig om genoeg details te kunnen tonen, een mp camera met dezelfde lens als een 3mp camera zal dus niet veel scherper zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:50:
[...]

IK heb er zelfs al een foto van 20x30 mee uitgeprint en dat ziet er hEEl erg mooi uit..
IK ben namelijk zeer tevreden met mijn A60.. Afgegaan op tests op het web en besprekingen hier op Tweakers. Was/is een erg goede keus..
Ik vind de meerprijs van rondstreeks de 100(!) euro echt niet opwegen tegen de "meer"waarde van de A70.
Je maakt daar heus geen veel betere afdrukken mee (voor zover je die ueberhaupt al maakt trouwens).

Vaak ga je af op je gevoel, zonder dat dat ergens op gebaseerd is (ik ook hoor) en dat meer altijd beter is.... soms is dat gewoon niet zo..
You've got me thinking dude... :) Bedankt, ik stap morgen 's naar BCC. Ik zie 'n prijs van 269E, kijken of ik ze zo gek kan krijgen daar bij BCC. ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Johnny schreef op 15 July 2003 @ 19:50:
- meer opslagcapaciteit nodig omdat de foto's groter zijn, het duurt dus ook langer om de foto's op te slaan, te laten zien op het LCD en over te zetten naar je PC.
Dat is nogal kort door de bocht wat dit is afhankelijk van meerdere factoren. :)

Zo maakt het veel uit welk type geheugen je gebruikt en ook de snelheid daarvan is belangrijk. Het LCD-scherm verschilt per camera dus ook dat kun je niet zomaar zeggen, dit kan alleen maar blijken uit reviews per camera. Mijn camera (zie sig) laat een foto erg snel op het schem zien wanneer de foto op 3mp is genomen.

Neem ik een foto op 6mp (softwarematig opgeblazen van 3mp) dan zal deze foto niet snel meer op het display verschijnen. Dit heeft eerder te maken met de geheugenbuffer dan met het scherm zelf, het opslaan van een dergelijke foto (17MB TIFF) gaat dan weer sneller met een Microdrive dan met een normale compactflash. Goed, nu is mijn camera niet te vergelijken met wat de TS wil maar ik gebruikte deze als voorbeeld. :)

Edit:
En ja, ik weet dat jij meer verstand heb van foto's dan ik (gezien jouw replies in camera-topics). :)

[ Voor 6% gewijzigd door bazs2000 op 15-07-2003 19:59 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

You've got me thinking dude... Bedankt, ik stap morgen 's naar BCC. Ik zie 'n prijs van 269E, kijken of ik ze zo gek kan krijgen daar bij BCC.
Persoonlijk zal ik toch ff doorsparen voor een A70 of nog iets hoger , mijn pa heeft een A70 vindt ik zeer mooie camera kan je strakke fotos mee maken enzo maar al kijk je echt goed na de foto denk je nah het is mooi maar het kan beter.
Dus met een A70 doe je het zeker goed en als je er desnoods iets meer geld bij legt heb je een nog mooiere camera waar je helemaal de man mee bent ;)
A60 vindt ik zelf iets minder is wel een leuke camera maar vindt het niet echt een camera van wouw dit is hem helemaal dan zal ik zeggen leg gewoon ff dat extra bij voor een A70.
Hoop dat ik je een beetje geholpen heb ;)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 20:43:
[...]

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb ;)
Eh... mocht je 't serieus bedoeld hebben: niet echt nee. :)
Het is niet echt onderbouwd ofzo. En daar komt bij dat praktisch het enige verschil tussen de A60 en de A70 het aantal megapixels is. Omdat de 2mp van de A60 ook echt genoeg zijn voor een scherpe afdruk van een 15x10 vakantiefoto (en ik digitaal die plaatjes echt niet groter hoef dan 1600x1200) zie ik zo niet 't verschil tussen deze camera's.

Maar als je dus echte argumenten hebt hoor ik ze graag. Daarvoor dank. ;)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik vind www.kieskeurig.nl eigenlijk een beetje nutteloos.
Niemand gaat namelijk zijn eigen miskoop afkraken, dus zelfs alle Trust cammetjes zijn perfect.
Je kan beter gewoon deskundige reviews lezen, en niet die van een n00b die helemaal lyrisch is over z'n PenCam.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

Kijk ook eens voor een Canon Powershot S30/S45/S45
Komen ook erg goed uit de reviews op dpreview.
Ben zelf sinds kort in het bezit van de S45 en ben er zeer tevreden over

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Jur schreef op 15 juli 2003 @ 21:07:
Ik vind www.kieskeurig.nl eigenlijk een beetje nutteloos.
Niemand gaat namelijk zijn eigen miskoop afkraken, dus zelfs alle Trust cammetjes zijn perfect.
Je kan beter gewoon deskundige reviews lezen, en niet die van een n00b die helemaal lyrisch is over z'n PenCam.
Als je gaat kijken zie je dat Trust wel degelijk lager scoort dan de betere merken. Het is wel erg handig om te kijken of er klachten zijn die iedereen heeft. Je moet alleen altijd verder kijken dan de sterretjes lang zijn. Als iemand een camera op alles een 8 geeft (wat me toch erg hoog lijkt al) dan krijg het bij kieskeurig maar 2 van de 4 sterretjes, wat dan weer zwaar onder de maat lijkt.

Maar natuurlijk is het niet de enige bron van informatie. Bij mij gaat het vaak Kieskeurig => Tweakers => GoT => en als ik dan nog niet genoeg weet dan naar een site voor de desbetreffende apparatuur (bijv dpreview). En natuurlijk een hele hoop gezond verstand!

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

You've got me thinking dude... :) Bedankt, ik stap morgen 's naar BCC. Ik zie 'n prijs van 269E, kijken of ik ze zo gek kan krijgen daar bij BCC. ;)
Heb zelf 3 weken terug € 299,- betaald bij Informatique..... die zeuren bv. niet als er iets met je harde waren loos is.... ook niet onbelangrijk...;-) En oh ja; CF kaarten zijn daar in de "aanbieding".... mooi 2x 256 Mb bij mijn A60'je genomen voor € 55,- per stuk....

Blij dat ik vandaag iets positiefs heb kunnen doen...
Was een shitdag verder...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 22:30 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Het enige nadeel van 5MP camera's is dat de kleuren altijd een beetje flets zijn. ;)

Serieus:
Ik snap niet waarom je denkt dat er negatieve aspecten aan een 5MP zitten.
Als je in de gelegenheid bent om meer MP te kopen, waarom zou je dat dan niet doen?
Je moet je er alleen niet blind op staren want de kwaliteit wordt grotendeels bepaald door de lens.

Verwijderd

meeste testen zie je 5mp camera's er slechter uitkomen dan 3,2mp of 4mp cams
ik denk dat je nu het beste kan investeren in snelle sluitertijden dan elke keer camera's te kopen met meer mp :)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

feit: voor onder de 600 euro heb je geen goede 5mp camera...
de betere beginnen pas bij 700/800 euro (G5, F717, 5700)

dus neem gewoon een kwalitatief goede 3mp camera, heb je (in jouw geval) veel meer waar voor je geld...

en als je toch richting de 500 euro wil uitgeven, zou ik zeker eens naar de Canon S45 kijken...

[ Voor 19% gewijzigd door Mooody op 16-07-2003 08:42 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Met een A70 kan je beter croppen dan een A60. De ene megapixel meer heeft dus meer voordelen dan alleen een afdrukkwaliteit die misschien theoretisch ietsje beter is.

Bij de weg... 5mp camera's komen helemaal niet slechter uit de bus. Je mag de resultaten gewoon niet vergelijken met cams die minder mp's hebben. Er worden weer hogere eisen gesteld aan dergelijke cams, vandaar de verschillen in testresultaten.

[ Voor 43% gewijzigd door Sheik op 16-07-2003 09:27 ]

Pagina: 1