smvs schreef op 15 juli 2003 @ 00:06:
[...]
In het rijtje Intel Via SIS is mijn ervaring dat qua 3d gebeuren de SIS 650/651 er ver bovenuit springt qua prestaties. Dit ziet er gewoon nog schappelijk uit in 3dmark 2001se ook.
SiS heeft sowieso veel meer ervaring met integrated zut. Ze waren de pioniers van UMA (shared mem) terug in 1996 en waren ook hun tijd ver vooruit met de 5596 (1-chip northbridge+southbridge+VGA). De chipset prestaties wisselden, maar gezien de beperkingen van de genre doen zij het zeker niet slecht.
Bij Intel heb ik altijd het idee dat het zoveel beter kon als de technische ontwerpers de marketing lui konden overrulen. Neem nou het feit dat ze altijd de integrated VGA combineren met hun traagste geheugencontroller (typisch voorbeeld- i810E - kon 133MHz FSB aan, maar max PC100 geheugen, waar dan ook nog eens de VGA van moest snoepen

). Pure marktpositionering en geen technische reden waarom die mem niet op 133MHz kon. Zelfde met de aankomende Springdale-G - het heeft nota bene een single channel mem controller- dat is te zot voor woorden gezien de 'normale' Springdale wel dual channel kan. Zo ga je natuurlijk nooit 'Good Enough' integrated zut krijgen.
de Nforce is sneller maar hier betaal je ook voor.
De nForce is op een totaal andere markt gericht, maar geeft wel een beetje aan waarom Intels marketing mensen de trage optie kiezen. Hoeveel mensen die een dure nForce mobo kiezen gebruiken daadwerkelijk die integrated zut? 9 van de 10 neemt een AGP kaart erbij. Dat krijg je als een integrated chipset de snelste is

de Via onboard video heb ik altijd al zwaar brak gevonden. heb ik niet echt een mega onderbouwing voor maar veel kleine dingetjes die tegenzitten maken één grote afrader.
Sowieso kun je niet spreken van 'de Via onboard'. Via wordt af en toe met een onboard TNT2-M64 gekoppeld, maar je hebt het allicht over de Via integrated VGA chipsets (integrated is NIET hetzelfde als onboard). Die kun je niet over een kam scheren. De ene helft gebruikt een Trident Cyberblade core en is moddertraag maar stabiel met goede driversupport. Daar staan tegenover de S3 Savage4 cores. Die zijn een stuk sneller (vergelijkbaar met de concurrerende SiS modellen), maar de driversupport heeft idd wat legacy S3 problemen met zich meegebracht (Savage heeft vanaf de allereerste versie gedonder gegeven).
de Intel kun je vaak maar tot 8 MB instellen ofzo. dit schiet niet echt op natuurlijk.
Waarom? Met 8MB kun je met 32b kleur tot 2048x1024 in 2D gaan en 1024x768 in 3D. Alleen moet je bij complexe scenes de textures in RAM bewaren, maar dat maakt geen donder uit bij een integrated core, omdat die sowieso systeemram gebruikt

Al met al zou ik lekker voor een SIS 651 gaan. (650 is 400 fsb en 651 is 533 meen ik, 65x serie is iig één pot nat)
bordjes o.a:
Gigabyte 8SIMLH-(P) (veel goede ervaringen mee)
Asrock G-pro (HT)
Yep, als je zonodig integrated zut wilt is de nieuwste SiS 65x aan te raden- en gelukkig zijn er zat barebones met een SiS/P4 combo