[WinXP] Swap file nog nodig bij 2GB ram? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• someone4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
Ik heb net een supersysteempje in mekaar steken: P4 3GHz, 2GB ram (dual
channel corsair), 2x 120GB SATA HD's :7 :9~

Nu vroeg ik me af of ik eigenlijk nog een Paging File (swap file/virtual
memory) nodig heb met deze hoeveelheid aan ram. Als ik de Paging File
uitschakel (system properties > advanced > virtual memory) dan start en
sluit mijn systeem veel sneller, aangezien die geen 2 GB (of meer) moet dumpen op HD.

Zijn er nadelen verbonden aan het uitschakelen van die swap file? Kwestie dat ik vroeg of laat niet voor ver(r)assingen kom te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsoJ
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:48
Misschien dat het gevolgen heeft voor als je eventueel hibernating wilt gaan gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er was iets met boot errors die niet goed gelogd werden als het swapbestand ontbrak. Maak gewoon een swapfile van 32 MB aan ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik raad aan dat je de swapfile houd. Maar je kunt natuurlijk de grootte van de swapfile flink aanpassen. Zet die op een leuk aantal. 32,64,128 ofzo. Net waar je zin in hebt.

Je zou natuurlijk ook kunnen gaan experimenteren met het uitzetten van de swapfile. Als je dat gaat doen weet je zeker of het goed gaat of niet. Mocht je dit gaan doen post dan plz je vindingen hier. Ik wil wel s weten wat er gebeurt. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• someone4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
Voorlopig draai ik al een dag zonder swapfile, en heb al enkele keren geboot zonder problemen (en dus veel sneller). Het enige probleem dat ik tot dusver heb ondervonden is dat Adobe Photoshop er trager op geworden is (raar, aangezien die zelf over swapfiles beschikt). Alle andere applicaties draaien als een sneltrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:31
Voor zover ik weet kun je vanaf 1gb zonder problemen de swapfile uitschakelen, vroeger ook wel eens gedaan (vele hoeveelheden pc133 geheugen :) ) nooit bijwerkingen tegen gekomen eigenlijk.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je toch geen permanente swapfile wilt hebben, probeer dan de swapfile op een ramdrive te zetten. Met 2GB geheugen moet dat makkelijk kunnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robin Vreuls schreef op 15 juli 2003 @ 12:16:
Als je toch geen permanente swapfile wilt hebben, probeer dan de swapfile op een ramdrive te zetten. Met 2GB geheugen moet dat makkelijk kunnen :).
Een swapfile op een RAM drive is niet echt handig, je offert dan RAM op om er een swap drive van te maken. Je hebt altijd iets van een swap file nodig, bij deze hoeveelheden (heb zelf 1,5 Gb) kun je die echter vrij klein instellen. Bij hibernate kun je dan wel een probleem krijgen. hier is ook een knowledge base artikel over, helaas heb ik de link niet meer, maar ik heb hem vorige week nog gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavrick_rulez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09-2006
Verzin maar wat?????

Misschien kan je je beter gewoon aan de voorgeschreven suggesties houden.........
En niet uit je nek kletsen, maar dat terzijde.

2 x ram + 32 mb.

Ok ok, jij hebt een geval appart maar dit is de stel regel volgens MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23
Mavrick_rulez schreef op 15 July 2003 @ 12:22:
Ok ok, jij hebt een geval appart maar dit is de stel regel volgens MS.
Stelregel van MS? Sinds wanneer?

Klets jij nu niet uit je nek :?

MS zegt 1.5X RAM, maar dan nog, je pagefile moet net zo groot zijn als je nodig hebt. De grootte van de pagefile heeft verder niet te maken met de hoeveelheid intern geheugen.

[ Voor 27% gewijzigd door vassago op 15-07-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het enige probleem dat ik tot dusver heb ondervonden is dat Adobe Photoshop er trager op geworden is (raar, aangezien die zelf over swapfiles beschikt). Alle andere applicaties draaien als een sneltrein.
Adobe, gebruikt ook de Windows swapfile, tenminste, Photoshop 7.0 in ieder geval wel, daar stellen ze zelfs als eis, om minimaal 300MB swapfile te hebben... En voor sommige games ook... (weet niet of je gamed, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 13:31
mr. paper mcse spreekt. sjezus. dan zou je toch wel erg gek bezig zijn om een swapfile van meer dan 4 gig aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
m$MS raadt aan een swapfile aan te hebben staan, maar waarom dat weet ik ook niet

zet hem op 128mb ofzo :)

Modbreak:

Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen als M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Dus ajb niet doen. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.

Wil iedereen hier nu eens een keer op letten? Deze break moet de laatste dagen veel te vaak :/

[ Voor 73% gewijzigd door momania op 15-07-2003 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavrick_rulez
Prima toch dan ga je toch lekker je gang.......... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavrick_rulez
En dat paper mcse valt ook wel mee hoor. Zover ik het zelf begrijp reageer ik op de kreet dat er maar iets leuks verzonnen moet worden. En volgens mij heb ik er ook bij gezet dat in dit geval het een geval appart is. Als ik me niet vergis dan... Kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Mavrick_rulez schreef op 15 July 2003 @ 12:26:
Prima toch dan ga je toch lekker je gang.......... :O
Onderbouw eens wat, zinloos blaten kan iedereen....:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
pagefile uit = dom
pagefile op ramdrive = dom

en in jouw geval is 2 maal ram + 32 mb ook dom. :)

Ze hebben bij microsoft echt HEEEEEEEL lang nagedacht over het pagefile systeem (pagefile is wat anders dan eeen swapfile) Het is een integraal onderdeel van je geheugen beheer, en als je hem uitzet gaat windows gewoon naar andere bestanden pagen.
Ook hebben ze bij MS getest met een pagfile in RAM, maar ook dat bleek nutteloos.

Maak een pagefile van 500 mb of meer. Het geeft totaal geen prestatieverlies, het kan alleen maar gunstig zijn in bepaalde situaties, waar jij niet zo veel last van zal hebben want ik neem aan dat ie voor spellen/ internet/etc gebruikt gaat worden.

ga je daarentegen flink renderen dan zou ik hem rustig op 2-4 gieg zetten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
gladiool schreef op 15 July 2003 @ 12:30:
Ze hebben bij microsoft echt HEEEEEEEL lang nagedacht over het pagefile systeem (pagefile is wat anders dan eeen swapfile) Het is een integraal onderdeel van je geheugen beheer, en als je hem uitzet gaat windows gewoon naar andere bestanden pagen.
Ook hebben ze bij MS getest met een pagfile in RAM, maar ook dat bleek nutteloos.
Idd, onnodige gegevens worden in de pagefile geplaatst waardoor je RAM vrijhoudt voor andere dingen. (om het eens simpel te zeggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou d'r maar een flinke swapfile ingooien, WinXP wil graag 4GB zien (is een 32 bits OS, derhalve) en gebruikt swapfiles om dingen heen te schrijven die niet of nauwelijks nodig zijn.

Dan hou je dus echt RAM over voor leuke dingen - of je moet enorm om diskspace verlegen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah - d'r waren meer papieren MCSE'ers zie ik. :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een swapfile op Ramdrive helpt toch wel degelijk bij Adobe Photoshop.
dit proggebruikt:
*eigen scratchfiles
*windows geheugen
*swapfile.

het irritante is dat PS gelijk al een hoop dat dwingt te verhuizen naar de swapfile om zo zoveel mogelijk RAM vrij te maken.

een 300MB Ramdrive met daarop een bijna even grote swapfile zou wel moeten helpen.

als je ECHT veel geheugen hebt kun je een grotere ramdisk maken zodat je naast de swapfile die je erop zet (nog steeds maar 300MB ofzo) ook de te bewerken Photoshopbestanden erop zet. Zo gaan het opslaan en laden van bestanden heel snel.

vergeet dan niet om backups te maken..Windows wil wel eens crashen en een ramdrive behoudt zijn data doorgaans niet na een crash/reboot

als je iets te veel centen hebt kun je natuurlijk ook een Solid State Disk aanschaffen (Cenatek heeft een consumenten versie) maar dan ben je tot 2500€ armer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 13:31
ok hier dan de officiele versie

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;308417

To Manage Computer Memory
When your computer is running low on RAM and more is needed immediately, Windows uses hard drive space to simulate system RAM. This is known as virtual memory, and is often called the paging file. This is similar to the UNIX swapfile. The default size of the virtual memory paging file (named pagefile.sys) created during installation is 1.5 times the amount of RAM on your computer.

You can optimize virtual memory use by dividing the space between multiple drives and removing it from slow or heavily accessed drives. To best optimize your virtual memory space, divide it among as many physical hard drives as possible. When you select drives, keep the following guidelines in mind:
Try to avoid having a paging file on the same drive as the system files.
Avoid putting a paging file on a fault-tolerant drive, such as a mirrored volume or a RAID-5 volume. Paging files do not need fault-tolerance, and some fault-tolerant systems suffer from slow data writes because they write data to multiple locations.
Do not place multiple paging files on different partitions on the same physical disk drive.
back to the top

To Change the Size of the Virtual Memory Paging File
You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.
Click Start, click Control Panel, click Performance and Maintenance, and then click System.
Click the Advanced tab, and then click Settings under Performance.
Click the Advanced tab, and then click Change under Virtual memory.
Under Drive [Volume Label], click the drive that contains the paging file you want to change.
Under Paging file size for selected drive, click Custom size, type a new paging file size in megabytes (MB) in the Initial size (MB) or Maximum size (MB) box, and then click Set.
If you decrease the size of either the initial or maximum paging file settings, you must restart your computer to see the effects of those changes. When you increase the paging file size, you typically do not need to restart your computer.

Notes
To have Windows choose the best paging file size, click System managed size. The recommended minimum size is equivalent to 1.5 times the amount of RAM on your system, and 3 times that figure for the maximum size. Example, if you have 256 MB of RAM, the minimum size would be 384, the maximum size would be 1152.
For best performance, do not set the initial size to less than the minimum recommended size under Total paging file size for all drives. The recommended size is equivalent to 1.5 times the amount of RAM on your system. Usually, you should leave the paging file at its recommended size, although you might increase its size if you routinely use programs that require a lot of memory.
To delete a paging file, set both initial size and maximum size to zero, or click No paging file. Microsoft strongly recommends that you do not disable or delete the paging file.

[ Voor 95% gewijzigd door Palmboom op 16-07-2003 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 12:32:
Ik zou d'r maar een flinke swapfile ingooien, WinXP wil graag 4GB zien (is een 32 bits OS, derhalve) en gebruikt swapfiles om dingen heen te schrijven die niet of nauwelijks nodig zijn.
[...]
Hoe kom je erbij dat ik 4GB moet instellen voor m'n pagefile? Lijkt me wel een beetje erg veel, helemaal omdat windows zelf vaak met veel lagere waardes komt (1.5 X RAM dus :))

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry hoor, maar je hebt 240 GB... wat doe je moeilijk over 4 gb. tegen de tijd dat je met schijfruimte in de probs komt maakt die 4 gb ook niet meer uit. je moet alleen 2-3 films eerder gaan branden :).

ik zou als ik jou was meer inzitten over de system restore opties van xp die default 12% van je schijfruimte gebruikt...

als je geen pagefile wil gebruiken heb je pech... windows maakt er dan ook gewoon 1 aan omdat die nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 15:55:
als je geen pagefile wil gebruiken heb je pech... windows maakt er dan ook gewoon 1 aan omdat die nodig is...
Hoezo pech?
Welke file gebruikt Windows XP dan om te pagen als je geen pagefile instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 12:27
Niks pech volgens mij. Ik draai met 768 MB intern gewoon zonder pagefile. Nog nooit problemen gehad. Windows gaat heus geen random bestanden aanmaken maar paged gewoon niet. Mijn geheugengebruikt ligt standaard dus ook relatief hoog bij gebrek aan pagefile.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Met 512 mb zonder pagefile werk ik ook normaal omdat Need for Speed 5 niet start met pagefile en behalve out-of-memory errors door te zware apps heb ik geen vreemde problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 17 July 2003 @ 21:57:
[...]

Hoezo pech?
Welke file gebruikt Windows XP dan om te pagen als je geen pagefile instelt?
staat ergens in %windir%\system32 dan dacht ik...
het is overigens niet een groot filetje... 2 mb ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb met het programma TweakXP ingesteld dat allerlei core bestanden in het geheugen worden gehouden ipv op de HD. Als je daar genoeg ruimte voor hebt, komt alles lekker snel uit het geheugen in plaats van de relatief trage HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juli 2003 @ 16:10:
staat ergens in %windir%\system32 dan dacht ik...
het is overigens niet een groot filetje... 2 mb ofzo
Dacht ik?
Dat schiet niet op. Het zou wel handig zijn als je de naam van die file weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-07-2003 20:50 ]

Pagina: 1