Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 5 Volt op mobo solderen of PSU modden?

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 20:51

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Met mijn PC heb ik lage 5 Volt waardes als ik ga stress testen (A7N8X, 2350 Mhz, 1,75 Volt). Ik heb al verschillende voedingen geprobeerd maar daar ligt het niet aan. Dat weet ik ook doordat als ik stress test en ik meet op de molex, mijn 5 Volt lijn mooi 4,97 is.

Nu ben ik ook in het bezit van een 470 Watt Super Flower PSU waar een pot-meter in zit om de 5 Volt bij te regelen :)
Mij lijkt dit alleen niet de ideale oplossing aangezien op de molex dan bijvoorbeeld 5,20 Volt staat en ik dan eigenlijk nog steeds niet een mooie 5,0 Volt heb voor mijn CPU. Ook wordt de oorzaak van het probleem (MosFet's op mobo) niet aangepakt. Worden deze nu nog zwaarder belast??
Ik zit dan ook te twijfelen om een 5 Volt lijn uit mijn voeding rechtsstreeks op mijn mobo te solderen.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpel: 5 Volt lijn vanaf voeding solderen, 5 Voltslijn uit voeding verhogen of beide?? En daarbij vrees ik het meest voor mijn Mosfet's.

Jullie ervaringen...

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
Wat is nou eigenlijk precies het probleem? je 5v zal altijd wel licht schommelen. En 4,97 is toch niet zo extreem weinig. Loont het de moeite wel?

als je er toch wat aan zou doen zou ik aan je potmetertje draaien

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 20:51

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Big4SMK schreef op 15 July 2003 @ 00:21:
Wat is nou eigenlijk precies het probleem? je 5v zal altijd wel licht schommelen. En 4,97 is toch niet zo extreem weinig. Loont het de moeite wel?

als je er toch wat aan zou doen zou ik aan je potmetertje draaien
4,97 is inderdaad prima, maar dit is het Voltage dat op mijn molex connector staat en wat mijn voeding dus geeft. Meet ik echter op mijn Mosfet's dan zit ik eerder rond de 4,70 Volt en dat is gewoon te weinig. Zeker als ik nog iets verder ga overklokken.

Verwijderd

Nou ja, als je bedoelt dat er 0.3V over je draadje valt als gevolg van de stroom die er doorheen loopt, dan weet je gelijk wat je te doen staat.

Verwijderd

En dan? Dan voer je de mosfets +5,0000000000V en die maken er 1,75V van...
Tuurlijk kun je die mod uitvoeren, maar of het je helpt :?
Dat je 5V lijn stabiel op de molex is en een stuk lager op je mobo zelf komt omdat er geen belasting op de molex staat en je meetuitslag precies hetzelfde is als de %V lijn in je voeding minus het verlies door de draad.
Heb je al een voltmod uitgevoerd zodat er meer spannning achter de mosfets staat?
Schommelt de input op de mosfet veel? en de uitgang?
Want als hij strak 4,70V op de ingang heeft en even stabiel 1,75V op de uitgang heeft dan heb je er nog niets aan. Bovendien zijn er ook veel mosfet modellen die nominaal 4,2V op de ingang nodig hebben (geen idee uit m'n hoofd welke er op de A7N8X zitten).
Je zou ook kunnen overwegen om juist de mosfets en condensatoren te vervangen zoals op http://geta.yoh-tech.com/eng_ultimate_vtt.htm ook gedaan is.
Heb je de overige dingen al wel gedaan: NB/SB en dergelijke voorzien van degelijke koeling etc?

Om te testen zou je wel een draadje kunnen leggen van voeding <--> mosfets, dan weet je het snel genoeg of dát de oorzaak is van je OC-grens of dat je wellicht aan het eind van je setup zit. Zie ook: http://www.overclockers.com/tips845/
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips845/Mosfet.jpg

Je ATX voeding modificeren door je 5V omhoog te schroeven heeft weer als nadeel dat in idle stand de 5V lijn gaat pieken.

M'n A7N8X Deluxe v1.04 met XP2000@2600 met +4,87V rockstable stilte-setup zonder enige modificaties:
Verwijderd in "Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringe"
http://www.tweakers.net/gallery/sys/4160

Ik heb zelf ook wel meegemaakt dat een voltage verlaging juist voor hogere stabiliteit zorgde om je oude vraag te beantwoorden: [rml][ OC] Relatie Vmem en max geheugensnelheid[/rml]

En om je geheugen verder te krijgen heb je toch echt een VMem voltmod nodig indien je écht nog niet aan het eind van je geheugen zit (soms wil geheugen gewoon niet sneller: m'n PC2700 wordt al leip van 4MHz overklok): [rml][ OC] Effect VMem verhogen?[/rml]

Zie ook:
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
[rml]Asus A7N8X (Deluxe) [ Ervaringen] - Deel 4[/rml]

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2003 01:31 ]