Toon posts:

Minimale lengte digital coax

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar digital coax kabels te koop zijn die korter zijn dan 1,5 meter? Ik heb al bij verschillende winkels gekeken en ook op internetsites maar alles is minimaal 1,5. M'n DVD speler en m'n versterker staan pal naast elkaar dus 40cm is ook genoeg.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57
zelf maken?
is volgens mij gewoon cinch stekkers op digitale coax solderen

Tijd van werken, tijd van rusten

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
korter wordt niet verkocht omdat dat niet nuttig is (verkoopt niet als je 200 verschillende lengtes hebt)

je kunt het ook makkelijk zelf maken (stekkers kopen en kabel), maarkabel wordt ook niet in kleinere porties verkocht als 5 meter

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Korter dan 1.5 meter worden wel verkocht, en kabels worden ook in kleinere lengtes dan 5 meter verkocht ;) .

Heb hier een 0.5 meter Furukawa Grazioso liggen :9 .

http://www.dienadel.de

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 18:53 ]

Verwijderd

2x tulp + 75 ohm coaxkabeltje en klaar ben je.
Afbeeldingslocatie: http://www.cobaltcable.com/Merchant2/graphics/00000001/tn_dig_coax_150.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 19:05 ]

Verwijderd

zelfs vivanco heeft 50 cm kabeltjes :)

Verwijderd

Stel dat je zo'n kabel zelf maakt, dus 2 stekkers aan een 75 ohm coaxkabel vastmaakt, gaat dat dan dmv solderen, of kan je die er zo opschuiven ofzo? En als je het met solderen moet verbinden, gaat dan de kwaliteit niet achteruit?

Verwijderd

Als je een beetje kan solderen maak je een perfecte verbinding.

Als 't trouwens om zo'n kort stukje gaat kan je ook gewoon gebruik maken van een standaard analoog kabeltje om 't digitale signaal over te transporteren. (Gebruik je gewoon 1 kanaal van zo'n standaard rood/wit snoertje wat je overal bij krijgt). Of je gebruikt zo'n video kabeltje met gele tulpstekkers...

Verwijderd

gaat dan de kwaliteit niet achteruit
Welke kwaliteit? Kabel, contact, corrossie etc?
Als je geluidskwaliteit bedoelt: Nee...
De bitjes vallen niet spontaan om omdat je 40/60 soldeer gebruikt hebt :)

Verwijderd

Ok dan ga ik maar es zo'n kabel maken :) Nu hangt er zo'n optisch ding tussen, en die wil nog er nog wel es uitvallen als je het meubel ff verrijdt ofzo :( Zit je weer te kloten waarom het geluid het niet doet.

• Driek
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:45:
Ok dan ga ik maar es zo'n kabel maken :) Nu hangt er zo'n optisch ding tussen, en die wil nog er nog wel es uitvallen als je het meubel ff verrijdt ofzo :( Zit je weer te kloten waarom het geluid het niet doet.
kun je geen soort van trekontlasting maken?
tierippen aan andere kabel ofzo

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Zelf gebruik ik altijd simpel stereo audio plugje... werkt perfect gewoon even kabbeltjes
van elkaar aftrekken en je hebt een enkele.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:34:
[...]
Welke kwaliteit? Kabel, contact, corrossie etc?
Als je geluidskwaliteit bedoelt: Nee...
De bitjes vallen niet spontaan om omdat je 40/60 soldeer gebruikt hebt :)
De enige manier waarop er fouten in een digitaal signaal kunnen onstaan is omdat de bitjes "omvallen". Hoe minder goed de kwaliteit van dat signaal, hoe groter de kans dat een bit foutief als hoog of juist als laag wordt herkent.

En een slechte verbinding tussen de kabel en de aansluiting is, lijkt me, een aardige "stoorzender" voor de kwaliteit van het signaal...

Magoed, hoe reeel dat is voor een kabeltje van 50 cm dat een beetje fatsoenlijk gesoldeerd is?

• Driek
als je een beetje goed soldeert maakt de kabel lengte/kwaliteit niet zoveel uit

op mijn werk solderen we scartkabels van +10 meter
de kabeltjes die we overhouden bij het solderen gebruiken we voor digitale geluid gedeelte, of om infrarood signalen door te laten lopen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dat gele stekkertje erin en t werkt allemaal prima. Ik denk niet dat ik veel verschil zou merken als ik voor 30cm een vergulde plug zou nemen met afgeschermde draden.

Verwijderd

Je kan die kabels van de meeste gangbare merken in verschillende lengtes gewoon kopen wat niet betekend dat elk bedrijf ze op voorraad heeft.

Verwijderd

AvOn schreef op 15 July 2003 @ 22:23:
Zelf gebruik ik altijd simpel stereo audio plugje... werkt perfect gewoon even kabbeltjes
van elkaar aftrekken en je hebt een enkele.
Hmm, Coax moet 75 Ohm hebben, dus effe een stereo audio plugje oftewel "cinch kabel" in 2 delen heeft geen nut :P .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 01:19 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

ACM schreef op 15 July 2003 @ 22:25:
[...]

De enige manier waarop er fouten in een digitaal signaal kunnen onstaan is omdat de bitjes "omvallen". Hoe minder goed de kwaliteit van dat signaal, hoe groter de kans dat een bit foutief als hoog of juist als laag wordt herkent.

En een slechte verbinding tussen de kabel en de aansluiting is, lijkt me, een aardige "stoorzender" voor de kwaliteit van het signaal...

Magoed, hoe reeel dat is voor een kabeltje van 50 cm dat een beetje fatsoenlijk gesoldeerd is?
en daarbij: Hoe gevoelig is het signaal. Het is geen hoogfrequent 100MB-5GB/sec signaal wat je hebt zoals bij PC's en componenten daarin. Het is hooguit 1,4Mbps signaal (DTS fullbitrate of PCM stereo), dat speelt ook mee. (wordt met 44,1; 48; 96 of heeeeel soms 192khz doorgestuurd, kweenie hoe dat bij netwerkbekabeling en dergelijke zit).

Als de kwaliteit 'minder' is en het signaal komt verminkt aan, dan hoor je dat gelijk heel erg goed, de 6 kanalen worden amper gescheiden, de decoder herkent het signaal niet als dolby digital signaal of je hebt enorm veel jitter.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Om met de praktijk te antwoorden:

gewoon 2 metalen tulp plugjes, een meter of 30 TV-coax kabel, even solderen.
Daarna over het verlaagd plafond heentrekken waar ook allerlei andere kabels lopen (220, telefoon, netwerk, intercom, TV/radio coax kabels etc) en ik kan zonder problemen die kabel gebruiken voor digitale audio (en met dezelfde hoge prestaties kan ik zo'n zelfde kabel gebruiken voor Composiet/S-video beeld, analoge audio op line-nivo etc.)

Kortom, als je een goede kabel en metalen pluggen neemt (afscherming!) en met gezond verstand soldeert en aanlegt voorzie ik geen problemen - alleen veel goeds, stukken goedkoper en de korte afstanden waar TopicStarter het over heeft doet zo'n kabel dan op zijn sloffen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 01:18:
[...]

Hmm, Coax moet 75 Ohm hebben, dus effe een stereo audio plugje oftewel "cinch kabel" in 2 delen heeft geen nut :P .
Dat geldt volgens de specificaties inderdaad wel. Die 75 ohm is trouwens niet de weerstand ofzo van zo'n kabel maar de karakteristieke impedantie (voor 't 'afsluiten' van de kabel). Als je een 'verkeerde' kabel gebruikt kun je in theorie last krijgen van reflecties in de kabel die het signaal verstoren en op die manier bit errors maken.

In de praktijk maakt het voor die korte stukjes allemaal niet zo veel uit. Als je zo'n stereo kabeltje sloopt werkt dat prima... Sterker nog, als je gewoon 2 stukjes draad neemt en die in 't stekkertje propt werkt 't nog...
Pagina: 1