Toon posts:

[NT4] Exchange 5.5 Dial-up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds kort hebben we ADSL. We draaien op het bedrijf een SBS 4.5 Server met Exchange 5.5.
Voorheen konden we in Exchange 5.5 een dial-up connectie kiezen die verbinding maakt met het Internet.
Nu we ADSL hebben, maken we gebruik van NAT. De lijn staat ook altijd open.
We hebben een Alcatel Speedtouch 510i router/modem.

Internet werkt wel op de werkplekken. Alleen de Internet Mail niet.
Als ik in Exchange geen dial-up connnectie kies, kan ik de Internet Mail Service niet starten. Dus, het heeft een dial-up connectie nodig.

Mijn vraag is: Hoe kunnen we Exchange 5.5 configureren voor ADSL verbinding?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Misschien je oude dail-up connection en modem's verwijderen :S

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
de enige reden die ik me kan bedenken is dat de DNS niet goed geconfigged is op de Exchange server, zonder een goed werkende DNS setting kan de IMS niet starten, hij MOET dus wel een hostname via dns kunnen resolven..

vergeet ook niet in te stellen dat je exchange doos eerst even zijn mail bij je provider afleverd, (smtp.xs4all.nl bijvoorbeeld) anders kan het zijn dat je exchange doos niet goed de mail kan afleveren (veel mailservers ontvangen liever geen mail van exchange dozen met een dynamisch ip adres...)

check dat eerst maar eens, daarna mag je terugkomen

[ Voor 40% gewijzigd door Zwelgje op 15-07-2003 15:33 ]

A wise man's life is based around fuck you

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30

rally

Deyterra Consultancy

Gewoon de e-mail er uit laten gaan op DNS basis en niet meer naar de SMTP server van je provider sturen. Je moet dus ook 1 (of 2) DNS servers van je provider toevoegen aan je IP settings op je server. Je moet dus de ETRN uit zetten, want ik vermoed dat je daarmeel je mail nu ophaalt (is via een dial-up B-SMTP account).

ik heb al een tijdje niet meer met Exchange 5.5 gewerk, maar volgens mij kun je dat instellen bij de configuratie van IMS. Daar zit volgens mij ook de mogelijkheid voor een dial-out schedule en die kun je dan ook uit zetten.

Vergeet ook niet om even poortje 25 te mappen naar je mailserver en een MX record te laten maken met een priority van 25 of zo die verwijst naar je IP adres van je ADSL verbinding. Anders moet je nl. nog steeds mail laten ophalen en als e-mail op SMTP basis naar je wordt gestuurd krijg je alles "direct" binnen (dus de enige vertraging is het internet. Het staat niet meer bij je provider te wachten tot je het ophaalt).
Je kunt heel slecht met 5.5 pop3 mail ophalen. Dat is al stukken beter geregeld in Exchange 2000.

Ik heb een aantal aannames gedaan, dus: Correct me if I'm wrong :)

edit: nog even een paar tips toegevoegd.

[ Voor 36% gewijzigd door rally op 15-07-2003 15:36 ]

http://www.deyterra.com

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Je kan in de properties van IMC de dialup settigns allemaal uitzetten. Je krijgt dan wel een melding van Exchange dat je dan op een andere manier moet regelen dat de mail daar wordt gedropped, maar die melding kan je gewoon wegklikken.

Mail versturen naar SMTP relay van je provider, of via DNS, dat maakt niet uit..

Wel inderdaad DNS configureren op die NT server (En ook je gateway, misschien dat je die nog niet hebt..Aangezien je die via een dialup verbinding niet nodig hebt..)
offtopic:
(waarmee ik bedoel dat je via de dialup verbinding je remote gateway gebruikt, en niet de gateway op je interne lan.. Voordat er mensen zijn die beginnen te zeuren..)

Het is voor mij ook al weer enige tijd geleden, en ik heb even geen voorbeeld in de buurt.

Wat je ook kan doen is even opnieuw starten. Dus verwijder de IMC, en creeer een nieuwe.
(File >> New >> Internet Mail connector/Internet Mail service)
Daar alle settings default houden, en dan zou je al klaar moeten zijn.. (standaard staat er nl. geen dialup aan, en wordt de mail verstuurd via DNS.

Daarna moet je inderdaad wel je SMTP poort (tcp 25) doormappen naar het interne IP adres van deze Exchange server.
Ook moet mail.domainnaam.iets verwijzen naar je externe IP adres, maar dat lijkt mij logisch..(eventueel nog een alternatieve B-SMTP server opgeven met een hogere prio(of hoe heet dat ook al weer))

Wanneer er nu mail wordt verstuurd naar iets@jouwdomain.nl dan komt dat op poort 25 aan van je router, en wordt doorgemapped naar je interne IP adres van de Exchange server.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nu dus wel voor elkaar dat we mail kunnen versturen, maar we kunnen geen mail ontvangen.
Ik heb internet IP het IP-nummer van de exchange server gezet: 10.0.0.1 inside port 25
outside IP-nummer: 0.0.0.0, outside port 25
Dit zorgt er dus voor dat er wel uitgaande mail mogelijk is.

Is er dan een speciale poort voor inkomende mail?

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
Verwijderd schreef op 16 juli 2003 @ 09:41:

Is er dan een speciale poort voor inkomende mail?
ja poort 25.

heb je wel je MX records aan laten passen naar het IP van je adsl verbinding anders is er geen mail server in de wereld die weet dat jou server daar staat.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb het voor elkaar.
Pagina: 1