Kwaliteit van CD opnames

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Onlangs eens een nieuw HiFi setje gekocht (NAD) ter vervanging van mijn 23 jaar oude Akai spul. Wat me nu opvalt is dat de kwaliteit van veel CDs nogal varieert, en dan heb ik het dus over klassiek. Opnames van Deutsche Grammophon zijn over het algemeen wel prima, maar er zijn ook dingen die echt om te huilen zijn. Dan vraag ik me werkelijk af wat die technici in de studio hebben zitten doen.

Het gaat niet alleen om oude opnames, maar ook om DDD opnames uit de jaren 90. Een voorbeeld is een CD met muziek van Luciano Berio. Zolang het instrumentaal blijft klinkt het prima, maar het vocale deel is beneden de maat, en dat ligt echt niet aan de zangeres. Aan de andere kant heb ik opera-CD's van het Kruidvat die en geen drol kosten en heel behoorlijk klinken.

Ik kan me voorstellen dat er bij veel van de plastic-pop niet zo op de kwaliteit gelet wordt, maar bij klassiek zou je toch anders verwachten :(

Overigens speelt de DVD/CD player ook HDCD: is daar nog wat van geworden of is dit een stille dood gestorven? De lijst met titels op www.hdcd.com is nou niet bepaald indrukwekkend.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dit is een ervaring waarvoor ik echt geen NAD of vergelijkbaar spul nodig had. Er zit inderdaad veel verschil in opnamekwaliteit tussen verschillende cd's. Je merkt de verschillen ook in de verschillende muziekgenres. De een klinkt gewoon een stuk beter dan de ander, al naar gelang de skillz van het hoofd van de opnamestudio.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Wekkel schreef op 15 July 2003 @ 16:11:
Dit is een ervaring waarvoor ik echt geen NAD of vergelijkbaar spul nodig had.
Nou ja, op mijn vorige spul was dat niet zo duidelijk. Maar ja, het versterkertje was ook van 1980 ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

Het maakt ook wel uit hoe je equalizer staat... sommige muziek heeft gewoon meer versterking nodig op bepaalde tonen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kwestie van bewust luisteren en niet al te gare apparatuur hebben uiteraard. Leer een goede cd nu extra waarderen, zou ik zeggen ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Eigenlijk vind ik klassieke muziek en equalizer al 2 dingen die niet bij elkaar horen.

Ik maak zelf wel eens live opnames met heel primitief spul: een cardioide stereo micro van pakweg 120 euro en en portable MD spelertje. Direct opnemen, dan in de PC, eventueel met Cool Edit wat ruis veroorzaakt door de micro eruit filteren, normalizeren op 95% en CD branden maar. Deze zelfgeproduceerde opnames klinken (zeker qua dynamiek) beter dan sommige vd CD's die ik hier heb liggen. Dat vind ik dan een diskwalificatie van de studiolui.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Goede opnames zijn gewoon duur om te maken. Dat betekent overigens niet dat elke dure cd goed opgenomen is ofzo :). Maar ik kan me zo voorstellen dat er wel "corners gecut" worden met de opname om te besparen op de kosten.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Wekkel schreef op 15 July 2003 @ 16:14:
Kwestie van bewust luisteren en niet al te gare apparatuur hebben uiteraard. Leer een goede cd nu extra waarderen, zou ik zeggen ;)
Dat zal ik zeker doen. De CD van "the Planets" van Holst (Von Karajan) donderde geweldig uit de speakers.

En wat betreft kostenpost: wel mooi 50 euro of meer vragen voor een CD. Nou weet ik wel dat de afzet maar klein is, en de prijs dus hoog, maar voor zo een prijs verwacht is toch wel een fatsoenlijke opname.

[ Voor 6% gewijzigd door EXX op 15-07-2003 16:25 ]

Pagina: 1