Toon posts:

[ACCESS 2000] automatisch mail beheren via Access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stage-bedrijf ben ik een applicatie aan het programmeren voor de logging en opslag van keuringsinformatie.

Om leveranciers op de hoogte te brengen van de resultaten moeten deze via mail (intern: outlook) op de hoogte gebracht worden.

De applicatie moet het mogelijk maken om automatisch van een of meerdere keuringen een mail met de uitkomsten naar de leverancier te sturen. Tot hiertoe geen probleem.

Als de leverancier een mailtje ontvangt moet hij hier een reactie op geven. Deze mailtjes komen op een speciaal adres terecht. Van alle mail die op dit adres terecht komt moet achterhaald worden bij welke "klacht" deze hoort. De mail moet dan naar een bepaalde locatie gecopieerd worden.

Vragen:
- Is er een parameter bij mail die ingesteld kan worden, en niet zichtbaar en
aanpasbaar is door de ontvanger?
- is het aan te raden om de mail te copieren naar het netwerk, of kan deze georganiseerd worden binnen outlook, en dan getoont worden via Access (op een machine waar de mail niet binnenkomt)?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan in ieder geval bij iedere mail een klachtennummer vermelden met de tekst: 'graag bij alle volgende correspondentie het volgende nummer vermelden'. En dat je mail zonder dat nummer niet kan behandelen. Eventueel zou je HTML mail kunnen verzenden met een verborgen code erin en hopen dat de terug-zender gewoon op REPLY klikt.

Ik zou de berichten in Outlook in een aparte map plaatsen. Vervolgens in Access een script (VBA) maken om van een hele map met nieuwe berichten de inhoud te kopieren naar een memo-veld en die dan in Access verder bewerken. Dan heb je ook meteen een goede historie in Access van je klachten waar je makkelijk op kan zoeken.

Outlook kan je volledig beheren via VBA code, moet je ff bij verwijzingen (in het VBA scherm) aanvinken dat je de Outlook library wilt gebruiken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 15 July 2003 @ 11:23:
Je kan in ieder geval bij iedere mail een klachtennummer vermelden met de tekst: 'graag bij alle volgende correspondentie het volgende nummer vermelden'. En dat je mail zonder dat nummer niet kan behandelen. Eventueel zou je HTML mail kunnen verzenden met een verborgen code erin en hopen dat de terug-zender gewoon op REPLY klikt.
Dat klachtnummer hebben we al, en het staat bij de verzending oa als subject. Aangeven dat het klachtnummer in de mail vermeld moet worden is zo en zo een pre. Het nadeel is dat tevens codenummers, orders, reserveringen etc. in de mail vermeld worden. het klachtnummer eruit halen is dus alleen mogelijk door gebruik te maken van een check op het nummer. (bv som van 1e en laatste cijfer is altijd 5 oid). Als het nummer dan tussen spaties staat kan ieder nummer wat gevonden wordt gecontroleerd worden. Dit alles is wel erg omslachtig! :?

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 15 July 2003 @ 11:23:
................ Ik zou de berichten in Outlook in een aparte map plaatsen. Vervolgens in Access een script (VBA) maken om van een hele map met nieuwe berichten de inhoud te kopieren naar een memo-veld en die dan in Access verder bewerken. Dan heb je ook meteen een goede historie in Access van je klachten waar je makkelijk op kan zoeken.

Outlook kan je volledig beheren via VBA code, moet je ff bij verwijzingen (in het VBA scherm) aanvinken dat je de Outlook library wilt gebruiken.
Dit is dus waar ik naatoe wil. Op die manier kunnen alle users gebruik maken van de historie!

Van de berichten moet niet alleen de inhoud gecopieerd worden, maar het liefst ook het e-mail adres van de afzender, verzenddatum en tijd, subject, CC-adressen, etc. Ik weet dat het mogelijk is, maar ik moet nog even uitzoeken :) (als ik daar de tijd voor krijg :O )

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Had je nog een vraag of deel je alleen je eigen gedachtengang met ons :) :?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 15 July 2003 @ 16:01:
Had je nog een vraag of deel je alleen je eigen gedachtengang met ons :) :?
Ja, ik dacht het ook al toen ik het nog eens doorlas, beetje vaag opgesteld 8)7

Hoe kan je via access outlook aansturen?? Ik ben daar niet bekend mee, en via search kom je op heel exotische manieren om simpele dingen voor elkaar te krijgen.

Is er een preference of ActiveX nodig om Outlook (op een simple manier) aan te sturen?? Ik neem aan dat je dan mbv een stukje VBA mail van outlook kan copieeren, en beheren..... ?!?

Ik ben op zoek geweest naar een standaard pakket om automatisch mail te beheren, maar de meeste zijn of onbruikbaar, of moeten specifiek aangepast worden om de gewenste functionaliteit te bereiken. Dit moet toch vaker voorkomen?? En ik neem aan dat niet iedereen hier een applicatie voor gaat schrijven :?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 15:41:
[...]
Is er een preference of ActiveX nodig om Outlook (op een simple manier) aan te sturen?? Ik neem aan dat je dan mbv een stukje VBA mail van outlook kan copieeren, en beheren..... ?!?
Ja, voor Outlook XP is dat Microsoft Outlook 10 Object Library. Dit is in Access te selecteren door hem via de optie 'extra-verwijzingen' te selecteren.

Hiermee kun je Outlook volledig aansturen. Ik heb zo geen voorbeeld code liggen, maar 'k heb laatst iets gemaakt om volledig automatisch mails te versturen vanuit de db. Andersom moet het jou dan ook wel lukken ;)

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1