[Multikabel] In de nabije toekomst een vast IP.

Pagina: 1
Acties:

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Dit las ik zojuist in de nieuwsbrief:
IP-adressen
Bij uw kabelinternetabonnement speelt het IP-adres een grote rol. Multikabel werkt hierbij met dynamische IP-nummers die worden verstrekt door een speciale (DHCP)server. Bij het opstarten van uw pc zal onze server deze voorzien van een IP-nummer, zodat u het internet op kunt gaan (u kunt dit zien als uw kenteken op internet zodat men uw computer op internet kan identificeren).
Bij het afsluiten van uw pc komt dit nummer terug in de pool, maar meestal blijft de reservering in de praktijk wel aanwezig en zult u dus hetzelfde IP-nummer krijgen als u weer uw pc aanzet.

De aanpassing
Van maandag 14 juli op dinsdag 15 juli om 00:00 zal een migratie plaatsvinden waarbij alle verzoeken om een IP-nummer naar nieuwe servers gestuurd zullen worden. Na deze omzetting zullen alle modems automatisch gereset (opnieuw opgestart) worden.
Dit brengt een onderbreking van uw internetsignaal met zich mee van maximaal 15 minuten. Wanneer u weer het internet op gaat, krijgt u opnieuw een IP-adres toegewezen, wat dit keer hoogstwaarschijnlijk wél een ander nummer is dan voorheen.
Buiten de nachtelijke onderbreking van 15 minuten zullen de meeste abonnees niets merken van deze aanpassing.*
Voor een aantal abonnees in Velsen en Haarlemmermeer zal deze wijziging pas volgende week doorgevoerd worden.

Dergelijke aanpassingen worden altijd tijdig aangekondigd op onze service-site (http://service.multikabel.nl/actueel/werkzaamhedenstoringen/). Gezien de aard van de wijziging en de tijdelijke onderbreking bij alle abonnees wilden wij u ook graag via deze weg op de hoogte brengen.

De toekomst
Deze aanpassing heeft ook te maken met de plannen van Multikabel om over te stappen van dynamische naar vaste IP-nummers. Dit betekent dat u altijd met hetzelfde IP-adres het internet op gaat. Het voordeel hiervan is dat u bijvoorbeeld nog gemakkelijker een mail- of een webserver kunt draaien en een eigen site kunt hosten. Ook hierbij zal echter geen harde garantie afgegeven kunnen worden dat uw IP-adres nooit meer zal wijzigen.
In onze reguliere nieuwsbrief, die binnenkort weer verschijnt, kunt u hier meer over lezen.
Al met al is dit bijzonder prettig omdat je niet meer een router continu aan moet hebben om voor een lange tijd hetzelfde IP te behouden. Ikzelf host een aantal zaken maar moet iedere keer mijn IP opnieuw doorgeven aan anderen wanneer het is gewijzigd en ook moet ik wachten op DNS-updates voordat mijn domein weer werkt.

Multikabel gaat de goede kant op, het draaien van een server wordt nu nog makkelijker en beter. :)

Er zijn niet veel kabelaars die zo handelen, misschien is dit wel een voorbeeld voor andere kabelaars om het ook zo te doen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Woei! \o/
* momania maakt vast een vreugde dansje :D

Ik heb nu ook continue m'n router aanstaan, dus het gaat heel lang goed.
Voor website/ftp hosten is dit zat en die DNS aanpassing kan ik zelf maken, dus da's het probleem niet zo.
Maar met een vast ip kan er eindelijk thuis een knap domein ingericht worden :)

[edit]
Ik heb ooit ergens gehoord dat ze gaan overstappen naar IPv6. Vandaar dat iedereen ook weer een eigen ip-adres kan krijgen.
Wie weet of dit klopt?

[ Voor 22% gewijzigd door momania op 14-07-2003 23:45 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Damn ging @home dat maar doen, en dan meteen poort 25 open voor exchange :(

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Zodat mensen thuis lekker slecht geconfigureerde servers thuis gaan draaien, ja daar zitten we op te wachten.. :/

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

misschien moet je voor jezelf spreken aspi. ik host zelf ook een site en heb exchange2000 draaien maar mijn website zit dichter dan je met lockdowntool kunt bereiken. En exchange2000 relayed absoluut niet. muts is happy to be on cistron...

Verwijderd

Het feit dat jij hem(heel misschien) goed hebt geconfigureerd wil niet zeggen dat elke andere noob het ook kan.

• bazs2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 19:01:
Het feit dat jij hem(heel misschien) goed hebt geconfigureerd wil niet zeggen dat elke andere noob het ook kan.
Denk maar niet dat iedereen ineens een server gaat draaien hoor.
Diegene die dat wel doen en de server niet goed beveiligen lopen vanzelf wel tegen de lamp. Het vele dataverkeer wat zo iemand ineens genereerd gaat echt wel opvallen. :)

Ach, we zien het wel. Ik ben er blij mee. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

• ScooBY_DoO
  • Laatst online: 18-05 01:34
bazs2000 schreef op 14 July 2003 @ 23:36:

Multikabel gaat de goede kant op, het draaien van een server wordt nu nog makkelijker en beter. :)

Er zijn niet veel kabelaars die zo handelen, misschien is dit wel een voorbeeld voor andere kabelaars om het ook zo te doen. :)
Nou die prijs nog eens omlaag gooien....... eigenlijk belachelijk wat je betaald voor een verbinding.

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:06

raswic

It is I

Dit heb ik niet gelezen. Nu ben ik enkele maanden terug overgestapt van Multikabel naar ADSL van Xs4all. Juist voor dat vaste ip.
Maar vergeet niet: MK blokt nog altijd een aantal poorten, waaronder 25 (smtp). Dus een mailserver is er niet bij.

Gaan ze nu DHCP ook afschaffen binnen het MK netwerk? In het verleden heb ik vaak genoeg problemen gehad met DHCP. Kon ik steeds geen nieuwe lease aanvragen.
Als ik dan (tijdelijk) een vast ip inklopte kon ik doodleuk verder internetten. En snel dat dat ging. >:)

Ook leuk was de tijd dat je op je modem kon inbreken. Even de kraan open draaien en je kon met een noodvaart (voor die tijd) internetten.
De buurman belde daarna wel heel snel op om te vragen of bij mij het ook zo traag ging. })

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

raswic schreef op 16 July 2003 @ 07:51:
Ook leuk was de tijd dat je op je modem kon inbreken. Even de kraan open draaien en je kon met een noodvaart (voor die tijd) internetten.
De buurman belde daarna wel heel snel op om te vragen of bij mij het ook zo traag ging. })
Dat is gewoon bullshit volgensmij.
Dat kon ooit bij 1 provider met 1 soort modem, en dat was Xs4all met een com21.
De modems van het Multiweb/multikebel netwerk kregen van hun servers af al een snelheid waar je niks aan kon veranderen. Pas toen de Zenith modems werden omgewisseld kwamen er FutureSystems en nog een een ander soort modem die de boel iets knepen.
Die "noodvaart" waar jij het over hebt is nooit mogelijk geweest.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat dynamische IP-adres vond ik juist 1 vd. pluspunten: als je op gamelobby-/server was geweest waar scriptkiddies het leuk vonden je eindeloos te pingen, bleef je dat niet lang achtervolgen...

En dan de prijs: 46/mnd voor 768/128 valt op zich mee ivm. ADSL-lite, maar aangezien MK-TV o.a. Eurosport hier nog steeds niet goed kan doorgeven (status: testkanaal), zit ik er stevig aan te denken over te stappen op Demon DSL express.

Die 12 eur/mnd voor brakke tv-zenders kan ik dan beter daarvoor gebruiken: 46+12=58, en Demon DSL kost 55/mnd voor 1024/512, heb ik nog 4x zo hoge upload ook...

Verwijderd

Dit doet Zeelandnet al jaren.. alleen de prijzen in vergelijking met de data die je mag downloaden vind ik wat tegenvallen... Maar idd.. veel ISP's gaan de goeie kant op.. We mogen ze dankbaar zijn :D

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:06

raswic

It is I

sjuk schreef op 16 juli 2003 @ 08:04:
[...]

Dat is gewoon bullshit volgensmij.
Dat kon ooit bij 1 provider met 1 soort modem, en dat was Xs4all met een com21.
De modems van het Multiweb/multikebel netwerk kregen van hun servers af al een snelheid waar je niks aan kon veranderen. Pas toen de Zenith modems werden omgewisseld kwamen er FutureSystems en nog een een ander soort modem die de boel iets knepen.
Die "noodvaart" waar jij het over hebt is nooit mogelijk geweest.
Dit was wel degelijk mogelijk. De Zeniths knepen wel degelijk. Door een draadje te solderen met aan de ene kant een RJ-11 en aan de andere kant een serieel kon je de pc met het modem verbinden. Vervolgens kon je een verbinding maken met het modem en kon je de snelheid omhoog gooien.
Uiteraard heb ik het getest en daar bleef het bij want ik wilde mijn verbinding niet kwijt. >:)

Linkje:
http://www.hackers4hackers.org/reader.php?h4h=07&page=09

[ Voor 5% gewijzigd door raswic op 16-07-2003 10:59 ]

Pagina: 1