Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Schema voor serieel naar parallel

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
Ik heb al gezocht (google + hierzo) maar ik kom er toch maar niet uit. Overal staan losse stukjes informatie maar ik krijg die stukjes niet aan elkaar tot een werkend geheel.
Ik wil m.b.v. mijn com poort wat leds aan kunnen sturen. Dit gaat met een LPT poortje een stukje makkelijker, maar ik wil het per se via me COM poort hebben.

Wat ik inmiddels begrepen heb is dat ik mbv een MAX232 de voltages om kan zetten naar 0 - 5v (wat voor ICs nodig is, want die werken niet met die -25 - +25v van mn COM) en dan moet ik iets met schuifregisters doen...en dan nog iets zodat in 1 keer alle bits doorgegeven worden en niet 1 voor 1.

Die schuifregisters waren dan weer te koppelen ofzo zodat je meerdere leds aan zou kunnen sturen.

Klinkt allemaal erg leuk en voor de kenner misschien ook wel logisch, maar een aansluitschema ofzo heb ik niet kunnen vinden.

Is er iemand die mij het principe helder kan uitleggen? of is er ergens een duidelijke how-to ofzo?

alvast bedankt!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Tis niet makkelijk allemaal, maar:
Wat wil je? bv. Nette seriele communicatie. Dan moet je inderdaad naar een schuifregister en verwerking start-, stop- en paritybits. Dit kun je overigens ook allemaal in een micro-processor/controller stoppen.
Geen nette communicatie. Dan zijn er tooltjes (namen moet je maar FF searchen of Googlen) waarmee je iedere lijn individueel aan of uit kan zetten.

O, ja 25 volt haalt je pas nimmer. 12 volt wel......

Cedo Nulli

• Big4SMK
het hoeft geen nette communicatie te zijn, het is gewoon de bedoeling dat mijn seriele signaal wordt omgezet naar een parallel zodat ik er LEDS mee aan kan sturen.

• BCM

BCM

Dat scheelt een hoop. Maar daar weet ik weinig van. Ik heb een voorliefde voor "nette communicatie"

Wat ik wel weet:

Elektuur heeft daar een heel mooi boekje van "PC poorten anders gebruikt".

Je moet FF een stukje software weten te vinden om windows zover te krijgen dat je de data lijnen onafhankelijk aan kan sturen.
Vervolgens is een transistor en een weerstand genoeg om ze te gebruiken.

Cedo Nulli

Verwijderd

Zoek eens ff voor serieel naar parallel naar de term demultiplexer op google, en zoek even wat uitleg daarover. Daarmee kun je namelijk serieel naar parallel omzetten.

Enne uit de meeste compoorten komt maar 5V, ook al is de standaard 25V want dat is alleen als je lange afstanden gaat overbruggen. Daarvoor was het bedoeld iig.

• Big4SMK
Een demultiplexer is zeker een interessant dingetje, maar heeft volgens mij weinig nut bij een omvorming van serieel naar parallel.
Ik wil zorgen dat de bits die ik achter mekaar binnen krijg via mn COM poort netjes naast elkaar kan verwerken.
(Daarna kan ik er eventueel een demultiplexer achter hangen waardoor ik meer leds aan kan sturen omdat ie dan de parallele bits opvat als een binair getal)

wat betreft dat boek van elektuur, ik zal eens kijken of het bij ons in de bibliotheek staat.

Verwijderd

dus je wil van:

0 1 2 3 4 5 6 7
1 0 0 1 1 0 0 1 <== data

dit maken?

d0 => 1
d1 => 0
d2 => 0
d3 => 1
d4 => 1
d5 => 0
d6 => 0
d7 => 1

Kun lijkt mij idd net zo makkelijk met een dmux doen

• Big4SMK
als 0 1 2 3 4 5 6 7 staat voor tijdseenheden wel ja.

Bij COM verzend je bit voor bit over de datalijn, en die wil ik dan per byte parallel hebben, precies zoals je hier aangeeft.
Jij zegt dat het kan met een dmux: vertel mij dan maar hoe :)

eventueel MSN -> zie profiel

Verwijderd

Ik weet niet wat jullie onder een dmux verstaan, maar hou er rekening mee dat het asynchrone communicatie is. Je hebt geen klokinformatie. Je moet dus een oscillator hebben die de juiste baudratefrequentie genereert. Deze moet je vervolgens op de negatieve flank van het startbit synchroniseren, zodat je de juiste sampelmomenten hebt voor je databits in te klokken. Pas dan kan je het in een shiftregister gaan inklokken. Is allemaal niet makkenlijk, ik zou een simpel microcontrollertje nemen met een UART. En hou er rekening mee dat je met die "niet nette communicatie maar een paar I/O lijnen hebt".

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Kijk eens naar het ic 4094 (schuifregister) :) .. die doet dit voor je.. kan je zo de com aanhangen in de datasheet staan wel voorbeeldjes voor het aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Looki op 15-07-2003 23:22 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Big4SMK
@f_beckers -> Ik had idd ook al zitten kijken naar die klok, lijkt misschien een probleem te zijn maar het feit dat er op de COM poort een lijn zit voor "data set ready" kan ik die misschien aan de klok van een IC hangen. Als de data er dan staat krijgt ie een pulsje :)

@looki -> "kijk eens naar 4094"
ik heb deze gevonden, maar er zit geen aansluitschema bij voor aan mn seriele poort. http://www.semiconductors...ts/74HC_HCT4094_CNV_2.pdf

ben ik nou zo n00b of is het allemaal een stuk ingewikkelder dan ik verwacht. Ik ben nog bezig met het aansluitschema, dan komt straks ook nog het verzenden van data!

Verwijderd

he-uche, uche pci-parallel kaartje :r

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

met een 4094 moet het lukken, ik heb een keer een klok aan een klok gewerkt met een stuk 0f 15 a 16 van deze dingen. met serieel haal je dan een refresraate van ongeveer 4 keer per seconde.
volgens mij werkte het geheel met 3 lijntjes. klok, data en strobe.
de 4094 staan in serie, de data out is verbonden met de data in van de volgende. verder staan strobe en klok op alle ic's.
de communicatie is niet echt netjes. op de data lijn wordt syncroon met het klok lijntje data neer gezet. om de zeven bitjes wordt een korte puls gegeven op de strobe.

code:
1
2
3
clk    _|-|_|-|_|-|_|-|_|-|_|-|_|-|_|-|
data   _|-|_____|-|_|-|_______|-|___|-|
strobe _____________________________|-|

zoiets dus.

de betreffende klok hangt of hing trouwens in het hok van studievereninging OHMEGA (TH Rijswijk).

[ Voor 11% gewijzigd door virus.elektro op 16-07-2003 10:31 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Misschien staat op www.hardwarebook.net iets dat je zoekt??

• Big4SMK
Ik zit natuurlijk zelf ook niet stil en dat stuk van virus.elektro vond ik wel interessant, mijn gevoel ging ook al die richting uit. Maar wat ik me nou af vraag...waar haal ik dan die klok vandaan? van mn DTR ( Data Terminal Ready) signaal ofzo?

Of moet ik gewoon 3 draden pakken die ik zelf hoog of laag kan maken (dan zou dit zelfde schakelingetje dus op parallel gezet kunnen worden) zodat ik zoiets krijg als ik bijvoorbeeld 10110111 wil verzenden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
data hoog -> 1
klok hoog -> data doorgeven aan IC
klok laag
data laag -> 0
klok laag
data hoog -> 1
klok laag
klok laag
data laag -> 0
klok laag
data hoog -> 1
klok laag
klok laag
klok laag
strobe hoog -> de 8 bit naar het store register van 4094 zetten
strobe laag

blijf ik toch nog vragen over houden:

1) Moet ik er nog een max232 voor plakken?
2) Kan ik aan de output signalen direct leds hangen?
3) Kan ik met een transistor het volgende dan maken:
output van 4094 aan Basis, 12v van een molex aan de emitter, fan aan de collector waardoor mijn fan gaat lopen als ik een logisch 1tje uit mijn IC krijg? (of begrijp ik nu niet hoe een tor werkt?)

[ Voor 24% gewijzigd door Big4SMK op 16-07-2003 12:03 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Misschien ook nog wel wat handige links:
Google groups over RS232 -> Centronics
en
Google web search over RS232 -> Centronics
...'t is maar op welke trefwoorden je zoekt ;)

http://www.bb-elec.com/pr...p?sku=232SPS2&dept_id=161 is misschien ook nog wel wat?

...en een schema: http://www.airborn.com.au/pcb02/ex20514c.gif via http://www.airborn.com.au/circuits/library1.html

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 16-07-2003 12:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Big4SMK
1) Moet ik er nog een max232 voor plakken?
2) Kan ik aan de output signalen direct leds hangen?
3) Kan ik met een transistor het volgende dan maken:
output van 4094 aan Basis, 12v van een molex aan de emitter, fan aan de collector waardoor mijn fan gaat lopen als ik een logisch 1tje uit mijn IC krijg? (of begrijp ik nu niet hoe een tor werkt?)
Is er niemand die mij antwoord kan geven op deze vragen?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

1) die max323 is absoluut nergens voor nodig
2) ja dit kan. denk er wel aan dat als veel van deze ic's achter elkaar hangt je optocouplers gebruikt voor de verbinding tussen de serieele poort en de rest van de schakeling. Die klok heeft inmiddels al 3 mobo's om zeep geholpen.
3)nee dat is niet helemaal waar. je moet het zo doen, 12v van de molex aan de collector en de fan aan de emiter. denk trouwens ook aan het amperage van je fan, een bc 547 is vaak al te licht voor dit soort werk.

Het data gedoe klopt. en dit kan gewoon op serieel, er zijn namelijk 3 pinnetjes op de serieele poort die je zelf kan aansturen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• BCM

BCM

Ik weet nog steeds niet echt wat je wel:
* Je wilt een paar ledjes (zeg max 5) aansturen met je rs 232. Zie mn eerdere post. Je kunt je lijnen onafhankelijk aansturen.
* Je wilt een "nette" communicatie. Kan met schuif registers maar niet makkelijk. Denk aan. Start, Stop en (minder belangrijk) parity bits. Veelal kiezen ze controllers of processoren ervoor.
* Je hoef geen nette communicatie maar wil wel meer dan 5 lijnen aansturen. Wel eens gedacht aan I2C. Protocol van flippen (philips). Is min of meer serieel (niet helemaal) en is adresseerbaar ic protocol.

Cedo Nulli

• Big4SMK
Kijk, daar heb ik nog eens wat aan, bedankt virus.elektro!

even mijn reactie:
1) ik kan ze gratis krijgen dus zet ze er voor de zekerheid toch maar tussen
2) waarom helpt ie mobo's om zeep? komt dit omdat er een te hoog amperage over de lijn getrokken wordt om alle ICs van stroom te voorzien ofzo?
3) oeps, collector en emitter omgedraaid :J Die opmerking van het amperage is zeker een goede om rekening mee te houden! fff opletten welke torren ik pak

@BCM:
1ste optie: nee, ik wil een theoretisch oneindig aantal dingen aan kunnen sturen. De bytes moeten dus serieel verzonden worden en afhankelijk van het aantal shuifregisters kan ik dan een 8, 16, 24, 32 etc etc aantal dingen aansturen
2de optie: nette communicatie is me wat te veel werk, ook niet dus
3de optie: nog niet aan gedacht...maar ik zal er zeker eens naar kijken

Verwijderd

Als je serieus met pc-poorten aan de gang wil is 't niet onverstandig om het boek "PC poorten onder windows" van Elektuur (www.elektuur.nl) aan te schaffen. Daar staat een I2C ic in beschreven dat het mogelijk maakt via je serieele poort 8 Inputs of outputs (of combinatie daar tussen) te schakelen. Je kunt op die bus maximaal 16 van die IC's hangen (je geeft ze allemaal een ander adres met jumpers) en je hebt zo 16 * 8 = heel veel poorten:).

• Big4SMK
ja dat is mogelijk, de manier die ik nu echter erop los probeer te laten zou een theoretisch oneindig aantal poorten geven. Je schuift gewoon een serie schuifregisters vol, en als je al je data erin hebt geef je een strobe puls en staat alles netjes op de output. Dit blijft staan terwijl je de registers opnieuw volpompt en als je klaar bent: STROBE -> je nieuwe serie outputs staat klaar!
I2C is wel heel gaaf, maar in mijn geval toch een beetje overboedig vind ik

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Big4SMK schreef op 18 July 2003 @ 01:41:
ja dat is mogelijk, de manier die ik nu echter erop los probeer te laten zou een theoretisch oneindig aantal poorten geven. Je schuift gewoon een serie schuifregisters vol, en als je al je data erin hebt geef je een strobe puls en staat alles netjes op de output. Dit blijft staan terwijl je de registers opnieuw volpompt en als je klaar bent: STROBE -> je nieuwe serie outputs staat klaar!
I2C is wel heel gaaf, maar in mijn geval toch een beetje overboedig vind ik
Die 4094 werkt toch ook zo :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Big4SMK
ja idd, daarom wil ik ook een 4094 gebruiken, en niet gaan rommelen met I2C

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Big4SMK schreef op 18 July 2003 @ 12:02:
ja idd, daarom wil ik ook een 4094 gebruiken, en niet gaan rommelen met I2C
Ja, maar ik bedoel dat die 4094 ook ge-strobe-d moet worden om de 8 bits... toch?

Over mij

• Big4SMK
om de 8 bits ja, mits je voor de 8 aansluitingen gaat, anders kan je het om de 16 doen (heb je wel 2 in serie geplaatste 4094's nodig etc etc

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Big4SMK schreef op 18 July 2003 @ 13:39:
om de 8 bits ja, mits je voor de 8 aansluitingen gaat, anders kan je het om de 16 doen (heb je wel 2 in serie geplaatste 4094's nodig etc etc
...wie-des.... ;)

Over mij

Pagina: 1