USB Bluetooth Jewel --> USB Bluetooth 3Com

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 23:06
In deze post probeer ik te beschrijven hoe je de drivers van een USB Bluetooth dongle van Jewel (IVT) zo moet veranderen dat de dongle door Windows herkent wordt als een 3Com of TDK USB Bluetooth dongle. Voorzover ik weet werkt dit voor alle USB Bluetooth dongles gebaseerd op de chipset van CSR.

Een losse IVT (Jewel) USB Bluetooth dongle is vandaag de dag bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Computerland voor 29,50 per stuk. Zie http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=2811.

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/bluetooth-usb.jpg

Voor het vergelijkbare 3Com of TDK product betaal je minimaal het dubbele. Het prijsverschil zit waarschijnlijk in de software die bij de dongle geleverd wordt. De software bij de goedkope Jewel dongle ondersteunt alleen maar netwerkverbindingen tussen 2 dongles en verder bijvoorbeeld geen mogelijkheid om je mobiele telefoon te syncen etc etc etc. De duurdere 3Com of TDK software biedt deze mogelijkheid wel.

Aangezien veel van de chips die gebruikt worden in deze USB Bluetooth dongles afkomstig zijn van een en dezelfde fabrikant (CSR) is het mogelijk om de installatiesoftware voor de gek te houden en de luxere en completere driver en software suites van bijvoorbeeld 3Com of TDK te instaleren met deze keys.

Hoe te werk te gaan?

Stap 1:
Installeer de origenele software en drivers van je USB Bluetooth adapter. (Deze wordt straks weer volledig gedeinstalleerd).

Stap 2:
In Win2k/XP ga naar

Control panel -> System -> Advanced Tab -> Environment Variables

en voeg de volgende key toe:

"DevMgr_Show_Details" met een waarde "1".

Stap 3:
Open device manager en open the properties-dialog van de USB Bluetooth dongle
Als het goed is heb je een extra tablad "Details"
Selecteer "Hardware Ids" en schrijf het ID op. Voor mijn Jewel is dit "Usb\Vid_0a12&pid_0001"
voor een Acer BT-500 is dit toevalligerwijze hetzelfde "USB\Vid_0a12&Pid_0001".

Alternatieve Stap 3:
Open de registry editor en zoek naar keys die de string "USB\Vid_" bevatten en kijk naar de andere keys en als deze ook de tekst string "USB Bluetooth adapter" bevatten schrijf dan dit ID op. Let op!! Ook andere USB devices hebben een vergelijkbaar ID dus check of het daadwerkelijk om de USB Bluetooth dongle gaat.

Stap 4:
Deinstalleer de software en drivers van de dongle volledig.

Stap 5:
Browse het internet en download bijvoorbeeld de 3Com driver en software suite hier http://www.3com.com/swd/jsp/user/index.jsp?id=WBUSB (bt3cusb_en.exe)

Stap 6:
Pak de 3com-driver uit in tijdelijke locatie.

Het volgende is alleen van toepassing op de 3Com drivers!!!!!

Na uitpakken is er een directory genaamd "Drivers.W2k" - dit zijn de 2k/XP drivers. Zoek en open het bestand bt3cusb.inf in een texteditor.

Ga naar de sectie "[DeviceList]" hier staan nu 3 entries:

%3ComBluetoothUSBDeviceDesc%=DriverInstall, USB\Vid_0506&Pid_00a0
%3ComBluetoothUSBDeviceDesc%=DriverInstall, USB\Vid_0506&Pid_00a1
%3ComBluetoothUSBDeviceDesc%=DriverInstall, USB\Vid_0506&Pid_00a2

Voeg nu de volgende regel toe aan dit lijstje:

%3ComBluetoothUSBDeviceDesc%=DriverInstall, USB\Vid_0a12&Pid_0001

(Vervang "USB\Vid_0a12&Pid_0001" met de string die je hebt opgeschreven!)

Save en sluit het bestand.

Stap 7:
Start de 3Com-installatie. Of unplug en replug de dongle zodat Windows nogmaals naar drivers vraagt. Kies als driver locatie de "Drivers.W2k"-directory.

Optioneel Stap 8:
Reboot

Een vergelijkbare procedure kan ook doorlopen worden voor de TDK drivers. Het is een stukje lastiger omdat TDK de drivers in een CAB-file heeft verstopt...

Have phun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11-2024

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Ik kreeg bij mijn Jewel laptop wel gewoon Widcomm drivers die allerlei functies hebben met die Jewel dongle. Volgens mij kun je die drivers ook gewoon bij www.compal.com downloaden.

Maar in ieder geval een heel interessant truukje, bedankt voor de uitgebreide beschrijving.

[druk op een toets om verder te gaan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 09:57

Kr3Kr

Melpomene

Prijs € 69,- (inc. BTW)
Hmm erg jammer... zie ook mn sig ;)

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Kr3Kr schreef op 15 July 2003 @ 01:42:
Prijs € 69,- (inc. BTW)
Hmm erg jammer... zie ook mn sig ;)
Voor die prijs krijg je dan wel een set van twee Jewel dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 23:06
Lamer_Deluxe schreef op 15 July 2003 @ 00:00:
Ik kreeg bij mijn Jewel laptop wel gewoon Widcomm drivers die allerlei functies hebben met die Jewel dongle. Volgens mij kun je die drivers ook gewoon bij www.compal.com downloaden.
Heb eens even gezocht maar kan de drivers (nog) niet vinden.... Heb je misschien een directe link naar de drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Sjeng schreef op 15 July 2003 @ 09:25:
[...]

Heb eens even gezocht maar kan de drivers (nog) niet vinden.... Heb je misschien een directe link naar de drivers?
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ze hebben alle meegeleverde drivers daar staan behalve de Bluetooth drivers. Ik was ook niet duidelijk genoeg met de locatie waar de drivers staan, het gaat in dit geval om de Compal CL50.

Toch wel apart, want dit notebook heeft geen Bluetooth ingebouwd, maar je krijgt wel de Bluetooth drivers erbij die wel blijken te werken met de Jewel dongle.

Probeer de Bluetooth drivers hier eens (de Chembook 2050 is precies dezelfde notebook):
http://www.chemusa.com/2050_05.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Misschien een beetje offtopic, maar zou het mogelijk zijn om de pc te laten booten dmv zo'n usb dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 16:10
Is er iemand die dit heeft geprobeerd met een Bluetooth dongle van Mycom? Die is nogal goedkoop, maar ik zie nergens meer specs staan voor de chip die erin zit?

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 16:10
Geen crea bea's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
die mycom dongle heeft toch software waar alle functies al in zitten ?
ik kan iig synchroniseren etc.
Pagina: 1