Ik moet voor iemand een intel systeempje samenstellen. Nu ben ik er al enige tijd tussenuit geweest en ben ik heel ff het spoor bijster. Er staan hele mooie en niet al te duren moederborden te koop overal, maar wat mij opvalt is dat er 9 van de 10 keer slechts vermelding wordt gemaakt van OF serial ata OF udma 100 ide. Ik zoek vanzelfsprekend een bordje dat htt ondersteunt, usb heeft, 800mhz fsb, pc3200 ddr EN udma 133. Waar ik ook bij kijk, ze hebben het allemaal behalve udma 133. De sites van mycom beweren bijvoorbeeld wel dat de desbetreffende borden over udma 133 beschikken maar als ik dan bij asus of msi kijk wordt er expliciet over udma 100 gesproken. Waar gaat het de mist in
Verwijderd
tsja, zoveel verschil is er niet, en harde schijven op u100 worden nog steeds goed verkocht (denk maar aan de wd caviar). en met sata zijn fabrikanten ook niet echt happig om er nog in te investeren
Hmmm, als ik bij Asus kijk zie ik zat mobo's met UDMA133. Welke zie jij dan?
Vaak hebben ze ook 2xUDMA100 (voor cd's en zo) en 2xUDMA133 (Raid).
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=454&MODEL=MS-6742Microkid schreef op 14 July 2003 @ 22:57:
Hmmm, als ik bij Asus kijk zie ik zat mobo's met UDMA133. Welke zie jij dan?
bijvoorbeeld..... en:
http://www.asus.com/produ...478/p4p800-d/overview.htm
MSI:
inderdaad, u100
Asus:
-2 x UltraDMA 100/66/33
-2 x Serial ATA, RAID 0 (Microsoft Windows XP only)
-2 x UltraDMA 133 support four hard drives
Dus u100 en u133.
Mooi he, die Asus mobo's.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Jah..Microkid schreef op 14 juli 2003 @ 23:03:
[...]
MSI:
inderdaad, u100
Asus:
-2 x UltraDMA 100/66/33
-2 x Serial ATA, RAID 0 (Microsoft Windows XP only)
-2 x UltraDMA 133 support four hard drives
Dus u100 en u133.
Mooi he, die Asus mobo's.
Ikke met mijn neus gekeken
Tnx
Verwijderd
Het verschil tussen ATA 100 en 133 is in de praktijk niet zo groot.
Intel heeft nooit ATA133 ondersteund in haar chipsets. Als er een ATA133 controller op een mobo zit dan is dat altijd van derden. (Promise,Silicon Image etc.)
Zelfs niet op de laatste I875P bordjes zit geen ATA 133 controller geintegreerd in de chipset.
Opzich dom van Intel want qua marketing lijkt me dat wat verstandiger, m.a.w. het verkoopt beter. Wat de schijven betreft zit er niet zoveel in prijs tussen ATA 100 en 133.
Het snelheids verschil tussen ATA 100 en 133 zal je pas merken als je deze in RAID 0 zal draaien. Het klopt niet helemaal wat ik nu ga zeggen maar theoretisch "zou" je kunnen zeggen dat je dan op ATA 200 en 266 draait. Kan het effe niet beter uitleggen
. (ATA200 en 266 bestaat dus absoluut niet)
Je kunt ten alletijden een ATA 100 schijf op een 133 controller laten werken en vice-versa.
Intel heeft nooit ATA133 ondersteund in haar chipsets. Als er een ATA133 controller op een mobo zit dan is dat altijd van derden. (Promise,Silicon Image etc.)
Zelfs niet op de laatste I875P bordjes zit geen ATA 133 controller geintegreerd in de chipset.
Opzich dom van Intel want qua marketing lijkt me dat wat verstandiger, m.a.w. het verkoopt beter. Wat de schijven betreft zit er niet zoveel in prijs tussen ATA 100 en 133.
Het snelheids verschil tussen ATA 100 en 133 zal je pas merken als je deze in RAID 0 zal draaien. Het klopt niet helemaal wat ik nu ga zeggen maar theoretisch "zou" je kunnen zeggen dat je dan op ATA 200 en 266 draait. Kan het effe niet beter uitleggen
Je kunt ten alletijden een ATA 100 schijf op een 133 controller laten werken en vice-versa.
ATA 133 is bedacht door Maxtor en dat is dan ook de enige HD fabrikant die ATA 133 schijven produceert. Prestatieverschil is er nauwelijks. Meer marketing eigenlijk.
Dit gaat duidelijk over Opslagmedia & I/O Controllers- move die kant op
Oslik blyat! Oslik!
De snelheid van ATA133 maakt mij geen bal uit.. Ik vind persoonlijk het grote voordeel van ATA 133 dat je schijven van groter dan 120 gigabyte zonder veel fratsen kunt aansluiten...
Ik kan soms wel janken dat sommige mensen een grote WD schijf willen aansluiten op een nieuw modern moederbord nog steeds een programmatje moeten gebruiken om de harddisk bruikbaar te maken op dat moederbord.
Ik kan soms wel janken dat sommige mensen een grote WD schijf willen aansluiten op een nieuw modern moederbord nog steeds een programmatje moeten gebruiken om de harddisk bruikbaar te maken op dat moederbord.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer, voor verreweg de meeste moederborden zijn nieuwe biossen met LBA 48 beschikbaar, dat zorgt ervoor dat je schijven groter dan 127gb kan benaderen. In ATA133 zit het standaard in, maar in ATA100 is het wel patchable en moderne borden kunnen standaard al overweg met grote schijven ookal is het ATA100. Ook hier proberen ze je door een markerting truuk naar een ATA133 controller te helpen4POX schreef op 15 July 2003 @ 17:44:
De snelheid van ATA133 maakt mij geen bal uit.. Ik vind persoonlijk het grote voordeel van ATA 133 dat je schijven van groter dan 120 gigabyte zonder veel fratsen kunt aansluiten...
En die software tooltjes zijn leuk voor oude moederborden om bv een 80gb hdd op een pentium 1 aan de gang te krijgen
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Ik kan wel janken dat die mensen niet eerst kijken of er soms een BIOS update te downloaden valt of ook maar een klein beetje vooronderzoek uitvoeren voordat zo'n grote schijf kopen...4POX schreef op 15 July 2003 @ 17:44:
Pagina: 1