Toon posts:

Netwerk-kaart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, ik heb 2 systemen (windows xp-prof) en 1 systeem (windows 98 se) op een SWEEX router aangesloten.Op zich geen probleem, ze kunnen alle 3 internet op en worden door de router ook netjes gezien.
Nu kunnen de 2 XP machines elkaar wel gewoon zien (door bijvoorbeeld "computer zoeken" te doen), maar de 98 machine kan ze geen van beide zien... De werkgroepen zijn bij alle 3 hetzelfde en ook staat bestands/printer delen aan...

Nu heb ik met de wizzard van 1 van de xp machines zo`n net diskette gemaakt voor op de 98 machine, en deze installeerd zich ook gewoon ! Tot het moment dat de pc opnieuw opgestart is, want dan krijg ik de melding "setup kan niet voltooid worden, kijk of de netwerkkaart geinstalleerd is en/of de netwerk kabel is aanggesloten" nu is dit het geval (logisch want anders had ik ook geen internet op deze pc)

Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe dit opgelost kan worden? Zou het mischien er aan kunnen liggen dat in deze pc zo`n @home kaart zit, en dat deze door de wizzard niet herkend wordt? Alvast hartelijk bedankt....

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
Nu heb ik met de wizzard van 1 van de xp machines zo`n net diskette gemaakt voor op de 98 machine, en deze installeerd zich ook gewoon !
Wat voor een diskette? Wees eens wat specifieker.

Kan je de PC's wel pingen? Als je via IE naar \\computer-naam gaat, werkt het dan ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik kan vanaf de 98 bak niet pingen naar 1 van de xp machines... Ook via explorer kom ik er niet in. Met die diskette bedoel ik de diskette die je kan laten aanmaken door xp wanneer je daar de netwerk wizzard gebruikt... Dit is zo`n diskette waar je in bijvoorbeeld win 98 ook de netwerk instellingen kan doen zoals in xp..... Ik heb hier op GOT wel gelezen dat de 8092 chip van realtek (die dus op de netwerkkaart zit in de 98 machine) een probleem chip is... Iemand nog ideen

Verwijderd

Netbois compatible protocol instalerenop alle machines, en file&printer sharing moet aanstaan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 09:33:
Netbois compatible protocol instalerenop alle machines, en file&printer sharing moet aanstaan
Naar dat netbios verhaal zal ik eens kijken.... En file en printer share staat gewoon aan... Het gaat er eigenlijk om waarom die diskette van xp (om dus netwerk instellingen op de 98 bak te doen) niet werkt.... Hij begint met installeren en na een herstart van windows geeft de installer aan dat de netwerkkaart NIET geinstalleerd is...... terwijl dit toch echt het geval is.Nu had ik dus op tweakers gelezen dat dit probleem zou kunnen komen door de netwerkkaart zelf, chipset die altijd voor problemen zorgde... Ik vraag me dus af of het daadwerkelijk hier aan ligt

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

*HINT* ik zou eens kijken naar je ip-adres instellingen voor je ergens anders naar kijkt ... :X

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op 16 July 2003 @ 14:11:
*HINT* ik zou eens kijken naar je ip-adres instellingen voor je ergens anders naar kijkt ... :X
Krijgen allemaal ip adres via router.... Via dhcp dus, maar als je kijk naar mn 1e post zie je ook dat alle pc`s WEL op internet komen maar dat de 98 bak de xp machines niet ziet.... Wat dus volgens GOT weer door die netwerkkaarrt zou kunnen komen....

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

kan je iedere computer wel pingen?
Niet dat je in een andere subnet ben toe bedeelt door je router?
Geef anders je verkregen ip instellingen van die win98 en winxp bakken.
En heb je trouwens een share op je winxp bak(ken). Windows filtert nog wel eens als er niets te halen valt :P
En je zegt dat het aan je netwerkkaart zou kunnen liggen ... maar das een beetje bull als je wel kan internetten. Hij doet het, of hij doet het niet. Of hij doet leip en dat is dan onder het kopje hij doet het half of niet.
Komt er op neer, als je internetten kan via de win98 en op de winXP's dan zit je al goed met de netwerkkaarten en lijkt het zeker geen hardware probleem.

Je kan eerder hebben dat je tcp/ip stack verrot is. Maar das ook niet echt aan de hand hier, want je heb internet, dus netwerkverkeer. En voor je tcp stack is intern of extern verkeer hetzelfde, alleen de bestemming is anders en zorgt voor geen enkele belemmering op laag 3 en 4 op je osi-modelletje.
Restart de win98 tussen een paar pogingen evenals de winxp machines, de stacks kunnen in de war raken als je met ipadressen mocht knoeien.

En GoT moet je goed interpreteren...

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 16-07-2003 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap ook wel dat dr geen hardware matig probleem is met de netwerkkaart in de windows 98 machine... Maar als ik dus probeer met de netwerkdiskette die ik in windows xp heb aangemaakt de instellingen te maken op de 98 bak geeft deze aan dat de netwerkkaart niet goed geinstalleerd is.Volgens een paar toppics hier op GOT zou het aan de chip op deze kaart kunnen liggen (realtek 8029) vandaar dat ik met dit afvroeg.....

En pingen naar verschillende pc`s heb ik nog nie geprobeerd...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 16:54 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 16:53:
[...]
En pingen naar verschillende pc`s heb ik nog nie geprobeerd...
Wat denk je nu eigenlijk te verwachten van die diskette?
Ik bedoel het werkt makkelijker zonder die crap. Het is een WinXP diskette, die je specifiek voor win98 kan laten maken... ok... maar dan?

Ga nu eens even rustig achterover leunen :P
Bedenk even wat je nu wil bereiken, zoals je file sharing. Zet op een rij wat je logisch nodig heb en ga dan bedenken wat de diskette zou kunnen gaan doen om dit wat je nodig heb te verwezelijken.
Ik geef je conclusie gelijk, gooi de diskette het raam uit, laat het gaar bakken in de zon... i dunno ... maar don't use it 8)7

Maak shares aan op de win XP machines, zorg ervoor dat de rechten van de share op 'iedereen' staat. (Iedereen lees rechten ofzo). Start via uitvoeren 'cmd'
Type daar ipconfig /all en tik de hele zaak over zodat we nu weten wat je allemaal voor lokale instellingen zou hebben op je NIC van een Win XP machine.
Loop nu naar de win98 bak.
Als het een nieuwere versie is van win98 kan je ook ipconfig (/all < niet zeker op de 'all') doen en die kan je dan ook hier posten.

Ik gok er namelijk op dat je ipadressen verkloot zijn, maar dat je gateway en dns instellingen goed zijn overgekomen via de dhcp.

edit:
ow en nog aanvulling ... ik help je niet als je dit soort netwerk dingen niet nakijkt, het is namelijk nutteloos om door te gaan. (google ook er nog even op los als je iets niet lukt en bekijk wat manuals over tcp/ip)

[ Voor 10% gewijzigd door VisionMaster op 16-07-2003 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond wat dingen proberen, mocht dit niet lukken dan post ik de dingen die je gevraagd had..... Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Problemen zijn tot nog toe opgelost.... Ik heb op de xp-machines de "gast" acountjes aangezet.En bij de 98 bak even alles m.b.t netwerken gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd + nieuwe driver voor netwerkkaart (waarna ik de xp- netwerkdiskette wel kon gebruiken ) geinstalleerd. En hierna nog netbui dr op heb gezet waarna alles werkte... DUs iedereen bedankt :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 11:25 ]

Pagina: 1