ik heb dus een router hier met linux (een compaq prolient 6000 met 2 pentium pro CPU en 1.2GB aan geheugen... yup SUPER overdreven i know
)
draai nu al een paar maanden linux en mijn linux kennis is nog niet zo groot, maar ik maak snel voorderingen.
here's wat happend.
ik had debian geinstalleerd en werkte perfect. samba opgezet, een (gemod) firewall en router script gedraait, en mldonkey draaien.
now had ik de CPU's overclocked naar 233mhz ipv 200.
dat gaf aan een paar uur met warm weer wat errors.
ik zag staan iets van CPU error. dus ik ruk dat zij paneel eraf om fff de voelen hoe warm die coolblokken waren...
had ik beter niet kunnen doen, daar zag namelijk beveiliging op, dus de computer valt helemaal uit.
ik denk sh*t, en start weer opnieuw op. hij gaat de RAID array controleren en loopt vast of iets.
nog een keer booten dan maar. nu start hij maar de helft op en staat still halverwegen init.d (zo ben je dan ook ingelogt) maar alles wat ik doe is permission.
geloof dat de array wat probleme heeft ofzo.
nu staat er op die disks nog wat data die ik graat terug wil als het kan(niet van levens belang maar toch).
dus ik zet knoppix (06-06-2003) op cd en staar daar me op.
ik zorg fff dat hij weer werkt als router en umount de raid array.
dan start ik e2fsck.
en daar is hij nu al 2 dagen me bezig...
laaste wat hij printe (1 dag geleden) was "clone duplicate/ bad blocks ? yes"
er is nog wel HD activitijd in het array, maar best langzaam, steeds 2 or 3 hd's tegelijk elke paar seconde.
als ik met ps aux kijk is 80% CPU gebruik en 80% memory door e2fsck.
klopt dit nog, is hij nog wat nuttings aan het doen? of kan ik het beter opgeven. of gewoon kijken wat er nog wel af te hallen valt door hem weer te mounten?
andere vraag :donderdag komt de chello monteur en dan moet ik weer booten in windows (special voor die gast windows op een lost HD erbij gezet)
als e2fsck dan nog bezig is en de break het af, gaat er dan data verloren?
draai nu al een paar maanden linux en mijn linux kennis is nog niet zo groot, maar ik maak snel voorderingen.
here's wat happend.
ik had debian geinstalleerd en werkte perfect. samba opgezet, een (gemod) firewall en router script gedraait, en mldonkey draaien.
now had ik de CPU's overclocked naar 233mhz ipv 200.
dat gaf aan een paar uur met warm weer wat errors.
ik zag staan iets van CPU error. dus ik ruk dat zij paneel eraf om fff de voelen hoe warm die coolblokken waren...
had ik beter niet kunnen doen, daar zag namelijk beveiliging op, dus de computer valt helemaal uit.
ik denk sh*t, en start weer opnieuw op. hij gaat de RAID array controleren en loopt vast of iets.
nog een keer booten dan maar. nu start hij maar de helft op en staat still halverwegen init.d (zo ben je dan ook ingelogt) maar alles wat ik doe is permission.
geloof dat de array wat probleme heeft ofzo.
nu staat er op die disks nog wat data die ik graat terug wil als het kan(niet van levens belang maar toch).
dus ik zet knoppix (06-06-2003) op cd en staar daar me op.
ik zorg fff dat hij weer werkt als router en umount de raid array.
dan start ik e2fsck.
en daar is hij nu al 2 dagen me bezig...
laaste wat hij printe (1 dag geleden) was "clone duplicate/ bad blocks ? yes"
er is nog wel HD activitijd in het array, maar best langzaam, steeds 2 or 3 hd's tegelijk elke paar seconde.
als ik met ps aux kijk is 80% CPU gebruik en 80% memory door e2fsck.
klopt dit nog, is hij nog wat nuttings aan het doen? of kan ik het beter opgeven. of gewoon kijken wat er nog wel af te hallen valt door hem weer te mounten?
andere vraag :donderdag komt de chello monteur en dan moet ik weer booten in windows (special voor die gast windows op een lost HD erbij gezet)
als e2fsck dan nog bezig is en de break het af, gaat er dan data verloren?
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!