[kabelmodem] aardlus Ati AIW en kabelmodem?

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb me onlangs een nieuw pc'tje aangeschaft met o.a. een Ati AIW.
Sinds ik deze heb aangesloten, krijg ik continu crc-errors gemeld op de status pagina van m'n 3COM kabelmodem. Als ik de antenne kabel connector uit m'n AIW trek is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
M'n pc hangt niet aan een geaard stopcontact.
Gekke is dat m'n oude pc met daarin een PC-TV rave deze problemen niet kent.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en, nog belangrijker, wat ik er aan kan doen. Kan nu dus niet tv kijken en surfen tegelijk... :'(
edit:
Oh ja, de netwerk kabel disconnecten heeft geen invloed!

[ Voor 10% gewijzigd door Hoppie op 15-07-2003 11:41 ]

Verwijderd

Je moet altijd je pc aarden, probeer dat eens.

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 11:42 ]

• Hoppie
  • Niet online
Interessant stuk. Ik heb het gelezen en m'n pc geaard.
Helaas biedt het geen oplossing.... :'(

Nog iemand een suggestie?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

en als je de pctv-rave in je nieuwe pc zet? is dan het probleem opgelost?

of misschien kun je een kabel maken zonder aarde (op je tv kaart)

en je zegt: de netwerk kabel disconnecten heeft geen invloed
hoe loopt dan die aardlus ?

[ Voor 25% gewijzigd door Jimbolino op 16-07-2003 00:02 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Hoppie
  • Niet online
Jimbolino schreef op 16 July 2003 @ 00:01:
en als je de pctv-rave in je nieuwe pc zet? is dan het probleem opgelost?

of misschien kun je een kabel maken zonder aarde (op je tv kaart)

en je zegt: de netwerk kabel disconnecten heeft geen invloed
hoe loopt dan die aardlus ?
Vragen, vragen, allemaal vragen.... ;(

Ik heb er ook al aan zitten denken om m'n pctv rave in m'n nieuwe pc te zetten. Toch maar 's doen. Maar 's kijken of het probleem dan weg is.

Een tv kabel heeft slechts 2 polen, dus er eentje weglaten zal niet lukken....

Dat van die aardlus vraag ik me dus ook af.
- geen verbinding via het netwerk
- geen verbinding via het lichtnet (althans niet via randaarde)
Snap nie! :?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

een tvkabel heeft 2 polen, waarvan 1 aarde, die kun je weglaten, (heb je hooguit een beetje meer ruis)

• Hoppie
  • Niet online
Jimbolino schreef op 16 July 2003 @ 17:59:
een tvkabel heeft 2 polen, waarvan 1 aarde, die kun je weglaten, (heb je hooguit een beetje meer ruis)
OK, 2 polen, das waar.
Als je de mantel echter weglaat, dan heb je een andere aarde nodig en dat zal dan de lichtnet aarde worden. De storing zal dan ongetwijfeld nóg groter zijn!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:25
Tsja...

Je PC hangt in ieder geval dus op twee manieren aan een geaarde coax kabel: Via je kabelmodem en via je tv-kabel (tv kaart). Als één van die apparaten het binnenkomende signaal niet helemaal goed filtert kun je inderdaad aardlussen krijgen.

Ik had het ook een paar jaar terug met mijn pc en mijn stereo installatie (aarden of niet aarden van m'n pc maakte niks uit). M'n stereo receiver hing voor de FM aansluiting natuurlijk aan de CAI. En m'n pc hing via een normaal tulp kabeltje aan de receiver voor het geluid.
Daarnaast hing de pc via een (toen nog) coax netwerkkabel aan een Linux doos die weer aan een modem, isdn kaart en het kabelmodem hing.

Ik had constant last van een hoog-frequente stoortoon op mijn luidsprekers. Met name als m'n receiver op de ingangsbron voor mijn pc stond maar ook op andere ingangsbronnen. Als ik de CAI aansluiting van de receiver loskoppelde, of de geluidskaart, of de netwerkkabel, was het probleem opgelost. Gek genoeg was het probleem er ook als m'n PC uit stond en was het probleem ook weg als ik de stekker van m'n pc uit de stekkerdoos haalde.
Oftewel, een aardlus van hier tot tokyo.

Ik heb toen bij een electronica speciaalzaak in de stad waar ik woonde een stekkertje gehaald (weet niet precies hoe ze het noemen, een galvanische scheider ofzo :P ) wat ik tussen m'n CAI doos en m'n receiver kon plaatsen. Deze zorgde ervoor dat de mantel van de coax draad alleen nog maar als aarde dient voor de TV/FM signalen en niet meer voor stroompjes van andere aard.

Dit loste voor mij dus de aardlus op. Wellicht helpt zo'n koppelstuk dus ook voor jouw probleem.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je de aarding van je coaxkabel weghaalt, is je probleem weg maar is je signaal ook zo goed als weg. De beschermende mantel heeft dan geen effect meer.

Je zegt dat je te maken hebt met een aardlus. Dat is dan heel simpel op te lossen: trek die FTP/STP kabel tussen je computer en je modem eruit en zet er een UTP kabel tussen.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:25
_JGC_ schreef op 18 juli 2003 @ 13:49:
Als je de aarding van je coaxkabel weghaalt, is je probleem weg maar is je signaal ook zo goed als weg. De beschermende mantel heeft dan geen effect meer.

Je zegt dat je te maken hebt met een aardlus. Dat is dan heel simpel op te lossen: trek die FTP/STP kabel tussen je computer en je modem eruit en zet er een UTP kabel tussen.
Ehm... Waar staat dat hij er nu een FTP/STP kabel tussen heeft?

Ennehm, het nadeel de aarding van je coax kabel weghalen door de mantel niet meer te verbinden, los je dus op met zo'n koppel stukje waar ik het in mijn verhaal over heb. Die houdt de aarding in stand maar dan alleen voor UHF/VHF/FM signalen en dus geen andere stroom meer die evt. via je coax kabel een weg naar aarde probeert te zoeken.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Hoppie
  • Niet online
Begin te vermoeden dat het aan m'n kast/voeding ligt....
Als ik namelijk de tv-kabel stekker tegen een kaal deel van de kast tik, kun je mooi vonken trekken. Bij m'n oude pc gebeurt dat niet.
Het lijkt erop dat er gewoon spanning op de kast (en dus het chassisdeel van de tv-plug op m'n AIW) staat.
Het gaat trouwens over een Aopen H600B kast, gloedje nieuw uit de doos.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Hoppie schreef op 19 July 2003 @ 18:57:
Begin te vermoeden dat het aan m'n kast/voeding ligt....
Als ik namelijk de tv-kabel stekker tegen een kaal deel van de kast tik, kun je mooi vonken trekken. Bij m'n oude pc gebeurt dat niet.
Het lijkt erop dat er gewoon spanning op de kast (en dus het chassisdeel van de tv-plug op m'n AIW) staat.
Het gaat trouwens over een Aopen H600B kast, gloedje nieuw uit de doos.
Dat betekend dat je PC dus niet geaard is, simpel :) anders was er geen stroom. Ik zou die aarde contactdoos ofzo nog maar eens nakijken ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Scoor bij een kennis of in je eigenarchief ff een multimeter en meet je stopkontact ff door door een pen aan je randaarde te hangen en een pen aan de fase (1 van de 2 gaatjes) je moet dan 230volt meten als het goed is. Op de andere pen moet je niks meten. Want die is in het electro huisje aan de aarde geknoopt. (Aldus m`n energie leerboek van vroeger)

En meet even tussen je kast en de aarding van die stekker van je pc. Mischien gaat het daar mis maar lijkt me sterk.

Hoe heb je trouwens je stopkontact geaard ?

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 20-07-2003 00:08 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

lol, ik heb hetzelfde hier gehad met een kast, stond er zoveel stroom op dat bij een spanningsmeter het lampje ging branden.

dit ligt idd aan het ontbreken van de aarde draad in het stopcontact

Verwijderd

wat een verhalen allemaal. de enige remedie!!! ontkoppelen van de verbindingen.
soldeer tussen elke ader (ook de aarde) een 100nF condensator. weg zijn de storingen of aard lussen.
vooral tussen kabels die direkt aan de CAI zitten is dit een goede oplossing.
Ik heb bij de installatie van Chello direkt een scheidingsfilter laten plaatsen aan het begin van mijn CAI en dat aan aarde gelegt. Nooit problemen meer.
wil je het goedkoop doen, dan zelf ff solderen.
PS.. altijd je PC aarden daar zijn die stekkers voor gemaakt.
brom en aardingsproblemen zijn altijd op te lossen

Verwijderd

Aard je PC zoals het hoort: • http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

en plaats eventueel een antennefilter tussen CAI kabel + TVkaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif
http://documents.epanoram...na_isolator_building.html
http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

Een verwarming is géén aardingspunt.

Vergelijkbare topics:
computer aarden
Aardlus
AWE64 geeft electrische schokken en gebrom
PC aarden -> brom in het geluid
128 volt op de CAI
[rml][ EL] Schok als ik PC + verwarming aanraak.[/rml]
Ixus onder stroom bij foto's laden ?
Beeld van de TV stoort na aarding comp.
Aarding van computers
Aardingslus
PC elekrokuteert mij
Meer vinden met GoT-search: PC aarding antenne

Andere sites met aardingsinfo:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.electroallergie.org/Meting_van_velden.htm ;)
Meer vinden met Google [NL]: PC aarding

Om niet in een eindeloze discussie te verzanden over het nut/noodzaak van aarding bij PC's (NEN3544 klasse1 apparaten, waarbij aarding verplicht is) en allerlei (soms gevaarlijke) creatieve "oplossingen" voor aarding worden aangedragen raad ik iedereen aan om die eerste site aandachtig te lezen. Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding.

Verwijderd

qoute:
Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding

i rest my case

• Hoppie
  • Niet online
Allereerst: ben er mee eens / van overtuigd dat het beter is om m'n pc's te aarden. Zal proberen dat binnenkort eens te realiseren.

Echter: aarden helpt niet! :(

Heb met een multimeter het hele zaakje eens doorgemeten en al m'n pc's hebben zo'n 110Vac ten opzichte van de tv-kabel. Totdat ik het zaakje aard, dan worden het milivolten (= verwaarloosbaar).

Het lijkt erop dat m'n videokaart iets de kabel opstuurd en daarmee de kabelmodem verstoort. Als ik m'n pc heb uitstaan (maar wel volledig aangesloten inclusief tv-kabel) heb ik geen problemen. Als ik 'm opstart verschijnen de crc-errors direct. Als het hele zaakje is opgestart verdwijnen de crc-errors weer na verloop van tijd. :?

Heb nu wat zitten experimenteren en een t-splitter tussen de tv-kabel en m'n videokaart gezet. Dat helpt! Ben nog niet helemaal van de crc-errors af, maar het is nu gereduceerd naar een enkele per 10s ipv duizenden....

Snap het toch nog niet helemaal.... :?

Oh ja, nu nog weer iets anders. M'n oude pc heeft moeite om webpagina's te laden als m'n nieuwe pc aanstaat en aan de switch is verbonden. Ontkoppelen van de netwerkkabel van m'n nieuwe pc lost het probleem op. Gekke is dat lokale netwerk bezigheden (filesharing, locale webserver) geen enkel probleem opleverd.... :?

Schiet mij maar lek!

Verwijderd

quote,
Oh ja, nu nog weer iets anders. M'n oude pc heeft moeite om webpagina's te laden als m'n nieuwe pc aanstaat en aan de switch is verbonden. Ontkoppelen van de netwerkkabel van m'n nieuwe pc lost het probleem op. Gekke is dat lokale netwerk bezigheden (filesharing, locale webserver) geen enkel probleem opleverd....

even een nieuwe treath aanmaken

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 12:06:
quote,
Oh ja, nu nog weer iets anders. M'n oude pc heeft moeite om webpagina's te laden als m'n nieuwe pc aanstaat en aan de switch is verbonden. Ontkoppelen van de netwerkkabel van m'n nieuwe pc lost het probleem op. Gekke is dat lokale netwerk bezigheden (filesharing, locale webserver) geen enkel probleem opleverd....

even een nieuwe treath aanmaken
offtopic:
@Spamfree: een nieuwe treath is Noord-Korea met kernwapens, een nieuwe thread is een draadje :)

@TS: staan er op je nieuwe PC dingen als Kazaa of andere spyware-gerelateerde bandbreedte liefhebbers? Zo ja: zet die eens uit, ga over op de light-versie, etc. Kijk verder eens of beide NIC's op dezelfde snelheid en duplex staan, zou misschien ook nog kunnen schelen.

Zo scherp als een voetbal!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je zou ook eens kunnen proberen om je TVkabel te aarden.
Bij mij (ook geen geaarde stopcontacten) was er een enorm potentiaalverschil tussen de PC en de buitenmantel (aarde) van de coax kabel. Iedere keer dat ik de kabel erin deed sloeg de stop eruit.

De coax kabel kan je meestal wel aarden in de meterkast. Je kan dan gewoon de buitenmantel van de coax kabel aan een aardingspunt aansluiten. Als je CV hebt dan ligt de CV installatie ook meestal aan de aarde, maar dit moet je wel even goed controleren omdat kunststof-leidingen ook steeds meer gebruikt worden. Als je CV aan de aarde licht kan je daarmee je PC en coax kabel ookl aarden.

Senile! Senile Oekaki

• Hoppie
  • Niet online
Reptile209 schreef op 22 July 2003 @ 12:21:
[...]

@TS: staan er op je nieuwe PC dingen als Kazaa of andere spyware-gerelateerde bandbreedte liefhebbers? Zo ja: zet die eens uit, ga over op de light-versie, etc. Kijk verder eens of beide NIC's op dezelfde snelheid en duplex staan, zou misschien ook nog kunnen schelen.
Nope, zojuist kaal geïnstalleerd.
Wel staat op beide pc's QoS aan, maar een derde pc met ook Windows XP had dat ook en heeft toen nooit problemen opgeleverd. Uitzetten heeft ook geen invloed.
Ik gebruik twee verschillende NIC's; een nVIDIA nic (nForce2) en een Realtek 8129. De snelheid is dus ook verschillend resp. 100Mbit en 10Mbit, maar ik gebruik een Edimax router-switch. Voor zover ik weet past de switch de onderling verschillende snelheden aan.
Verder verwacht ik eigenlijk geen problemen, aangezien copieren van bestanden vanaf de oude pc (10Mbit) naar de nieuwe (100Mbit) met zo'n 1.1MB/s (max 1.25MB/s theoretisch) gaat. Daar lijkt dus totaal geen probleem te zijn. Puur de verbinding naar het internet dus.

Verwijderd

Heb je al wat gedaan met de info die ik je gaf over aardings/groundloopproblemen?
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

Heb je al een groundloopfilter geplaatst?
Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif
http://documents.epanoram...na_isolator_building.html

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 19:59 ]

• Hoppie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 19:58:
Heb je al wat gedaan met de info die ik je gaf over aardings/groundloopproblemen?
[...]
Ik heb het een en ander gelezen van je zeer uitgebreide reply (waarvoor dank).
Heb nu met de splitter een redelijke bevredigend resultaat, maar zal morgen 's kijken naar een capacitieve splitter zoals door jou aangegeven. 's Kijken wat het opleverd. Tevens zal ik nog verder kijken naar een geaarde wandkontaktdoos.

Verwijderd

Dergelijke scheidingsfilters zijn ook kantenklaar te koop in diverse electra/bouwhandels (met spoelen ipv condensators, wat iets beter resultaat geeft).
Pagina: 1