Max. grootte van HD aan Promise Ultra66 controller?

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 21:42
Hoi,

Misschien een stomme vraag, maar ik kan nergens het antwoord vinden :?

Wie weet wat voor HD je max. aan een Promise Ultra66 pci controller kunt hangen? Dan bedoel ik dus de grootte in GB's.

Mijn Pa heeft zo'n fijne Gateway PC (PII 400mhz) waarvan de nieuwste bios max. 32GB schijven herkent. Nu heb ik nog zo'n Ultra66 kaartje liggen en wilde ik die erin zetten zodat ie daar zijn nieuwe WD 80GB HD op kan aansluiten en van kan booten. Nu hebben we die HD nog niet gekocht (uiteraard eerst ff uitgezocht hoe en wat) en heb ik zelf alleen een 40GB schijf waar ik mee zou kunnen testen maar als ie die herkent wil dat nog niet zeggen dat ie 80GB ook herkent. Iemand een idee?

BTW...is dat "HD geklapper" in Windows XP inmiddels verholpen of kan ik beter bij W2K blijven als ik die Promise controller erin hang?

Timothée

[ Voor 3% gewijzigd door timothee op 15-07-2003 19:03 ]

Verwijderd

Ligt eraan oa welke bios erop zit op die Promise Ultra66 (default <128GB / 28bits LBA addressering), update die iig even... :)

http://www.promise.com/support/file/bios/Ultra66B200b18.zip

Zie ook: OM Faq: En die 128GB limiet dan?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 19:42 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-03 21:06
timothee schreef op 15 July 2003 @ 19:03:
Hoi,

Wie weet wat voor HD je max. aan een Promise Ultra66 pci controller kunt hangen? Dan bedoel ik dus de grootte in GB's.
ATA66 staat maximaal 128 GB toe. Daar kom je overheen door over te stappen op ATA133 op S-ATA.
Als je dus gaat voor een 80 GB disk, is er niets aan de hand. Ook een vervelende BIOS-limiet wordt hiermee overzeilt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• timothee
Ja, zover was ik al :) Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar aangezien die kaart al wat ouder is en de oudste biosversie dus ook dacht ik dat hij qua bios helemaal up-to-date was.

Ik kan echter op de site van Promise niet vinden tot hoeveel GB die nieuwste bios ondersteunt. Dat vind ik sowieso stom...je kunt alleen de bios en de drivers downloaden, maar nadere technische uitleg is niet te vinden :?

Vandaar dus mijn vraag...wellicht dat iemand uit eigen ervaring weet of een 80GB HD werkt met deze controller en de nieuwste bios.

• timothee
Oh jongens....nu typen we door elkaar :) Mijn vorige reactie was voor "euss" bedoeld. Die versie zit er dus zover ik me kan herinneren al in.

Thanx Garbage voor de uitleg...dit is duidelijk genoeg, we kunnen die HD dus gaan kopen :D

Nu nog ff opzoeken of XP inmiddels goed overweg kan met deze kaart zonder de HD te laten klapperen met het opstarten en afsluiten.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Denk maar even logisch na en zie http://gathering.tweakers...sage/16985207#hddgrootste :)

De limieten die van belang zijn zijn die van 32GB en 128GB, meer dan 8GB werkt toch wel ;)

De 32GB limit had te maken met een bug in een Award bios.

Denk je dat er een Award bios op die controller van je draait? :+

De 128GB limit zal wel aanwezig zijn op je kaart aangezien deze UDMA 66 is. Simpele conclusie : 128GB is de max :)

En aangezien er tussen 32GB en 128GB geen andere limieten zitten kun je het dus ook prima testen met die 40GB hd : als die werkt werkt een 80GB ook.
PMG faq :?

Dat is de OM faq. Jij ook al zo goed geslapen? :P

[ Voor 35% gewijzigd door Mentalist op 15-07-2003 19:40 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 17:13

woutur

Klauwtjes uit!

Uit ervaring:
Abit BE6 met de highpoint hpt366 controller die ook op jouw kaartje zit volgens mij: werkt prima alhoewel met het bios op mijn chipje mijn 120 GB schijf herkent wordt als 57 GB schijf. Maar da's alleen esthetisch aangezien ik de volle capaciteit kan gebruiken.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• timothee
Bedankt jongens :) Ik ga het deze week nog testen met die 40GB HD....als die het doet, doet een 80GB HD het dus ook. Op die kaart zit trouwens een Promise controller en geen Highpoint, maar dat terzijde.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Met hetzelfde kaartje en een origineel bios ziet dat BIOS mijn 80 GB hdd's als 16 GB (dus 80 modulo 64 (of module 32 :) )
Dit is inderdaad een schoonheidsprobleempje, maar betekend dan wel dat je tijdens het booten van een wat ouder OS (bijv. '98) de boot-partitie niet voorbij die grens mag hebben staan.
Het beste is gewoon een nieuw BIOS erin te zetten :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 17:13

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn fout, ik dacht werkelijk dat Promise ook van die highpoint chipjes gebruik maakte :)
In ieder geval kan je er wel die schijven op aansluiten voor zover ik weet.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1