Schuifpotmeter defect van mengpaneel McCrypt

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Van een McCrypt SM25MKII-mengpaneel is één schuifpotmeter defect geraakt. Even vervangen dacht ik, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat die dingen zeer moeilijk te krijgen zijn. Het gaat om een 100K stereo-potmeter met een afmeting van 60x9 mm. Ik heb nu alle electronicazaken in Leiden gehad, Stuut en Bruin in Den Haag, Conrad, Farnell, allemaal kunnen ze hem niet leveren. Ik vind het een beetje zonde om een nieuw mengpaneel te kopen, want verder is dat ding nog prima in orde. Weet iemand een winkel waar ik zo'n schuifpotmeter kan krijgen of heeft iemand er nog één liggen? Alle tips zijn welkom :).

Overigens ziet hij er precies zo uit (van ALPS?):
Afbeeldingslocatie: http://international1.farnell.com/info/catimages/RES174.LR

Farnell heeft het goede model, alleen gaan ze daar maar tot 50K :'(.

[ Voor 17% gewijzigd door Neman op 15-07-2003 17:13 ]

Verwijderd

Vreemd, je zou zeggen dat ze zo'n standaardonderdeel wel moeten hebben, 60mm faders zijn niet bijzonder ofzo..

Kijk hier ook eens: http://www.frimu.nl/ of neem contact op met Display Electronica

Verwijderd

http://www.dil.nl/ daar misschien?

Verwijderd

Is hij echt defect, soms doet een spuitbus contactspray wonderen, (vooral als hij kraakt. ) En even opletten: je hebt twee types potmeters, met een lineaire schaal en met een logarithmische schaal.

• Neman
  • Laatst online: 09:34

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 17:14:
Is hij echt defect, soms doet een spuitbus contactspray wonderen, (vooral als hij kraakt. ) En even opletten: je hebt twee types potmeters, met een lineaire schaal en met een logarithmische schaal.
Het is geen kwestie van kraken, één kanaal is geheel vesleten, je hoort dan pas geluid als je de pook flink naar één kant duwt :/. Ik ben op de hoogte van de twee soorten schalen, ik vermoed dat het een lineaire betreft, maar ik zal het voor de zekerheid nog even doormeten.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gooi die mixer gewoon binnen waar je hem gekocht hebt? Daar kunnen ze hem vast repareren/naar de fabriek sturen, ben je zeker dat het de juiste is..

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

je hoort dan pas geluid als je de pook flink naar één kant duwt :

Als je de "pook" duwt dan duw je ook de print onder de schuif , een los contact kan ook de oorzaak zijn.
Ook verbuigen vaak de metalen pennetjes die de schuif bij elkaar houd.
Die zitten aan de onderkant en het kan zijn dat dan de het koolstof baantje niet meer geraakt word.
Niet te strak terug buigen anders loopt de schuif te zwaar.
Door de pennetjes open te buigen is de schuif ook uit elkaar te halen.
Als dit allemaal niet werkt zou ik pas gaan denken aan een nieuwe.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

bwa je geluid gaat erdoor hé, ik zou daar niet bepaald veel compromissen in nemen, tis maar wat je wil natuurlijk

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Het is geen kwestie van kraken, één kanaal is geheel vesleten, je hoort dan pas geluid als je de pook flink naar één kant duwt . Ik ben op de hoogte van de twee soorten schalen, ik vermoed dat het een lineaire betreft, maar ik zal het voor de zekerheid nog even doormeten.
Audio-toepassingen, gegarandeerd logaritmisch, want ons oor hoort logaritmisch...
Op de vu-meter van mijn versterkertje staat 0,1W 1W 6W 30W 60W en dat is logaritmisch. Als je een lineare potmeter gebruikt, dan zal het volume bijna altijd op maximum staan, je kan de lage volumes bijna niet regelen, linear met dat voorbeeld 12W 24W 36W 48W 60W. Vaste regel: 3dB volume verhogen is gelijk aan verdubbeling van het vermogen.

Je kan niet zomaar een potmeter kopen en in je mengpaneel steken, gewone potmeters schuiven traaaaag, speciale mengpaneel potmeters schuiven lekker soepel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 14:10 ]

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Probeer eens Discoservice Apeldoorn. Die hebben vaak de meest exotische faders.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 11:44

RammY

Dát!

Neem eens contact op met de luitjes van www.new-line.nl
Die hebben ze hoogstwaarschijnlijk wel en anders kunnen ze ze wel bestellen

Deze advertentieplaats is te huur!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

revisie doe ik met potjes die niette bestellen zijn :X:
1 lipjes aan de onderkant wegbuig (voorzichtig)
2 stukje print of materiaal waar grafietlaag opzit eraf
3 schuifding eruit
4 schoonmaken (met kwastje)
5 pootjes van schuifdingetje naar buiten buig (dat ze harder tegen grafietlaag drukken)
6 grafiet op printje met geleiders (evt. potlood) en goed erin wrijven en daarna met kwastje restjes eraf vegen
7 schuifje terug
8 printje terug
9 lipjes terug
10 handen wassen

klaar

Electronics development

Pagina: 1